Aihe: Kyllä ne halvat mikit joskus vaan on parempia!
1 2 3
Väsykäsi
25.09.2009 22:46:51
mattim: Ois pitänyt laittaa vahvat hymiöt. Tätä vaan jappasin sen takia, että olis mikkejä sijoiteltu tieteellisin perustein muka. Toisaalta löytyyko mikkien päältä huiluäniä ?

Matti

Tietääkseni kaulamikin kohdalla voi soittaa huiluäänet E-A-D-G-B-e, ellei kitarassa ole 24 nauhaa.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
aristoteles666
26.09.2009 00:24:02

tietenkin voi, siinä on "24" nauha, joskus mä ihmettelen soittaako nää ihmiset oikeasti, olisi ton luullut huomaavan vaikka vahingossa
Väsykäsi
26.09.2009 10:30:26
aristoteles666: tietenkin voi, siinä on "24" nauha, joskus mä ihmettelen soittaako nää ihmiset oikeasti, olisi ton luullut huomaavan vaikka vahingossa

Kyllä ihan oikeasti soitan. Toihan kuuluu ihan perusjuttuihin.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
mattim
26.09.2009 14:10:04

Väsykäsi95: Tietääkseni kaulamikin kohdalla voi soittaa huiluäänet E-A-D-G-B-e, ellei kitarassa ole 24 nauhaa.

Fendereissä huiluaanet löytyvät juurikin kaulamikin keskeltä ja LP:ssä aivan mikin kehyksen etureunasta. Mielenkiintoista. 24 nauhaisessa kaulamikin kohdalta ei huiluääntä löydy. En koskaan ole soittanut noin korkealta, oikein piti kokeilemaan alkaa.

Matti
Hanok
26.09.2009 21:20:40
mattim: Fendereissä huiluaanet löytyvät juurikin kaulamikin keskeltä ja LP:ssä aivan mikin kehyksen etureunasta. Mielenkiintoista. 24 nauhaisessa kaulamikin kohdalta ei huiluääntä löydy. En koskaan ole soittanut noin korkealta, oikein piti kokeilemaan alkaa.

Huiluäänethän soivat niistä kohdista, joissa kieli jakautuu kokonaislukusuhteessa tallan ja kaulan puolelta. Parhaiten soivat pienet suhteet, eli 12. nauha, jossa kieli jakautuu suhteessa 1:1. Nauha 24 olisi se kohta, jossa kieli jakautuu suhteessa 1:3, joten siinä tosiaan olisi yksi huiluäänistä. Ei se minun käsittääkseni mikään sattuma ole, että monissa kitaroissa kaulamikki on juuri siinä kohdassa.

Näillä huiluäänipositioillahan on sellainen erikoinen ominaisuus, että näissä kohdissa vapaan kielen värähtely muodostaa tietyllä kerrannaistaajuudella pisteen, joka ei liiku ollenkaan. Esim. tuon (kuvitteellisen) 24. nauhan kohdalle sijoitettu mikki ei kuule värähtelyä, jonka aallonpituus on 1/2 koko kitara skaalasta. Eli jos esim. avoin A-kieli on 440 Hz vireessä (aallonpituus = 2 X skaalan pituus) niin kerrannaistaajuus 4 X 440 Hz = 1760 Hz puuttuu kokonaan mikin tuottamasta signaalista. Muilla nauhoilla vaikutus vaihtelee, koska silloin mikkien paikat eivät välttämättä ole yhtä selvissä suhteissa soivan äänen perustaajuuteen nähden.

No, tämä nyt oli vähän tällainen yksinkertaistettu ajatelma aiheesta, mutta näin se periaatteessa menee. Dan Armstrong -merkillä on joskus valmistettu kitaroita, joissa oli vain yksi kiskojen varaan asennettu mikki. Tätä mikkiä oli mahdollista siirrellä portaattomasti talla- ja kaulaposition välillä. Olisi mielenkiintoista testata vähän lähemminkin tuon toimintaa. Esim. tavallisella Stratolla voi kuitenkin testailla kuinka eri nauhojen huiluäänet soivat eri mikkejä käyttäessä. Näissä on ihan selviä eroja, jotka havainnollistavat edellä kirjoittamaani.
mitja
03.10.2009 00:26:24
mattim: Fendereissä huiluaanet löytyvät juurikin kaulamikin keskeltä ja LP:ssä aivan mikin kehyksen etureunasta. Mielenkiintoista. 24 nauhaisessa kaulamikin kohdalta ei huiluääntä löydy. En koskaan ole soittanut noin korkealta, oikein piti kokeilemaan alkaa.

Matti

Kyllä sieltäkin pitäisi löytyä kelojen välimaastosta hyvin vahva, sama huiluääni kuin 9:nneltä nauhalta soitettaessa.

Kiinnostavaa olisi tosiaan ostaa vaikka sellainen halpis squier tms. missä mikkien yksittäisten paikkojen sijaan on jyrsitty tyhjäksi koko alue. Siihen vain virittäisi muovilistat kiskoiksi ja siirtelisi mikkiä eestaas testimielessä.
zuppermuhle
03.10.2009 01:22:19 (muokattu 03.10.2009 03:54:46)
Näillä huiluäänipositioillahan on sellainen erikoinen ominaisuus, että näissä kohdissa vapaan kielen värähtely muodostaa tietyllä kerrannaistaajuudella pisteen, joka ei liiku ollenkaan. Esim. tuon (kuvitteellisen) 24. nauhan kohdalle sijoitettu mikki ei kuule värähtelyä, jonka aallonpituus on 1/2 koko kitara skaalasta. Eli jos esim. avoin A-kieli on 440 Hz vireessä (aallonpituus = 2 X skaalan pituus) niin kerrannaistaajuus 4 X 440 Hz = 1760 Hz puuttuu kokonaan mikin tuottamasta signaalista. Muilla nauhoilla vaikutus vaihtelee, koska silloin mikkien paikat eivät välttämättä ole yhtä selvissä suhteissa soivan äänen perustaajuuteen nähden.

A kielen taajuus on kyllä 110Hz.

Näistä harmoonisten värähtelijöiden tyhjistä kohdista vielä että 5. nauhan huiluääni ei kuulu kunnolla kaulamikillä koska juuri siinä mikin kohdalla se kieli ei liiku minnekkään.

Niin tämä toikki oli kaulamikistä. Itse käytän vähäsäröissä jutuissa paljonkin. Monesti käytän myös humbuckeria rinnan kytkettynä
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
pietari-poika
03.10.2009 08:50:58
Mulla on siis 24-nauhainen 25.5"-skaalainen kitara. Jos otan huiluäänen vaikka G-kielen neljänneltä nauhalta (siis ehkä 2 milliä siitä nauhasta satulaan päin), niin kaulamikki on täysin kuuro sille huiluäänelle. Miksi? Koska kyseisen huiluäänen saa vapaaseen kieleen myös aivan kaulamikin päältä.

Ja kuten fox tuolla aiemmin sanoi, kitarassahan soittaessa nämä huiluäänien solmukohdat tuppaavat muuttumaan aikalailla, ellei soita vain vapaita kieliä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)