Aihe: Kyllä ne halvat mikit joskus vaan on parempia!
1 2 3
sepisti
25.09.2009 15:17:51
Tallamikki nyt on muutenkin hieman "hälläväliä" positio. Samahan se on millä sitä viritysmittaria ajaa:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Väsykäsi
25.09.2009 16:49:27
bonecrusher: Mulla meni 15 vuotta ennenkö opin käyttämään kaulamikkiä :)

Mulla 2 viikkoa :)
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
McNulty
25.09.2009 16:51:33
Väsykäsi95: Mulla 2 viikkoa :)

Sie oot kuitenkin aloittanut musisoinnin eri lähtökohdista kuin mie. Silloin oli kovaa valuuttaa M. Cavaleran aikainen Sepultura, Pantera, Kreator jne. ja nuiden perään Nirvanan grungeilut. Ei siinä paljoa tullut kaulamikkiä ikävä. Nyt vasta myöhemmin olen hiffannut koko mikrofonin hienouden, sekä humbuckerina että singlecoilina/p90. Nannaa kun osaa vihdoinkin fiilistellä ja maistella soundia... ennen sitä vain tyytyi suorittamaan.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
Väsykäsi
25.09.2009 16:55:48 (muokattu 25.09.2009 16:56:34)
bonecrusher: Sie oot kuitenkin aloittanut musisoinnin eri lähtökohdista kuin mie. Silloin oli kovaa valuuttaa M. Cavaleran aikainen Sepultura, Pantera, Kreator jne. ja nuiden perään Nirvanan grungeilut. Ei siinä paljoa tullut kaulamikkiä ikävä. Nyt vasta myöhemmin olen hiffannut koko mikrofonin hienouden, sekä humbuckerina että singlecoilina/p90. Nannaa kun osaa vihdoinkin fiilistellä ja maistella soundia... ennen sitä vain tyytyi suorittamaan.

Mutta kun mulla oli n. 9kk. 3 mikkinen Epiphone Firebird sen keskimikkiä en koskaan oppinut käyttämään. Sitten se vaihtuikin jo Gibsoniin :D Kun taas puolestaan Straton keskimikki (tai keksimikki) on omiaan esim. rautalanka sooloissa. Ookko sää koskaan tajunnu Gibsoneitten keksimikin funktiota?
McNulty
25.09.2009 16:57:56
Väsykäsi95: Ookko sää koskaan tajunnu Gibsoneitten keksimikin funktiota?

En, mutta tämä voi olla seurausta siitä, ettei miulla ole koskaan ollut 3-mikkistä G-pajan tuotetta. Yhtä Epiluurin Black Beautyä testasin, mutta keskimikki oli vain tiellä. H/H it shall be... forever on! :)
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
Väsykäsi
25.09.2009 17:01:34
bonecrusher: En, mutta tämä voi olla seurausta siitä, ettei miulla ole koskaan ollut 3-mikkistä G-pajan tuotetta. Yhtä Epiluurin Black Beautyä testasin, mutta keskimikki oli vain tiellä. H/H it shall be... forever on! :)

Tuli mieleen: Ace Frehley on tajunnut keskimikin idean. Mikki helkkariin ja savupommit tilalle.
opaa
25.09.2009 17:06:15
Mulla on stratossa ties mitkä tokain surkumikit, en tiedä enkä halua tietää mitkä ne ovat. Soundi on aivan mahtava. Silloin tällöin kun tulee mieleen, että pitäisikö sijoittaa rahaa Lindy Fralineihin tms, niin otan kitaran käteen ja totean, etten tätä soundia halua muuttaa. Mielummin ostan toisen kitaran ja modailen sitä, tää on tässä!

Ajattelin jakaa tämän teidän kanssa. Ei liittynyt mihinkään mitenkään.
fox
25.09.2009 17:17:51

Väsykäsi95: Mutta kun mulla oli n. 9kk. 3 mikkinen Epiphone Firebird sen keskimikkiä en koskaan oppinut käyttämään. Sitten se vaihtuikin jo Gibsoniin :D Kun taas puolestaan Straton keskimikki (tai keksimikki) on omiaan esim. rautalanka sooloissa. Ookko sää koskaan tajunnu Gibsoneitten keksimikin funktiota?

No hei, kyllähän sillä(kin) saa sitä soundipalettia lisättyä.. Vallankin, jos ja kun noihin tekee sen niinsanotun Baxter-Koonz modauksen, että saa tarpeen vaatiessa "kaikki päälle". Tosin ennen muinoin tehtaalta lähteneistä tais ainoostaan osassa Firebird seiskoja olla tuo modi. Kolmea mikkiähän ei näistä tavallisimmista "perinneskeboista" löydy kuin F-birdista, SG- ja Les Paul Customeista.
Kyllä sopivalla mikkikattauksella varustettu B-K modattu SG Custom täräyttää vallan mukavasti..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mattim
25.09.2009 18:29:36

fox: Yhen koulukunnan mukaan mikki tulee sijoittaa paikkaan, jossa on "optimaalinen" kielen värähtely. Sehän värähtelee sellasina "silmukkoina" eli lappeelleen asetetun kahdeksikon muodossa. Mainittu koulukunta välttää ehdottomasti asettamasta sitä mikkiä niitten silmukanvälisiin "solmuihin" joissa se värähtely on minimaalista. Tämähän on totta kai ihan loogista, ja pohjautuu totta kai faktoihin. Mutta...kun värähtelyn soivat pisteet, ne "nodet" vähän liikkuu..
Suurelta osin ne on vissiin teollisissa malleissa sijoitettu sellasiin kokemukseen perustuviin "universaaleihin" node-paikkoihin, ja kaikeksi onneksi tavan kitaramikin se magneettikenttä "flux field", ei oo hirveän tarkkarajainen.
Kokonaan oma juttunsa on sitten se, jos hurjan tehokkailla magneeteilla varustettuja passiivimikkejä sijoitellaan toistensa välittömään läheisyyteen. Tällöin niitten magneettikenttien napaisuus voi toisiansa häiritä.
Kitaramikin funktiohan on muuttaa se mikin magneettikentässä värähtelevän kielen liike, indusoida siitä virtaa sille kelalle, ja tämä informaatio sitte siirtää vahvistimeen josta sitten se muutetaan äänimuotoon.. noin pääpiirteissään.

Etteivät sattuneet ne mikit vaan menemään alun alkujaan noihin paikkoihin ?

Matti
fox
25.09.2009 19:48:51

mattim: Etteivät sattuneet ne mikit vaan menemään alun alkujaan noihin paikkoihin ?

Matti

Kyllähän sekin on mahdollista.. ;) Ja sitte on jälkikäteen kehitelty noita teorioita. No, joka tapauksessa, jotenkin tuolla tapaa tuota on perusteltu. Totta kai se kitaran rungon "tilanne" myös noita paikkoja säätelee, mm. kaulaliitos ja moni muu. =)
Kivijalka
25.09.2009 20:43:16
Kaipa halvalla saa hyvää aina silloin tällöin. GFS:n Mean 90 mikkisatsi on ainakin ollut aivan oiva tuossa SG:ssä.
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
fox
25.09.2009 21:36:13

Kivijalka: Kaipa halvalla saa hyvää aina silloin tällöin. GFS:n Mean 90 mikkisatsi on ainakin ollut aivan oiva tuossa SG:ssä.

Kyl, ostitkos muuten suoraan Jenkkilästä vai tilasitko?
Kivijalka
25.09.2009 21:50:19
fox: Kyl, ostitkos muuten suoraan Jenkkilästä vai tilasitko?

Jenkkilässä oleskellessani ostin ja kitaraan asensin.
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
mattim
25.09.2009 22:06:29

fox: Kyllähän sekin on mahdollista.. ;) Ja sitte on jälkikäteen kehitelty noita teorioita. No, joka tapauksessa, jotenkin tuolla tapaa tuota on perusteltu. Totta kai se kitaran rungon "tilanne" myös noita paikkoja säätelee, mm. kaulaliitos ja moni muu. =)

Olis aivan kiva nähdä ja koesoittaa kitara, missä mikit olisivat esim huiluääniä tuottavien nauhojen alla.

Matti
fox
25.09.2009 22:17:09

mattim: Olis aivan kiva nähdä ja koesoittaa kitara, missä mikit olisivat esim huiluääniä tuottavien nauhojen alla.

Matti

Niin otelaudassa? =) Pelkäänpä että siin tulee nää fyysisen koon rajoitukset vastaan..
fox
25.09.2009 22:18:21

Kivijalka: Jenkkilässä oleskellessani ostin ja kitaraan asensin.

Tuotapa eppäilin tapahtuneen, kun muistelin, että siellä oot.
Kivijalka
25.09.2009 22:22:21
fox: Tuotapa eppäilin tapahtuneen, kun muistelin, että siellä oot.

But not anymore! Back by popular demand!
mattim
25.09.2009 22:25:32 (muokattu 25.09.2009 22:27:17)

fox: Niin otelaudassa? =) Pelkäänpä että siin tulee nää fyysisen koon rajoitukset vastaan..

Ois pitänyt laittaa vahvat hymiöt. Tätä vaan jappasin sen takia, että olis mikkejä sijoiteltu tieteellisin perustein muka. Toisaalta löytyyko mikkien päältä huiluäniä ?

Matti
jra
25.09.2009 22:31:37 (muokattu 25.09.2009 22:33:48)
Kivijalka: Kaipa halvalla saa hyvää aina silloin tällöin. GFS:n Mean 90 mikkisatsi on ainakin ollut aivan oiva tuossa SG:ssä.

Mulla on yksi tuollainen kaulamikkinä halvassa J&D:n telekopsussa ja on kyllä yksi parhaita investointeja mitä olen soittovehkeisiin tehnyt (siis tuo Mean 90). Lähtee beatlesit, jatsit, blackcrowesit ja funkit. Kesti vähän aikaa että sain tallamikin Mean 90:n kanssa balanssiin, sen verran 90:ssä siinä on hönkää (tai sellaiseta dynaamista bodyä), mutta nyt olen enemmän kuin tyytyväinen.

On tullut tuo kitara sylissä istuttua viimeaikoina enemmän kuin "oikeiden" kitaroiden kanssa, ei niin että olisi parempi, mutta hauskempi kyllä. Mikeillä on oma osuutensa. Niin, ja tallassa on kanssa GFS:n halpis, joku alnico vähän isommilla magneeteilla, aika ok. varsinkin vähän räyhäkämmillä soundeilla, puhtailla vähän luenteeton (eikä varmaan johdu satasen kitarasta jossa on kiinni... ei).
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)