Aihe: Kyllä ne halvat mikit joskus vaan on parempia! | |
---|
|
Jep. Tulipa tuossa kokeiltua viimisen 3kk aikana kolmea erilaista kaulamikkiä, Ibanezin V7:aa, Seymour Duncanin Pearly Gatesia ja Dimarzion Air Nortonia eikä noista mikään ollut mieleinen. Vaihtoruljanssiin kyllästyneenä ostin ebaysta halvan tarvikemikin jonka löin tohon kiinni ja jumalaute että on hyvä soundi verrattuna noihin kalliimpiin. Erottelukykykin on aivan fantastinen ja parempi kuin missään noissa testaamissan. Eikä ota pahasti feedbackiakaan. Näköjään joskus halvatkin mikit voi olla parempia! |
|
No sehän on ihan vaan että minkälaisesta soundista tykkää. Monesti on laulumikkienkin kohdalla löytynyt se passelisoundi just halvimmilla vaihtoehdoilla. Yleensä nuo halvat roippeet hävivät sitten siinä etteivät kestä. Osta käytetty, elä pitempään. |
|
En nyt sanois että parempia mutta sun tarpeisiin tällä kertaa osui mukavasti halpa mikki. Mulla ei ole mitään valittamista Pearly Gates mikeistä jotka omassa skebassa on koska tykkään niitten soundista. SDMF |
|
Kalliin mikin magneettisuus on todistetusti 71 prosenttia rokimpi kuin halvan merkin magneettisuus. Garnier - huolehdi itsestäsi. Riffi, nyt. |
Lego 24.09.2009 22:03:22 | |
|
Kaulamikki nyt on muutenkin hieman "hälläväliä" positio. Itsellä on käynyt lähes kaikkea stockeista putiikkeihin ja sama "kermainen" liidi ja "paksu" kliini sieltä löytyy. Tallamikillä taas on aivan eri vaikutus. |
|
Ei lainkaan mahdotonta. Halvemmassa mikissä on todennäköisesti keraaminen magneetti ja käämilangassakin on säästetty. Lopputuloksena on yleensä kirkassointinen (joidenkin mielestä ohut ja kirkuva) mikki. Saattaapi kuitenkin toimia toisilla erottelevana kaulamikkinä jne. Ei ne merkit eivätkä ilmoitetut arvot... vaan se soundi! Sen ehdoillahan tässä mennään. "Perseverance does not equal worthiness." -Greg House |
|
JAK: Kaulamikki nyt on muutenkin hieman "hälläväliä" positio. Itsellä on käynyt lähes kaikkea stockeista putiikkeihin ja sama "kermainen" liidi ja "paksu" kliini sieltä löytyy. Siks siihen kannattaakin duunailla puolitus nostopotikalla. Lisää melkoisesti humpparikepin monipuolisuutta, jos siis on joku hyvin puolittuva mikki kyseessä. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
Midrange: Vaihtoruljanssiin kyllästyneenä ostin ebaysta halvan tarvikemikin jonka löin tohon kiinni ja jumalaute että on hyvä soundi verrattuna noihin kalliimpiin.
Saako udella minkä mikin ostit? |
|
JAK: Kaulamikki nyt on muutenkin hieman "hälläväliä" positio. Itsellä on käynyt lähes kaikkea stockeista putiikkeihin ja sama "kermainen" liidi ja "paksu" kliini sieltä löytyy. Tallamikillä taas on aivan eri vaikutus. Kuulostaa Jackson-miehen puheelta. :D Kyllä mä oon kuullut paljon paskojakin kaulamikkejä. |
|
Muistaakaa nyt toki että ei pelkät mikit sitä soundia tee/turha haukkua joku mikki sen perusteella kuullostaako se hyvältä omassa skebassa. Myös käytössä olevilla potikoilla, niiden arvoilla ja muilla kytkennöillä on huomattava vaikutus soundiin. Esim. huonolla tone/volume -potikalla voi helposti pilata kalliinkin mikin soundin. Plus tietenkin kitaran materiaali, kielet, säädöt, vahvistin, komponentit, piuha, tila jne jne jne... Tai ehkäpä noihin ei kannata sen enempää paneutua koska M-netissä monet eivät kokemukseni mukaan pysty käsittämään moisia eroja. Youtubesta löytyi muuten ihan loistava kitaramikkivertailu jossa setup on koko ajan sama, mutta mikkejä vaihdellaan. Toteutettu muistaakseni jenkeissä alan huippuosaajien toimesta huippukamoilla. Perhana ku en muista millä hakusanoilla löyty, mutta just silleen ne mikkivertailut pitäiskin tehdä, jotta saisi todellisen käsityksen mikkien eroista. viinaa voi olla myös ilman kivaa. |
|
saat paneutua aívan rauhassa, ei se ole multa pois |
|
aapic: Youtubesta löytyi muuten ihan loistava kitaramikkivertailu jossa setup on koko ajan sama, mutta mikkejä vaihdellaan. Toteutettu muistaakseni jenkeissä alan huippuosaajien toimesta huippukamoilla. Perhana ku en muista millä hakusanoilla löyty, mutta just silleen ne mikkivertailut pitäiskin tehdä, jotta saisi todellisen käsityksen mikkien eroista. Jos hakua yhtään helpottaa, kitaran varressa taisi olla Chriss Cornellin kitaristi? Economy on köyhille. |
|
aapic: Perhana ku en muista millä hakusanoilla löyty, mutta just silleen ne mikkivertailut pitäiskin tehdä, jotta saisi todellisen käsityksen mikkien eroista. Joo, tällaiset äänivertailutestit on hyvä tehdä silleen, että _todelliset erot_ tulevat mahdollisimman selkeästi esille. Jos joltain on jäänyt hoksaamatta, niin Seymour Duncanin sivuilla on heidän mikkejään verrattu toisiinsa melko asiallisesti. Näytteet vaan voisivat olla vähän pidempiä. http://www.seymourduncan.com/support/audio-samples/ Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa.. |
Lego 25.09.2009 08:25:44 | |
|
Jucciz: Kuulostaa Jackson-miehen puheelta. :D Kyllä mä oon kuullut paljon paskojakin kaulamikkejä. Ääh, ei mulla oo kuin yksi Jackson. Tarkoitin vain että vähemmän tarkkaa se on kaulamikin kuin tallamikin kanssa että mitkä kelat siellä on. Kaulapositio antaa vaan enemmän anteeksi. |
|
JAK: Ääh, ei mulla oo kuin yksi Jackson. Tarkoitin vain että vähemmän tarkkaa se on kaulamikin kuin tallamikin kanssa että mitkä kelat siellä on. Kaulapositio antaa vaan enemmän anteeksi. Se riippuu tarpeista. Esim Sg:ssä löytää kyllä helposti toimivan tallamikin, mutta kaulamikkiä ei niin helposti sopivaa. |
|
JAK: Tarkoitin vain että vähemmän tarkkaa se on kaulamikin kuin tallamikin kanssa että mitkä kelat siellä on. Kaulapositio antaa vaan enemmän anteeksi. Ehkä sun soitossa, mut ei kaikilla muilla? |
|
JAK: Ääh, ei mulla oo kuin yksi Jackson. Tarkoitin vain että vähemmän tarkkaa se on kaulamikin kuin tallamikin kanssa että mitkä kelat siellä on. Kaulapositio antaa vaan enemmän anteeksi. Aiheeseen liittyen näin taannoin mielenkiintoisen pätkän jossa Steve Morse kertoi, kuinka hän on päätynyt omassa EBMM-mallissaan 22 nauhaan juuri kaulamikin sijoittelun takia, kuulemma soundi muuttuisi oleellisesti jos mikkiä joutuisi siirtämään parin nauhan verran tallan suuntaan... "I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne |
|
h.e.k.a: Aiheeseen liittyen näin taannoin mielenkiintoisen pätkän jossa Steve Morse kertoi, kuinka hän on päätynyt omassa EBMM-mallissaan 22 nauhaan juuri kaulamikin sijoittelun takia, kuulemma soundi muuttuisi oleellisesti jos mikkiä joutuisi siirtämään parin nauhan verran tallan suuntaan... Aiheeseen yhtä oleellisesti liittymättä: kuinka oleellinen seikka on kitaramikin paikka, onko mikki sijoitettava tarkalleen (mitattuna) oikeaan paikkaan? Meinaten monasti oon miettinyt esimerkiksi tallamikin siirtämistä sentin-pari kaulaa kohti, jotta päästäsiin ilikeästä ylä-äänikirskahtelusta, tai kaulamikin siirtämistä keskimikin suuntaan jotta soundi hiukan kirkastuisi. But she never lost her head
Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side |
|
FensonGibder: Kalliin mikin magneettisuus on todistetusti 71 prosenttia rokimpi kuin halvan merkin magneettisuus. Garnier - huolehdi itsestäsi. Ei, vaan olet sen arvoinem! Ai mikä allekirjotus |
fox 25.09.2009 14:57:15 | |
|
Lilli: Aiheeseen yhtä oleellisesti liittymättä: kuinka oleellinen seikka on kitaramikin paikka, onko mikki sijoitettava tarkalleen (mitattuna) oikeaan paikkaan? Yhen koulukunnan mukaan mikki tulee sijoittaa paikkaan, jossa on "optimaalinen" kielen värähtely. Sehän värähtelee sellasina "silmukkoina" eli lappeelleen asetetun kahdeksikon muodossa. Mainittu koulukunta välttää ehdottomasti asettamasta sitä mikkiä niitten silmukanvälisiin "solmuihin" joissa se värähtely on minimaalista. Tämähän on totta kai ihan loogista, ja pohjautuu totta kai faktoihin. Mutta...kun värähtelyn soivat pisteet, ne "nodet" vähän liikkuu.. Suurelta osin ne on vissiin teollisissa malleissa sijoitettu sellasiin kokemukseen perustuviin "universaaleihin" node-paikkoihin, ja kaikeksi onneksi tavan kitaramikin se magneettikenttä "flux field", ei oo hirveän tarkkarajainen. Kokonaan oma juttunsa on sitten se, jos hurjan tehokkailla magneeteilla varustettuja passiivimikkejä sijoitellaan toistensa välittömään läheisyyteen. Tällöin niitten magneettikenttien napaisuus voi toisiansa häiritä. Kitaramikin funktiohan on muuttaa se mikin magneettikentässä värähtelevän kielen liike, indusoida siitä virtaa sille kelalle, ja tämä informaatio sitte siirtää vahvistimeen josta sitten se muutetaan äänimuotoon.. noin pääpiirteissään. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|