Aihe: Ibanez Kitarat
1 2 3 4 57 8 9 10 1133 34 35 36 37
Mandarax
24.09.2009 14:52:57
oiva tumpeloinen: Mä en oikein jaksa uskoa tuohon vaihtamiseen. Sillä ei oikein koskaan saa pitkän päälle mitään toimivaa ratkaisua.

Tuota... enpä mä ole sillä jousien vaihtamisella kauhean suurta tuhoakaan saanut aikaan. Jos en itse löydä mitään näkyviä merkkejä tallassa ja vire ei silti tunnu pysyvän (siis veitset, lukkosatula jne. on ok) niin omasta mielestäni helpointa tehdä noiden halpojen osien vaihto - vaikka sitten "varmuuden vuoksi". Jouset on pari euroa kipale ja vaikka vielä uudet kieletkin samalla kiinni kun laittaa tallan säätöihin. Enpä tähän hätään osaa kertoa mitään selkeätä statistiikkaa tuon joustenvaihdon hyötyihin sen kaiken muun säädön seassa, mutta pointtini onkin lähinnä se, että en ole siitä mitään harmiakaan saanut aikaiseksi - toisin kun siis väitit. Kyllähän iäkkäämmässä kepukassa noita "väsähtäneitä" jousiakin on tullut vastaan.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
oiva tumpeloinen
24.09.2009 14:57:36
Harvey666: pointtini onkin lähinnä se, että en ole siitä mitään harmiakaan saanut aikaiseksi - toisin kun siis väitit.

Missä kohti mä väitin noin? Mä sanoin vain, että yleensä se on täysin turha homma. Saahan niitä toki vaihdella, eikä se tosiaan kallista ole. Mä olen vain huomannut omissa ja kavereiden kitaroissa, että siitä ei käytännössä ole juurikaan iloa. Tähän itseasiassa avasi mun Oesch, joka oli ihan suoraan sitä mieltä, että porukat vaihtelee täysin turhaan jousia kitaraansa yleensä. Ongelma on kovin usein jossain täysin muualla, jos jousia vain on riittävästi. Siinä kohdalla mä tajusin, että mullakin tosiaan on laatikko täynnä wanhoja "kuluneita" jousia, joiden vaihdolla uusiin ei ole koskaan mitään järkevää saatu aikaiseksi.

Mut tosiaan, saa niitä vaihdella, ei se mistään pois ole.
Sotahippi
24.09.2009 14:59:35

BaldieFarman: Liten off-topic, mutta täällä näyttää olevan näitä ipanees-tietäjiä, niin kysynpä tämmöistä:

Mulla on Ibanezin Prestige-malli Edge Pro-tallalla ja peli on kaikin puolin kuin unelma!

Mulla on aikaisemmin ollut huomattavasti halvempi floikka-kitara ja siinä ei tätä onkhelmaa ollut eli luulisi, ettei ainakaan tämän kitaran laadusta jää kiinni!? Onko kokemuksia tai neuvoja?

Onko tätä siis tapahtunut useilla eri kielillä? Onko lukkosatula kunnolla kaulassa kiinni? Oletko antanut kielien venyä ennenkuin laitat lukot kiinni kielien vaihdon jälkeen? Minkä paksuiset kielet? Kuinka monta jousta? Mikä vire? Onko tallan veitset kunnossa? Entä tapit?
Vain paras on liian hyvää.
Tinippa84
24.09.2009 17:24:58

BaldieFarman: Mulla on Ibanezin Prestige-malli Edge Pro-tallalla ja peli on kaikin puolin kuin unelma! Ainoastaan yksi seikka on alkanut vähän ihmetyttämään. Keppiin on tehty (ihan jopa musisointi-liikkeessä) kaikki asianmukaiset säädöt, mutta se tuntuu tiputtavan virettä tasasen varmasti?!?!

Kokeileppas semmosta temppua, että käytät kitaraa vähän aikaa ilman kielilukkoja. Venyttelet kieliä kunnolla ja kääntelet kampea taakseppäin ikäänkuin soittelisit uusia kieliä sisään. Tee tätä niinkauan kun alkaa vire pysymään ilman lukkoja.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
hevikukko
24.09.2009 19:30:42 (muokattu 24.09.2009 19:34:06)
Kun vaihdan kielet kuten tänään tein, venytän niitä suunnilleen joka nauhan kohdalta.
Kielestä kiinni ja kitkuttaen ees taas hiukan vetäen. Kun olet saanut kaikki kielet kiinni ja esivenyttänyt ne näin, alkaa virittäminen. Virittämisen jälkeen näkee kuinka vire menee alas jos on mennäkseen (luonnollisesti virittämisen jälkeen hah). Kiristä jousia tarpeen mukaan, mutta varmista että talla on bodyn suuntaisesti. Käytä kampea ees taas ja tarkista vire. Viritä ja seuraa miten vire pysyy paikallaan.
Jos Floikkatalla on vinossa, on se väärin säädetty ja kaikenlaiset vire ongelmat saapuvat. Jousien vaihto saattaa auttaa, mutta ratkaisu on niiden määrässä, asettelussa ja säätövarassa. Jos et osaa säätää, vie liikkeeseen ja kerro pulmastasi.
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Revilation
24.09.2009 20:03:10
Asiasta taas toiseen, saako Ibanezin Edge Pro tallan korvattua Originaali floikalla tai Schaller floyd rosel?
BaldieFarman
25.09.2009 13:47:59
Sotahippi: Onko tätä siis tapahtunut useilla eri kielillä? Onko lukkosatula kunnolla kaulassa kiinni? Oletko antanut kielien venyä ennenkuin laitat lukot kiinni kielien vaihdon jälkeen? Minkä paksuiset kielet? Kuinka monta jousta? Mikä vire? Onko tallan veitset kunnossa? Entä tapit?

Parilla eri kielisetillä oon kokeillut, mutta lähes poikkeuksetta kitarassa Ernie Pallit ja 10-setti. Vire on ihan normi E. Kaikki pikkuosat ja nippelit näyttää olevan kunnossa ja luulisi olevan ihan hyvälaatuisia kitaran hinta huomioon ottaen (~2500e). Jousia on kolme ja ne ihan siinä perinteisessä muodostelmassa eli reunoissa kaks ja keskellä yks, kaikki suorassa linjassa.

Mä en kanssa jaksa uskoa tohon jousien vaihtoon, kun mulla on toinen, n. 10v vanha kitara, johon ei ole koskaan jousia vaihdettu ja no problemos!

Aina, kun kielet vaihdan niin sen perus-raiskauksen niille teen eli muutamasta eri kaulan kohdasta oikeen kunnon venytys ja vemputus ja sitten semmonen voimakas liuku tallasta satulaan päin. Siihen uhraan aikaa ehkä kaikille kileille yhteensä 1 min... en tiedä onko liian vähän?!?!?

Voisin toki kokeilla tota, että soittelis muutaman tunnin lukot auki ja virittäisi sitten uudestaan ja vasta sitten paketti kiinni. Lähdenpä kokeilemaan...

Kiitoksia neuvoista ja ajatuksista ja lisää saa laittaa, jos tulee mieleen! :)
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Borlag
25.09.2009 13:52:01

BaldieFarman: Aina, kun kielet vaihdan niin sen perus-raiskauksen niille teen eli muutamasta eri kaulan kohdasta oikeen kunnon venytys ja vemputus ja sitten semmonen voimakas liuku tallasta satulaan päin. Siihen uhraan aikaa ehkä kaikille kileille yhteensä 1 min... en tiedä onko liian vähän?!?!?)

On. Niitä kieliä kannattaa venytellä niin kauan kunnes ne pysyy vireessä noiden venytysten jälkeenkin.
call_of_c
25.09.2009 14:13:12

Omaan RG550:een (vuodelta 1990) vaihdettiin äskettäin jouset muun huoltotoimen (nauhojen hionnan yms) ohessa, ja soitettavuus kyllä parani, samoin kuin säätöjen pysyvyys ankarankin veivaamisen jälkeen. Kyllä tolla varmaan taas ne seuraavat 20v soitellaan.
Guitar Zero
Revilation
25.09.2009 23:50:45
jepajee, vein kitarani levytukkuun ja siel sanottiin että toinen veitsistä on kulunut jonka takia vire ei pysy alaspäin kammettaes joka kuulemma käy jokaisessa tallassa hinnasta riippumatta. En tiedä pitääkö tuota uskoa? Nooh, siinä ne ehdotteli että voi vaihtaa kokonaan uuden tallan tai sitten itse opettelee nykäsemään kampea ylöspäin, jälkimmäinen kuulosti paremmalta.
SkittaBöy
02.10.2009 14:23:19
Sainpahan omasta Ibanezin XPT700 RCM:stäkin nyt sitten viimein kelpo pelin. Väsäsin 2 palikkaa mäntypuusta kitaran takana, tallan alla olevaan luukkuun jousiosan molemmin puolin. Floikkarimallinen, kelluva Edge III Tremolo on siis nyt lukittu kiinteäksi.

Nyt tämä keppi on viimeinkin nopea virittää, pitää vireen ja kielten vaihtokin on yhtä nopea homma kuin toiseen kiinteätallaiseen kitaraan. Toisin sanoen siis, nyt tätä viitsii viimeinkin soitella enemmänkin (laatikossa lojumisen sijaan). Sustaini on loistava, kitara näyttää hyvältä ja on helppo soittaa (mm. action on matalalla, nauhoitukset hyvät, helppo liu'utella, jne.)

Vibrakammen irroitin kokonaan, sille en ole oikein yhdessäkään kitarassani vuosien mittaan löytänyt satunnaista käyttöä enempää tarvetta.

Jos joku tarvitsee näiden palikoiden tarkkoja mittoja tähän em. kitaramalliin, niin voin mittailla ja kertoa ne. Säästää hieman aikaa, kun ei tarvitse kaventaa ja testailla, vaikka ne helppo onkin tehdä.
masterhat
02.10.2009 14:30:55
ibanezeja löytyy, hmmm, yks, kaks, kolme, neljä..viisi, niin viisi ibanezin kitaraa, ja ihan hyviä vekottimia, joskaan artcoren kitara ei mikään kummenon o, paitsi kaulamikki toimii kun tatuti tos kepis.

rg on kevyt soittoinen mättökeppi, sz on oma suosikkini, todella hyvä viba ja tatsi kaikin puolin. Akkari on ihan jees, ja toinen akkari on vielä kovasti vaiheessa, kun en o kerenny säätää sit kuntoon (vieläkään)

mut kaikkia noit ibanezeja yhdistää mukava hintalaatusuhde, joskin hiukan hajuttomia ja mauttomia kitaroita noin muuten.
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
Revilation
16.10.2009 14:01:38
Ostin pari päivää sitten kullan värisen edge pro:n vanhani tilalle kun vanhassa oli toinen veitsi lovella.. Nyt kun tietää että talla on täysin uusi ja käyttämätön niin sen pitäisi toimia niinkuin pitääkin ja nyt tietää että vika on säätäjässä.. Olen säätänyt tallan kohtisuoraan runkoon nähden kummaltakin puolelta että talla ei ole eteen eikä taaksepäin kallistuneena. Lukot ja kaikki on tukevasti kiinni, uudet kielet ajettu hyvin sisään (venytelty moneen otteeseen että vire ei muutu kun kieltä nostaa ylöspäin) mutta silti tallan vire ei palaa normaaliksi. Olen saanut tallan toimimaan niin että se pitää täydellisesti joko ylös tai alas kammel painettaessa mutta toiseen suuntaan se ei koskaan meinaa toimia.. esim alas painettaessa kampea ja päästettäessä irti vire palautuu täydellisesti, ylös nostettaes ja palautettaes vire jää selvästi ylävireiseksi (n. 15 centtiä virittimen mukaan), jonka kuulee selvästi korvallakin. Mietin vain että onko tallan tasapainon säätämisessä jotain kikkaa mitä kannattaa noudattaa, jollain sivulla sanottiin että kieliä pitää löysää sävelaskel tai pari ennen jousien kiristämistä/löysäämistä, mikä virka tuolla oikein on? Onko se miten tärkeää?
whalas
16.10.2009 16:28:59
Siis häh, mites näiden tallat nyt menikään? siis mikä on roskaa ja mikä ei, kun on Edge zeroa, lo-pro:ta, edge pro:ta, edge 3 yms. ?
Mandarax
16.10.2009 17:02:07
whalas: Siis häh, mites näiden tallat nyt menikään? siis mikä on roskaa ja mikä ei, kun on Edge zeroa, lo-pro:ta, edge pro:ta, edge 3 yms. ?

Karkeasti kärjistettynä Ibaneesin talloista: jos siinä on numero, se on kuraa. (Edge III, Edge Pro II, Lo-TRS II..)
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
whalas
16.10.2009 17:31:26
Harvey666: Karkeasti kärjistettynä Ibaneesin talloista: jos siinä on numero, se on kuraa. (Edge III, Edge Pro II, Lo-TRS II..)

Selvä, kiitos. Vielä semmosta, että mitä eroa on edge pro:lla ja lo-prolla?
Räbbänä
16.10.2009 17:55:27
whalas: Selvä, kiitos. Vielä semmosta, että mitä eroa on edge pro:lla ja lo-prolla?

Lo= Low profile.
tender.insanity
16.10.2009 18:38:49
whalas: Selvä, kiitos. Vielä semmosta, että mitä eroa on edge pro:lla ja lo-prolla?

Edge Pro on uudempi. Mulla ei ko. tallasta kokemuksia, mutta ainakaan siinä ei ole niitä pikkuruuveja ankkuritappien sisässä (locking posts).

Flutterin teko Edge Prolla on ilmeisesti aika tuskaa.
Tinippa84
16.10.2009 19:04:28

tender.insanity:Flutterin teko Edge Prolla on ilmeisesti aika tuskaa.

Höpö höpö!! Ei mitään ongelmaa...
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)