Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone Thunderbird-IV Goth
1
jappo121
23.09.2009 17:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä olisi kyse:
 
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=209&CollectionID=5
 
Tytär hinkuaa moista soitinta omakseen kun ei iskän (siis minun) perinteisemmän näköiset bassot anna tarpeeksi katu-uskottavuutta.
En löytänyt pikaisella googletuksella kuvia kaulan sivuprofiilista. Aika paksuksihan tuota on moitittu (makuasia), ja nyt kiinnostaisikin tarkka mitta.
 
Eli voisiko joku ystävällisesti mitata kaulan leveyden ja korkeuden
-ensimmäisen nauhan
-ja 12. nauhan kohdalta
niin että mitta otetaan nauhan päältä.
 
Työntömittahan olisi tuohon kätevä, mutta niitä nyt ei monellakaan kotoa löydy.
Luotan mittaajien kykyihin soveltaa..
 
Näillä mitoilla saisin vähän verrokkia noiden omien bassojen kauloihin.
 
Onko muuten tuossa gothic mallissa nauhamerkintöjä kaulan sivulla? Se olisi aika tärkeää aloittelevalle soittajalle.
 
Paikallisesta liikkeestä löytyisi tuollainen:
 
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=282&CollectionID=12
 
Onko kenelläkään tietoa onko kaulan profiili sama? Tuollahan voisi sitten simuloida..
 
PS: Jos joku haluaa omastaan eroon, saa ottaa yhteyttä pikana tai @
 
hollstro
23.09.2009 17:19:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulan mitat eivät ole se suurin juttu. TB:ssä on kaula sen verran kaukana että normalimittaisella miehelläkin on tekemistä että ylettää 1. nauhalle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jappo121
23.09.2009 17:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Unohtuikin tuossa mainita että kyseessä on 15 vuotias tytär.
Sen ikäiselle on ihan turha puhua semmoisesta rajoitteesta kuin "liian lyhyet kädet".
Myöskään kyseisen basson kaulapainoisuus ei ole este.
Jos kaverit sanoo että soitin on hienon näköinen, niin sitähän sitten rämpytetään vaikka lattialla maaten.
 
Pitäisi vaan tietää ylettyykö sormet kaulan ympäri.
 
"Kyllä teini tietää. Sillä on elämänkokemusta". :)
 
hollstro
23.09.2009 17:44:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama kunostin 15 vuotiaalle tyttärelle mopoa. Supermotardi oli saatava vaikka jalat ei yltäneet maahan. Oli niin makee ja skootteri nössö.
 
Kyllä ne sormet yltää. Kaulan paksuus on tottumiskysymys ja se mistä pitää mielipidekysymys.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
fox
23.09.2009 19:17:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Sama kunostin 15 vuotiaalle tyttärelle mopoa. Supermotardi oli saatava vaikka jalat ei yltäneet maahan. Oli niin makee ja skootteri nössö.
 
Sama oire ja "tauti" pikkusysterin tytöllä.. Se on niin semmosta.. :(
 
Kyllä ne sormet yltää. Kaulan paksuus on tottumiskysymys ja se mistä pitää mielipidekysymys.
 
Tosiaan, hyvin pitkälti noin. Ja hei, soittelee sitte jostain toisesta asemasta, jos ei ylety käsi.. Siis 1. nauhalle.. En usko että kaulan paksuuskaan mikään ylikäymätön ongelma on. Kaulapainoisuus korjaantuu leveellä hihnalla jonkin verran, toki T-bird on aina nokkapainoinen.
Täytyy siltäkin kantilta asiaa katsoa, että jos soitin on ihQ ja mieleinen, sillä tulee ehken enemmänkin soitettua..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
trih
23.09.2009 19:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ei yllä ekalle nauhalle? ihan sama matka kuin missä tahansa jazzarissa tai presarissa eli 34" mensuuri. Mulla ei ole ollut ikuna ongelma.
 
Taitaa olla vaikutteita tästä haloo helsinki bändistä tuo tb into. Siinähän sellainen pikkutyttö laulaa ja soittaa tb:tä joten jos ei tosi pienikokoinen ole niin pitäisi onnistua.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Siderocks
23.09.2009 19:31:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Tästä olisi kyse:
 
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=209&CollectionID=5
 
En löytänyt pikaisella googletuksella kuvia kaulan sivuprofiilista. Aika paksuksihan tuota on moitittu (makuasia), ja nyt kiinnostaisikin tarkka mitta.

 
Goth- ja Blackbird-malleissa on tosi ohut ja kapea kaula. Vertailukohteena jazzari aika lähellä. Satulan leveys on 1,5". Muissa malleissa onkin sitten halko.
 
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
Siderocks
23.09.2009 19:32:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Miksi ei yllä ekalle nauhalle? ihan sama matka kuin missä tahansa jazzarissa tai presarissa eli 34" mensuuri. Mulla ei ole ollut ikuna ongelma.
 
Kyllä se eka nauha vaan on kauempana. Johtuu hihnatappien sijainnista.
 
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
Maisteri
23.09.2009 19:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa linkissähän lukee: nut width 1,5"
 
Eli kaulan leveys satulan kohdalta puoltoista tuumaa. Samanlevyinen kuin esikuvassaan Gibson TB:ssä. Eli hyvinkin ohut ja sikäli oikein helpposoittoinen kaula, 5v kokemuksella.
 
Tavallisessa Epiphone TB:ssä on 1,73" nut width. Eli kyllä, siinä on halkokaula. Vertailun vuoksi: suht jämäkkäkaulaisina pidetyissä Presareissakin tuo nut widht -lukema on jotain 1,62-1,65".
 
Eli jos kaulapainoisuus ja muu oudohko TB:n soittoergonomia ei tyttöä haittaa, kaulan puolesta se on varmasti hyvinkin miellyttävä soittaa. Ja joo, varmasti hyvin samanlainen kaulaprofiili on siinä Sixx-blackbirdissä kuin on tavallisessa Gootti-TB:ssä.
 
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
trih
23.09.2009 19:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o_s: Kyllä se eka nauha vaan on kauempana. Johtuu hihnatappien sijainnista.
 
Niin tietenkin jos joutuu siirtämään soittoasentoa sen etummaisen tapin sijainnin mukaan. Itse pidän tallan ja kaulan samassa paikassa vaikka hihnatapit olisi missä :D.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
trih
23.09.2009 19:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121:
 
PS: Jos joku haluaa omastaan eroon, saa ottaa yhteyttä pikana tai @

 
Kandee huomioida että melkosta hintahaitaria on näillä ollut. Esim kaupan hyllyllä oli tollanen blackbird ja sen lapussa luki 545e vaikka normaalihinta on nykyään jo alle 300e.
 
Goottilintu nykyään 245e
http://www.thomann.de/fi/epiphone_thunderbirdiv_bass_gothic.htm
 
Ja sitten kaulaläpirungon pro-malli 389e
http://www.thomann.de/fi/epiphone_thunderbird_pro_iv_tb.htm
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
jappo121
23.09.2009 20:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista.
Onhan tuolla Epiphonen sivuilla kaulan leveydet, mutta ei paksuutta.
Omassa käyttöbassossa kaulan paksuus on 14mm nauhojen välistä, eli siihen verrattuna normaali jazzari tuntuu sahapölkyltä.
 
T-kauppa myy noita etuisasti, mutta itse en ainakaan tuota käyttäisi etupainoisuuden takia. Ei sovi meikäläisen soittotyylille.
 
Pitänee testauttaa tyttärellä jokin vastaava malli lähikaupassa.
 
hollstro
23.09.2009 22:32:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Niin tietenkin jos joutuu siirtämään soittoasentoa sen etummaisen tapin sijainnin mukaan. Itse pidän tallan ja kaulan samassa paikassa vaikka hihnatapit olisi missä :D.
 
Musta tuntuu ettet ole TB:tä soittanut tai ainakaan roikuttanut hihnasta. Siinä on body sen mallinen ja lisäksi talla aika kaukana basson takaosasta että se vie 1. nauhaa lähes 20 senttiä kauemmas kuin esim Presarissa on seisaalta soittaessa. Tähänkin totuu, mutta lyhytkätiselle voi olla oikeasti ongelma. Ei niinkään sen takia että käsi ei yllä, mutta ranne menee aika mutkalle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
trih
24.09.2009 01:09:04 (muokattu 24.09.2009 01:10:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Musta tuntuu ettet ole TB:tä soittanut tai ainakaan roikuttanut hihnasta. Siinä on body sen mallinen ja lisäksi talla aika kaukana basson takaosasta että se vie 1. nauhaa lähes 20 senttiä kauemmas kuin esim Presarissa on seisaalta soittaessa. Tähänkin totuu, mutta lyhytkätiselle voi olla oikeasti ongelma. Ei niinkään sen takia että käsi ei yllä, mutta ranne menee aika mutkalle.
 
Pakko oli testata ja iskeä tb kaulaan. Selkisi paremmin itellekin miksi mulla ei tuota onkelmaa ole. Eli kun laitan sen kaulaan niin se mesta missä se roikkuu automaattisesti on se miten sitä käsittelen. Mulla on siinä nivusten kohdalla kaulaliitos noin suurinpiirtein ja täten tuo eka nauha on todella helposti saatavilla. Varsinkin kun tuota tb:tä joutuu kaulasta nostamaan niin melkein ku kitaraa veivaisi. Itellä siis siirtyy koko keppi automaattisesti "taaemmaksi" eikä tunnu oudolta koska siinä se roikkuukin. Kokeilin siirtää "edemmäksi" ja ergonomia oli niin huono ettei mulla ainakaan toimisi. Talla, plektrakäsi jne on tuolla oikean reiden ulkopuolella meikäläisellä. Jos siirtäisi tallan ja näppäilyn nivusiin niin tulisi suuresti ongelmia, eikä se tosiaan toimisi koska tämä luonnostaan roikkuu niin, että talla on siellä oikean reiden ulkoreunalla. Tuli tekstiä, en tiedä selvensikö mitään.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
hollstro
24.09.2009 09:15:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Pakko oli testata ja iskeä tb kaulaan. Selkisi paremmin itellekin miksi mulla ei tuota onkelmaa ole. Eli kun laitan sen kaulaan niin se mesta missä se roikkuu automaattisesti on se miten sitä käsittelen. Mulla on siinä nivusten kohdalla kaulaliitos noin suurinpiirtein ja täten tuo eka nauha on todella helposti saatavilla. Varsinkin kun tuota tb:tä joutuu kaulasta nostamaan niin melkein ku kitaraa veivaisi. Itellä siis siirtyy koko keppi automaattisesti "taaemmaksi" eikä tunnu oudolta koska siinä se roikkuukin. Kokeilin siirtää "edemmäksi" ja ergonomia oli niin huono ettei mulla ainakaan toimisi. Talla, plektrakäsi jne on tuolla oikean reiden ulkopuolella meikäläisellä. Jos siirtäisi tallan ja näppäilyn nivusiin niin tulisi suuresti ongelmia, eikä se tosiaan toimisi koska tämä luonnostaan roikkuu niin, että talla on siellä oikean reiden ulkoreunalla. Tuli tekstiä, en tiedä selvensikö mitään.
 
Onks sun termeissä 1. nauha se mikä on satulasta seuraava?
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
balzary
24.09.2009 09:20:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Onks sun termeissä 1. nauha se mikä on satulasta seuraava?
 
Todennäköisesti pitää bassoa pystymmässä soittoasennossa, jolloin se eka nauhakin sieltä helpommin on saatavilla kourittavaksi.
trih
24.09.2009 13:29:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurinpiirtein näin:
http://static.squidoo.com/resize/sq … 3282photo_1215331919nikki-sixx2.jpg
Itsellä ei ole ongelmaa, että ei ylettyisi minne haluaa.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
hollstro
24.09.2009 14:28:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Suurinpiirtein näin:
http://static.squidoo.com/resize/sq … 3282photo_1215331919nikki-sixx2.jpg
Itsellä ei ole ongelmaa, että ei ylettyisi minne haluaa.

 
Kyllä käsi ylettää, mutta soittoasento ei välttämättä ole ergonominen jos on lyhyet kädet. Huono soittoasento tappaa sen mahdollisuuden etä soittaminen pitkän päälle toimii, homma maistuu ja siinä kehittyy.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jappo121
24.09.2009 16:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Eiköhän tämä tullut selväksi.
 
Isä haluaa ergonomiaa ja hyvää dynamiikkaa ääneen, tytär katu-uskottavuutta.
 
Menemme soitinkauppaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «