Aihe: Kielijännitys ja pitkäaikainen varastointi | |
---|
aalataur 23.09.2009 14:29:04 (muokattu 23.09.2009 14:31:24) | |
|
Ihan simppeli kysymys: pitäisikö kielistä löysätä jännitys kun kitaralla ei pitkään aikaan (kuukausiin) soitella vaan se on varastoituna omassa laukussaan? Vai voiko antaa olla normaalisti "konserttivireessä"? Kyse siis lankkukitarasta (Les Paul Custom). |
|
Jos löysää kieliä, niin samalla pitäisi löysätä kaularauta että se ei väännä kaulaa mutkalle. |
|
juki68: Jos löysää kieliä, niin samalla pitäisi löysätä kaularauta että se ei väännä kaulaa mutkalle. Eli onko parempi antaa kielten olla vaan E-vireessä? |
|
En kyllä ymmärrä miksi niitä kieliä pitäisi löysätä. Onhan kitara kielien jännityksessä kaiket päivät vaikka soittaisit sillä pari kertaa viikossa. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
|
aalataur: Eli onko parempi antaa kielten olla vaan E-vireessä? Kyllä. Ei kitara tiedä soitetaanko sillä vai onko se varastossa, sama jännitys kielissä on kuitenkin. |
|
Räkkipeli: En kyllä ymmärrä miksi niitä kieliä pitäisi löysätä. Onhan kitara kielien jännityksessä kaiket päivät vaikka soittaisit sillä pari kertaa viikossa. Tätä ihmettelin itsekin, mutta ostin Suuren Kitarakirjan ja siinä sanotaan että jos kitara on pitkän aikaa säilytyksessä, kielistä pitäisi löysätä jännite. (s. 177) |
|
Kaikkea lukemaansa ei kannata kyseenalaistamatta niellä, olkoot lähde mikä tahansa. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
aalataur 23.09.2009 14:38:03 (muokattu 23.09.2009 14:51:33) | |
|
Antti1: Kaikkea lukemaansa ei kannata kyseenalaistamatta niellä, olkoot lähde mikä tahansa. Ei tietysti esim. Seiskaa jne.. tuota kirjaa vaan moni on suositellut. Ihmettelen kyllä miksi, teksti on 90-luvun alusta ja täynnä kielioppivirheitä. Tiedä sitten onko muuhunkaan kirjassa olevaan luottamista jos siitä löytyy myös tällaisia asiavirheitä. Olisko kyse akustisista (kaularaudattomista kitaroista)? Suora lainaus Suuresta Kitarakirjasta (Ralph Denyes/WSOY) s. 177: "Normaalissa käytössä kitara olisi pidettävä konserttivireessä, jotta kielten jännite on tasainen. Mutta jos kitara pannaan lepäämään pitemmäksi aikaa on kaikki kielet löysennettävä jotta kaulan jännite häviää täysin." Edellisessä kappaleessa kyllä puhutaan akustisista/klassisista, mutta sitä edellisessä kappaleessa taas kitaroista yleisesti. |
Progorava 23.09.2009 15:12:01 (muokattu 23.09.2009 15:12:14) | |
|
aalataur: Ihan simppeli kysymys: pitäisikö kielistä löysätä jännitys kun kitaralla ei pitkään aikaan (kuukausiin) soitella vaan se on varastoituna omassa laukussaan? Vai voiko antaa olla normaalisti "konserttivireessä"? Kyse siis lankkukitarasta (Les Paul Custom). joko pidät normivireessä tai sitten löysäät sekä kielet, että kaularaudan. jos puhutaan todella pitkästä ajasta niin itse tekisin jälkimmäisen. eipähän katkeilevat kielet aiheuta ongelmia. Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit... |
markkuh 23.09.2009 16:37:23 (muokattu 23.09.2009 16:37:40) | |
|
Jos ei oo kieliä paikoillaan niin löysätäänkö kaularautaa kuitenkin ? ..joku joskus sanoi.... ..tai laitetaan kielet ;) Et silleen... |
|
Juniper: Ei kitara tiedä soitetaanko sillä vai onko se varastossa Tässä tuli ketjun kannalta oleellinen asia. Kitaroissa on jatkuvasti kielet, eikä niille käy mitenkään. Ooh! |
|
Krice: Tässä tuli ketjun kannalta oleellinen asia. Kitaroissa on jatkuvasti kielet, eikä niille käy mitenkään. Ooh! Nii-in. En olisi edes kysynyt jos ei Suuressa Kitarakirjassa lukisi noin. Luulen kyllä että siinä tarkotettiin kaularaudatonta kitaraa, mutta ei missään lukenut niin. Kirja on muutenkin helvetin epäselvästi kirjoitettu / suomennettu. |
laakeri 23.09.2009 19:22:14 (muokattu 23.09.2009 19:39:40) | |
|
aalataur: Ei tietysti esim. Seiskaa jne.. tuota kirjaa vaan moni on suositellut. Ihmettelen kyllä miksi, teksti on 90-luvun alusta ja täynnä kielioppivirheitä. Tiedä sitten onko muuhunkaan kirjassa olevaan luottamista jos siitä löytyy myös tällaisia asiavirheitä. Kirjassa on muistaakseni muitakin erikoisia väittämiä, joilla ei taida olla mitään totuuspohjaa. Mutta tuossa kielien löysäämisessä saattaa olla ainakin sellainen etu, että se suojaa kitaraa jos onnistuu sitä jotenkin kolhimaan. Ainakin Gibsoneista kuulemma lapa saattaa napsahtaa poikki, jos esimerkiksi laukku pääsee kaatumaan. Fiksulla varastoinnilla tietysti pääsee jo pitkälle. edit: tälläisiä kyseenalaisia väittämiä bongasin kirjasta pikavilkaisulla: "Jos kitaraa on helpompi soittaa capon kanssa, ovat kielet liian korkealla". "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Nuo väitteet löytyivät yhdeltä aukeamalta. Ei taida napakymppiin osua mikään väitteistä. Lisäksi väitetään, että kielten esivenytys perustuu "kielen venymiseen", ja soundi kuulemma kuolee silloin kun kieli lakkaa venymästä. Tietääkseni venytys lähinnä vetää tyhjät pois viritintapin ympäriltä, koska itse ainakin joudun aina venyttelemään kielet löysäämisen jälkeen että ne pysyvät vireessä. |
|
laakeri: "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Eivät nuo nyt ihan pielessä ole nuo väitteet minusta, tietysti pehmeämpi ilmaus voisi olla tarpeen. Mutta uskon että kritisoitavaa löytyy kirjasta paljon. Olisikohan tuo jännitteen poisto kaulasta neuvottu yksinkertaisesti sitä varten, että noissa akustisissa pitää tarkkailla kahta ilmiötä eli kannen kohoamista, kun kielet vetävät tallaa (sekä nailonkielisissä että teräskielisissä) että kaulan taipumusta vääntyä S-mutkalle (teräskielisissä ja puoliakustisissa). Virittimethän voivat myös alkaa vanhassa kitarassa repsottaa, mutta aika pehmeästi tuo muutos kuitenkin yleensä tapahtuu Näitä ilmiöitä ei varastoinnin aikana välttämättä tarkkailla, joten ehkä tuon takia ajatellaan että prosessi kannattaa pysäyttää. Sähkökitarassa eivät nämä vaivat ole ilmeisiä, kun rakenne on niin erilainen. Bassossa taas on paljon jyhkeämmät voimat liikkeellä ja siinä on tuo kaulan jännitys herkemmässä, eli sille voisi ehkä tuota ohjetta taas noudattaakin. Tällaista tämä on. Hienot kirjat painetaan ja sitten saa itse arvuutella ja väitellä että miten asiat oikein on. |
|
laakeri: tälläisiä kyseenalaisia väittämiä bongasin kirjasta pikavilkaisulla: "Jos kitaraa on helpompi soittaa capon kanssa, ovat kielet liian korkealla". OK. Satulanhan pitäisi olla korkeudeltaan kuin 0-nauha (joita joissain kitaroissa näkeekin), poikkeuksena ehkä slidesoittoon tarkoitettu satula, jota joutuu sitten kielen suuntaan trimmaamaan jos haluaa kielten soivan vireessä nauhoilta painettuna. "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". Mielellään. Jotain voi yrittää kikkailla pikaliiman kanssa, tai laittaa jotain korotuspalaa satulan alle. "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Jos on tarkoitus soittaa konserttivireessä, niinkuin varmaan enimmäkseen oli tapana kun kirjaa kirjoitettiin ja enimmäkseen vieläkin. Ei kovin kyseenalaisia IMO. "Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!" |
|
aalataur: Ei tietysti esim. Seiskaa jne.. tuota kirjaa vaan moni on suositellut. Ihmettelen kyllä miksi, teksti on 90-luvun alusta ja täynnä kielioppivirheitä. Tiedä sitten onko muuhunkaan kirjassa olevaan luottamista jos siitä löytyy myös tällaisia asiavirheitä. Olisko kyse akustisista (kaularaudattomista kitaroista)? Suora lainaus Suuresta Kitarakirjasta (Ralph Denyes/WSOY) s. 177: "Normaalissa käytössä kitara olisi pidettävä konserttivireessä, jotta kielten jännite on tasainen. Mutta jos kitara pannaan lepäämään pitemmäksi aikaa on kaikki kielet löysennettävä jotta kaulan jännite häviää täysin." Edellisessä kappaleessa kyllä puhutaan akustisista/klassisista, mutta sitä edellisessä kappaleessa taas kitaroista yleisesti. uskoisin että tuossa puhutaan, nykyisin, nailonkielisistä akustisista kitaroista, ja vaikka nailon kieliä on ollut kauan, niin jotkut käyttävät vieläkin suolista tehtyjä kieleä ja ne elävät hyvin paljon kosteuden mukaan, kuten nahkaiset rumpukalvot, tuskin suolikieletkään mitään rikkovat, mutta ei varmaan haittaa löysätä niitä. |
|
laakeri: Kirjassa on muistaakseni muitakin erikoisia väittämiä, joilla ei taida olla mitään totuuspohjaa. Mutta tuossa kielien löysäämisessä saattaa olla ainakin sellainen etu, että se suojaa kitaraa jos onnistuu sitä jotenkin kolhimaan. Ainakin Gibsoneista kuulemma lapa saattaa napsahtaa poikki, jos esimerkiksi laukku pääsee kaatumaan. Fiksulla varastoinnilla tietysti pääsee jo pitkälle. edit: tälläisiä kyseenalaisia väittämiä bongasin kirjasta pikavilkaisulla: "Jos kitaraa on helpompi soittaa capon kanssa, ovat kielet liian korkealla". "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Nuo väitteet löytyivät yhdeltä aukeamalta. Ei taida napakymppiin osua mikään väitteistä. Lisäksi väitetään, että kielten esivenytys perustuu "kielen venymiseen", ja soundi kuulemma kuolee silloin kun kieli lakkaa venymästä. Tietääkseni venytys lähinnä vetää tyhjät pois viritintapin ympäriltä, koska itse ainakin joudun aina venyttelemään kielet löysäämisen jälkeen että ne pysyvät vireessä. kyllä noi väittämät totta on,esim jos tulee urista liian syvät, paremman tuloksen saa tekemällä uuden, ja huolellisemmin tällä kertaa. ja kyllä tuo kielten venyminen on täysin totta, ja ne kuolee siinä vaiheessä kun ne ei enää veny, ja silloin ne viimeistään alkaa katkeilemaan, ja ovat "raskaampia" soittaa. joudut venyttämään niitä vaikka olisi millaiset kielilukot, ei se ole vain "tyhjät pois viritintapin ympäriltä", en edes jätä mitään löysiä vaan jännitän niitä toisella kädellä kiertäessäni niitä. |
|
laakeri: edit: tälläisiä kyseenalaisia väittämiä bongasin kirjasta pikavilkaisulla: "Jos kitaraa on helpompi soittaa capon kanssa, ovat kielet liian korkealla". "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Nuo väitteet löytyivät yhdeltä aukeamalta. Ei taida napakymppiin osua mikään väitteistä. Lisäksi väitetään, että kielten esivenytys perustuu "kielen venymiseen", ja soundi kuulemma kuolee silloin kun kieli lakkaa venymästä. Tietääkseni venytys lähinnä vetää tyhjät pois viritintapin ympäriltä, koska itse ainakin joudun aina venyttelemään kielet löysäämisen jälkeen että ne pysyvät vireessä. Joo sinuna uskoisin kuitenkin kitarakirjaa. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
|
laakeri: edit: tälläisiä kyseenalaisia väittämiä bongasin kirjasta pikavilkaisulla: "Jos kitaraa on helpompi soittaa capon kanssa, ovat kielet liian korkealla". "Jos satulaurasta tulee liian syvä, kaikki on aloitettava alusta uuden satulan kera". "Kaikki kielten korkeuteen tehtävät säädöt tulee suorittaa kielten ollessa konserttivireessä". Käännökset saattaa olla tönkköjä, mutta ei noissa nähdäkseni ole mitään varsinaista asiavirhettä. Viimeinen kohta on päivän selvää, Jos asia kärjistettäisiin, niin muutoinhan kaulan säädöt voisi tehdä vaikka ilman kieliä, ja tässä ei ole mitään järkeä. Eli yleensä säätöjä tehtäessä kielet tulisi pitää soittovireessä. Itseasiassa muistan jostain lukeneeni että jopa kieliä vaihdettaessa tulisi vaihtaa kieli kerrallaan. Eli että kieliä ei saisi ottaa kokonaan pois. Tämä estää kaulan äkillisen jännitemuutoksen. Mene ja tiedä? Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia |
|
jarkkok: Eli että kieliä ei saisi ottaa kokonaan pois. Tämä estää kaulan äkillisen jännitemuutoksen. Mene ja tiedä? Tiedät sitten kun otat kaikki kielet pois ja katsot mitä kaulalle tapahtuu. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|