Aihe: apua kaipaan, vahvistimet tökkii/pätkii
1 2 3
LaXu
23.09.2009 09:42:03
Jucciz: JJ:n putkien yleissoundi on yleisen mielipiteen mukaan aavistuksen tumma, eli jos vahvistin on luonnostaan kovin kirkassoundinen, JJ:llä voi yrittää tasoitella soundia. JJ EL34L-putki on tavallista pitkäikäisempänä mainostettu EL34-tyyppinen "Long life tms."-putki. Itsellä ei noista ole omakohtaista kokemusta. Electro-harmonixista sanoisin lyhyesti ja ytimekkäästi "Älä osta". Tasuriputkeksi EH:n voisin hätätilanteessa ottaa, mutta signaalitien putkien osalta sanon kyllä jyrkän "ei":n noille venäläisille halpisputkille.

Samaa mieltä. JJ:n etuasteputket on kuitenkin sellaisia, että ne ei ihan joka vahvarissa toimi hyvin varsinkaan parissa ekassa etuasteputken paikassa. Egnaterissani pelittävät mainiosti, Diezelissa taas kiinalaiset putket ovat parempi valinta, vaikka JJ:ta siinäkin on muissa kuin signaalitien putkina. EH:n EL34-pääteputket on ihan jees, mutta etuasteputkia en voi suositella.

JJ:n putkien kesto tosiaan voi olla vähän vaihteleva. Tähän mennessä parin vuoden sisään hajonnut yksi kappale, mutta putki oli kuitenkin melko uusi ja huomattavasti vanhemmat JJ:t toimivat ongelmitta.
Simo78
23.09.2009 13:22:12 (muokattu 23.09.2009 13:26:09)
Tungsol 12AX7 etuseen ja Svetlana / SED EL34 päätteeseen oli uraltonen suositus kun sieltä kyselin sieltä putkista. Onko noista ja noiden kestävyydestä tietoa? Tuo hintaluokka vaan vaikuttais mun kukkarolle hyvältä, aika saman hintaisia jj:den kanssa... Tungsoleissa vaan epäilytti high gain-maininta, koska mitään high gain putkia ja soundia en ole hakemassa.
Jucciz
23.09.2009 13:38:46
Simo78: Tungsol 12AX7 etuseen ja Svetlana / SED EL34 päätteeseen oli uraltonen suositus kun sieltä kyselin sieltä putkista. Onko noista ja noiden kestävyydestä tietoa? Tuo hintaluokka vaan vaikuttais mun kukkarolle hyvältä, aika saman hintaisia jj:den kanssa... Tungsoleissa vaan epäilytti high gain-maininta, koska mitään high gain putkia ja soundia en ole hakemassa.

Svetlana/SED EL34:t on hyväsoundisia pääteputkia, unohdn mainita ne tuossa aiemmin. Itse olen käyttänyt niitä Marshallissa menestyksellä. Ei nuo Tung-Sol:it mun korviin mitenkään aivan erityisen higain-putkia ole, mutta jos jännittää, ehkäpä yksi sellainen riittää ja loput kannattaa laittaa jotain muuta merkkiä.
oiva tumpeloinen
23.09.2009 13:41:31 (muokattu 23.09.2009 13:42:17)
Simo78: Tungsol 12AX7 etuseen ja Svetlana / SED EL34 päätteeseen oli uraltonen suositus kun sieltä kyselin sieltä putkista. Onko noista ja noiden kestävyydestä tietoa? Tuo hintaluokka vaan vaikuttais mun kukkarolle hyvältä, aika saman hintaisia jj:den kanssa... Tungsoleissa vaan epäilytti high gain-maininta, koska mitään high gain putkia ja soundia en ole hakemassa.

Noi C-logoiset Svetlanat toimi ainakin itsellä ilman ongelmia parissa eri päätteessä. Tungsoleissa oli jossain vaiheessa pientä ongelmaa, mutta huhupuheet kertoo, että se on jo enemmänkin mennyttä, samoin kuin JJ:n putkissa.

E: unohtui mainita, minkä Jucciz tuosssa jo sanoikin. Nuo C-logoiset on luotettavuuden lisäksi hyväsoundiset.
käsi
23.09.2009 14:39:18

Jonkin verran itse perehtynyt putkien maailmaan, joskus on vaan sellainen fiilis että on salatiedettä koko homma. Useimmissa putkissa itse en ole huomannut soundillisesti eroa, kun taas joissain ero tuntuu olevan kuin yöllä ja päivällä. Jotku putket sopii peremmin joihinkin vahvistimiin kuin toiset, se on ehkä se suurin ero jonka olen noteerannut.

Aiheesta varmaan joku osaavempi voisi kirjoittaa kirjan.

mutta yksi kysymys, haluaisin lisää headroomia, tai siis sitä että ei ala tuota etuaste säröä tulemaan kun luukuttaa, mitkä putket oli sellaiset joissa tuo gainin tulo kestää pidempään.
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
Antti1
23.09.2009 14:47:07
No jos sä haluat gainia pudottaa, niin ECC81 on varmaan hyvä vaihtoehto. Jos haluat radikaalia eroa, niin ECC82. Kannattaa kuitenkin vaiheenkääntäjät yms. pitää oletustuubeina vahvistukseltaan, ettei tipahda samalla ulostulo kokonaisuudessaankin.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
skebab
23.09.2009 14:51:59

Kompataan Juccizta, ei kannata antaa tuon "high gainin" hämätä. Pistin just nuo HR Deluxeen ja hyvä tuli.
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Simo78
23.09.2009 17:57:39
Kävinpäs sitten kämpillä vilkaisemassa ja pääteputket oli jj:n E34L:t ja etuasteputket jj:n ecc83s:t. Nyt meni kyllä taas vaikeeksi kun ei tiedä ostaako tuttua ja turvallista vai kokeilisko uusia--> no pääteputket ostanen noi samat, koska niitä en itse lähde kuin pakosta vaihtamaan, mutta vois ostaa sekä tungsolit kokeeksi ja toiset ecc83 varalla, kun noi etuasteputket on sen verran halpoja. Tietenkään jos noissa ei ole mitään ihan älytöntä eroa, niin voihan niitä käytettyjäkin putkia pitää varalla. Eikös noita etuasteita voinutkin vaihdella ilman mitään säätöjä? Taas meni vaikeeksi kun alkoi ottamaan selvää, ois vaan kattonut mitä on ja ostanut samanlaiset varalle...
skebab
23.09.2009 19:04:48
Simo78: Kävinpäs sitten kämpillä vilkaisemassa ja pääteputket oli jj:n E34L:t ja etuasteputket jj:n ecc83s:t. Nyt meni kyllä taas vaikeeksi kun ei tiedä ostaako tuttua ja turvallista vai kokeilisko uusia--> no pääteputket ostanen noi samat, koska niitä en itse lähde kuin pakosta vaihtamaan, mutta vois ostaa sekä tungsolit kokeeksi ja toiset ecc83 varalla, kun noi etuasteputket on sen verran halpoja. Tietenkään jos noissa ei ole mitään ihan älytöntä eroa, niin voihan niitä käytettyjäkin putkia pitää varalla. Eikös noita etuasteita voinutkin vaihdella ilman mitään säätöjä? Taas meni vaikeeksi kun alkoi ottamaan selvää, ois vaan kattonut mitä on ja ostanut samanlaiset varalle...

Jep.12AX7:n tilalle voi vaihtaa "tosta vaan" toisen. Muistaakseni tuolta Utonen sivuilta löytyy sitten myös käypäsiä vaihtoehtoja, jos haluaa koittaa jotain vaihtoehtoista putkea, mutta silloin kannattaa ehdottomasi koittaa yksi putki kerrallaan eikä heti kaikkia
Simo78
23.09.2009 19:17:50
skebab: Jep.12AX7:n tilalle voi vaihtaa "tosta vaan" toisen. Muistaakseni tuolta Utonen sivuilta löytyy sitten myös käypäsiä vaihtoehtoja, jos haluaa koittaa jotain vaihtoehtoista putkea, mutta silloin kannattaa ehdottomasi koittaa yksi putki kerrallaan eikä heti kaikkia

Siis ettei kaikki etuaste putket ois samaa mallia/merkkiä? Enpäs tiennytkään että noinkin voi tehdä... Nyt menee kyllä hankalaksi:-)
oiva tumpeloinen
23.09.2009 19:25:13
Simo78: Siis ettei kaikki etuaste putket ois samaa mallia/merkkiä? Enpäs tiennytkään että noinkin voi tehdä... Nyt menee kyllä hankalaksi:-)

Jos pelaat samalla mallilla, et voi mennä puihin. Eli jos lyöt etuseen 12AX7 (tai ECC83 on sama asia), niin merkillä ei ole väliä. 12AX7:n tilalle menee heittämällä myös 12AT7 (ECC81) ja 12AU7 (ECC82). Jälkimmäiset omaa vähemmän gainia, joten sinänsä soundi muuttuu kovasti, joten niitä ei voi varauksetta suositella.
skebab
23.09.2009 19:32:08
Simo78: Siis ettei kaikki etuaste putket ois samaa mallia/merkkiä? Enpäs tiennytkään että noinkin voi tehdä... Nyt menee kyllä hankalaksi:-)

Kyllä mä suosittelen, että lähdet liikkeelle laittamalla kaikki Tungsolin 12Ax7:ksi, mutta ei niiden putkien tosiaankaan tarvitse olla samaa merkkiä, eikä edes samaa tyyppiä. Jos kuitenkin koitat eri tyypin putkea, niin ehdottomasti 1 kerrallaan ja koitat miten vaikuttaa milläkin paikalla.
pekurides
23.09.2009 19:33:22

Simo78: Kävinpäs sitten kämpillä vilkaisemassa ja pääteputket oli jj:n E34L:t ja etuasteputket jj:n ecc83s:t. Nyt meni kyllä taas vaikeeksi kun ei tiedä ostaako tuttua ja turvallista vai kokeilisko uusia--> no pääteputket ostanen noi samat, koska niitä en itse lähde kuin pakosta vaihtamaan, mutta vois ostaa sekä tungsolit kokeeksi ja toiset ecc83 varalla, kun noi etuasteputket on sen verran halpoja. Tietenkään jos noissa ei ole mitään ihan älytöntä eroa, niin voihan niitä käytettyjäkin putkia pitää varalla. Eikös noita etuasteita voinutkin vaihdella ilman mitään säätöjä? Taas meni vaikeeksi kun alkoi ottamaan selvää, ois vaan kattonut mitä on ja ostanut samanlaiset varalle...

ei nuiden putkien kanssa ole mitään "tuttua ja turvallista" ellei sitä just sama saundia ole hakemassa.

Pääteputkien kanssa joudut jokatapauksessa säätämään biakset vaikka kuinka ostaisit saman merkkisiä putkia.

Myös minunkin ehdoton suositus on SVETLANA, paljon tuhdimmat ja erottelevammat JJ:t ja miljuuna kertaa laadukkaammat kuin elektro-harmonixit.

toinen vaihtis vois olla Genalex Gold lion reissue röörit samasta tehtasta kuin lektro-harmonixit ja tung-solit mutta kovasti kehuttuja olleet.

Budjettiratkaisuna voisit jättää parit vanhat JJ:n etusputket paikoilleen kun niiden käyttöikä ainakin tuplat pääteputkiin verrattuna ja tilata vain parit tung-solit ja laittaa ne yhdessä JJ:n kanssa kiinni eri paikkoja kokeillen missä tuntuu kivoimmalta.

Meikäläisen vehkeisiin ei tule enää yhtään JJ:tä, se munaton mumina tiukassa soitannassa sai riittää.
They see me rollin, they hatin.
Juicy
23.09.2009 20:47:51

Peku on kyllä melkonen putkimies täällä kitarakamapalstalla, näin ohimennen huomioituna. =)

Mulla näyttäis olevan myöskin JJ:tä Savage täynnä, taisi olla myös Mesan etuasteessa myös. Ei mitään moittimista mulla ainakaan, vaikka ajattelin kyllä noita C-logollisia Svetlanan 6L6:sia latoa päätteeseen, jahka noista JJ:n putkista aika jättää.

Onko noissa EL84-putkissa yhtä merkkiä ylitse muiden?
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Simo78
23.09.2009 20:50:13 (muokattu 23.09.2009 20:51:55)
Pääteputkien kanssa joudut jokatapauksessa säätämään biakset vaikka kuinka ostaisit saman merkkisiä putkia.

juccizin mainitsemia varaputkia olen nyt ostamassa, siis pääteputket toimii ja pysyvät kiinni kunnes eivät toimi. Samalla olen ostamassa etuasteputkia varalle nekin. Koska niiden vaihtaminen on helpompaa, niin meinasin josko kokeilisi jotain muita kuin tuttuja(noi etuasteputket kun vielä on aika halpoja), mistä kyllä saan ihan mulle riittävää soundia. Siis alkuperäinen varaputki-idea vähän pääsi paisumaan/muuttumaan. Joka tapauksessa fiksuahan se olla niitä varaputkia, jos sattuu putket hajoamaan....
skebab
23.09.2009 21:07:51
Simo78: juccizin mainitsemia varaputkia olen nyt ostamassa, siis pääteputket toimii ja pysyvät kiinni kunnes eivät toimi. Samalla olen ostamassa etuasteputkia varalle nekin. Koska niiden vaihtaminen on helpompaa, niin meinasin josko kokeilisi jotain muita kuin tuttuja(noi etuasteputket kun vielä on aika halpoja), mistä kyllä saan ihan mulle riittävää soundia. Siis alkuperäinen varaputki-idea vähän pääsi paisumaan/muuttumaan. Joka tapauksessa fiksuahan se olla niitä varaputkia, jos sattuu putket hajoamaan....

Käy kattomassa tämä linkki, sieltä löytyy mm. vaihtoehtoja 12AX7:lle ja muutakin hyödyllistä tietoa

http://www.uraltone.com/blog/?page_id=20
pekurides
23.09.2009 23:40:06

Simo78: Siis alkuperäinen varaputki-idea vähän pääsi paisumaan/muuttumaan. Joka tapauksessa fiksuahan se olla niitä varaputkia, jos sattuu putket hajoamaan....

Jep. kyllä ainakin etusputkia saa lojua siellä täällä:)

Nuiden etusputkien kanssa voi myös pelata hiukan sellaista "kamarunkkarihifistelijä" leikkiä"' että jos tuntuu joku päivä että olisi jo kyllästynyt vehkeen pörinään niin eikus vaan hiukan uutta tuubia tilalle ja taas ainakin muutaman tunnin on naama taas messinkillä ennekuin siihenkin kyllästyy.... ja sitten vaihtaa vanhat takaisin ja taas kuvittele ttä jotain tapahtui:)

Nooh. oikeasti, eihän ne isoja eroja ole mutta kuitenkin niita harvoja mitä pystyt itse helposti tekemään ja oikeilla putkilla hyvinkin voi saavuttaa vehkeestä joko modernimpaa tai vintagempaa tunnelmaa varsinkin noilla 12at7/ecc81 tuubilla sitä kesympää osastoa.

ps. Voithan sä tehdä niinkin että jos kaipaat vaihtelua niin laitat ne uudet "varaputket" kiinni ja jätät ne vanhat varaputkiksi?

Varoitus: Näihin "putkihifistelyihin" voipi jäädä helposti koukkuun jos heti alkajaisiksi saundit paranee roimasti niin eihän sitä siihen malta jättää..... jääpi säveltäminen kakkoseksi kun ruuuvataan vain pörinöitä:=)
They see me rollin, they hatin.
Simo78
24.09.2009 09:48:27 (muokattu 24.09.2009 10:23:27)
ps. Voithan sä tehdä niinkin että jos kaipaat vaihtelua niin laitat ne uudet "varaputket" kiinni ja jätät ne vanhat varaputkiksi?

Suurella todennäköisyydella teen juurikin näin, etuasteputkien osalta. Pääteputket ostanen varalle samat mitkä siellä on nyt ja sitten kun seuraavan kerran vaihdan/vaihdatan niin sitten katselen mitkä sinne laittaa...(E: ja näin teinkin. Kiitokset avusta!!)

Niin ja enhän mä mitään vaihtelua edes kaivannut, mutta kun jätkät menee suosittelemaan--> syytän siis perinteisesti muita kuin itseäni;-)

Varoitus: Näihin "putkihifistelyihin" voipi jäädä helposti koukkuun jos heti alkajaisiksi saundit paranee roimasti niin eihän sitä siihen malta jättää..... jääpi säveltäminen kakkoseksi kun ruuuvataan vain pörinöitä:=)

Noi kamat on onneksi lojumassa treenikämpillä, missä käyn vain sen n.kerran viikossa ja silloinkaan ei ole juuri aikaa ruuvailla:-)
Vapour
24.09.2009 16:45:24
Tuo mainittu Tung Sol on signaali-kohinasuhteeltaan hyvä putki, joten sellaisen laittaisin ainakin ekaksi putkeksi. Jos gainia tulee liikaa, voi sitä himmailla sitten seuraavassa kannassa vaikkapa 5751, ecc81, tai ecc82 -putkilla (vahvistuskertoimet 70, 40, 20, vrt. ecc83:n 100). Vastannee myös sille kysyjälle, joka kaipaili enemmän hedaria. Suosittelen kuitenkin laittamaan kohtuullisen isogainisen putken ekaksi, jotta signaai-kohinasuhteen saisi pidettyä optimaalisena.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)