Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka moni oikeasti tarvitsee splassiä?
1 2 3 4 5
iekku84
23.09.2009 12:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kysymys joka on otsikossa.
Itse huomasin että minulle ihan turha kapine perusrokissa.
Onhan se hieno efekti mutta jotenkin tuli sellainen olo että pärjään ilmankin.
China on kyllä aika kiva tai siihen on jotenkin tottunut et se menee jossain mutkassa komppaukseen ja crashin korvikkeena välillä.
Miten teillä muilla?
 
Mie taas!
moderndrummer88
23.09.2009 12:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä sitä oo kummallekkaan käyttöä missään perusrokissa ja popissa, ei niitä millään levyilläkään kuule.
 
Relaxin' At Camarillo...
Niq
23.09.2009 12:32:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä riisuin splässit ja zainat jo pari vuotta takaperin veks, ehkä sitä kiinanpeltiä noissa rähistelymeiningeissä joskus kaipaa kun pitäs saada vielä se "little push over the edge". Ei jotenkin vaan enää jaksa viritellä ständiviidakkoa, pari isoa crashia, haitsu ja ride on kaikki mitä mä oikeasti tartten. Sama homma on käynyt kitaransoiton suhteen, pikkuhiljaa kaikki pedaalit jalan alta hävisi ja nyt on vaan mies, kitara, piuha ja vahvistin. Vanhuusko tän tekee vai mikä? Kai sitä kokemuksen karttuessa huomaa että vähemmän on enemmän ja sitä enemmän se yksittäinen, harkittu nuotti merkitsee mitä vähemmän niitä nuotteja latoo.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
Pearlman
23.09.2009 12:49:26 (muokattu 23.09.2009 12:49:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minä tarvitse välttämättä crashejäkään, enkä sikäli splashejäkään, en oikeastaan tomejakaan, enkä kaksoispedaaliakaan. Mutta jos haluaa soittaa monipuolisesti ja tehdä nyansseja, niin kyllähän silloin kaiken maailman kilkuttimia tarvitsee. Itseltäni ei tällä hetkellä löydy setistä splashiä, mutta pari kappaletta olisi tilauksessa lähiaikoina. Jotenki outo kysymys tuo....eiköhän se ole soittajasta kiinni.
 
Bobana
23.09.2009 13:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi laatu spläjäri oli kerran kokeiltavana mutta se ei toiminut.
Sen sijaan varastossa on 2 kpl 12" mini chinoja. Ne toimivat oikein loistavasti kun pikametallissa täytyy välillä saada eroteltua crashin iskut toisistaan jottei mene puuroksi. kahden crashin väliin kun napauttaa pikku kiinalaista niin vot.
 
Isoon rähinään on sitten iso 18" kiinalainen.
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
hansakemanelius
23.09.2009 13:11:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: Eli kysymys joka on otsikossa.
Itse huomasin että minulle ihan turha kapine perusrokissa.
Onhan se hieno efekti mutta jotenkin tuli sellainen olo että pärjään ilmankin.
China on kyllä aika kiva tai siihen on jotenkin tottunut et se menee jossain mutkassa komppaukseen ja crashin korvikkeena välillä.
Miten teillä muilla?

 
On käytössä sekä K Custom Dark 10" että Avedis Extra Thin 10". Molemmat hyviä,
K vähän rokimpi ja Avedis vähän "humppaisempi". Kyllä noita tulee käytettyä aika paljon. Heittelen väliin sellaisia pieniä pihahduksia ja varsinkin crashin etulyöntejä jotka mielestäni toimivat rokissa ja muussakin erittäin hyvin.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
EH
23.09.2009 13:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hansakemanelius: On käytössä sekä K Custom Dark 10" että Avedis Extra Thin 10". Molemmat hyviä,
K vähän rokimpi ja Avedis vähän "humppaisempi". Kyllä noita tulee käytettyä aika paljon. Heittelen väliin sellaisia pieniä pihahduksia ja varsinkin crashin etulyöntejä jotka mielestäni toimivat rokissa ja muussakin erittäin hyvin.

 
Meinaatko "etulyönnillä" sitä että kilauttaa splashia esim. 1/16-nuotin verran ennen crashin mäjäyttämistä ykköselle?
 
Don't waste your time or time will waste you.
hansakemanelius
23.09.2009 14:11:33 (muokattu 23.09.2009 17:02:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EH: Meinaatko "etulyönnillä" sitä että kilauttaa splashia esim. 1/16-nuotin verran ennen crashin mäjäyttämistä ykköselle?
 
Just sellaista.
 
Edit: Vasurilla yleensä vedän ennen oikean käden ykköstä.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Veksi
23.09.2009 14:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tarvisen, vanhassa tanssimusiikissa se miltei välttämättömyys, siis humpassa se tulee esiin,kiinan peltiä ei ole koskaan mulla ollut, ei ainakaan tässä musiikin lajissa sitä ei käytetä,näin on!
 
OPJ1974
23.09.2009 14:50:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: Miten teillä muilla?
 
No kaikkihan alkoi siitä, kun vuonna 1974...
 
Ei vaan, itselläni on splässi (Avedis 10") setissä kiinni. Tietyissä jutuissa tarvitsen; käytän siis vähän mutta riittävästi.
 
Chinaa en ole settiin mahduttanut, joskus sillekin tarvetta olisi. Mutta 16- ja 18-tuumaiset rässit riittävät hyvin, toistaiseksi.
 
Samaisesti, mielestäni pätevästä syystä settiin on hitsautunut kiinni myös jo helistin-pelistin, kohta tarvinnee hankkia chime (vai miten se nyt kirjoitetaankaan), lehmänkello ja muuta vitkutinta-kilkutinta.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
iekku84
23.09.2009 15:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan itse pohdin tämän pellin tarpeellisuutta kun ostin sellaisen meiningillä että on saatava ehdottomasti kun on chinakin, mut eipä siihen tullu montaa iskua lyötyä joten ruuvasin irti setistä.
 
Kiitos kommenteistä!
 
Mie taas!
iekku84
23.09.2009 15:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä lähdinkö liian isosta splassistä liikenteeseen kun mulla on toi 12" zildjian k mut ei se oikein ollu mun juttu
 
Mie taas!
hansakemanelius
23.09.2009 17:00:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: En tiedä lähdinkö liian isosta splassistä liikenteeseen kun mulla on toi 12" zildjian k mut ei se oikein ollu mun juttu
 
Itse myin äskettäin pois vastaavan 12-tuumaisen. Se jäi soundiltaan vähän splashin ja crashin välimaastoon. Kuitenkin täytyy todeta että nuo käsintehdyt pellit ovat yksilöitä ja omistamani yksilö tuntui hitusen liian tanakalta. Olen testannut ohuempiakin samanlaisia ja splashin pitää mielestäni olla ohut jotta se sähähtää oikealla tavalla.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
markkuliini
23.09.2009 18:35:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iekku84: En tiedä lähdinkö liian isosta splassistä liikenteeseen kun mulla on toi 12" zildjian k mut ei se oikein ollu mun juttu
 
Lähdit. Ehdottomasti liian iso. Se on vähän outo välikoko, se jo on soundiltaan enemmänkin tosiaan crash. Mun mielestä THE splash-koko on 8" tai jopa 6".
10 tuumainenkin on jo helposti crashmainen. Ja niissä pienissäkin on sitten paljon soundieroja. Itse en ostaisi kuulematta, niinkun en mielelläni muitakaan symbaaleja.
 
Tuossa hyvät demot miten radikaalisti soundi muuttuu kun koko kasvaa. Ja kasvaahan se esim. 8" ja 10" välillä jo 25%.
 
8" K Custom http://www.youtube.com/watch?v=DtTkiI-CZQ4
10" K Custom http://www.youtube.com/watch?v=NRTYzPgKLks&feature=channel
12" K Custom http://www.youtube.com/watch?v=1l4CsrfVHn8&feature=channel
 
Vaativa symbaali, mun mielestä suurin osa splashin omistajista sekoaa jotenkin ihan täysin, ja soittavat siihen ihan liikaa.
Itse en setissäni käytä, liian humoristisen kuuloinen soitin mun käsiin. Vitsailisin sillä koko ajan ja hihittelisin itsekseni. :)
 
Mutta esim. Manu Katche osaa valita settiinsä hyvän kuuloisia splasheja ja vieläpä käyttää musikaalisesti hienosti. Esim. tässä http://www.youtube.com/watch?v=L-UXOkpUSqU
 
Ja tietenkin Vinnie Colaiuta esim Seven Days-biisissä. http://www.youtube.com/watch?v=920BnH5bRJk
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Velli
23.09.2009 19:17:40 (muokattu 23.09.2009 19:18:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin joskus 11 vuotiaana 12" Paiste Sound Formula Splashin, joka oli kyllä enemmänkin kuin pieni crash. Sitä tulikin käytettyä kakkos crashina seuraavat 7 vuotta. Jätin sen pois setupista 9 vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen siihen koskenut.
 
Yhdessä välissä kävi 8" K Splash, mutta se lähti saman tien kiertoon. Muutoin en ole splasheja käyttänyt. Maailmassa on kyllä ehkä 3-4 soittajaa, joiden soittamana splashitkin kuulostavat ihan kivalta (mun mielestä). Humppahommissa ne myös toimivat. Chinaa en ole koskaan omistanut ja tuskin tulen koskaan omistamaankaan. China kait toimii jonkin sortin hevihommissa, en tiiä...
 
Analuuk
23.09.2009 19:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole tullut käytettyä pitkiin aikoihin, vaikka noita muutama löytyykin. Tosin virvelin kalvolla pidän 8" splashiä, kun tarvii sähköistä "handclap" -tyylistä soundia. Pop/Rock musassa splashit on vaan tiellä. Hevihörhöjen ja kikkelifuusiopenojen juttuja! =P
 
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
iekku84
23.09.2009 20:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tota tarkoitin sillä liian isolla splashillä et se on ihan soundimaailmaltaa crash eli toimii pienessä tilassa, tanssi ja hissuttelu hommissa ihan puhtaasti crashinä menisi ja on siinä hyvä soundinen.
Mutta kokeiltu sekin leikki eikä ollu miun juttu.
Paikallinen musadiileri suositteli hommaamaan toisen 12":n splashin ja sanoi et tee microhihat mut ääh ei sillekkään mitään käyttöä..
 
Mie taas!
Nolte
23.09.2009 21:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Mun mielestä THE splash-koko on 8" tai jopa 6".
10 tuumainenkin on jo helposti crashmainen.

 
Joo, tältä tuntuu minustakin. Hommasin joku aika sitten Istanbul Agop 8" Traditional Splashin, joka soundaa oikein hyvälle. Hienosti sihahtaa. Ei paljoa splashi siitä parane, uskon, mutta ei minulla siltikään ole sille oikein mitään käyttöä.
 
jazzmies
23.09.2009 22:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolte: Hommasin joku aika sitten Istanbul Agop 8" Traditional Splashin, joka soundaa oikein hyvälle.
 
Munkin anopin vävypoika osti HHX Evolutionin 7", mutta sekin tuntuu vähän nykyisin turhan isolta ja raskaalta. Sellaista 1 1/2" - 2" olen miettinyt eeeeeeextra-thininä tietysti.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
kimizu
23.09.2009 23:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppakeikoilla tulee joskus käytettyä, ei läheskään aina. Yleensä ruuvaan sen toisen crashin päälle ylösalaisin, symbaalihuopa peltien välissä. Ei sille tarvitse omaa ständiä viritellä. Nyt ruuvasin cocktail-settiin omatekoisella stackerillä crash/riden kaveriksi.
 
Mulla on 10" UFIP ClassSeries ja se on niin ohut että syttyy vaikka puhalluksesta. Toimii hyvin esim. sudilla tai paljaalla kädellä lyöden, hyvin sihahtaa.
 
Rokkikeikoilla ei ole mitään tarvetta moiselle, 1 tai 2 crashia, komppipelti ja hihat riittää paremmin kuin hyvin.
 
Timing stinks but cheerfully winks...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «