Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kahden kaapin kytkeminen.
1
treble
22.09.2009 23:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Luin kyllä tuon ohmi faqin, mutta haluaisin silti vielä varmistaa. Eli mulla on warvickin 400 wattinen bassonuppi jossa on yksi 4ohm kaappi lähtö. Haluaisin nyt kytkeä tuohon yhden 4*10 kaapin ja yhden 1*15 kaapin. Molemmat kaapit ovat 8ohm, kuten kai pitääkin??
 
Porukka puhuu aina, että kytketään sarjaan tai rinnan. Mulle nää on ollu aina vähän hämärän peitossa. Meneekö tuo kaappien kytkeminen niin, että vedän nupista ensin piuhan 4*10 kaappiin, ja sitten siitä toisen piuhan 1*15 kaappiin? Miten tehot tällöin jakautuvat? Molempien kaappien pitäisi kestää 300w joten onko tehonkesto silloin yksinertaisesti yhteensä 600w?
 
Visakoivu
22.09.2009 23:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

treble: Moro
 
Luin kyllä tuon ohmi faqin, mutta haluaisin silti vielä varmistaa. Eli mulla on warvickin 400 wattinen bassonuppi jossa on yksi 4ohm kaappi lähtö. Haluaisin nyt kytkeä tuohon yhden 4*10 kaapin ja yhden 1*15 kaapin. Molemmat kaapit ovat 8ohm, kuten kai pitääkin??
 
Porukka puhuu aina, että kytketään sarjaan tai rinnan. Mulle nää on ollu aina vähän hämärän peitossa. Meneekö tuo kaappien kytkeminen niin, että vedän nupista ensin piuhan 4*10 kaappiin, ja sitten siitä toisen piuhan 1*15 kaappiin? Miten tehot tällöin jakautuvat? Molempien kaappien pitäisi kestää 300w joten onko tehonkesto silloin yksinertaisesti yhteensä 600w?

 
Nupista kaappiin ja tästä kaapista toiseen kaappiin. Kyllä kestää ja tehot jakautuvat ihanasti.
 
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
Antti1
23.09.2009 00:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

treble: Molemmat kaapit ovat 8ohm, kuten kai pitääkin??
 
No, teoriassa joo. Noin sä saat 4 tai 16ohm kuorman.
 
Porukka puhuu aina, että kytketään sarjaan tai rinnan. Mulle nää on ollu aina vähän hämärän peitossa.
 
Mulle tämä oma muistisääntö auttoi hahmottamaan: pyssyllä sarjatulta ampuessa tulee enempi luoteja --> enempi kaappeja sarjaan kytkettäessä kasvattaa impedanssia. Rinnankytkentä päinvastoin. Laskukaavat löytyy vaikka wikipediasta, kun katselee ohmin lakia.
 
Meneekö tuo kaappien kytkeminen niin, että vedän nupista ensin piuhan 4*10 kaappiin, ja sitten siitä toisen piuhan 1*15 kaappiin?
 
Toimii. Jos se on toteutettu rinnankytkennällä, niin impedanssi puolittuu neljään ohmiin. Todennäköisesti näin myös on. Toikin viritys on mahdollista tosin tehdä kaappien välillä sarjaankytkennällä, joten kannattaa varmistua aiheesta. Silloin meinaan tehot tipahtelee suurinpiirtein neljännekseen siitä 4ohm määrästä, jos käytössä on perinteinen trankkunuppi.
 
Miten tehot tällöin jakautuvat? Molempien kaappien pitäisi kestää 300w joten onko tehonkesto silloin yksinertaisesti yhteensä 600w?
 
Jaa'a, nyt tulikin muuten aivopieru... Päteekö tähän kohtaan nyt rinnankytkyssä toi 2x300W vai heikoimman tehonkeston omaavan elementin kesto kerrottuna elementtien lukumäärällä? Mä en sano mitään, kun aivot meni solmuun.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Dropped C
23.09.2009 01:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassokaapeissa se on aina rinnankytkentä, jos pystyy vetämään kaappipiuhan kaapilta toiselle. Vai tietääkö joku jonkun kaapin, jossa ratkaisu on eri?
 
hollstro
23.09.2009 10:11:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin karkeasti ottaen rinnankytkennässä teho jakaantuu kaappien kesken tasan jos kaapien impedanssit ovat samat. Karkeasti siksi että kaiuttiminen impedanssi riippuu melko paljon taajuudesta ja on erilainen erilaisille kaapeille. Impedanssista taas riippuu kuinka paljon virtaa milläkin jännitteellä kussakin vaihtovirtapiirin komponentissa kulkee. Ja teho on näiden kahden tulo(s)
 
Silti, näillä asioilla ei kannata päätään vaivata kun kyseessä on tämä tapaus.
 
Lisäksi on täysin väärä käsitys että kaiuttiminen tehonkeston pitää olla suurempi kuin vahvistimen. Vahvistin on optimitilanteessa 1.5 kertaa tehokkaampi kuin kaiuttimien tehonkesto silloin kuin molemmissa tapauksissa puhutaan keskimääräisestä tehosta ja tehonkestosta. http://www.doctorproaudio.com/doctor/temas/powerhandling.htm,
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
23.09.2009 21:11:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: ...Vahvistin on optimitilanteessa 1.5 kertaa tehokkaampi kuin kaiuttimien tehonkesto silloin kuin molemmissa tapauksissa puhutaan keskimääräisestä tehosta ja tehonkestosta. http://www.doctorproaudio.com/doctor/temas/powerhandling.htm,
 
Mitä sä höpiset. Mä en ainakaan ymmärtänyt yhtään mitään mitä yritit selittää...
 
G strings are for strippers!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «