Aihe: Vireongelmia, earvana? 1 2 | |
---|---|
![]() 21.09.2009 20:11:01 (muokattu 21.09.2009 20:11:39) | |
-Rape-: joo nyt rupee pikku hiljaa vihaa puskee pintaa. aikani oon tuo earvanan kanssa tempoillu ja yrittäny löytää sitä ihan oikeaa kohtaa mut ei se kyllä meinaa löytyä kirveelläkään,no koitin tossa sitten ihan normi satulaa ja huomasin että sehän on ihan päin persettä koko kitaran vireys..siis kyseessä tuo hoscon les paul josta kuvia tuolla omissa kuvissakin..tuo aivan ensimmäinen nauhaväli on omituisen pitkä.. herää kysymys miten voi olla mahdollista että 1. nauhaväli on 37mm ja toine väli on sitten 30mm!? olen liikutellut tuota earvanaa jo jonkun verran otelautaan päin mutta nyt alkaa tulla epätoivo kun ei ole enää mitään käsitystä missä tuo oikea paikka on.. Siis mitä helvettiä? Siis eka väli satulan reunasta nauhan keskelle ja ensimmäisen ja toisen nauhan väli keskeltä keskelle? Ei siinä pitäis olla kuin pari milliä eroa, mutta että 7mm? Ei kyllä ihme jos vire heittää. E: http://www.manchesterguitartech.co.uk/fret_calculator.php "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein | |
![]() 21.09.2009 22:28:43 | |
ravensoul: Siis mitä helvettiä? Siis eka väli satulan reunasta nauhan keskelle ja ensimmäisen ja toisen nauhan väli keskeltä keskelle? Ei siinä pitäis olla kuin pari milliä eroa, mutta että 7mm? Ei kyllä ihme jos vire heittää. E: http://www.manchesterguitartech.co.uk/fret_calculator.php jooo tai mittasin niinku aina reunasta reunaan ja tosiaan ero on tollane 7mm! ne alun pitäen tajunnu kiinnittää nii suurta huomioo asiaan ku en nyt mikää ammattilaine oo ja pistin heti aluks earvanan kiinni rupesin sit kiinnittää huomioo vireseen kunnes sit rupes tajuu et mikä mättää mut mite vitussa noi käsittämätön heitto on jätetty sinne otelaudan päätyy!!!!ei voi käsittää! pitänee yrittää tuolla laskimel laskee satulan paikkaa... | |
![]() 22.09.2009 07:45:40 | |
-Rape-: noi käsittämätön heitto on jätetty sinne otelaudan päätyy!!!!ei voi käsittää! pitänee yrittää tuolla laskimel laskee satulan paikkaa... Kyllä tuo on mahdollista. Thomannin ukulelen kokoisessa klassisessa kitarassa oli satula 2 milliä liian edessä. Ihmettelin pitkään, miksi se on vaikea saada vireeseen, kunnes mittasin satulan paikan. Saha käteen ja 10 minuuttia myöhemmin meni suoraan vireeseen. Jos heittoa on tosiaan 7mm, voi olla että sarjassa on alunperinkin ollut tarkoitus jättää satulan paikan sahaaminen tekijälle. Tuolta löytyy ohjeet paikan mittaamiseen: http://www.mimf.com/nutcomp/index.htm Antikitarasankari | |
![]() 22.09.2009 09:27:07 | |
Jos heittoa on tosiaan 7mm, voi olla että sarjassa on alunperinkin ollut tarkoitus jättää satulan paikan sahaaminen tekijälle. Kaveri osti "valmiin" otelaudan, jossa oli juurikin noin. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 22.09.2009 14:45:46 | |
s151669: Jos heittoa on tosiaan 7mm, voi olla että sarjassa on alunperinkin ollut tarkoitus jättää satulan paikan sahaaminen tekijälle. Tuolta löytyy ohjeet paikan mittaamiseen: http://www.mimf.com/nutcomp/index.htm jees tosiian saattaa olla että noin se oli ajateltu mutta toisaalta taas tuntuu oudolta koska sarja muuten oli hyvin pitkälle työstetty..no eihän tossa muuta ku sahaa käteen.. | |
![]() 22.09.2009 14:46:56 | |
Helppo siitä on pois ottaa siististi. Lisääminen olisi toinen juttu. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 22.09.2009 16:03:36 | |
MPU: Helppo siitä on pois ottaa siististi. Lisääminen olisi toinen juttu. Näinpä. Kannattanee muuten sit pelata varman päälle ja ottaa aavistus vähemmän pois kuin optimaalinen paikka olis. Tuolla säädettävällä Earvanalla kun voi sitten ottaa sen viimeisen millin ja ylikin. Pääseehän sillä kyllä toiseenkin suuntaan jos vahinko sattuu mutta joutuu kääntämään pohjapalan "väärinpäin", sahaamaan ehkä vähän lisää ja tulee rumempi. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein | |
![]() 22.09.2009 17:45:34 (muokattu 22.09.2009 17:46:39) | |
Tuota noin, hieman asiaa sivuten. Onko kyseistä satulaa saatavissa bassolle? Kehittäjä näkyy olevan bassisisti, ja joku lajitoveri näkyy mainostavan ko. satulaa. Taisin jostain joskus löytää Earvanan patenttihakemuksen tms. missä oli selostettu skaalan muutokset bassolle. Eli se olisi tehtävissä, ja kokeiltavissa. Onko joku kokeillut sitä bassossa? In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". | |
![]() 22.09.2009 19:42:06 | |
Enpä ole kokeillut mutta miten on vireisyyden laita nollanauhallisissa kielisoittimissa? Pitäisikö nollanauhaakin kompensoida jotenkin? Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 22.09.2009 20:45:23 (muokattu 22.09.2009 20:48:31) | |
MPU: Enpä ole kokeillut mutta miten on vireisyyden laita nollanauhallisissa kielisoittimissa? Pitäisikö nollanauhaakin kompensoida jotenkin? Marko Samat ongelmat on nollanauhallisissa soittimissa. Itseasiassa vapaat kielethän saadaan aina täysin absoluttiseen vireessen. Painetut asemat ovat ne ongelmalliset... Niille joille vire häiritsee on vielä olemassa true temperament otelaudat millä kitara on vireinen joka asemasta. http://www.truetemperament.com/site/index.php Minulle on kelvannut hyvin perus luusatula ja hyvät säädöt tosin true temperament kitara on hämmentävän hieno kokemus vireen osalta. | |
![]() 22.09.2009 21:14:11 | |
Juniper: Samat ongelmat on nollanauhallisissa soittimissa. Itseasiassa vapaat kielethän saadaan aina täysin absoluttiseen vireessen. Painetut asemat ovat ne ongelmalliset... Niille joille vire häiritsee on vielä olemassa true temperament otelaudat millä kitara on vireinen joka asemasta. http://www.truetemperament.com/site/index.php Minulle on kelvannut hyvin perus luusatula ja hyvät säädöt tosin true temperament kitara on hämmentävän hieno kokemus vireen osalta. Toi true temperament on eri asia kuin normaali tasavireinen viritys. Tallapalojen säätäminen ja Earvana yms. korjaavat kitaran tekniikkaa eli kielten painamisesta johtuvat virheet tasavireisestä virityksestä. True Temperament taas korjaa tai kompensoi tasavireisen virityksen joitakin "kireiltä" kuulostavia intervalleja. | |
![]() 22.09.2009 21:41:59 | |
wilo: Toi true temperament on eri asia kuin normaali tasavireinen viritys. Tallapalojen säätäminen ja Earvana yms. korjaavat kitaran tekniikkaa eli kielten painamisesta johtuvat virheet tasavireisestä virityksestä. True Temperament taas korjaa tai kompensoi tasavireisen virityksen joitakin "kireiltä" kuulostavia intervalleja. Minä olen käsittänyt asian niin, että TT tarjoaa sekä täysin tasavireistä että "temperoitua" vaihtoehtoa. Käsittääkseni asia on myös niin, että suoranauhainen kitara ei voi loogisesti olla tasavireinen soitin, ja nuo muut kompensaatiossysteemit korjaavat kumpikin omalla tavallaan tilannetta parempaan suuntaan. Ymmärrän kyllä jonkun verran viritysjärjestelmistä, mutta tämä asia ei ole kyllä minulle koskaan täysin valjennut. Täytyy lueskella lisää tai odottaa että joku kirjoittaa tänne tyhjentävän selityksen, niin että minäkin sen käsitän :) | |
![]() 22.09.2009 23:39:12 | |
miten tollaset solmuunväännetyt nauhat toimii bendatessa, onko vaikutusta? | |
![]() 23.09.2009 03:49:06 | |
-Rape-: miten tollaset solmuunväännetyt nauhat toimii bendatessa, onko vaikutusta? Hyvin toimii, vaikutus on kutakuinkin olematon bendaus tuntumaan. | |
![]() 23.09.2009 19:41:39 | |
Björn E. Borg: Minä olen käsittänyt asian niin, että TT tarjoaa sekä täysin tasavireistä että "temperoitua" vaihtoehtoa. Toi olis kyllä mielenkiintonen nähdä. Mä olen ymmärtänyt, että kielen lyhentäminen siirtämällä tallapaloja ja satulaa kompensoisi kielen venymistä sitä painettaessa - ja tähän kompensointiin ei tarvittaisi enää nauhojen siirtämistä. Mut eipä olis eka kerta kun oon ymmärtänny väärin... Ville | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)