Aihe: Roudattavat bassokamat hakusessa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
chief
01.03.2004 01:02:40
Hoplaa! Unohtui välittömästi toi koko ajatus. Ainakin kesätöihin asti. ;)
What demands an answer, but newer Ask`s a question?
Niskamies
01.03.2004 06:54:08
No niin,eli drome 1x12 on kevyt ja erit.roudaus ystävällinen kun taas Gormi (mikä kannattaa ottaa 2x10:nä) on ainakin yli puolet painavempi mut taas toisaalta Gormissa on myös tehoo yli puolet enemmän.

Niin, ja Dromessa on semmonen rimpula muovinen kahva siinä päällä, kun tossa Gormissahan on kunnon kantokahvat sivussa. Vai onko? Ainakin 4*10" versioissa on.

Hei Chief, sullahan on toi 2*10"? Onko siinä millaset kahvat? Jos sulla on se himassa, niin et viittis kattoo henkilävaan kanssa sen painoa? Kulkeeko kätevästi?
Soita bassoa ja ole uromies!
chief
01.03.2004 17:30:25 (muokattu 01.03.2004 17:36:17)
2x10" Gormissa on kaksi "muovirimpulaa" siinä kombon päällä. Painoa on n. 32 kg joten kyllähän se kulkee. Ei kylläkään mikään maailman helpoin roudattava. Meinaa hiukan pukata vissyä pintaan. Mutta kyllä nuorena jaksaa!
What demands an answer, but newer Ask`s a question?
JK
01.03.2004 17:46:40 (muokattu 01.03.2004 17:53:53)
Toi gorm vaikuttaa ehkä paremmalta suurempien tehojen ansiosta, ei tartte pelätä että tehot loppuu suuremmillakaan keikoilla.

Edelleenkin... olen soittanut Paasiravintolan isossa salissa (Helsinki) 300 hengen yleisölle Dromen kanssa, eikä loppunut teho kesken...

Mutta mitä kukakin hakee...

Ja toinen juttu..jos hävettää mennä studioon sen vuoksi ettei ole sinne muka sopivia laitteita niin onkohan se ihan oikee ajatuskuvio. Ei ne kamat soittajaa tee.

Ja sekin kannattaa pitää mielessä että kun laitteita testailee siellä musakaupassa niin se on hiukan eri tilanne kuin helkkarin kumiseva, kaikuva, dumppaava, rämisevä ja kaikkee muuta mahdollista tekevä soittopaikka keikalla. Ja sielläkin kun saa muka soundit kuntoon niin sitten kun sali on väkee täynnä niin se muuttuu taas ihan erilaiseksi. Ja basson soundien ja kuuluvuuden saaminen kuntoon ei ole niitä kaikkein helpoimpia rasteja.

Tällä pohjustan sitä, että sen liikkeessä tapahtuva laitteiden vertailu soundien osalta ei ole koko totuus. Mutta jostainhan se on lähdettävä liikkeelle.
Nimim. Ampegiin pettynyt
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
Puavali
01.03.2004 18:14:48
Ja sekin kannattaa pitää mielessä että kun laitteita testailee siellä musakaupassa niin se on hiukan eri tilanne kuin helkkarin kumiseva, kaikuva, dumppaava, rämisevä ja kaikkee muuta mahdollista tekevä soittopaikka keikalla.

Tahtoo ne paikat rämistä niissä musakaupoissakin. Onneksi isoimmissa kaupoissa on ne erilliset soittohuoneet, joissa ei ole rumpuja eikä hyllyjä yms.

Ja sielläkin kun saa muka soundit kuntoon niin sitten kun sali on väkee täynnä niin se muuttuu taas ihan erilaiseksi..

Näin on.

Nimim. Ampegiin pettynyt

Mitä?! Millaiseen Ampeggiin ja miksi?

Nimim. Ampegista haaveileva
absqua
01.03.2004 18:32:42
JK, puhut tanakkaa asiaa!

Lisäksi tuo ajatelma siitä että oman vahvistimen pitää jotenkin "kelvata" studioon on sikälikin vähän epäoleellinen että keikkakäytössä parhain vahvistin ei välttämättä ole sitä studiossa. Kriteerit ei kuitenkaan ole ihan samat.
Studiossa puhdas ja dynamiikaltaan laajin soundi tulee lähes aina suoraan bassosta DI:n kautta tiskiin ja mikitetystä vahvistimesta (yleensä) haetaan tuhnuisempaa, kompressoitua soundia joka mukavasti muhevoittaa linjan kliiniä sävyä. Joku Ampegin B-15 on varmaan paras bassovahvistin mitä studiossa voisi kuvitella käyttävänsä, mutta ei niillä 25watilla ehkä ihan rokkikeikalle enää mennä, valitettavasti. Pointtina on siis se että studiossa saattaa joku aika ns. paskakin vahvistin olla mitä mainioin peli.

Keikkailua ajatellen voi tosiaan yllättävän pienikin vahvistin ajaa asiansa. (ja nythän ei siis puhuta mistään alavireisestä pingviinihevistä)
Ison vahvistimen kanssa riepoo roudauksen lisäksi usein se että sitä ei voi kuitenkaan ajaa niin lujalla kuin haluaisi, koska salista tulee miksaajan rautanyrkki vastaan ennenkuin volumea on tarpeeksi siihen että vahvistin rupeaisi laulamaan kunnolla (siihen ei välttämättä pelkkä etuasteen yliohjaus riitä). Oma piskuinen 100W 1X12" GK-komboni esimerkiksi soundaa todella asialliselta kun volume on kaakossa ja vahvistin on niiin kyykyssä kuin olla voi. Siksi käytän sitä usein isommillakin keikoilla lavamonitorina kun vehjettä voi huoletta kyykyttää ilman valtavan bassohuminan vaaraa. Toki tämä asia on varmaan 100% riipuvainen kunkin pelimannin omasta soittotatsista ja soundimieltymyksistä. Joskus sitä kyllä haluaa ehdottoman puhtaan ja dynaamisen bassosoundin lavalle, mutta usein minua miellyttää enemmän kaikkensa antavan pikkukombon pörisevä tuhina.

Mutta mutta, aika joutavaa horinaa tämäkin. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hemmo
01.03.2004 19:11:33

Mutta mutta, aika joutavaa horinaa tämäkin. ;-)

Nope. Olen täysin sammaa mieltä. En itse lähde minnekään ilman samanlaista GK-comboani varalla. Toinen suosikkini on halpa 80-luvun Roland 100 W Super Cube-sbassocombo, jonka "korina" säröillä ryyditettynä on juuri mulle sopiva. Eikä hööki ole siitäkään koskaan loppunut missään.
Kaikki on hyvää, paitsi....
JK
01.03.2004 20:20:55
Toinen suosikkini on halpa 80-luvun Roland 100 W Super Cube-sbassocombo, jonka "korina" säröillä ryyditettynä on juuri mulle sopiva. Eikä hööki ole siitäkään koskaan loppunut missään.

"Horistaan" lisää....
Ensinnäkin tuosta Rolandista on kokemusta. Mulla oli sellanen 60w Cube, ton SuperCuben pikkuveli. Melkoinen postilaatikko sekin on. Muistan kun Hollolan puolessa vedettiin ulkona tutun rumpalin ja Captains- yhtyeen (Finnarin lentäjien bändi) kanssa rumpalin pihamaalla sellanen jammailu/illanvietto ja kaverit tuli ihan vierestä kumartuneena katsomaan että mikä ihmeen pönttö antaa tollaset tehot ja soundit... Hyvä peli!
Soiteltiin aamuyön puolelle kunnes itikat alkoi ruveta rassaamaan liikaa.

Ja Ampegeista petyin kyllä siihen BA 115 comboon. Jotenkin siitä ei vaan saanut sellaista soundia joka ois miellyttänyt. Ja Ampegissa on kyllä mielestäni hinnassa ilmaa melkoisesti täällä Suomessa. Eli siinä ei se hinta/laatu kohdanneet.
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
Lou
01.03.2004 20:39:30
Joku Ampegin B-15 on varmaan paras bassovahvistin mitä studiossa voisi kuvitella käyttävänsä..

..Pointtina on siis se että studiossa saattaa joku aika ns. paskakin vahvistin olla mitä mainioin peli.

Joka ei kyllä tuo B-15 ole, on meinaan hintaakin lähemmäksi 2900e.

Et varmaan kyllä tätä tarkoittanutkaan mutta anyway.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
vanttera
01.03.2004 20:41:18
Ihan tällaisena tunarin kommenttina, Minä en roudattavuudesta välitä paskaakaan. Sitä varten syödään ja juodaan hyvin että jaksetaan kantaa vaffareita. Mutta muuten mielenkintoista keskustelua olette ylläpitäneet.
Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa.
Niskamies
01.03.2004 21:11:11
Noniin, nyt on arvot vaihtunut :) Keskusteltiin taas pomon kanssa, ja pääasia roudattavuudesta on muuttunut täydelliseksi saundiksi. Elikkä nyt kaikki on taas ihan avointa. Meen ensi viikolla Soundataan kummankin basson kanssa, ja käytän huolella ainakin jonkun tunnin kun testaan EBS:n ja Ashdownin kamat. Nostettiin budjettiakin kun halutaan kamat joita voi käytännössä pitää ikuisesti.

Otetaan kommentteja vastaan EBS:n Fafner nupista :) Vaikuttaa erittäin pätevältä vehkeeltä. Soundata toimii nyt ostopaikkana hyvien hintojen takia, saadaan tuttujen kautta erittäin hyvät hinnat.
Teijo K.
01.03.2004 21:15:29

Ihan tällaisena tunarin kommenttina, Minä en roudattavuudesta välitä paskaakaan. Sitä varten syödään ja juodaan hyvin että jaksetaan kantaa vaffareita.

Niinku Monstereita? Niitä kyllä kantaa ihan mielikseen. Yksi hyvä kikka on ostaa sellaiset kärryt. Kulkee painavampikin vaffari.
Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi
vanttera
01.03.2004 21:17:42
Otetaan kommentteja vastaan EBS:n Fafner nupista :) Vaikuttaa erittäin pätevältä vehkeeltä. Soundata toimii nyt ostopaikkana hyvien hintojen takia, saadaan tuttujen kautta erittäin hyvät hinnat.

Kaupassa olen koklannut, mutta sain luukuttaa puolisen tuntia. Hyvältä kuulosti kaikin puolin, mutta keinotekoinen "putkisärö", oli pettymys. Itse jos ostaisin nykyaikaista putkivaffari, tarkistaisin Trace Elliotin V-8:n, ja Ampegit. Jos taas trankkua, EBS:n ja Ashdownin.

www.ebs.bass.se löytyy tarkat speksit Fafnerista.
vanttera
01.03.2004 21:18:44
Niinku Monstereita? Niitä kyllä kantaa ihan mielikseen. Yksi hyvä kikka on ostaa sellaiset kärryt. Kulkee painavampikin vaffari.

No nii justiisa. Sitten kun teen palijon keikkoja, ei tartte enää itte kantaa. ;I Sitten kun olen vanha en enää tee keikkoja, joten ei tartte siirrellä.
hemmo
01.03.2004 21:42:25

Ihan tällaisena tunarin kommenttina, Minä en roudattavuudesta välitä paskaakaan. Sitä varten syödään ja juodaan hyvin että jaksetaan kantaa vaffareita.

Noimmääki noirina aattelin, kun mulla oli Piiviin 2x15 kaappi sekä Piiviin 1x15 300 W kompo. Niitä muuten roudas ihan mielikseen, kunnes tulin vanahaksi ja väsyneeksi. Nyt pieni ja kevyt on kaunista. :-=
Kaikki on hyvää, paitsi....
absqua
01.03.2004 21:42:56 (muokattu 01.03.2004 23:10:46)
Joka ei kyllä tuo B-15 ole, on meinaan hintaakin lähemmäksi 2900e.

Et varmaan kyllä tätä tarkoittanutkaan mutta anyway.

Joo en todellakaan tarkoittanut. :-)

EDIT:
Taitaa muuten noissa re-issue B-15:ssa olla tehoa jo 100W ja sillähän tehoa soittelee jo mitä vaan melkein. Siinä originaalissa on 25.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
02.03.2004 09:00:33
Mulla on ollu nyt Fafner vuoden verran käytössä ja ei voi kyll muuta ku kehuu laitetta,huippu peli.Siitä saa vaivattomasti taiottua sellasen soundin ku hallu eli löytyy Hi-fistä muriseviin soundeihin kun kääntää sitä drive potikkaa,mikä on muuten mainio lisä tollases nupissa.
Niin ja ei pidä unohtaa sitä kompuraa joka on myös mainio.

Aikaisemmin oon soitellu esim.Hartke,GK,Ampeg,Peavey ja Marshall nupeilla mut kyl toi Fafner on tähän asti ollu mulle sopivin.

Sanoisitkos että toi Fafner on semmonen peli mistä et koskaan luopuisi? Sullahan on toi EBS:n 4*10" kaappi, jota itekkin kattelin. Onkos se hyvä peli? Ja kuinka monipuolinen toi on? Saako kaikkea jazzarin tallamikkimurinasta viiskielisen bassomurinaan?
Kapu
02.03.2004 09:22:43
Ashdownin MINI -sarjan kamat. Itse hommasin just ABM 500 nupin ja 4x8 kaapin. Ainakin näin äkkituntumalta potkii ja toimii ja ovat helpohkosti roudattavissa. Jos lisäkaappi joskus tarvii, niin MINI -sarjasta löytyy myös muita vaihtoehtoja.
Varaani
02.03.2004 09:57:52
Ashdownin MINI -sarjan kamat. Itse hommasin just ABM 500 nupin ja 4x8 kaapin. Ainakin näin äkkituntumalta potkii ja toimii ja ovat helpohkosti roudattavissa. Jos lisäkaappi joskus tarvii, niin MINI -sarjasta löytyy myös muita vaihtoehtoja.

Mutta miten noista MINI - sarjan kaapeista sitten lähtee botnea? Että tunteeko sen basson kun se sieltä kajareista hyökkää?
Itselläkin on kaapin osto ajankohtainen ja mielenkiinnolla olen tätä keskustelua seurannut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)