Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matalapainemaaliruiskut pintakäsittelyyn, esim Wagner W550?
1
Kämis
19.09.2009 14:14:09 (muokattu 19.09.2009 14:15:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kennelläkään kokemuksia kitaran maalaamisesta ja/tai lakkaamisesta sähkötoimisella matalapainemaaliruiskulla kuten esim. Wagner W550?

Mietin vaihtoehtoa spray-kannuilla maalaamiseen ja käyttöohjeen mukaan tuolla ruiskulla voisi levitellä niin vesi- kuin liuoitinpohjaisia maaleja ja jopa kaksoiskomponenttimaaleja.
Kiva-lakkakin tuolla varmaan levittyisi.
 
Muitakin vastaavia laitteita ja menetelmiä saa suositella, tuo W550 nyt tarttui haaviin googlatessani Martin Kochin kirjassa ehdotettuja HVLP-laitteita:
http://www.wagner-group.de/portal/color_w_550_en_wag,,365.html
 
mhelin
20.09.2009 12:22:36 (muokattu 20.09.2009 12:27:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aion kokeilla lähiaikoina straton bodylle (tai ensin jollekin muulle puulle) tuollaisella:
http://www.wagner-group.de/portal/color_w_660_en_wag,857,365.html
(Tai itse asiassa vanhemmanmallisella mutta samantyyppisellä ebaysta huudetulla W650 ruiskulla). Boschilla on myös joku vastaava malli.
 
HVLP:llä maalaaminen pitäisi ainakin olla siistimpää hommaa. Noita purkkeja pitäisi vaan hommata riittävästi eri maaleille/lakoille/petseille yms. Samalla laitteella saa sitten maalattua ulkona terassin aidat ja muut, tosin kaikille maaleille se ei sovi (esim. emulsio, alkadi).
 
Maalin, lakan tms. viskositeetin säätäminen taitaa olla tärkein osa hommaa:
 
"Paint spraying technique: The most important things to know for optimal coating results
 
1. Keep recommendation on viscosity according to instruction manual.
 
2. The surfaces to be covered need to be clean, dry, free of dust, fat - and in the case of metals rust. The micro-thin atomized paint particles settle on the surface to form a wafer-thin film.
 
3. Practice with sample pieces before working on the actual object. This is how you can learn a lot about optimal output settings and the different spray jet settings.
 
4. When using solvent-based paints make sure that there is a good air circulation. Use respiration protection if necessary. Prior to making your purchase you might also want to think about suitable waste management."
 
azlag
14.06.2013 07:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitipäs tämä elvytellä... Onko kenellekään tähän mennessä kertynyt käytännön kokemusta siitä miten toimivat vai toimivatko laisinkaan?
 
Pitäisi ryhtyä maalaushommiin (aloitellen parin kympin projekteista siirtyen pikkuhiljaa ylöspäin aina parinsadan jo melkein-kitaroihin) vaan ei oikein tiedä mistä suunnasta lähestyisi. Itse maalaamisen periaatteen uskoisin olevan jotenkuten selvillä, kymmenien tuntien googlettamisen ja muusinetin selailun jälkeen, ja tekemällä oppinee loput, mutta kamapuoli tekee kiusaa aiheuttamalla epävarmuutta.
 
Siispä:
 
* Sprayt? Halpaa ja helppoa mutta laadusta (?) ei haluaisi tinkiä kunhan budjetti pysyy jotenkuten järkevänä.
 
* Automaalit? Omistan kompuran. Jonkinlainen ruiskupistooli ei maksaisi paljoa ja paremmankin voisi hankkia, mutta: pitääkö hankkia ensin tonnin parin kompura, johon tonnin ruisku, sitten vedenerottimet ynnä muut ja sittenkin vielä miettiä että miten ilman saisi pysymään riittävän viileänä, jotta saisi kohtuullisen lopputuloksen?
 
* Ja viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä innostuksen aiheuttajana juttiinsa nämä matalapaineruiskut (tuollaiseen törmäsin eilen vahingossa ja herätti mielenkiinnon http://www.blackanddecker.fi/powertools/productdetails/catno/HVLP400/ )
 
Kokemuksia? Ja jos ei, arvostaisin silti kovin hyvin suuresti jos joku viisaampi viitsisi opastaa oikeaan suuntaan :) Kiitos!
 
Jykki
14.06.2013 09:19:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Pitipäs tämä elvytellä... Onko kenellekään tähän mennessä kertynyt käytännön kokemusta siitä miten toimivat vai toimivatko laisinkaan?
 
Pitäisi ryhtyä maalaushommiin (aloitellen parin kympin projekteista siirtyen pikkuhiljaa ylöspäin aina parinsadan jo melkein-kitaroihin) vaan ei oikein tiedä mistä suunnasta lähestyisi. Itse maalaamisen periaatteen uskoisin olevan jotenkuten selvillä, kymmenien tuntien googlettamisen ja muusinetin selailun jälkeen, ja tekemällä oppinee loput, mutta kamapuoli tekee kiusaa aiheuttamalla epävarmuutta.
 
Siispä:
 
* Sprayt? Halpaa ja helppoa mutta laadusta (?) ei haluaisi tinkiä kunhan budjetti pysyy jotenkuten järkevänä.
 
* Automaalit? Omistan kompuran. Jonkinlainen ruiskupistooli ei maksaisi paljoa ja paremmankin voisi hankkia, mutta: pitääkö hankkia ensin tonnin parin kompura, johon tonnin ruisku, sitten vedenerottimet ynnä muut ja sittenkin vielä miettiä että miten ilman saisi pysymään riittävän viileänä, jotta saisi kohtuullisen lopputuloksen?
 
* Ja viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä innostuksen aiheuttajana juttiinsa nämä matalapaineruiskut (tuollaiseen törmäsin eilen vahingossa ja herätti mielenkiinnon http://www.blackanddecker.fi/powertools/productdetails/catno/HVLP400/ )
 
Kokemuksia? Ja jos ei, arvostaisin silti kovin hyvin suuresti jos joku viisaampi viitsisi opastaa oikeaan suuntaan :) Kiitos!

 
Mä tiedä, mitä kaikkea pitäisi olla, mutta mulla on tuollainen pieni kompura, joka on tehty paineilmanaulaimelle. Toimii ihan ok Motonetin 30,- pienen yläkuppiruiskun kanssa. Paine ruiskulle on noin kaksi kiloa. Ei mulla ole mitään veden tai öljyn erotteluja. Olisi ne varmasti hyvä olla. Tiedä sitten, mitä ongelmia noiden puute on tehnyt.
Enemmän mua harmittaa, kun noiden ruiskujen säädöt ei oikein ole hallussa ja kuinka ruiskun saisi pysymään hyvänä. Olen purkanut suuttimet irti, pessyt liuottimella, mutta silti jotkut ruiskut ovat menneet pilalle. Tarkoittaa, että 2-3 kerran käytön jälkeen eivät tee hyvää pintaa. Olen ottanut tämän toistaiseksi kuluna ja ostanut uuden ruiskun. Ostan heti kunnon ammattiruiskun, jos joku osaa selittää ja vakuuttaa, ettei samaa ongelmaa ole ammattikäyttöön tehtyjen ruiskujen kanssa.
Olen ruiskuttanut Diccoa, Miranolia ja Azkon 'kitaralakkaa' jota voin todella suositella. Olikohan se HW500 tyypiltään.
 
Jyrki
 
mhelin
15.06.2013 00:17:44 (muokattu 15.06.2013 00:24:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jykki: Mä tiedä, mitä kaikkea pitäisi olla, mutta mulla on tuollainen pieni kompura, joka on tehty paineilmanaulaimelle. Toimii ihan ok Motonetin 30,- pienen yläkuppiruiskun kanssa. Paine ruiskulle on noin kaksi kiloa. Ei mulla ole mitään veden tai öljyn erotteluja. Olisi ne varmasti hyvä olla. Tiedä sitten, mitä ongelmia noiden puute on tehnyt.
Enemmän mua harmittaa, kun noiden ruiskujen säädöt ei oikein ole hallussa ja kuinka ruiskun saisi pysymään hyvänä. Olen purkanut suuttimet irti, pessyt liuottimella, mutta silti jotkut ruiskut ovat menneet pilalle. Tarkoittaa, että 2-3 kerran käytön jälkeen eivät tee hyvää pintaa. Olen ottanut tämän toistaiseksi kuluna ja ostanut uuden ruiskun. Ostan heti kunnon ammattiruiskun, jos joku osaa selittää ja vakuuttaa, ettei samaa ongelmaa ole ammattikäyttöön tehtyjen ruiskujen kanssa.
Olen ruiskuttanut Diccoa, Miranolia ja Azkon 'kitaralakkaa' jota voin todella suositella. Olikohan se HW500 tyypiltään.
 
Jyrki

 
Itselläkin on tuollainen MAX AIR merkkinen pikkuruisku (R100) Motonetistä, ja sitä pestessä jopa maalia irtoaa ja jotain muuta mustaa mönjää (säilytysoljyjä tms.), mutta vielä toimii tasaisesti parin käyttökerran jälkeen. Itse asiassa ekan pesun jälkeen paremmin kuin ennen sitä. Saman merkin R500 voisi olla myös hyvä ostos. IL500 taitaa muuten olla tuo Azkon lakka, hyvää kamaa, tosin kovetetta siiheen menee yhtä paljon kuin lakkaa (tuosta lakasta on kaksi tuotenumeroa ja -selostetta, toisessa kovetteen suhde on 50%, uudemmassa 100%). Nuo R100 ja R500 kiinalaiset ruiskut vaikuttavat kopioilta Devilbissin GT Pro mallista (http://www.automaalit.net/epages/Ga … ectPath=/Shops/1682/Products/GTIPRO ). Tuollaista käyttänyt eikä eroa hirveästi ole lopputuloksessa, mutta voi tosiaan olla että materiaalit ja laatu ei riitä yhtä pitkälle.
 
Motonetissä olisi muuten myös "halpa" 99 EUR DeVilbiss SLG-610 (StarterLine) ruisku, sen paketissa lukee että halpa 1HP 5 CFM kompura riittäisi, tuo 5 CFM tarkoittaa 140 litraa minuutissa, paine oli 2.5 bar muistaakseni. Tuossa lisää infoa:
http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?products_id=6399
 
Muuten niitä tiivisteitä ei saa pestä tinnerillä ellei ole ihan pakko, olisikohan siinä syy ruiskun pilalle menemiseen?
 
taon
16.06.2013 12:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin:
Muuten niitä tiivisteitä ei saa pestä tinnerillä ellei ole ihan pakko, olisikohan siinä syy ruiskun pilalle menemiseen?

 
Useat tiivisteet eivät kestä säilytystystä tinnerissä, mutta suuttimet kannattaa puhdistuksen jälkeen laittaa tinneriin odottamaan seuraavaa maalauskertaa. Kyllä ne pesemisen kestää, eiväthän ne muuten kestäisi jatkuvaa maalauksen aikaista tinnerivirtausta.
 
Enemmän mua harmittaa, kun noiden ruiskujen säädöt ei oikein ole hallussa ja kuinka ruiskun saisi pysymään hyvänä. Olen purkanut suuttimet irti, pessyt liuottimella, mutta silti jotkut ruiskut ovat menneet pilalle. Tarkoittaa, että 2-3 kerran käytön jälkeen eivät tee hyvää pintaa...
Ostan heti kunnon ammattiruiskun, jos joku osaa selittää ja vakuuttaa, ettei samaa ongelmaa ole ammattikäyttöön tehtyjen ruiskujen kanssa.

 
Ammattiruisku pysyy pitkään hyvänä, mutta vaatii puhdistuksenkäytön jälkeen. Mitä harvemmin maalaat, sitä huolellisemmin jynssäät ruiskun puhtaaksi.
Lisäksi pitäisin 2k katalyyttimaaleja Miranolia parempina. Esim. Dicco plast ja Akzo Nobelin tuoteperheet.
Miranol tuo Kekkosen loistonpäivät mieleen. Ja Breznevin kulmakarvat !
 
Tämä puhdistusohje on yläkannu HVLP ruiskulle.
Ensin ruiskutat säiliön tyhjäksi. Sitten säiliöön pieni tilkka tinneriä, kannu kiinni ja ravistelua (nyt kannu on huuhdeltu). Ruiskuta tinneri ulos. Sitten sama uudestaan, nyt vähän enemmän tinneriä. Ulos tulevan tinnerin pitäisi olla nyt väritöntä, vaikka olisitkin maalannut ruiskulla. Kannu auki ja sisäpuoli pyyhitään paperilla puhtaaksi.
 
Seuraavaksi kannu, neula ja suuttimet irrotetaan. Neula pyyhitään puhtaaksi tinnerillä. Pieni 'pulloharja' käteen ja tinneriin dipatulla harjalla 'nuohotaan' ruisku edestä, takaa ja kannun kanavasta päin. Kaikista suunnista muutamaan kertaan ja välillä harja tinneriin kastaen.
 
Lopuksi ruisku kasataan: neula jousineen (tiivisteineen, jos on) kiinni. Kannu kierretään paikalleen. Suuttimet pannaan uimaan tinneriin. Jos suuttimien kiinnitysrenkaassa on tiiviste, sitä ei panna tinneriin vaan ruiskuun kiinni.
 
Puhdistus lisää myös halpojen ruiskujen käyttöikää, mutta silti halvoissa ruiskuissa on omat omituisuutensa, joiden kanssa painiminen vie aikaa ja hermotkin voi olla kovilla. Hermoilu ei paranna maalipinnan laatua !
 
joseplluissans
16.06.2013 22:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä ruiskua kandee myös "kurlata", eli ku osan ohentimesta on ruiskuttanu pihalle, ni paperituppo suurrimen eteen ja kurluttelee jonkin aikaa. Kurlauksessa se kierrättää sitä ohenninta ja irrottelee tehokkaammin mönjät ruiskusta. Hammasharja on kyllä kätevä sitten kun hinkkailee paskoja pois esim kierteistä.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «