Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä mikseri alle 400 ekua
1 2
s151669
18.09.2009 19:33:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarve: 4 laulukanavaa, kaksi kitaraa, rummut ja basso. Monitorointi ainakin laululle. Tolpannokkasysteemin (jota subbareilla joskus laajennetaan) syöttöpäähän
 
Seuraavia on katseltu - ja ominaisuuksien eroja käytännössä ihmetelty:
 
Kymmenellä mikkitulolla:
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_ub2442fxpro_eurorack.htm - juu, tiedän mielipiteet merkistä
 
http://www.thomann.de/fi/peavey_pv_14.htm - ehkä behringeriä maineikkaampi, vaan vähemmän mm. auxeja
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_166c.htm
 
maineekkaampaa merkkiä + mikkituloja kaksi lisää:
http://www.thomann.de/fi/soundcraft_epm_12.htm - tuosta puuttuu lo-cut - haittaako se käytännössä kuinka paljon ? Muutoin hyvinkin selkeän oloinen kokonaisuus. Puoliparametrinen mid-eq vaikuttaa ainakin paperilla hyvältä, mitenkäs käytönnössä ?
 
http://www.thomann.de/fi/soundcraft_efx_12.htm - sama efekteillä - vaan tarviiko niitä käytännössä ? Kaikua lauluun ?
 
http://www.thomann.de/fi/soundcraft_mpm_12.htm - lisää auxeja - pari aliryhmää(miten niitä voi tässä käytössä hyödyntää ?) ja se lo-cut.
 
Mikä noista nyt käytännössä olisi riittävän hyvä / paras tuohon käyttöön ? Ja ennenkaikkea _miksi_ ? Vai joku ihan muu ? Jos, niin _miksi_ ?
 
(Thomannia käytetty lähinnä kätevänä katalogina.)
 
Antikitarasankari
Viking
18.09.2009 20:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti tuo Soundcraft... ei kahta sanaa
 
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
s151669
18.09.2009 20:44:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin - Soundcraftiin olen itsekin kallistumassa - koska
a) noissa on se 2 kanavaa lisää
b) noissa on kovasti kehuttu mikkietusten laatua (myönnän, että meikäläisessä on hifistin vikaa :-) )
c) merkin maine on hyvä - toisaalta kaikista Yamahan tuotteista on pääsääntöisesti ollut hyviä kokemuksia.
 
Vaan: Jos joku noista kolmesta Soundcraftista, niin mikä ja miksi ? Ensimmäinen on halpa ja helppo, toinen sama mutta efekteillä ja lisähinnalla, kolmas hieman erityylinen alaryhmien ja auxien määrän vuoksi. Jäänkö siis pitkässä juoksussa kaipaamaan jotain, jos otan tuon pienimmän ?
 
Antikitarasankari
Antti1
18.09.2009 21:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Jäänkö siis pitkässä juoksussa kaipaamaan jotain, jos otan tuon pienimmän ?
 
Et, jos toi auxien määrä riittää. Monitorimiksaukseenhan toi on aika olematon laite, jos siis pitäisi sekin samalla tiskillä hoitaa.
 
Mun mielestä noi mikserit hoitaa sen, mitä tommosen pienen harrasteluvehkeen pitääkin. Jos tarviit jotain isompaa meininkiä, niin sitten noi kaikki muutkin vaihtoehdot on armotta aika paljon liian pieniä.
 
Soundcraftin nykytiskeistä (noista halvoista siis) täytyy sanoa sen verran, että useammasta on tuntunu kanavat vuotavan toisiinsa ja varsinkaan peak-ledeihin ei parane luottaa. Omassani (M12) tosin en niillä kyllä oo edes oikein mitään tehnytkään, kun saa tarvittaessa ihan ok nätisti murotettuakin kamaa ajaa joskus etusista läpi ilman kummempaa jääpuikkoa korvassa.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Sami_T
18.09.2009 21:20:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha 166cx. Siinä tulee se yhden nappulan kompura mukana. Ei se oikea kompura ole mutta saa sillä vähän laulajan villeimpiä kiljahduksia/karjahduksia tasoiteltua. Lisäksi kestäväksi havaittu vekotin.
 
Soundcraft EFX ei ole huono vaihtoehto sekään. Mutta jos joku väittää että siinä mikserissä on jotenkin poikkeavan hyvät etuset/hyvä soundi niin se puhuu kyllä kukkua. Se on ihan sitä samaa kamaa kuin kaikki muutkin ton hintaluokan mikserit.
 
Itse olette lihava.
Antti1
18.09.2009 21:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Mutta jos joku väittää että siinä mikserissä on jotenkin poikkeavan hyvät etuset/hyvä soundi niin se puhuu kyllä kukkua. Se on ihan sitä samaa kamaa kuin kaikki muutkin ton hintaluokan mikserit.
 
Jep, ei oo noi tiskit kyseessä, mitä siihen etusten kehumiseen tulee. M-sarjalaisissa on vanhan Ghostin etuset ja joissain muissa halpiksissa GB-sarjalaisten etusia. Ne on jo vähintään kertaluokkaa noita parempaa mun mielestä.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
s151669
18.09.2009 21:39:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: saa sillä vähän laulajan villeimpiä kiljahduksia/karjahduksia tasoiteltua.
 
Hyvä huomio. Ja tuossa x-mallissa näyttäisi jotain kaikuakin saavan lauluun. Ja olisi se lo-cut:kin jolla saa ne jyrinät pois kuormittamasta muutenkin alamittaista kalustoa...
 
Mutta jos joku väittää että siinä mikserissä on jotenkin poikkeavan hyvät etuset/hyvä soundi niin se puhuu kyllä kukkua.
 
Mainokset nyt ainakin väittävät :-)
 
Antikitarasankari
s151669
18.09.2009 21:40:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Et, jos toi auxien määrä riittää. Monitorimiksaukseenhan toi on aika olematon laite, jos siis pitäisi sekin samalla tiskillä hoitaa.
 
Kunhan nyt senverran saa, että laulun kuulee...
 
Antikitarasankari
Henri93
18.09.2009 23:41:28 (muokattu 18.09.2009 23:42:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toi soundcraftin epm 12 tms. Toi sydeemi on yhellä piirilevyllä joten käytettävyys on vähän... Aika lelun olonen sinänsä, mut ääntä tulee ulos. Kakstoista mikkiä saa sisään ja neljä kaijaria ulos :) Siihen toi on ihan jees. Toi jammu musta näistä on ehkä semmonen "laadukkain", mutta se maksaa mun käsittääkseni vähän enemmän ja sen ominaisuudet ei oo niin hyvät ku soundcraftissa. EDIT: Ainaki tolla equlla sai jonki näköstä soundi muokkausta, että ei silleen ihan lelu kuitenkaan :)
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Sami_T
19.09.2009 07:50:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Mulla on toi soundcraftin epm 12 tms. Toi sydeemi on yhellä piirilevyllä joten käytettävyys on vähän... Aika lelun olonen sinänsä, mut ääntä tulee ulos. Kakstoista mikkiä saa sisään ja neljä kaijaria ulos :) Siihen toi on ihan jees. Toi jammu musta näistä on ehkä semmonen "laadukkain", mutta se maksaa mun käsittääkseni vähän enemmän ja sen ominaisuudet ei oo niin hyvät ku soundcraftissa. EDIT: Ainaki tolla equlla sai jonki näköstä soundi muokkausta, että ei silleen ihan lelu kuitenkaan :)
 
Henri.
 
Vaikka tällä foorumilla pyörii sellaisiakin ihmisiä jotka ei oo vielä päässy yhteenkään mikserin nappulaan koskemaan niin ei ne silti tyhmiä ole.
 
Sun yo. kirjoituksesta kuka tahansa pystyy päättelemään että oot asioista pihalla kuin lumiukko.
 
Mielenkiintoa ja intoa alaan sulla näkyy riittävän, se on hyvä juttu, yritä vaan kanavoida se oikein.
 
Itse olette lihava.
aimotuska
19.09.2009 08:30:13 (muokattu 19.09.2009 08:45:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja jos Henkan ikä ei olisi tiedossa '93-merkinnästä johtuen, niin tuota Sami_T:n kommenttia ei oltais todennäköisesti edes nähty.
 
Mä oon valitettavan monesti nähny ja kuullu, miten vittumaisesti Henkkaa kohtaan käyttäydytään näissä hommissa ihan vaan sen takia, että kyseessä on ikäisekseen ihan käsittämättömän hyvin ja tunnollisesti tonttinsa hoitava jamppa.
 
Ehkä tohon Hensun viestiin olis kannattanu heittää muutama hymiö lisää, kun jengi ei näyttäny tajuavan sun sarkasmia. Elä välitä.
 
E: Typotypo...
 
E2: Ainiin, ja kaveri oli eilen kipeenä ja melko kuolleessa kunnossa, mutta istui silti koko illan duunissa. Ehkä tuo käytettävyyden ja piirilevykonfiguraation yhteys jäi mullekin hieman sumeaksi, joten se menee ainakin mulla yleisen kuolleisuuden piikkiin. :)
 
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
sormunen
19.09.2009 12:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Henri.
 
Vaikka tällä foorumilla pyörii sellaisiakin ihmisiä jotka ei oo vielä päässy yhteenkään mikserin nappulaan koskemaan niin ei ne silti tyhmiä ole.
 
Sun yo. kirjoituksesta kuka tahansa pystyy päättelemään että oot asioista pihalla kuin lumiukko.
 
Mielenkiintoa ja intoa alaan sulla näkyy riittävän, se on hyvä juttu, yritä vaan kanavoida se oikein.

 
Sun keikkalistasi puolestansa näyttää olevan oikein vakuuttava ja oikeuttaa pullisteluun.
 
Komppia Henrille. Eikun eteenpäin vaan mutta älä revi selkääsi.
 
Henri93
19.09.2009 14:24:42 (muokattu 19.09.2009 14:32:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri.

Vaikka tällä foorumilla pyörii sellaisiakin ihmisiä jotka ei oo vielä päässy yhteenkään mikserin nappulaan koskemaan niin ei ne silti tyhmiä ole.

Sun yo. kirjoituksesta kuka tahansa pystyy päättelemään että oot asioista pihalla kuin lumiukko.

Mielenkiintoa ja intoa alaan sulla näkyy riittävän, se on hyvä juttu, yritä vaan kanavoida se oikein.

 
Aika jännä kannan otto. Kiinnostais tietää siis, että mikä tässä mun kommenttissa mättää viel ku en ite ihan tajua? Johtuuko ehkä iällisestä nuoruudesta ;). Ja sitten kiinnostais tietää, että mistä sait sen vaikutelman, että oon pihalla ku lumiukko. Tosin sen kyl uskon, että saatan kirjottaa välillä sekavia. Mut eikö näin oo, että virheistä oppii?
 
EDIT: Niin jos toi piirilevy homma jäi epäselväksi. Niin meinasin sitä, että kaikkinappulat on yhellä piirilevyllä ja sen takia toi tuntuu jotenki vähän muoviselta. Ja vähän semmonen fiilis, että ku näpäyttää nappia kunnolla niin se katkeaa. Mut siis just tommoseksi tiskiksi jonka idea on siinä, että saahaan ääntä ulos niin ihan jees kampe. En uskalla enää kirjottaa ku en tiiä et tajuaako kukaan tästä mitään :)
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
s151669
19.09.2009 16:01:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Niin meinasin sitä, että kaikkinappulat on yhellä piirilevyllä ja sen takia toi tuntuu jotenki vähän muoviselta. Ja vähän semmonen fiilis, että ku näpäyttää nappia kunnolla niin se katkeaa.
 
Juu - pahoin pelkään, että kaikki kamat tuossa hintaluokassa ovat samaa lajia. Eivätpä ne tuohon hintaan voi muuta ollakaan. Nätisti pitää käyttää ja laatikossa kuljettaa. Meidän keikkamäärillä tulee kyllä kuolemaan vanhuuteen muttei loppuunkulumiseen :-)
 
Antikitarasankari
Sami_T
19.09.2009 17:38:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua rupes nyppimään tää Henrin kirjoitus siksi että tää on sellasessa threadissa missä joku kysyy neuvoa että mihin laitteeseen hän rahansa pistäisi. Kysyy luultavasti siksi että oikeasti ei tiedä ja tarvitsee sitä neuvoa.
 
Niin sitten kun joku kirjottelee vastaukseksi vähän sekavan paketin missä on näennäistietoa ja loput on suunnilleen vedetty hatusta (tai siltä tuo nyt vähän vaikutti) niin se ei vaan niinku voi olla ok. Eihän. Eikä toi asia voi muuttua hyväksyttäväksi sillä että kirjoittaja sattui olemaan iältään nuori ja "hyvä tyyppi".
 
Jos käynnissä on väittely PA-laitteen X soundieroista eri merkkien välillä niin siihen voi (ja pitää) kirjoitella vähän fiilispohjalta.
 
Sitten kun joku on tekemässä hankintaa ja pistämässä siihen rahaa ja kysyy neuvoa niin se ei mun mielestä ole sen "fiiliksen" paikka.
 
Jos mun kirjoittelu meni jonkun mielestä pullisteluksi niin pyydän anteeksi.
 
Itse olette lihava.
Henri93
19.09.2009 20:08:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Mua rupes nyppimään tää Henrin kirjoitus siksi että tää on sellasessa threadissa missä joku kysyy neuvoa että mihin laitteeseen hän rahansa pistäisi. Kysyy luultavasti siksi että oikeasti ei tiedä ja tarvitsee sitä neuvoa.
 
Niin sitten kun joku kirjottelee vastaukseksi vähän sekavan paketin missä on näennäistietoa ja loput on suunnilleen vedetty hatusta (tai siltä tuo nyt vähän vaikutti) niin se ei vaan niinku voi olla ok. Eihän. Eikä toi asia voi muuttua hyväksyttäväksi sillä että kirjoittaja sattui olemaan iältään nuori ja "hyvä tyyppi".
 
Jos käynnissä on väittely PA-laitteen X soundieroista eri merkkien välillä niin siihen voi (ja pitää) kirjoitella vähän fiilispohjalta.
 
Sitten kun joku on tekemässä hankintaa ja pistämässä siihen rahaa ja kysyy neuvoa niin se ei mun mielestä ole sen "fiiliksen" paikka.
 
Jos mun kirjoittelu meni jonkun mielestä pullisteluksi niin pyydän anteeksi.

 
No itse puolivuotta vertailin noita miksereitä ja mietin, että minkä noista ostaisin. Ja halusin vain kertoa sen oman vaikultemani omasta miksauspöydästä jonka sitten ostin. Ilmaisu taitoni on varmasti epäselvä :) ja sitä yritän parantaa. Tosin muutenki ollu nyt vähän semmonen epärealistinen viikko ku ollu ihan täysin flunssassa ja töitä enemmän ku tarpeeksi. Toi mun tieto taas ei ole mitään näennäis tietoa, "hatusta heitettyä". Jos viitsisit esim. kattoa mun firman nettisivuille niin ymmärtäis, että mää värkkään just näitten "alottelija" laitteiden kanssa joka päivä. Kokemusta löytyy kyllä myös pro puolelta...
 
Mä en voi sanoa mitään muutako omat fiilikset tosta mikseristä mikä mulla oottaa kotipöydällä :). Faktat tää kaveri voi ite ettiä vaikka thomannin nettisivuilta. Aloittaja kaveri on selvästi ominaisuuksista selvillä. Joten varmaan sillon haetaan semmosia omia kokemuksia eli niitä fiiliksiä.
 
Mutta pahottelen runsaasti epäselvää ilmaisuani ja toivotan hyviä jatkoja myös sulle. Ja nyt toivon, että jatketaan aiheeseen eikä mennä ainakaan enempää henkilökohtaisuuksiin ;)
 
-Hensu
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Sami_T
19.09.2009 20:56:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toivon, että jatketaan aiheeseen eikä mennä ainakaan enempää henkilökohtaisuuksiin
 
Tehdään niin.
 
M-sarjalaisissa on vanhan Ghostin etuset ja joissain muissa halpiksissa GB-sarjalaisten etusia. Ne on jo vähintään kertaluokkaa noita parempaa mun mielestä.
 
Juu. Niinhän ne kirjoittaa. Uskoiskohan. Ja jos se pitää paikkansa niin onko sillä jotain käytännön merkitystä, jos on niin kuinka paljon.
 
Kun rupesin tota asiaa miettimään niin jos valmistajaa uskoo niin lähes poikkeuksetta aina siinä pienessä ja edullisessa vehkeessä on samat etuset ja/tai eq ja vähintään yhtä hyvä soundi kuin sen pienen vehkeen "isoveljessä".
 
Mulla oli tylsää niin surffasin vähän ympäriinsä. Ekana eksyin A&H:n sivustolle:
 
A&H kirjoittaa ZED12FX:sta:
"Based on the proven pre-amps from the hugely successful PA series, the ZED series has new DuoPreTM pre-amps"...
 
Asia selvä. Katsotaanpas mitä A&H sitten siitä PA-sarjasta kirjoittaa:
 
"The mic preamp is probably the most important stage in the consoles signal
path and its performance is often the measure of the quality of the console.
The PA Series uses a high grade dualstage design, developed from our top-end
range of ML and GL consoles."
 
Eli ZED on vähän niinku "based on" PA-sarjaan ja PA-sarja puolestaan käyttää etusta joka on "developed from our top-end range of ML and GL consoles".
 
Toi ketju varmaan jatkuis vielä mutta mikserimallit (onneksi) loppuu kesken.
 
Jep.
 
A&H GL-sarjan esittelylehtinen tuottaa nyt pienen pettymyksen kun siinä todetaan vain vaatimattomasti että "Ultra low noise mix head amp design"
 
Ehkä mun GL on sittenkin oikeesti hiljanen ja mulla vaan suhisee korvissa =)
 
Seuraavaksi Soundcraft EPM/MPM/EFX:
"The Soundcraft xxx uses the highly-transparent GB30 Mic amp (designed by Graham Blyth for the companys 30th anniversary, and also used on the larger LX7ii and GB Series professional consoles)"
 
APB ProRack:
"ProRack's audio design is based on our critically acclaimed Spectra Series consoles"
 
Yamaha IM8:
"The microphone preamps built into the IM8 series consoles inherit technology from Yamahas top-line professional consoles"
 
Midas Venice:
"Venice uses an updated version of the ground-breaking Midas XL3 microphone pre-amp, which uses Midas´ own "long-tailed pair" circuitry"
 
Tätä voi jatkaa loputtomiin.
 
Jokainen joka on vetäny Soundcraftin EPM/MPM/EFX:lla ja GB:lla tietää että niillä ei oo mitään tekemistä keskenään. En väitä että se GB olis hyvä laite mutta on sillä ja EPM/MPM/EFX:lla eroa kuin yöllä ja päivällä jo lähtien ihan siitä kun tökkäät siihen viiskasin kiinni ja sanot siihen kukkuluuruu. Mutta hei. Samat etuset.
 
Jokainen joka on vetäny Venicella ja XL-sarjalaisella tietää myös että onhan niissä "hieman" eri meininki . Mutta hei. Taas samat etuset.
 
Mä en löytäny yhtään pikkumikseriä missä olis edullisempi pikkumikserin eq ja/tai pikkumikserin etuset. Joko niistä ei kirjoitettu mitään, tai ne oli "ultra low-noise" tai suurimmassa osassa tapauksista kamat oli ainakin osittain peräisin siitä saman valmistajan huomattavasti kalliimmasta mikseristä.
 
Voi sanoa että jos myyjän (tai valmistajan) jorinoita kuuntelee niin lähes poikkeuksetta jokainen pikkumikseri soundaa yhtä hyvältä kuin se kalliimpi vekotin. "Tää on vaan paljon edullisempi, ota tää, tällä vedät ihan yhtä hyvin." Sanoo myyjä. Ja raha vaihtaa omistajaa. Ja sitten on uus hieno mikseri jossa on niin hyvä soundi että. Ja oli edullinenkin vielä.
 
Pointti oli siis se että noihin myyntipuheisiin pitäisi suhtautua varauksella. Ja etenkin halvemmissa laitteissa useimmiten ainoa myyjän paperille painama asia mistä voi kohtuullisella varmuudella päätellä jotain äänenlaadusta on hintalappu.
 
Itse olette lihava.
rintapek
20.09.2009 00:59:22 (muokattu 20.09.2009 01:15:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Tarve: 4 laulukanavaa, kaksi kitaraa, rummut ja basso. Monitorointi ainakin laululle. Tolpannokkasysteemin (jota subbareilla joskus laajennetaan) syöttöpäähän
 
Seuraavia on katseltu - ja ominaisuuksien eroja käytännössä ihmetelty:
 
Mikä noista nyt käytännössä olisi riittävän hyvä / paras tuohon käyttöön ? Ja ennenkaikkea _miksi_ ? Vai joku ihan muu ? Jos, niin _miksi_ ?

 
Toi ominaisuuksien erojen ihmettely on asia jota kandee hetki ihan rauhassa jatkaa, ennenko ryntää kauppaan. Se on nimittäin just sen miettimistä, että minkälaisen mikserin tarttee/haluaa.
 
Jos tarve on x- kpl äänilähteitä sisään ja main-outista ulos, niin toi on asia joka onnistuu millä tahansa mikserin nimellä myytävällä tuotteella, mis kanavia on vähintään mainittu x. Yamahat ja Soundcraftit on tuossakin hintaluokassa erittäin hyviä, ainakin yleisen luotettavuuden kannalta. En muista, että ainuttakaan Jammua olis koskaan tullut kiikutettua huoltoon, vai kenties kerran. Treenikämpällä on nytkin pikku Soundcrafti ajalta jolloin pyörä keksittiin, mut se nyt aina vaan toimii. Ihan kaikista budjettiluokan pikkumiksereistä ei välttämättä valitettavasti voi sanoa samaa.
 
Noist saundeista senverran, et jos tuommoiseen Jammuun tai Saundcraftiin päätyy, ni ei se ny kovin mettään mene muutenkaan. Ei nois ole sisällä mitään varsinaisesti ääntä pilaavaa. Se muu ympärillä oleva äänentoistokalusto saa olla jo melko laadukasta, ennenkuin tuontyyppinen Y tai S-mikseri alkaa olla se ketjun heikoin lenkki.
 
Sit tosta monitoroinnista. Jos satut päätymään aktiiviämyreihin, ni simppelin ja vallan toimivan monitoroinnin saa rakennettua ketjuttamalla siit yläkaapista signaali edelleen monitorille ja toiselle ja... Itte itteään lauteilta miksaten toi on monasti se toimivin ratkaisu. Bändi on taatusti koko ajan selvillä siitä mitä saliin menee. Tuohon et tarvitse ainuttakaan Auxia. Haittapuoli on se, että jos/kun sinulla on efektiä saliin menevässä äänessä, niin sitä on myös monitoreissa ja sitä ei niistä pois saa puuttumatta saliääneen. (Efekti monitoreissa saattaapi puurouttaa ääntä siinä lavalla ja nostaa kiertoherkkyyttä jne. Ei aina hyvä juttu.)
 
Eli pari pre- auxia monitoreita varten on itseasiassa ihan hyvä asia. Enempää pikkukeikalla välttämättä ei tartte eikä minust omatoimisesti edes kannata. Olet siellä kumminkin ensisijaisesti soittamassa etkä säätämässä.
Mutta jos mietit esim korvanappimonitorointia, niin sit alat kaipaamaan niitä auxeja ja vaik direct- outteja.
 
Niin tuosta efektistä. Efektihän ei toimi siten, että efektoit kanavaa, vaan siten, että lähetät kanavasta (mielellään post- fader) signaalia efektilaitteeseen ja efektilaitteesta se palautuu pisteeseen, jossa se yhdistyy muuhun signaaliin. Jos kyseessä on sisäänrakennettu efektilaite, niin se yleensä yhdistyy siihen main- väylään. Se on sitten mikserin kytkennöistä kiinni onko efektipaluuta mahdollista ohjata muuallekin, kuin main-outista ulos. Esim niihin monitoriauxeihin. Ny jos se laulaja kysyy, että oletko varma, että täs laulussa on sitä kaikua, kun se ei monitorista kuulu? Kenties yksi ominaisuus jota kaipaat on mahdollisuus ohjata sitä kaikua niihin auxeihinkin?
Ulkoista efektiä käytettäessä voit palauttaa efektin pariin kanavaan, josta voit ohjata sitä vähän vapaammin. Sit vaan katsot semmoisen mikserin, jossa jää muutama sisääntuloreikä vapaaksi.
 
Nyt sinulla on tossa miksutin, jolla hoituu saliääni, pari auxia monitoreille ja aux tai pari efektille. Oliko jotain muuta, mikä tarttis hoitua?
 
Kysyit tosta low- cutista. Se on namikka, joka n. 100 Hz taajuudesta alaspäin vaimentaa sisääntulevan signaalin voimakkuutta. Jeesaa runkoäänien, eli lavatöminän vuotamista mikkeihin. Jeesaa muutenkin. Niinkauan kun sinulla on pelkät laulukaapit, niin bassarin mikitys ilman alapäänleikkausta ei o se paras idea, jos volumet on hissuttelua kovemmalla.
Sitten kun sinulla on subbarit, niin huomaat äkkiä, että subbareista vuotava laulu ei o kovin musikaalista. Kyl toi namikka on ihan tarpeeseen tehty.
 
Taisit kysyä myös noista grupeista? Ne on vissiin tehty siihen, että saat kasattua esim kahdeksan mikin rummut yhden/kahden liuún taakse. Rummuston keskinäinen balanssi hoituu kanavakohtaisilla säätimillä, jotka ei me suoraan mainiin, vaan gruppiin. Grupissa sit on yksi instrumentti nimeltä rummut, joiden kokonaisvoimakkuutta voipi säätää yhdestä kohtaa. Se on ny ainakin yksi idea.
Itte tulee käytettyä gruppia pikaisiin keikka- tai treenikämppätallenteisiin. Neljä laulumikkiä, akkari, sähkörummut... noi on keikalla keskenään valmiiksi kuosissa, tai sit tsekki on viturallaan ja saliäänessäkin vikaa. Joka tapauksessa, noi semmoisenaan Mainin lisäksi gruppiin. Siihen päälle sit yleensä omista komboistaan tulevat basso ja sähkis. Noi siis vaan sisään mikseriin, mutta ei Mainiin, vaan miksaa ne mukaan sinne gruppiin. Grupoutista stereona keikkatallentimeen. En ny väitä että syntyy studiolaatua, mutta onpahan melko huoleton tapa saada aikaan yllävänkin hyvää keikkatallennetta. ( Efektit reititettynä sinne gruppiin kans.)
 
Ny kun äänittäminen tuli mainittua, niin jos tuommoiseen on tarvetta, ni voipi olla, että kaipailet niitä direct- outteja? En tiedä. Kanavainserttejä on mahdollista hyödyntää direct- outteina, jos niilla ei o muuta käyttöä. Jos tarvetta on, ni valkkaat tarpeeseen sopivan mikserin. Jos priorilistalla äänittelyhommat on korkealla, ni löytyy myös usb tai firewireoptiolla varustettuja miksuttimia ihan samasta hintaluokasta. Mut mä en niistä tiedä mitään.
 
Hmmm. Sit palaan alkuun ja kerron, että jos signaali on reisillä jo mikseriin tullessaan, niin ei se siitä jatkossa paranekaan. En tuohon gain-optimointivääntöön ole kyvykäs lähtemään mukaan, mut milloin mikin lyöt kiinni mikseriin, ni sitä gain- potikkaa sinun on sopivaksi ruuvattava. Jos ton kaveriksi kanavasta löytyy pfl- nappi, niin siitä painamalla laite yleensä kytkee sen kanavan sisääntulon luureihin ja mittariin. Jos mittari näyttää edes sinnepäin, niin voit siitä kattoa että olet edes oikealla hehtaarilla ja korvalla loput. Mitä enempi löytyy noita pfl ja afl namikoita, niin sitä paremmin pystyt kattomaan, että tossa kohtaa homma on vielä sinnepäin.
 
Mä ny en kummemmin suosittele mitään, ko en tiedä mitä itte asiassa tarvitset/haluat. Mut jos avausviestinkaltaisia miksuttimia on hakusessa, ni torilta taitaapi löytyä käytettynä tota vanhempaa jammua 16/6fx jokseenkin puoleen budjettisi varoista. Voisi löytyä myös vanhempi Soundcraft sprit fx16. Uusista sit voisit tsekata vaikka ton piiviin 16- kanavaisen, mahtuis vissiin budjettiisi, mut valitettavasti en vehkeestä mitään tiedä. On paperilla monipuolinen ja merkki oli kelvollinen meikäläisen teinivuosina, mut niin se aika vaan rientää.
 
Editoitu nakkisormien ja näppäimistön liitäntärajapinnasta johtuvia virheitä.
 
One kind of music only - the good kind
rintapek
20.09.2009 02:07:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
Pointti oli siis se että noihin myyntipuheisiin pitäisi suhtautua varauksella.

 
Toi on mitä suurimmassa määrin totta.
 
Ja etenkin halvemmissa laitteissa useimmiten ainoa myyjän paperille painama asia mistä voi kohtuullisella varmuudella päätellä jotain äänenlaadusta on hintalappu.
 
Mut tosta sitten olen eri mieltä. Se hintalappu ny vaan kertoo mitä vehjes ostettaessa maksaa, eikä mitään muuta. Etenkin nois budjettivehkeissä.
Ensisijaista kumminkin on se, että vehjes ylipäänsä toimii. Keikanpäällä on harrastelijankin melko ikävä vetää semmoisella joka kyl eilen vielä toimi. Se muutaman kympin/satasen hintaero siinä lapussa ny ei kerro äänenlaadusta tai luotettavuudesta yhtikäs mitään.
Mut siinmieles varmasti puhutaan samasta asiasta, et noi Jammut tai Scraftit on monasti just parikymppiä kalliimpi vaihtoehto ko A tai B.
 
Niinko sitä autoa ostais. Käyttömaksut, vakuutukset ja huallot tekee jokusen tonnin vuodessa. Jos sillä lisäksi ajaa, niin polttoainekulut jokusen tonnin lisää. Kymmeneen vuoteen skaalattuna se hankintahinta itteasiassa on melko pieni raha. Se halvin tarjous ei ehkä sit ollutkaan se paras.
 
One kind of music only - the good kind
miffe
20.09.2009 15:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jokainen joka on vetäny Soundcraftin EPM/MPM/EFX:lla ja GB:lla tietää että niillä ei oo mitään tekemistä keskenään. En väitä että se GB olis hyvä laite mutta on sillä ja EPM/MPM/EFX:lla eroa kuin yöllä ja päivällä jo lähtien ihan siitä kun tökkäät siihen viiskasin kiinni ja sanot siihen kukkuluuruu. Mutta hei. Samat etuset.
 
Jos siinä vehkeessä on enemmän kuin 2 kanavaa, jotka tarvii summata on pullonkaula yleensä ihan eri paikassa kuin siinä etusessa.
 
Jos sulla on kanavan signaali juntattuna keskimäärin siihen ns. nollatasolle (+4dBu, ~1.23V, 0dBu on 0.775V ja u tarkottaa unterminatedia eli suomeksi napajännitettä) ja sä vedät liu'un nollaan. Vedä noita vielä lisää siihen se 10 tai 40, niin johan alkaa olemaan se summauspiiri hoosiannaa huutamassa.
 
Tämä siitäkin huolimatta, että järjestään kaikissa isommissa laudoissa siellä osastolla tehdään valmiiksi vaimennusta (summauksen ulostulossa), jotta signaaliketjun seuraava lenkki ei menis kuralle ja liukuja voidaan käyttää niiden tarkimmalla alueella ja kanavalohkoja optimaalisilla signaalitasoilla.
 
turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «