Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen tietokone kotistudioon?
1 2
Mr. Johnny
17.09.2009 21:11:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakennan kotistudiota ja olen ostamassa uutta tietokonetta. Tarkoituksena että pystyisi nauhoittamaan samanaikaisesti ainakin kitara, basso sekä sähkörummut(2 linjaa). Mahdollisesti jossain vaiheessa myös akustisia rumpuja. Millainen kone tähän olisi sopiva? Eli siis prossu, emolevy ja keskusmuisti? PC:n aion hankkia, en macia. Interfacena näillä näkymin focusrite saffire pro 40. Onko esim väliä onko muisti DDR2 vai DDR3 tyyppistä? Kuinka hyvin pärjäisi esim AMD:n 4-ytimisellä 2.4GHz DDR2 prossulla, jossa 3gigaa keskusmuistia (32bit windows)?
 
Antti1
17.09.2009 21:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommaisin niin tehokkaan Intelin moniydinprossun, kuin perse kestää. Sitten paras emolevy mahdollisimman nopeilla väylillä. Sitten kaikkein nopeinta muistia, nopeimmat, hiljaisimmat, tilavimmat ja luotettavimmat kovot. Parhaan jäähdytyksen ja sitä rataa. Parempi on parempaa ja audiokäytössä saa mehut imettyä ihan mistä tahansa koneesta, jos tarpeeksi roplaa efekteillä. Ite äänittäminen ei juuri mitään vaadi.
 
Kerrotko sen budjetin?
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Mr. Johnny
17.09.2009 21:27:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli toivoisin koneen maksavan alle 600 euroa. Siis pelkkä kone, ei näyttöjä, näppiksiä tai muuta. Eli selvää tietenkin että mitä parempi sen parempi, mutta haluaisin hahmottaa jotenkin että mikä on riittävä, niin että homma pelittää eikä ala ketuttaa saman tien.
 
Antti1
17.09.2009 21:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Johnny: Eli toivoisin koneen maksavan alle 600 euroa. Siis pelkkä kone, ei näyttöjä, näppiksiä tai muuta. Eli selvää tietenkin että mitä parempi sen parempi, mutta haluaisin hahmottaa jotenkin että mikä on riittävä, niin että homma pelittää eikä ala ketuttaa saman tien.
 
Pitäiskö toi äänikortti mahtua samaan budjettiin?
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Mr. Johnny
17.09.2009 21:31:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, se on erikseen.
 
jyrki_i
17.09.2009 23:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.ehow.com/how_4850862_build-powerful-daw-computer.html
http://dawcomputer.com/
 
migi666
18.09.2009 09:08:48 (muokattu 18.09.2009 09:10:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommasin just koneen himaan osista jollakin 600€, mut siinä oli hyvä näyttis mitä et musahommissa tietenkään tarvitse. Nettori.orgista kannattaa tilata jos Suomesta meinaa, saa halvimmalla. Samalla tilasin bändikämpälle koneen.
 
M4A78-Pro emolevy
AMD X4 940 3Ghz Prossu
PSU Corsair 400w virtalähde
Antec three hundred kotelo
Samsungin F1 1teratavun 32mb kiintolevy
4gb kingstonin 1066mhz ddr2 muistia (32-bit käyttikseen tietenkin sulle 3gb)
Sit hommasin pelinäyttiksen Club 3d HD4850 1gb
Samsungin 22xdvd-rw
 
Bändikämpälle äänityskoneeks/miksaukseen (on toiminut tosi hyvin) alle 400€
M3A76-CM
AMD X2 7850 black edition
Nexus 4090 virtalähde
Nexus Clodius kotelo
Samsung 22xdvd-rw
4gb kingston 1066mhz ddr2 muistia
Club 3d hd4550 512mb näyttis
500gb WD caviar kiintolevy
 
Ite en ostais DDR3:sta vielä, ovat vielä hinnoissaan. Siihen tietenkin tarviit semmosen emolevyn mihin ne käy. Ostat vaikka tota 1066mhz ddr2 muistia, nettorista melkein sama hinta kuin 800mhz muistilla. Käytännössä ei varmaan eroa kuitenkaan huomaa. Prossun kantsii tietenkin olla nopea, mielellään neliytiminen, emolevyn tietenkin sitä tukeva ja hyvä liitännöiltään. Kotelo pitää olla hyvin tuulettuva ja tarvittaessa hiljainen ja virtalähde nyt vähintään 400w ja laatuun siinä kantsii panostaa. Corsairilla on laadukkaita virtalähteitä. Kiintolevyillä ei suuria hintaeroja ainakaan ole enää 500gb-1tb. Samsung ja Western Digital ovat laadukkaita ja hiljaisimpia kiintolevyjä.
 
Suoraan mennään ennen kuin käännytään vai miten se oli.
Borlag
18.09.2009 09:11:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

migi666:
4gb kingstonin 1066mhz ddr2 muistia (32-bit käyttikseen tietenkin sulle 3gb)

 
Tuohon sanoisin ehdottomasti ei. Se 4GB kannattaa ihan jo sen takia että muistit toimii dual channel tilassa, vaikka ei täyttä hyötyä viimeisestä gigasta muuten saisikaan.
 
migi666
18.09.2009 09:17:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Tuohon sanoisin ehdottomasti ei. Se 4GB kannattaa ihan jo sen takia että muistit toimii dual channel tilassa, vaikka ei täyttä hyötyä viimeisestä gigasta muuten saisikaan.
 
Aivan, sori unohdin..Hyvä korjaus..Ite en oo 32-bit käyttiksessä käyttäny 3gigaa muistia kun tuli hommattua 4gigaa samalla (halvemmalla saa kun ostaa kerralla 4gb) ja siis musakoneessa mulla on ropattu 32-bit xp.
 
Intelin prossut ovat muuten sit olleet laadukkaampia kuin AMD:t, mutta hintaa niillä on hiukan enemmän.
 
Suoraan mennään ennen kuin käännytään vai miten se oli.
Harrastelija
18.09.2009 20:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

migi666: Aivan, sori unohdin..Hyvä korjaus..Ite en oo 32-bit käyttiksessä käyttäny 3gigaa muistia kun tuli hommattua 4gigaa samalla (halvemmalla saa kun ostaa kerralla 4gb) ja siis musakoneessa mulla on ropattu 32-bit xp.
 
Intelin prossut ovat muuten sit olleet laadukkaampia kuin AMD:t, mutta hintaa niillä on hiukan enemmän.

 
Intellin prossut ovat turvallisempia musakäytössä muutenkin. Vieläkin jotkin AMD prossut ja Vian piirisarjat hylkivät joitain musaromppeita.
 
Ja viimeisin ihan tuore esimerkki Studio Onen demon asennusyritys AMD koneeseen johon se ei suostunut koska SSE prossun osalta puuttui...
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Mr. Johnny
18.09.2009 20:11:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia jo vastauksista. Mulle neuvottiin että kannattaa hankkia kaksi fyysisesti erillistä kovalevyä (ei siis vain osioitua)? Tällä hetkellä kattelen tällaista: prossu AMD phenom 9750 quad-core 95 AM2+ 4mb, emolevy MSI AM3 AMD770 DDR3 SATA glan ATX, muisti 2x 2gb 1066MHz NON-ECC CL7 DIMM, kovalevy 2x WD caviar 500gb SATA2 7200rpm 16mb, poweri chieftec psu 600w. Näytönohjain, dvd-asema ja kotelo ihan peruskamaa. Mun "studio" on eräänlaisessa pannuhuoneessa, eli siellä on taustamelua jonkin verran, eli hiljaisella kotelolla ei tee siellä mitään. Mikeillä siellä ei pysty esim laulamaan kuitenkaan. Yllä olevan koneen hinta reilut 500 euroa. Ja siis se mitä itse murehdin eniten on se, että sen pitää pystyä ilman ongelmaa nauhoittamaan se aikaisemmin mainittu sähkörummut(kahdella linjalla) sekä kitara ja basso kun jammaillaan. Erikseen noita soitellessa tuskin ongelmaa.
 
Antti1
18.09.2009 20:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Johnny: Mulle neuvottiin että kannattaa hankkia kaksi fyysisesti erillistä kovalevyä?
 
Kyllä, tämä on aivan oikein. Sitten järkevät partitiot vielä tyyliin: Windows, softat, samplet, tiedostot, backup.
 
Miksi ehdointahdoin kuitenkin se AMD? Syitä voi lukea ylhäältä Intelin suosimiseksi.
 
2x 2gb 1066MHz NON-ECC CL7 DIMM
 
CL7 ei kuulosta mitenkään kovinkaan mairittelevalta. Koita nyt löytää CL4 tai edes CL5 muistia.
 
Ja siis se mitä itse murehdin eniten on se, että sen pitää pystyä ilman ongelmaa nauhoittamaan se aikaisemmin mainittu sähkörummut(kahdella linjalla) sekä kitara ja basso kun jammaillaan.
 
Onnistuu alle gigasella Celeronillakin, joten onnistuu myös tolla.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
RänxY
18.09.2009 21:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko näistä kokemuksia kellään, ajattelin lähinnä tuota mallia
Morse Workstation Q9550:
 
http://catalog.mikromafia.fi/catalog/erikoistarjous.php
 
Onko tuossa kokoonpanossa mitään sudenkuoppia?
 
"I refuse to join any club that would have me as a member." Groucho Marx
Lapis
19.09.2009 01:18:32 (muokattu 19.09.2009 01:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kyllä, tämä on aivan oikein. Sitten järkevät partitiot vielä tyyliin: Windows, softat, samplet, tiedostot, backup.
 
Miksi ehdointahdoin kuitenkin se AMD? Syitä voi lukea ylhäältä Intelin suosimiseksi.

 
Kyllä se riittää jos on kaksi kovoa ja toisella windows, softat ja muut ja toiselle tallennetaan dataa. Ja Intel on aina hakannut AMD:t kaikissa testeissä. Paitsi hinnassa. Mä en ainakaan suosittele muuta.
 
edit. ja backupit kannattaa ottaa aina ulkoiselle! jos ja kun sisäinen kovalevy paukkuu, ei paljoa auta jos on oma partitio varmuuskopioille.
 
How do we know he's not Mel Tormé?
Witch_King
19.09.2009 01:21:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RänxY: Onko näistä kokemuksia kellään, ajattelin lähinnä tuota mallia
Morse Workstation Q9550:
 
http://catalog.mikromafia.fi/catalog/erikoistarjous.php
 
Onko tuossa kokoonpanossa mitään sudenkuoppia?

 
Omasta mielestäni vaikuttaa ihan kelpo vehkeeltä. Jotain vastaavaa on itselläkin suunitteilla kun seuraavan kerran on konetta varaa päivittää. Tosin koko systeemiä ei onneksi tarvitse uusia.
 
Roki
19.09.2009 01:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RänxY: Onko näistä kokemuksia kellään, ajattelin lähinnä tuota mallia
Morse Workstation Q9550:
 
http://catalog.mikromafia.fi/catalog/erikoistarjous.php
 
Onko tuossa kokoonpanossa mitään sudenkuoppia?

 
Muusta kokoonpanosta en osaa sanoa, mutta toisen kiintolevyn tuo ehkä haluaisi audiodataa varten.
 
Been there - done that - don't ask.
Mr. Johnny
19.09.2009 07:07:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää alkaa kattelee niitä Intelin prossuja. Lähinnä juuri hinnan takia noita AMD:n prossuja oon miettiny. Alkaa kuitenkin näiden vastausten myötä homma hahmottumaan paremmin. Siihen CL-7:ään liittyen, löysin CL-5:sta vaan DDR-2:n kanssa, DDR-3:lle vain sitä CL-7:ä. Onko tosiaan näin? Tämä siis on ymmärtääkseni oleellista latenssiaikojen kanssa? Onko suhde DDR2/CL-5 parempaa sitten kuin DDR3/CL-7? Kiitoksia edelleen kaikille vastanneille!
 
Borlag
19.09.2009 10:17:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapis: edit. ja backupit kannattaa ottaa aina ulkoiselle! jos ja kun sisäinen kovalevy paukkuu, ei paljoa auta jos on oma partitio varmuuskopioille.
 
Tosin, ulkoiset kovalevyt ovat paljon herkempiä hajoamaan ja kun koneiden kotelointi on yleisesti ottaen huomattavasti paremmin tehtyjä erityisesti jäähdytyksen suhteen, ei tuo ulkoinen ole aina se paras vaihtoehto. Itse suosin RAID varmennusta työtiedostoille sisäisen kovalevynipun avustuksella, ja säännölliset varmuuskopiot kokonaan erikseen laitteista riippumatta. Tuohon halvin tapa on DVD-R, eli projekti levylle aina päivän päätteeksi ja hommat on tallessa. Ulkoisiin tuskin luotan enää ikinä, kiitos aiempien kokemusten.
 
Antti1
19.09.2009 11:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapis: Kyllä se riittää jos on kaksi kovoa ja toisella windows, softat ja muut ja toiselle tallennetaan dataa.
 
Niinno riittää kyllä, mutta mä olen henk.koht. kokenut tuon kaikkein helpoimpana. Samplet säilyy tallessa kaikesta huolimatta, ohjelmia ja vintoosaa voi pyöritellä miten haluaa jne.
 
ja backupit kannattaa ottaa aina ulkoiselle! jos ja kun sisäinen kovalevy paukkuu, ei paljoa auta jos on oma partitio varmuuskopioille.
 
No tästä tulikin jo ylempänä, mutta pelkkä ulkoiselle tallentaminen nyt on yhtä tyhjän kanssa. Mä teen toiselle kovolle koneessa ja ulkoiselle vähintään. Jos olis joku oikein tärkeä prokkis meneillään, niin raakatiedostot sitten dvd-levylle, muistitikulle tms. erikseen vielä talteen.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
maelstorm
19.09.2009 15:03:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon itekin hankkiis uutta myllyä.
 
en ole mikään tarpeeks datahomo enää, en pysty enkä halua yrittää rakentaa konetta palikoista. haluaisin ostaa valmiin, kaiken suunnilleen näennäisesti sisältävän audiomyllyn.
 
en halua mäkkiä.
 
pitäiskö siis lähteä siitä, että ddr3 muistia, 8? neliydinprossu varmaan..
 
sitte arveluttaa toi käyttöjärjestelmäsektori, pohjille tulee varmaan windows 7, miten hyvin siinä sitte kaikki softat futaa...??!
 
budjetti 0-3000e. mieluiten jäis vähintään vähän päälle tonni softiin ym.
 
hjälp!
 
Siivet.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «