Aihe: Cubase SX3 ja Läppäri
1 2
Harrastelija
04.09.2009 14:42:06
south_of_heaven: no, kuten on käynyt ilmi, 400 euroon ei musakonetta saa, tai jos saa niin on aika satumainen tuuri käynyt. Tästä palataan siihen, että Macissa raudan perään on vähän suunniteltukin.

No, aika heikkoja esityksiä siihen hintaan markkinoilla on, mutta jos 800 saa puolet paremmilla spekseillä, se on jo melkein sama.

Itse en ole viitannut varsinaisesti MacBook Pro-malliin mutta 800-900 hujakoilla olleeseen MacBookiini. Kuten sanoin, moni mielellään maksaa alumiinisesta unibodystä nykyään lisää, ja ei sellaisten tekeminen koneita varten halpaakaan ole, joten hinnan perään sekin tulee.

Jokainen maksaa mistä haluaa :) Tässä nyt on ollut vaan esimerkkikoneena MacBook Pro koska se laitettiin yhtenä vaihtoehtona esille.

Kun liikutaan muutamissa tuumissa niin mielestäni näytön koko ei siinä vaiheessa enää paljon merkitse. Oletko yrittänyt käyttää 13" Macia? Mua ei häirinnyt, joskin tuo 24" on kotosalla varsin mukava lisä musahommissa, kun kaiken saa näkyviin kerrallaan. Ja kyllähän niitä leffojakin katselee enempi mielellään.

Nimen omaan silloin kun liikutaan muutamissa tuumissa ja yhdessä (läppärin omassa) näytössä niillä tuumilla on ratkaiseva ero onko se 13", 16" vai 17". Se vaikuttaa todella paljon jokapäiväisessä käytössä.

Mulla kone ainakin tuli ihan musakäyttöön, pelaamisen olen sitten hoitanut konsolilla jos on ollut tarvis. Noin muuten tätä tulee kyllä käyteltyä kaikennäköiseen.

Yleensä, siis muualla kun musanetissä, kone ostetaan monikäyttöön, harvemmin vaan yhtä tarkoitusta varten. Ja melko moni täälläkin käyttää samaa konetta myös muuhun kun musan tekoon. Mac nyt ei muutenkaan ole varsinainen pelikone, mutta on sillekin pelejä alkanut ilmaantua ihan kiitettävästi.

Jos himassa käyttää jonkun ulkoisen näytön kanssa konetta, niin usein on luontevaa myös käyttää ulkoista näppäimistöä ja hiirtä. Ainakaan tästä mun setupista ei tulisi mitään ilman niitä. Tuossa näppäimistössähän (jos vain Applen raaskii ostaa) on 2 usb-porttia, joten tällöin olisi yht. 3 käytössä. Tien päällä en ainakaan tähän hätään keksi, mihin voisi tarvita useampaa kuin 2 porttia. Jos on joku ihan spessu tarkoitus niin sitten sitä hubia mukaan.

Nyt olikin kyse siitä, mitä perushinnalla saa, ei siitä mitä kaikkia lisälaitteitta voi ostaa. Ja paketin hintaa ne nostavat joka tapauksessa.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että grafiikan editointi ei ainakaan edullisemmalla Mac-läppärillä olisi välttämättä kovin viisasta. Graafinen maailma ei ole itselleni kovin tuttu paikka, mutta moni sen alan ammattilainen tuntuisi Maciin tukeutuvan. Myös esimerkiksi Disneyllä käsittääkseni animoidaan Applen koneilla, kai ne ei tajua että parempaakin saisi=)

Edelleen, kotikäytössäkin tehdään muuta kun musaa samalla koneella ja silloin nopea grafiikkakortti, etenkin läppärissä, on suuri etu, koska niitä ei ihan tuosta vaan vaihdella. Ja ammattikäytöön grafiikan käsittelyyn Macin hinta nousee edelleen melkoisesti.
Mac oli joskus edistyksellinen niin grafiikan kun äänenkin käsittelyssä. Ei ole enää. Amiga 500 hakkasi PC:n aikoinaan mennen tullen, vaan maailma muuttuu....

No, raudan toimivuudessa käyttiksen kanssa. Jos laittaisimme OSX:n noihin muihin koneisiin, ne eivät varmaankaan toimisi. Joihinkin miniläppäreihin voi OSX:n saada, mutta ei juuri muihin toimivana valitettavasti. No, onneksi muilla on Windows 7 :)

Mikä tahansa Intel pohjainen kone toimii myös OSX:llä. Omastani teen Macin 20 minuutissa( ja olen kokeeksi tehnytkin). Se vaan on laitonta ja vaikkei olisikaan, en paljon siinä mielessä hyödy, koska muuta käyttösoftaa minulla Macille ei ole.
Hiukan se osaamista ja tietoa vaatii, mutta on lopulta vaan sen asennuksen ajan vaativa homma.

Raudan toimivuus käyttiksen kanssa? Tällä hetkellä koneessa on XP joka ei ole kaatunut kertaakaan, Win 7 ei kaatunut, mutta yksi perusjuttu ei vielä sen kanssa toimi, joten vaihdoin takaisin.
Ja jos tähän mennään, Mac puolella saa usein uusimman käyttiksen kanssa toimivia ohjelmistopäivityksiä odotella hyvinkin pitkään, paljon pitempään kun PC puolella.

Win puolella ei myöskään ilmoitella kovin usein että jonkin softan edellistä versiota ei enää virallisesti tueta, kuten esim. Snowin kohdalla Pohotoshop cs3 nyt käy...
Ja Win 7 ei ole vielä edes julkaistu ja siinä toimii pääsääntöisesti kaikki jo nyt.

Turha hype pois (ja hiukan hinnastakin) niin Mac on todella loistava kone.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
04.09.2009 16:08:54 (muokattu 04.09.2009 16:09:46)
No nää on kuitenkin loppupeleissä mielipidekysymyksiä ja mikä toimii kellekin parhaiten. Hyvät ja huonot puolet löytyy, ja ei se Mac mikään jumalakone ole vaikka tykkäänkin mainostella sitä :)

Joillain muilla koneilla käytän Windowsia kuitenkin joka päivä (tälläkin hetkellä) ja niillä tuntuu usein olevan "hyviä ja huonoja päiviä"... Mielestäni tällainen loppui kun siirryin Macin käyttäjäksi. Kone käynnistyy käyttövalmiiksi n.10 sekunnissa, ja sammuu nopeammin.

PC:ssä on tietty etunsa, mutta jotenkin musakoneeksi sellaisen hankkiminen olisi nykyään itselle ollut puistattava ajatus. Olen kuitenkin huomannut että se on edelleen yleinen DAW-ratkaisu, ja sille löytyy paljon mm. aivan loistavia ilmaisplugareita jotka ovat yhteensopivia vain windowsin kanssa.

Snow Leopardiin tuskin tulen päivittämään lähiaikoina, olen tosiaan kuullut että yhteensopivuudet eivät vielä oikein mene yksiin...

Mielenkiintoista kyllä, miten tähän päädyttiin otsikon Cubase SX3 ja läppäri- alla...:)
Life in plastic, it's fantastic!
Harrastelija
04.09.2009 17:04:12
south_of_heaven:

Mielenkiintoista kyllä, miten tähän päädyttiin otsikon Cubase SX3 ja läppäri- alla...:)

No, se oli tällä kertaa hiukan minun ja kohdalle sattuneen huonomman päivän ansiota :) Ajattelin koittaa naputella joskus joitain tosiasioitakin eroista ja muusta omasta näkökulmastani.

PC tai Mac, kummassakin puolensa ja ihan se ja sama mihin haluaa tai kykenee rahansa laittamaan kunhan lopputulokseen on sitten itse tyytyväinen.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
12 kol
15.09.2009 19:38:28
Kiitokset vastanneille ,,,, päätynen malliin HP EliteBook 8730w 17"(Q9000 pross.)
Win.XPpro (32bit) näin ens-alkuun.
south_of_heaven
18.09.2009 17:46:59
Pop Corn: Atk-liikkeen myyjiä, tuttujen kokemuksia... kivasti haet tukea mutu-mielipiteillesi mielikuvitushahmoilta.

Varmaan Asus myöntää 2 vuoden globaalin takuun läppäreilleen, koska palautusprosentti on 60, vai mitä?

Ei tässä nyt varsinaisesti ollut tarkoitus lytätä tuota yhtä tiettyä merkkiä, vaan nostaa esimerkiksi edullisempien läppärien kestävyys, koska halvalla ei aina saa hyvää. Se on hienoa jos sun halpisläppäri toimii, mutta itse en suosittele sellaisia musakäyttöön, koska kuten aiemmin mainittiin, noista ei välttämättä tiedä mitä saa.
Pop Corn
19.09.2009 02:05:53
south_of_heaven: Ei tässä nyt varsinaisesti ollut tarkoitus lytätä tuota yhtä tiettyä merkkiä, vaan nostaa esimerkiksi edullisempien läppärien kestävyys, koska halvalla ei aina saa hyvää. Se on hienoa jos sun halpisläppäri toimii, mutta itse en suosittele sellaisia musakäyttöön, koska kuten aiemmin mainittiin, noista ei välttämättä tiedä mitä saa.

Halvalla ei saa aina hyvää, totta. Eikä aina kalliillakaan.

Tietotekniikasta perillä olevat tietävät kyllä Asuksen maineen ja
paikan merkkien joukossa. Ei heille sitä tarvitse puolustella.
Harmittaa vaan kun täällä joku "asiantuntija" levittää disinformaatiota.
Tuo "palautusprosentti 60" sekä "_monien_ tuttujen kokemukset" nimittäin
paljastivat korttisi mitä tulee asiantuntemukseesi. Ikävää niiden kannalta,
jotka eivät välttämättä tietotekniikasta kovin paljoa tiedä ja etsivät täältä neuvoja.

Kivaa jos olet tyytyväinen Macbookkiisi. Mutta aina ei tosiaan välttämättä
tiedä mitä saa. Asus nimittäin tekee läppäreitä mm. IBM:n ja Sonyn ohella Apple:lle.
En kuitenkaan suosittele ruuvien aukaisua ja tarkistusta. Musiikkia nimittäin tehdään
paljon fiilis pohjalta. Ja on parempi että on hyvä fiilis, vai mitä ;)

PS
Mun "halpisläppäri" maksoi 800 e, ja on myös Asus pohjainen.
Arvaatkos mikä merkki kannessa komeilee?
.
south_of_heaven
20.09.2009 01:21:42 (muokattu 20.09.2009 01:21:57)
Ei niinkään kuka tekee, vaan mitä. Tiettyihin läppäreihin on komponentit vaan vähän tarkemmin mietitty, ja hinta on alhainen syystä. Vai?

Uskokoon kuitenkin kukin, mitä tahtoo. En mä mitään totuuksia yrittänyt levittää, myönnetään että se Asus-kommentti oli melko tarpeeton, pahoitteluni siitä. Yritin nyt kuitenkin korostaa, ettei minulla ole varsinaisesti Asusta vastaan mitään, vaan lähinnä kerroin mitä olen kuullut.

Toinen sopii toiselle paremmin, toiselle toinen, kuten tässä jo aiemmin totesimmekin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)