Antti1997 30.03.2004 21:49:43 | |
---|
Mä käytän kotona soitellessa kuulosuojaimia. Vaimentaa ihan tarpeeks hyvin. Koulussa kun soittaa ilman mitään suojuksia niin joskus vähän humisee päässä sen jälkeen. Suosittelen ehdottomasti kuulon suojausta. Tää on niin tätä. |
wille_eemeli 02.04.2004 22:07:47 | |
---|
Yksilökohtaista sanon minä. Itse käytän ihan perus Ear tulppia. Ja koska korvakäytäväni ovat hyvin kapeahkot, niin olen laittanut yhden kokonaisen tulpan kahtia ja siitä saadut kaksi pienempää tulppaa työnnän korviinin, kun musiikki harrastustani harrastan. Kuuloni on normaali, kai. No ohase varma! |
kipu69 15.09.2009 18:45:27 | |
---|
Wiitala: www.finfonic.fi Itsellä tosiaan nämä valetut tulpat. Suurinta plussaa niissä on: 1. Käyttömukavuus 2. Kestävyys 3. Suodattaa tasaisesti kaikilla taajuuksilla 4. Filtteri vaihdettavissa (vaihtoehdot 9dB, 15dB, 25dB tai monitorikuulokkeet) 5. Takuut 6. Sopii myös laulajille. (valettu osa elastinen, joustaa leukaluun liikkuessa) 7. Suomalaiset Miinuksia: 1. Hinta Mulla kävi tuuri kun sain duunin puolesta nämä tulpat -15db filtterillä. otin huvikseen treenikselle mukaan ja voi jumaleissön mikä ero oli tavallisiin musaliikkeen eareihin verrattuna... "Se on turha itkeä jos paska on jo housussa...." |
OPJ1974 16.09.2009 12:54:06 (muokattu 16.09.2009 12:54:35) | |
---|
Groovi: basso alueella joku 120db ei tunnu oikeastaan vielä pahaltakaan, eikä vaurioita edes kuuloa pitkälläkään aikavälillä. pahin on keskialueen äänet esim. 3-8khz kuulolle. Minä uskallan olla eri mieltä, aiheesta lukeneena ja omakohtaisiakin kokemuksia omaavana, että 120 dB millä tahansa taajuudella on tuhoisaa korville. Eli kyllä ne bassotaajuudetkin ihan yhtä lailla tuhoavat kuuloa. Joka tapauksessa, kuulonsuojaaminen aina niin treeneissä ja keikoilla, kuten yleisönkin puolella aina tarvittaessa on enemmän kuin suotavaa. Valettuja tulppia suosittelen minäkin. On kuitenkin melko edukas vakuutus korville, vaikka aluksia hintaa saattaa kirpaistakin. Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
Groovi 16.09.2009 14:04:31 (muokattu 16.09.2009 14:05:14) | |
---|
OPJ1974: Minä uskallan olla eri mieltä, aiheesta lukeneena ja omakohtaisiakin kokemuksia omaavana, että 120 dB millä tahansa taajuudella on tuhoisaa korville. Eli kyllä ne bassotaajuudetkin ihan yhtä lailla tuhoavat kuuloa. 5 vuotta vanha aihe kaivettu esiin. =) Kuulo ei vaurioidu matalista bassotaajuuksista eikä hyvin korkeista äänistä, ja syynä on fletcher-munsonin käyrä, eli korvan epäherkkyys keskiäänialueen ulkopuolella. Eihän kuulo vaurioidu infra- tai ultraäänistäkään, koska korva ei niihin reagoi. Isot rock-bändit soittavat hallikeikoilla PA:ta siten, että alapäästä voi tulla 140-145dB@45-50hz. Eikä kenelläkään käy korviin, vaikka ns. "kipukynnys" on paljon alempana. Mutta laitappas 140dB tulemaan @4khz, niin siinä tilassa ei ole enään kukaan elävä olento, ja kipukin on vaihtunut jo sietämättömään tuskaan. Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle. |
markkuliini 16.09.2009 14:17:37 (muokattu 16.09.2009 17:01:34) | |
---|
Groovi: ...ja syynä on fletcher-munsonin käyrä, eli korvan epäherkkyys keskiäänialueen ulkopuolella. Näin juuri. Historiallinen/fysiologinen selitys ilmiölle on se että puheääni-alue on juuri se mille korvan on oltava herkimmillään. Samasta ilmiöstä johtuu loudness-nappula. Matalia ja korkeita taajuuksia tuntuu joistakin mukavalta lisätä, koska ne eivät tunnu lujallakaan niin pahalta. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
tml 16.09.2009 16:39:41 | |
---|
Usein mittarit kai näyttävät painotetun äänipainetason. A-painotus kuvaa ihmiskorvan havaitsemaa tasoa (eli matalilla ja korkeilla taajuuksilla todellista äänipainetta pitää olla enemmän). Itse yritän käyttää valettuja tulppia aina soittaessa, paitsi nyt jossain pianotriossa (vahvistamaton piano ja kontrabasso). Huone vaikuttaa myös, pienissä betonibunkkereissa käytän kyllä aina tulppia. |
hegma 16.09.2009 19:14:55 | |
---|
RÖLÖLÖLÖLÖÖÖRÖRÖRLÖRLRÖLÖÖ Kas vain, sanoi kasvain ja kasvoi vain, sillä vain kasvain voi kasvaa noin vain. |
RstoU 16.09.2009 19:28:32 | |
---|
hegma: RÖLÖLÖLÖLÖÖÖRÖRÖRLÖRLRÖLÖÖ Mikäs Heikkiä korpeaa kun pitää olla näin epäasiallinen. :-( |
RekoS 16.09.2009 21:39:49 | |
---|
Käyttäkää tulppia ihmeessä, ite vedin ehkä 5 treeniä ilman tulppia skidimpänä ja korvissa vinkuu vieläkin. Tosin volyymit oli melkoisen korkeat. Kuulo meni sellaisen 400w trankkufenderin takia, jonka saundikin oli aivan helvetin paska. |
hollmi-5 16.09.2009 22:01:32 | |
---|
mamaze: Käyttäkää tulppia ihmeessä, ite vedin ehkä 5 treeniä ilman tulppia skidimpänä ja korvissa vinkuu vieläkin. Tosin volyymit oli melkoisen korkeat. Kuulo meni sellaisen 400w trankkufenderin takia, jonka saundikin oli aivan helvetin paska. Oliko peräti viidet treenit ja trankkufenderit? Kyllä nyt pitää perustaa jonku kriisryhmä, kun skidimpänä soitetut treenit vinguttavat korvia vielä aikuisena. Soundit, piuhat ja kajarit. |
RekoS 16.09.2009 22:45:58 | |
---|
5 treenikertaa ja yksi kesti keskimäärin 2 tuntia silloin. Nus nus. |
hollmi-5: Oliko peräti viidet treenit ja trankkufenderit? Kyllä nyt pitää perustaa jonku kriisryhmä, kun skidimpänä soitetut treenit vinguttavat korvia vielä aikuisena. Eihän korviin tartte tulla kuin kerran liian kova metakka, niin se on sillä selvä. Ne värekarvat jotka kuljettaa ääntä, kun lakostuu niin ne ei siitä nouse enää. Relaxin' At Camarillo... |
jtpennane 16.09.2009 23:10:33 (muokattu 16.09.2009 23:12:04) | |
---|
moderndrummer88: Eihän korviin tartte tulla kuin kerran liian kova metakka, niin se on sillä selvä. Ne värekarvat jotka kuljettaa ääntä, kun lakostuu niin ne ei siitä nouse enää. Näin. Itselläni on tinnitus, olen siis sivarihintivasemisto HOMO!1 enkä MIEEEESSS, jonka korvat kestää Hornetien jylyä kun Ryssä puskee murkulaa niskaan! Itse aiheeseen voisin lisätä, että Elacinit toimii mulla kuin unelma. -15db:n filtteri on omasta mielestäni optimi. Kebab tai henki! |
hollmi-5 16.09.2009 23:14:50 | |
---|
olen siis sivarihintivasemisto HOMO Meni Voltti-lehti nurin, mutta onko ihan pakko tänne muusikoiden.nettiin avautua;-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kailis 17.09.2009 00:16:41 | |
---|
Ei mitään. |
hollmi-5 17.09.2009 09:48:05 | |
---|
Voihan kuulo mennä yhdestä kerrasta, kun kohdalleen sattuu, mutta jos treeneissä kipuraja ylittyy ihan akustisella setillä soitellessa niin, että bändibalanssikin on kohdallaan, on ihmeen kova meteli saatu aikaan. Muussa tapauksessa kuulovaurio muutaman treenikerran jälkeen aika epätodennäköistä. Soundit, piuhat ja kajarit. |
OPJ1974 17.09.2009 09:50:42 | |
---|
Angry Pierre: Itse aiheeseen voisin lisätä, että Elacinit toimii mulla kuin unelma. -15db:n filtteri on omasta mielestäni optimi. Kyllä. Virhe! Kuuro tai liian tinnitus kirjoitus! Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
OPJ1974 17.09.2009 09:54:25 (muokattu 17.09.2009 10:01:36) | |
---|
hollmi-5: Voihan kuulo mennä yhdestä kerrasta, kun kohdalleen sattuu, mutta jos treeneissä kipuraja ylittyy ihan akustisella setillä soitellessa niin, että bändibalanssikin on kohdallaan, on ihmeen kova meteli saatu aikaan. Muussa tapauksessa kuulovaurio muutaman treenikerran jälkeen aika epätodennäköistä. Mulla meni noin viisitoista vuotta ennen kuin aloin käyttämään aktiivisesti tulppia, ne eksyivät korviin kun aloin tuota karnevaalisambaa harrastamaan 1997. Kummassakin korvassa mukava, noin 35 desibelin taajuuskuoppa tietyilla taajuksilla: Armeijassa mitattiin kuulo samaisena vuonna ja tommoinen paljastui vasta silloin. Nyt tulpat aina soittaessa tai muutoin meluisissa tilanteissa päässä. Korvissa vinkuu kyllä nykyään hieman, voi olla, että johtuu myös jo kertyneestä iästäkin ... vanhuus ei tule yksin, sittenkään ... :) Ja vaikka täällä erinomaisen hyvät ja tieteelliset perustelut olivat näistä basso- ja muista taajuuksista ja ei-vahingollisesta vaikutukseta kuuloon, edelleen olen sitä mieltä, että korvat on helisemässä kun tarpeeksi lujaa jokin ääni oikeassa elämässä korviin tulee. Harvoin sitä puhtaasti jotain tiettyä (basso)taajuutta luukutetaan, korkeintaan laboratorio-olosuhteissa. En mä ole esim. tavannut vielä yhtään bändiä tai ollut yhdessäkään ravintolassa tai tehtaassa tai... jossa kovat äänet liikkuisivat vain ja ainaostaan ulta-infra-whatever taajuuksilla. Siispä suojaan kuuloni. Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
hollmi-5 17.09.2009 10:36:53 | |
---|
OPJ1974: Siispä suojaan kuuloni. Se on viisautta. Nuorempana en asiaa edes ajatellut, vaikka isäkin asiasta piti ihan hyvät esitelmät. Kerran jäähallissa AC/DC:n keikalla (Ballbreaker-tour) oli aivan älytön metakka ja tulpat oli kotona. Jäältä portaita noustessa meinasi heittää nurin. Seuraavalla viikolla kuulotutkimuksissa en kuullut käytännössä mitään. Korvat soivat niin voimakkaasti. Kuuloni on edelleen ikään nähden ihan hyvä, mutta tietyillä taajuuksilla on alenemaa. Ei haitaksi asti, mutta kuitenkin. Soundit, piuhat ja kajarit. |