Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen kiillotus teräsvilla #0000:lla?
1 2 3
latuska90
01.07.2009 18:21:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä parin kieltenvaihdon aikana kiillottanut kaikki otelaudan nauhat juuri tällä kyseisellä erittäin hienolla teräsvillalla. Kun noita Elixirin kieliä käytän, niin kieliähän tulee vaihdettua tavallista harvemmin. Pitkään samoja kieliä käyttäneenä myös otelaudan tuhriintumisen lisäksi myös nauhat alkavat tuntua karheammilta.
 
Ihan normaalisti siis suojaan otelaudan maalariteipillä ennen kiillotusta ja hyvin se on aina sujunut. Sekä otelaudan putsaus vanhalla kirjastokortilla, jolla kaavin pahimmat törkyt pois ja hammasharjalla putsailen nauhojen sivuista. Lopuksi tietysti öljyän ruusupuuotelaudan.
 
Nauhoista tulee mukavan kiiltävät ja kielet liukuvat niiden päällä pehmeän tasaisesti -> tasasemmat vibratot ja venytykset.
 
Mutta on yksi asia, joka arveluttaa. Siis aina kun vaihdan Elixirit uusiin samanlaisiin, niin joudun aina uudestaan kiillottamaan nauhat, kun ne muuttuvat kerta toisensa jälkeen karheiksi, aina siis silloin kun kielet sitten lopulta kuolettuvat ja vaativat vaihtoa. Käytön loppupuolella alkaa siis ilmaantumaan nauhojen karheus. Pelkään vaan sitä, että jos nyt joka kerta kiillotan nauhat joka kieltenvaihdon yhteydessä, niin kun vaikka kertoja olisi kertynyt ajan mittaan vaikka 10 kieltenvaihtoa, niin ei kai tuo teräsvilla 0000# loppujen lopuksi vaan mitenkään syö nauhaa liikaa huomaamattomasti?
 
Niin, ja mä kyllä pesen käteni AINA ennen soittamista, mutta ei tolle otelaudan tuhriintumiselle ja nauhojen karheaantumiselle mitään voi.
 
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Juicy
01.07.2009 18:30:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin noin hieno teräsvilla nauhoja syö, vaikka joka päivä jynssäisit. Itse olisin tehnyt saman operaation viimeksikin kieltenvaihdon yhteydessä, muttei tietenkään sattunut tuota villaa löytymään...
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
aristoteles666
01.07.2009 18:37:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietenkin se syö, en tiedä mikä auttaa nauhojen karheutumiseen kun ei omassa kitarassa niin ole tapahtunut muulloin kun jos joku toinen on soittanut sitä, itse en saa moista tapahtumaan, mutta puhdista kielet myös alta soittamisen jälkeen, kangas kielen alta ja vedät edes takaisin tallasta satulaan, kieli kerrallaan, sinne kerääntyy kaikki roina sormista ym.
 
Juicy
01.07.2009 18:40:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tietenkin se syö, en tiedä mikä auttaa nauhojen karheutumiseen kun ei omassa kitarassa niin ole tapahtunut muulloin kun jos joku toinen on soittanut sitä, itse en saa moista tapahtumaan, mutta puhdista kielet myös alta soittamisen jälkeen, kangas kielen alta ja vedät edes takaisin tallasta satulaan, kieli kerrallaan, sinne kerääntyy kaikki roina sormista ym.
 
Oletko tuommosta villaa ikinä käyttänyt? Sanoisin että normaali soittaminen syö 10x enemmän nauhoja kuin tuolla villalla pyyhkiminen.
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Zeeboo
01.07.2009 18:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90: ...mutta ei tolle otelaudan tuhriintumiselle ja nauhojen karheaantumiselle mitään voi.
Tunnet varmaan tämän tökötin?
http://www.thomann.de/fi/ghs_fast_fret.htm
Ei tämäkään sitä likaantumista estä, mutta helpottaa puhdistusta ja ainakin omaan kouraan tatsi tuntuu käytön jälkeen hyvältä. Eka kerran kokeilin -95, enkä sen jälkeen ole keikalle ilman tätä lähtenyt.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
aristoteles666
01.07.2009 18:48:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Tunnet varmaan tämän tökötin?
http://www.thomann.de/fi/ghs_fast_fret.htm
Ei tämäkään sitä likaantumista estä, mutta helpottaa puhdistusta ja ainakin omaan kouraan tatsi tuntuu käytön jälkeen hyvältä. Eka kerran kokeilin -95, enkä sen jälkeen ole keikalle ilman tätä lähtenyt.

 
jep, fast fret on hyvä, ja kyllä olen käyttänyt kaiken maailman villoja nauhoihin, tietenkin ne kuluttaa niitä, siksihän ne alkaa kiiltämään, kerran pari vuodessa pitää riittää tai sitten on tavasssa soittaa vika, ja/tai kielet paskaiset.
 
aristoteles666
01.07.2009 19:00:03 (muokattu 01.07.2009 19:03:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

venytelkää soittaessa niitä kieliä niin ongelma ei ole enää toi, vaan että ne kielet kuoiee ennen kuin niiitä pitää vaihtaa tuollaisten takia, eikä tarvi ostaa elixirin tai maxima gold :in kieliä vaan voi ostaa halvimpia kun ei ne kestä kuitenkaan, metalli väsyy.
 
edit. muutenkin maailmassa on noin viisi tehdasta jotka valmistaa kitaran kieliä, ja noin kolmesataa merkkiä, hmmmm, go figure.
eli plainit on aina samoja
 
latuska90
01.07.2009 20:07:09 (muokattu 01.07.2009 20:08:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Sanoisin että normaali soittaminen syö 10x enemmän nauhoja kuin tuolla villalla pyyhkiminen.
 
Näin minäkin ajattelisin, mutta nauhat kuitenkin luulisi kuluvan vieläkin nopeammin: itse soitto + kiillotus. No, mene ja tiedä.
 
Zeeboo: Tunnet varmaan tämän tökötin?
http://www.thomann.de/fi/ghs_fast_fret.htm

 
Juu, toinen purkki jo menossa. :)
 
Sit on myös tällaisia vaihtoehtoja olemassa nauhojen kiillotukseen: Eipä ainakaan luulisi kuluttavan nauhaa melkein ollenkaan. :D
 
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … /Ceramic_Fret_Polishing_Wheels.html
 
Mut toisaalta onhan tuo #0000 teräsvillakin jo erittäin hyvä. Vähän on tullut silti eriäviä mielipiteitä siitä, että sen runsas käyttö söisi tai ei söisi niitä nauhoja. Lopputulos tällä hienojakoisella teräsvillalla on erinomainen, mutta pelottaa vaan se, että jos ne nauhat tosta kuluis niin mataliksi, seurauksena kielten särinää tai pahimmassa tapauksessa nauhojen uusiminen. :P Saattaa ehkä kuulostaa liioittelulta, mutta mä pyrin olemaan varautunut kaikkeen noiden kitaroiden huoltamisessa yms. jutuissa, kun en itse varsinkaan ole mikään ammattilainen säätöjen ja huoltojen suhteen.
 
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
tender.insanity
01.07.2009 20:10:53 (muokattu 01.07.2009 20:11:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen aina putsannut otelaudatkin 0000 teräsvillalla, eikä ole upotuksetkaan kärsineet ollenkaan, joten eiköhän nauhatkin tuolla hoidu.
 
Rich Harris ohjeistaa:
http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_3.htm
 
koponen
01.07.2009 22:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse olen aina putsannut otelaudatkin 0000 teräsvillalla, eikä ole upotuksetkaan kärsineet ollenkaan, joten eiköhän nauhatkin tuolla hoidu.
 
Sama täällä, luonnollisesti poislukien lakatut otelaudat.
 
I'm endorsed by Marshall
arppah8
01.07.2009 22:12:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse olen aina putsannut otelaudatkin 0000 teräsvillalla, eikä ole upotuksetkaan kärsineet ollenkaan, joten eiköhän nauhatkin tuolla hoidu.
 
Rich Harris ohjeistaa:
http://www.ibanezrules.com/tech/grunge/grunge_3.htm

 
Kuin myös.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Valtton
05.07.2009 13:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitto ne nauhat kuluttaa ja mitä raaempaa voimaa käyttää venytyksissä yms..... niin sitä rankemmin ne nauhat kärsii.
Kitaran nauhojen materiaalikin voi olla sen verran pehmyttä että ne vain yksinkertaisesti kuluu karheaksi yhden kielisetin aikana ja mitä enemmin nauhat karhenee sen nopeammin ne sitten vain kuluu lisää, eli mielestäni se useammin tehtävä kiilloittaminen oikeilla välineillä ehkäisee jopa sitä kulumista.
 
Nauhojen kiilloitukseen hyvä resepti: Dremel + pieni huopalaikka ja kiilloitustahnaa = loistava lopputulos (tahnan kanssa on otelauta suojattava kunnolla).
 
First Class In The WhiteTrash
latuska90
16.09.2009 20:26:10 (muokattu 16.09.2009 20:27:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostampas tämän taas ylös.
 
Musaliikkessä kun kävin ja kysyin, että millä he kiillottavat nauhat, niin he kertoivat käyttäneensä 8000:sta vesihiomapaperia.
 
Sanoivat, että he jossain vaiheessa tulevat tilaamaan Dunlopilta juuri noita kyseisiä nauhojen kiillotusta varten tehtyjä vesihiomapapereita.
 
Tollasia ilmeisesti:
 
http://www.jimdunlop.com/index.php? … pip&id=240&pmh=products/maintenance
 
Nää kuluttaa vissiin nauhoja ihan olemattoman määrän ja reilusti vähemmän kuin tämä #0000 -teräsvilla.
 
Tuntuu ainakin mun mielestä VIELÄKIN paremmalta soittaa entistä tasasemmilla nauhoilla kun liikkeessä kokeilin kitaraa, jolle oli tehty nauhoille kiillotusoperaatio Dunlopin hiomapaperilla.
 
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
trih
16.09.2009 20:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90: Nostampas tämän taas ylös.
 
Musaliikkessä kun kävin ja kysyin, että millä he kiillottavat nauhat, niin he kertoivat käyttäneensä 8000:sta vesihiomapaperia.
 
Sanoivat, että he jossain vaiheessa tulevat tilaamaan Dunlopilta juuri noita kyseisiä nauhojen kiillotusta varten tehtyjä vesihiomapapereita.
 
Tollasia ilmeisesti:
 
http://www.jimdunlop.com/index.php? … pip&id=240&pmh=products/maintenance
 
Nää kuluttaa vissiin nauhoja ihan olemattoman määrän ja reilusti vähemmän kuin tämä #0000 -teräsvilla.
 
Tuntuu ainakin mun mielestä VIELÄKIN paremmalta soittaa entistä tasasemmilla nauhoilla kun liikkeessä kokeilin kitaraa, jolle oli tehty nauhoille kiillotusoperaatio Dunlopin hiomapaperilla.

 
Plussaa. Juuri tätä olen kaivannut kun tympäännyin teräsvillaan mutta en löytänyt korviketta.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
latuska90
16.09.2009 21:29:58 (muokattu 16.09.2009 22:18:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Plussaa. Juuri tätä olen kaivannut kun tympäännyin teräsvillaan mutta en löytänyt korviketta.
 
#0000 -teräsvilla on palvellut mua hyvin, mut kun kuulin tästä paremmasta Dunlopin 8000:sta vesihiomapaperista, niin johan rupes kiinnostamaan tämä tuote.
 
T-kauppa myy sitä ainakin hintaan 3,55 €.
 
http://www.thomann.de/fi/dunlop_micro_fine.htm
 
Kaks liinaa sisällä, eli luultavasti ykskin kestää monet kiillotuskerrat.
 
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
YGoo
17.09.2009 01:04:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ostin tälläsen, jossa tuli mukana tuo Dunlopin kiillostusliina
 
http://www.thomann.de/fi/dunlop_maintenance_kit.htm
 
Oon nyt muutaman kerran käyttäny, kun olen kielet vaihtanut ja täytyy sanoa, että toimii. Kiillotus helppoa ja nopeata! Itellä ei ole kokemusta teräsvillasta, eikä tosin tarvetta kokeillakkaan, kun ton Dunlopin kiillotusliinan hankin. Pitää niitä vielä hommata pari kappaletta lisää, sillä kuluvat suht nopeasti, omassa käytössä kestää ehkä noin 5-10 kiillotusta.
 
jra
17.09.2009 01:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

YGoo: Pitää niitä vielä hommata pari kappaletta lisää, sillä kuluvat suht nopeasti, omassa käytössä kestää ehkä noin 5-10 kiillotusta.
 
Eli 5-10 kertaa koko kaula, vaiko 5-10 nauhaa?
 
Itse en ole onnistunut paikallisista rautakaupoista löytämään vielä edes 0000 teräsvillaa, hienoin mitä hyllystä löytyy on ollut 000. Pitää yrittää muistaa seuraavaan Thomannin tilaukseen setti pari noita 8000 liinoja.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Björn E. Borg
17.09.2009 08:58:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin vielä sellaisen asian, minkä keskustelijat ehkä tietävätkin, että teräsvillan käytössä (ja nauhojen työstössä) irtoaa metallipölyä.
 
Koska mikrofoneissa on magneettia, se pöly tarttuu niihin kiinni.
 
Eli mikrofonit pitää suojata huolellisesti tällaisissa operaatioissa.
 
Itse en muuten koskaan irroita kaikkia kieliä yhtä aikaa kitarasta, vaan kikkailen vanhojen kielien kanssa esim. irrottamalla kolme kieltä ja virittämällä jäljelle jääneet ylävireeseen kaulan jännityksen tasaamiseksi.
 
Helpompaa olisi tietysti työskennellä vapaasti, mutta näin olen toiminut.
 
En ole tosin kokeillut koskaan tuota nauhojen kiillotusta, voi olla aika vaikeaa tällä tavalla.
 
Jos itse olisin kitaraseppä, hankkisin jonkun laitteen, jolla kielten jännityksen saa keinotekoisesti aikaan työskentelyn ajaksi. Sellaisia taitaa toki olla käytössäkin.
 
Niin, ja luulen että ammattilainen työskentelee minuun verrattuna hyvin nopeasti ja tekee asiat systemaattisesti ja kerralla oikein, niin se kitara ei ole siinä "leikkauspöydällä" niin kauan aikaa kuin minulla.
 
Juniper
17.09.2009 09:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Sanoisin vielä sellaisen asian, minkä keskustelijat ehkä tietävätkin, että teräsvillan käytössä (ja nauhojen työstössä) irtoaa metallipölyä.
 
Koska mikrofoneissa on magneettia, se pöly tarttuu niihin kiinni.
 
Eli mikrofonit pitää suojata huolellisesti tällaisissa operaatioissa.
 
Itse en muuten koskaan irroita kaikkia kieliä yhtä aikaa kitarasta, vaan kikkailen vanhojen kielien kanssa esim. irrottamalla kolme kieltä ja virittämällä jäljelle jääneet ylävireeseen kaulan jännityksen tasaamiseksi.
 
Helpompaa olisi tietysti työskennellä vapaasti, mutta näin olen toiminut.
 
En ole tosin kokeillut koskaan tuota nauhojen kiillotusta, voi olla aika vaikeaa tällä tavalla.
 
Jos itse olisin kitaraseppä, hankkisin jonkun laitteen, jolla kielten jännityksen saa keinotekoisesti aikaan työskentelyn ajaksi. Sellaisia taitaa toki olla käytössäkin.
 
Niin, ja luulen että ammattilainen työskentelee minuun verrattuna hyvin nopeasti ja tekee asiat systemaattisesti ja kerralla oikein, niin se kitara ei ole siinä "leikkauspöydällä" niin kauan aikaa kuin minulla.

 
Teräsvillan pöly tarttuu tosiaan mikkeihin, mutta toi kaulan pitäminen jännityksessä on ihan pelkkää hölynpölyä.
Kielet voi ottaa kaikki kerralla pois. Kitara ei siitä hajoa. Ainoa remppa missä kaulan on hyvä olla jännityksessä on kun halutaan nauhat hiottua ihan viimeisen päälle tiettyä actionia ja kielisettiä varten.
Jos kitaraa meinaa pitää ilman kieliä pidemmän aikaa ( päivistä kuukausiin) niin kaularautaa voi löysätä sopivasti. Muuten ei tarvitse tehdä mitään.
 
Björn E. Borg
17.09.2009 09:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90: Näin minäkin ajattelisin, mutta nauhat kuitenkin luulisi kuluvan vieläkin nopeammin: itse soitto + kiillotus. No, mene ja tiedä.
 
Kommentoin nyt vielä tähänkin, kun kerran aiheessa ollaan.
 
Siinä vaiheessa kun nauhat ovat niin kuluneet että niissä on viiltoja ja kuoppia, ne alkavat kulua tämän epätasaisuuden takia kiihtyvällä vauhdilla.
 
Kun pinta tasoitetaan sileäksi, kieli liukuu vapaasti ja kuluttaa sitä nauhaa tasaisemmin.
 
Nauhat kannattaa kiillottaa "sopivassa vaiheessa", silloin kun ne ovat "jonkin verran kuluneet". Jotkut nauhat kuluvat paljon enemmän kuin toiset ja kun ikääntyessään kitaran kaula saattaa hiukan painua, niin jossakin vaiheessa niitä nauharemontteja kitaralle tehdään.
 
Itse en pidä tuota nauhojen kulumista minään "mörkönä". Nikkeliseoksesta tehdyt nauhat kuluvat ja niitä täytyy huoltaa paljon ja lopulta vaihtaa.
 
Nauhoja valmistetaan myös ruostumattomasta teräksestä. Se on paljon kestävämpää kuin nikkeliseos (tosin kiillotus vaatii jämerämmät vehkeet).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «