Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson les paul standard ja Gibson les paul custom: Laatueroa?
1 2 3 4 5 6 7
evaddave
16.09.2009 11:59:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmiset, joilla on enemmän kokemusta Gibsonin les paul-kitaroista: Onko standard ja custom tai custom shop-kitaroilla selkeää laatueroa? Jos on, niin missä se näkyy tai kuuluu? Hintaeroa standardin ja custom shop-kitaroiden välillä kuitenkin on paljonkin.
 
El Hombre
16.09.2009 12:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä tuota miettinyt itsekin, koska jos katsoo Gibsonin eri LP-versioiden speksejä huomaa että ei niissä hirveästi rakenteellista eroa ole...
Itse olen omistanut kohta 15 vuotta LP Studion (siis sen karvalakkimallin), ja varsinkin sen jälkeen kun vaihdoin siihen seymour duncanin classic-mikkisetin olen ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Ehkä sellaisesta 5000€ Les Paulista tulee onnelisemmaksi, tai jos haluaa oikein onnelliseksi ostaa Billy Gibbons "Pearly Gates" LPn 15294$! ....tai sitten ei.
 
vox10
16.09.2009 13:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itselläni on Les Paul V.O.S 57 ja tänään joudun viemään sen tohtorille ,koska 7-12 nauhan välillä tapahtuu jotain kummallista. Tietyissä soinnuissa selvästi kuultavissa(sopivat intervallit) Vtumaista epävireisyyttä ja toiseksi kitara ei oikein tahdo pysy vireessä. Kitara on ostettu viime vuoden alussa Kitarapajalta.
 
Voi olla ,että ilmankosteus on tehnyt tepposia eli puu hieman elänyt.
Onhan tuo aika mötikkä puuta ettei se ihme olisi.
 
LesPaul70
16.09.2009 13:51:39 (muokattu 16.09.2009 13:53:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selkeää ja selkeää...
 
Yksi selkeä ero ainakin nykyaikoina on, että parhaat puut yleensä valitaan ja varataan Custom Shopin käyttöön. Tämä tarkoittaa käytännössä mm. sitä, että siinä missä perus-Lespojen painoa pyritään rajoittamaan kevennysporauksilla, CS-malleihin on jo valmiiksi valittu kevyemmät mahonkilaadut eikä porauksia välttämättä tarvita. (Enkä tässä nyt puhu niistä "puoliakustisista" chambered body -malleista kuten nykystankusta vaan perinteisestä LP-bodysta.) Vastaavasti myös komeimmat loimuvaahterat lähtevät yleensä Custom Shopiin.
 
Puiden soinnillisilla eroilla voi tietysti vielä spekuloida - mutta siinä nyt on jo hurjia eroja yksilökohtaisia eroja Custom Shopin tuottamien yksittäisten kitaroiden välilläkin. Slash ainakin on palauttanut melkein kaikki Gibsonin hänelle lähettämät kitarat, koska ne eivät hänen mielestään soundanneet kovin kummoiselta (ja voitte olla varmoja, että kyseessä eivät olleet mitkään ihan halvimmat mallit). Jos nyt vielä palataan tuohon loimujuttuun soundinäkökulmasta, niin komeimmat loimuvaahterat ovat ilmeisesti usein suhteellisen pehmeää puuta, ja ainakin yhden koulukunnan mukaan kova vaahtera soundaa paremmalta kuin pehmeä. Eli jos haluaa hyväsoundista vaahteraa Lepsuunsa, kannattaa mieluummin valita peittävällä maalilla maalattu (koska niihin ne loimuttomat vaahterat yleensä pistetään) ja vielä vähän koputtelemalla kokeilla puun kovuutta? Mene ja tiedä.
 
Työn jäljessä on ollut vaihtelua sekä perusmalleissa että Custom Shopeissa. Custom Shopeissa tosin tuntuu todella harvoin tulevan vastaan mitään maanantaikappaleita. Vaikka harvinaisia ne ovat halvemmissakin malleissa. Enpä ole vielä tähän päivään mennessä kohdannut yhtään jenkki-Gibsonia, josta ei olisi saanut erittäin pätevää soittopeliä ihan kotikonstein (tallan korkeuden säätö, kaularaudan säätö, mahdollisesti törröttävien nauhanpäiden viilaus listattomissa malleissa, yms. peruskamaa).
 
Paljonko siitä Custom Shopin paremmuudesta haluaa maksaa? Se jää jokaisen itse päätettäväksi. Tietysti jos sellainen CS Gibsoni on just se oma juttu, jota ilman ei voi olla, pakkohan siihen on säästää.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Terry Pantheras
16.09.2009 14:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt vielä palataan tuohon loimujuttuun soundinäkökulmasta, niin komeimmat loimuvaahterat ovat ilmeisesti usein suhteellisen pehmeää puuta
 
En kyllä muista itse ainakaan kuulleeni ikunaan, että loimukas vaahtera oli normaalia pehmeämpää... Itse en ole moista muistaakseni koskaan työstänyt, mutta opiskelijakavereitten suusta, jotka loimuvaahteraa työstivät, en ole pehmeydestä mitään havaintoja kuullut.
 
Mutta kuten ilmaisit: "ilmeisesti usein suhteellisen"... :) Eli saattanee joissain tapauksissa näin olla, siinä missä jonkun satunnaisen normivaahterapalankin kohdalla.
 
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Frankster
16.09.2009 14:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vox10: No itselläni on Les Paul V.O.S 57 ja tänään joudun viemään sen tohtorille ,koska 7-12 nauhan välillä tapahtuu jotain kummallista. Tietyissä soinnuissa selvästi kuultavissa(sopivat intervallit) Vtumaista epävireisyyttä ja toiseksi kitara ei oikein tahdo pysy vireessä. Kitara on ostettu viime vuoden alussa Kitarapajalta.
 
Näin uteliaisuudesta, mitkä intervallit esimerkiksi?
 
Ja yleisesti, Custom shopin pelien puut tuppaavat olemaan paremmat. Mikä ei mitenkään estä näiden hihnalta tulevien mallien joukosta löytymään helmiä.
 
-Frankster
 
Quill
16.09.2009 15:06:00 (muokattu 16.09.2009 15:17:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä sama mietintä edessä, kuten jo tuolla yhdessä threadissa kirjoittelin.
 
Rahat kasassa viimeistään jouluna Customiin, mutta nyt olisi jo rahat kasassa Standardiin. Odottaako, vaiko ei?
Vaikea valinta tulee varmaan olemaan, kun olisi kaiken näköistä muutakin osteltavaa, mm. uusi delay.
 
taskumatti
16.09.2009 15:26:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole Les Pauleja omistanut, joten henkilökohtaista tietoa ei löydy. Mutta mitä netissä on saanut lukea tämän standard sarjan laadunvaihtelusta, on saanut minut ihmettelemään, että voiko oikeasti olla ettei Gibson voi 2000euroon myydä sitä "parasta" laatua. Vaan niihin kitaroihin pitää valita sitä 'huonompaa' loimuvaahteraa, kun taas paremmasta kitarasta saa maksaa vielä tuhansia euroja lisää.
Itse Gibson Explorerin omistajana sanon, että on tosi hyvä kitara kyseessä enkä näe, että laadussa olisin hintaan katsoen tingitty. Mutta mistä nämä Les Paul customeiden hinnat?
 
"Vanhemmaksi tuleminen on väistämätöntä - aikuiseksi kasvaminen taasen vaihtoehtoista." -Pulju
fox
16.09.2009 16:33:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taskumatti: En ole Les Pauleja omistanut, joten henkilökohtaista tietoa ei löydy.
 
No joo, eikös tuossa aloitusviestissä kaivattu vähän jotain muunlaista pohjaa..
 
Mutta mitä netissä on saanut lukea tämän standard sarjan laadunvaihtelusta, on saanut minut ihmettelemään, että voiko oikeasti olla ettei Gibson voi 2000euroon myydä sitä "parasta" laatua. Vaan niihin kitaroihin pitää valita sitä 'huonompaa' loimuvaahteraa, kun taas paremmasta kitarasta saa maksaa vielä tuhansia euroja lisää.
 
Kerropas nyt asiantuntijana ja oikein huolella asiaan perehtyneenä (vaikka toki vain netin kautta) että millä ihmeen oivalluksella kuvittelet että ne näkee siellä tehtaalla oikein vaivaa, ja käsin valitsevat niitä "huonompia" puita noihin sarjatuotantovehkeisiin? Ja myös, ettei ne voi myydä sitä parasta laatua...
Toki, kyllähän tuota sun postausta tullaan lainaamaan jossain yhteydessä jälleen "Netistä luin, että ne oikein VALITSEE ne huonoimmat puut kitaroihin..eivätkä myy ollenkaan sitä parasta laatua!"

Itse Gibson Explorerin omistajana sanon, että on tosi hyvä kitara kyseessä enkä näe, että laadussa olisin hintaan katsoen tingitty. Mutta mistä nämä Les Paul customeiden hinnat?
 
Kaikella kunnioituksella, tarkoitit varmaan tuossa postauksessasi, että Explorer on tosi hyvä kitara, joten miksi sitten johtopäätös, että esim. LP Standard on huonolaatuista ja jotenkin "vasemmalla kädellä" tehtyä sarjaa.. Ei hyväntähen.
 
Nämä ne on toki aina tuon G-merkin kohdalla niitä foorumeilla tapahtuvan soitin-arvioinnin helmiä.. "Ei mulla sellasta koskaan ole ollut, mutta kyllähän minä olen kuullut että..."
No niin, tuossa sitte päivän nillitystä, ja alkuperäisen kysyjän "ongelman" pariin. Lähinnä ero customshopin ja sarjatuotantokitaran välillä tulee ensin mainitun hyväksi niistä lautatarhalla valkatuista puista, jostain mahdollisista eroista rakennusvaiheessa, joku pikku yksityiskohta saattaa olla, jossa on käytettykin esim. käsityötä normi konetyön sijaan ym. pikku jutuista, customshop kun on kyseessä. Välttämättä ei siis ole sinällään soinnillisia eroja, eikä todellakaan siellä sarjatuotantopuolella valita huonompia puita, pyritä tekemään heikkolaatuisia instrumentteja Suomeen myytäväksi eikä muutakaan.
LP Standardin ja LP Customin (sen 2-mikkisen) välillä on ulkonäöllisiä eroja, soinnilliset erot (jos niitä kuulee.. ;)..) tulevat lähinnä eebenotelaudasta. Tuskin rungon monikerrosreunalistat saati helmiäisen määrä tai kullatut osat kovin paljoa sitä soundia muuttavat. Rungossa tietenkin voi olla eroja, jos kyseinen LP Custom on joku historic-, V.O.S. tai vastaava, täysmahonkisella rungolla ilman vaahterakantta tehty. Rohkenisin kuitenkin väittää, että tuota eroa ei kovin moni kuule...
Jos haluaa customshopin tekemän, JA on valmis siitä sitten maksamaankin, niin siitä vaan. Kuitenkaan siinä ei mitään suurempaa eroavuutta ole, onpahan sitten tosin "yksi porras ylöspäin" noista sarjassa tuotetuista soittimista. Josta sitten tuli vielä sellainenkin juttu mieleen, että varsinaisten customshop-mallien ulkopuolella nuo cs-soitinrakentajat saattavat "aikansa kuluksi" jopa joskus joitakin "normi-sarjakitaroita" valmistaa batchin tai pari. Eihän niitä tietenkään siellä ilman töitä pidetä johdon toimesta. ;)
(jollei sitten niitä laiteta sinne lautatarhalle valikoimaan niitä huonompia puita "taviksien" kitaroitten valmistukseen... :p )
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
16.09.2009 16:45:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa customshopin tekemän, JA on valmis siitä sitten maksamaankin, niin siitä vaan. Kuitenkaan siinä ei mitään suurempaa eroavuutta ole, onpahan sitten tosin "yksi porras ylöspäin" noista sarjassa tuotetuista soittimista.
 
Tässähän se olennainen tuli aloittajan kysymykseen. Custom Shop-vehkeen kohdalla ei tarvitse jossitella ja miettiä mitä olisi saanut muutaman satasen lisää keräämällä. Kaikista oleellisin ominaisuus (monille sellaisen omistajille) taitaa Custom Shop-vehkeessä olla mielenrauha, silloin tietää että oma vehje on ihan varmasti parasta laatua vaikka mitään todellista käytännön eroa normikamaan ei olisikaan.
 
Ja kyllä, sekä Custom Shop että normaali Standard LP löytyy talosta.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Terry Pantheras
16.09.2009 16:48:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taskumatti: En ole Les Pauleja omistanut, joten henkilökohtaista tietoa ei löydy. Mutta mitä netissä on saanut lukea tämän standard sarjan laadunvaihtelusta, on saanut minut ihmettelemään, että voiko oikeasti olla ettei Gibson voi 2000euroon myydä sitä "parasta" laatua. Vaan niihin kitaroihin pitää valita sitä 'huonompaa' loimuvaahteraa, kun taas paremmasta kitarasta saa maksaa vielä tuhansia euroja lisää.
Itse Gibson Explorerin omistajana sanon, että on tosi hyvä kitara kyseessä enkä näe, että laadussa olisin hintaan katsoen tingitty. Mutta mistä nämä Les Paul customeiden hinnat?

 
Se, että kitarassa ei ole a-luokan loimuvaahteraa, ei tarkoita, että se olisi jotenkin huonompi kitara.
 
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
fox
16.09.2009 16:56:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Se, että kitarassa ei ole a-luokan loimuvaahteraa, ei tarkoita, että se olisi jotenkin huonompi kitara.
 
Mutta entäpä, jos oikein netissä sanotaan? Tuosta ylempää tuli mieleen vielä tuo "yleisehkö käsitys" että niin loimu- kuin muukin "kuviollinen vaahtera" olisi jollain tavalla huonopaa, pehmeämpää tai heikompaa - kuitenkin jo 30-luvulla ko. emmeitä (aineita, yleiskielellä) on käytetty niinkin vaativissa osissa, kuin soitinten kauloissa. Ja löytyypä edelleen rahalla vaikka linnunsilmä- tai loimuvaahterakauloja niin bassoista kuin kitaroistakin. Enemmän olisin itse "huolissani" noista muodikkaista lahokansista, niihin tulee ihan puun luonteenkin vuoksi lohkeamaa ja kolhua. Eikä niistä kyllä soittimiin kauloja tehdä...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
16.09.2009 17:24:21 (muokattu 16.09.2009 17:26:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös satoja vuosia vanhoissa viuluissakin ole monesti aika komeat loimuvaahterakannet - oletteko kuulleet komeiden viulujen kansiongelmista?
 
En tiedä, onko otantani tarpeeksi suuri, mutta mulla on kokemusta noin 20 "liukuhihna-Gibsonista" (puhun nyt Standardeista, vanhemmista Customeista ja Deluxeista) ja about yhtä monesta Custom Shop:in Les Paulista (B4, B7, R6, R7, R8, R9, Elegant, Bantam jne.) ja jos lyhyesti pitäisi luonnehtia, molemmista "lokeroista" löytyy sekä hyviä että erinomaisia soittimia - yhtään aivan surkeaa Gibsonia ei ole käsiini vielä osunut, vaikka osa onkin ollut semmoisissa säädöissä, että niitä sai aikansa ruuvata ennenkö niistä tuli hyviä soitettavia. Erinomaisten soittimien osuus suhteessa "vain" hyviin soittimiin on havaintojeni mukaan Custom Shop -Gibsoneissa suurempi, joten jos haluaa pelata varman päälle, esim. Historic -sarjan '57, '58 tai '59 Reissue Les Paulit ovat kyllä käytännössä poikkeuksetta todella laadukkaita instrumentteja. Puut ovat todella hyviä ja kitarat resonoivat jo akustisesti esimerkillisen hyvin.
 
(Ja sitten kun vielä vaihtaa Sheptonen mikit niihin, ollaankin about niin lähellä täydellisyyttä kuin nykytuotantopalikoilla mahdollista on.)
 
Mandarax
16.09.2009 17:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Ihmiset, joilla on enemmän kokemusta Gibsonin les paul-kitaroista: Onko standard ja custom tai custom shop-kitaroilla selkeää laatueroa? Jos on, niin missä se näkyy tai kuuluu? Hintaeroa standardin ja custom shop-kitaroiden välillä kuitenkin on paljonkin.
 
Täällä on minua paljon kokeneemmatkin jo kerenneet vastailemaan, mutta heitetään silti omaakin kokemusta joka perustuu suhteellisen pieneen otantaan, mutta sitäkin intensiivisempään soitantaan..! Tuolta meidän bändiltämme löytyy vakiotreenisoittimista oman Standardini (60's kaula) lisäksi LP Studio, -57 Gold Top ja LP Custom, joita kaikkia on tullut melko perusteellisesti soiteltua. Selkeää laatueroa en voi hyvällä tahdollakaan niistä löytää - ne ovat vain erilaisia, kaikki oivallisia soittimia.
 
taskumatti: ...netissä on saanut lukea tämän standard sarjan laadunvaihtelusta, on saanut minut ihmettelemään, että voiko oikeasti olla ettei Gibson voi 2000euroon myydä sitä "parasta" laatua. Vaan niihin kitaroihin pitää valita sitä 'huonompaa' loimuvaahteraa, kun taas paremmasta kitarasta saa maksaa vielä tuhansia euroja lisää.
 
Kyllä mä vähän ihmettelen kun nuo mystilliset "nettihahmot" käyvät tekemässä parin tuhannen euron soitinkauppoja ja saavat kerta toisensa jälkeen kannettua kotiin vaan jätelautaa josta törröttää nauha siellä ja toinen täällä ja lavassa seisoo Gibson... Itse ainakin OMIN SILMIN JA KORVIN valkkailin itseäni miellyttävän yksilön (ja erittäin kauniin vaahterakannen..!) kun kerran valinnan varaa noinkin paljon on liikenteessä - oli sitten ostamassa uutta tai käytettyä. Jos ei ole aikaa tai viitseliäisyyttä sen parin tonnin edestä nähdä hiukan myös vaivaa valintaprosessissa, niin on kyllä mielestäni myös osittain ansainnut sen "maanantaikappaleen"... Luonnonvalinta, sano!
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
taskumatti
16.09.2009 17:32:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No joo, eikös tuossa aloitusviestissä kaivattu vähän jotain muunlaista pohjaa..
 
En mä ollut kenellekkään mitään vastaamassa 30v kokemukseni kautta, vaan esitin uutta kysymystä ja pohdittavaa.
 
Hyvä kuitenkin, että valaisit omalta kantiltasi asiaa. Se vaan, että netissä lukee kaikenlaista ja mutupuhetta löytyy. Muutenkin maanantaikappaleista on kirjoitettu useammin foorumeille, kun niistä toimivista vempaimista, joissa ei ole mitään vikaa. Mihin uskoa, mihin ei?
 
Ei ollut millääntavalla tarkoitus hyökätä Gibson yrityksen kimppuun haukkuen. Myönnän, että esitin ehkä kysymyksen vähän omituiselta kantilla, mutta kuitenkin pääasiassa kuulemaani halusin kyseenalaistaa. Topiccisi leipäteksti oli kuitenkin hyvin kirjoitettu ja valaisi paljon. Kiitos.
 
"Vanhemmaksi tuleminen on väistämätöntä - aikuiseksi kasvaminen taasen vaihtoehtoista." -Pulju
Rämppy
16.09.2009 18:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quill: Itsellä sama mietintä edessä, kuten jo tuolla yhdessä threadissa kirjoittelin.
 
Rahat kasassa viimeistään jouluna Customiin, mutta nyt olisi jo rahat kasassa Standardiin. Odottaako, vaiko ei?
Vaikea valinta tulee varmaan olemaan, kun olisi kaiken näköistä muutakin osteltavaa, mm. uusi delay.

 
No jos vastaan tulee hyvä Standard, niin siitä vaan. Kitarat on kuitenkin yksilöitä ja hyvät Standardit on ainakin mun mielestä todella hyviä soittimia. Tietysti sama pätee Custom Shop -malleihin, ja niissä saat korkeamman hinnan vastineeksi vielä jotain luksusta. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että custom shop -leima ei automaattisesti takaa, että kitara olisi parempi kuin perustuotantolinjan yksilö. Jos painoltaan kevyempi LP kiinnostaa, niin nyky-standard on siinä suhteessa varma valinta.
 
Oon joskus kuullut sellaista legendaa, että loimuton vaahtera olisi soundiltaan parempaa verrattuna loimuvaahteraan, mutta tähän en ota mitään kantaa. Kyllä mun soittamat loimukantiset ovat soineet oikein komiasti...
Fendereiden kohdalla on ollut vähän samantyyppistä juttua, eli kultakorvaisimpien mielestä loimu- tai linnunsilmävaahterakaula ei olisi soundipoliittisesti niin hyvä kuin tiheäsyinen loimuton. Mene ja tiedä...
Sen sijaan kaulojen kestävyyteen loimulla/loimuttomuudella voi olla vaikutusta. Mitä olen jutellut kitaraseppien kanssa, niin Fenderin Custom Shopilla on ollut loimuvaahterakaulojen kanssa normikauloja enemmän epävakaisuutta ja ns. propelliongelmaa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
fox
16.09.2009 18:51:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taskumatti: Se vaan, että netissä lukee kaikenlaista ja mutupuhetta löytyy. Muutenkin maanantaikappaleista on kirjoitettu useammin foorumeille, kun niistä toimivista vempaimista, joissa ei ole mitään vikaa. Mihin uskoa, mihin ei?
 
Juu, eipä minulla mitään henkilökohtais-pohjaista syytä tuohon kirjotukseen ollut, älä sitä pelkää, satuit nyt sitte sinä "tulilinjalle" kamppailussa netti"tiedottamista" vastaan.. ;)
Kun eipä niitä "laatuongelma"kirjoituksia oikein kauheesti hakea tarvitse ko. merkin soittimien kohdalta..Ja yleensä aina on kirjoittajana joku jolla ei sitten itsellä ole juurikaan henkilökohtasta tietoa ko. "laatuongelmasta" mutta on tavallisesti luotettavasta lähteestä kuullut, että on nähty, että jotkut ovat kirjoittaneet jne.. =)
Loppupelissä sitten, niinkuin oot varmasti havainnut, tuloksena on sellainen näkökulma, että 95% LP:sta on lapa katkennut, paitsi ne, jotka on muuten käsiin lahonneet. Ja laatuhan niissä on alapuolella kaiken arvostelun, mutta onneksi ne on myös kalliita. Tästä seuraa, että tuo mystinen "Hinta/laatusuhde" on niillä luokkaa 5,854...
Aika harva soitintehdas ihan itseisarvoisesti pyrkii tekemään huonolaatuisia soittimia, mutta koska ne tehdään orgaanisesta materiaalista yleensä (esim. puu) niin siellä puuaineksessa saattaa piillä joitakin ylläreitä. Tästä johtuen saattaa olla, että jossain vaiheessa joku todellakin voi olla "pahasti viallinen"..jopa siellä ostajalla asti, vaikka uskoisin, että edelleenkin nuo ns. tehdaspalautuskitarat ja -bassot karsiutuvat jo vallan varhaisissa vaiheissa elinkaartaan, pääsemättä koskaan edes soittajan innokkaasti odottaville käsivarsille.
 
Eli melko huolettomasti sitä asiakas voi luottaa siihen kaupasta kantamaansa soittimeen, merkistä ja hintaluokasta riippumatta. Tosin, se perimmäinen totuus noissakin on, että ei sitä 2000 dollarin kitaraa vastaavaa 150-200 dollarin kitaraa ole olemassa, paitsi ehkä saduissa. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jpaa
16.09.2009 21:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei Gibsoneista liiemmälti kokemusta ollut ennenkuin R8 VOS tuli taloon. Halusin vintage speksien mukaisen kepin ja sokkona sen tilasin. Tuhdit kaulan mitat hirvittivät hiukan etukäteen vaikka isojen kaulojen ystävä olenkin. Kitara osoittautui varsinaiseksi namupalaksi ja vastasi juuri niihin odotuksiin mitä sille olin asettanut. Olen erittäin tyytyväinen Gibsonin CS laatuun ja pidän sitä vähintäänkin siihen sijoittamani rahan arvoisena. Loistava ostos!
 
Kohtahan nuita saa taas halvalla kun euro vahvistuu koko ajan dollaria vastaan. Puhuuvat että puolen vuoden sisällä ollaan tasolla jossa oltiin kesällä 2008. Silloin euro oli 1,6 dollaria..
 
To be is to do -Socrates, To do is to be -Sartre, Do be do be do -Sinatra.
Imper
16.09.2009 22:24:09 (muokattu 16.09.2009 22:26:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Kerron kanssa omia kokemuksiani... Kokemusta on kanssa yli parista kymmenestä Gibson Les Paulista (suurempaa kokemusta viidestä, jotka olen omistanut, kolme liukuhihnaa ja pari CS). Näkisin, että paljon vaikuttaa valintaan myös se, että jos haluaa esim. loimukannellisen paulin, suht ohuella kaulalla niin CS ei oikein tarjoa järkihintaista vaihtoehtoa. R0:ssa on kyllä loimukansi ja ohut kaula, mutta hintaa on yli tuplaten verrattuna liukuhihna stankkuun. Ja itse molemmat omistaneena, sanoisin että ostaisin mielummin liukuhihnastankun.
 
Jos taasen haluaa paksua kaulaa, niin ei vaihtoehtoja ole muita kuin Custom Shop. Tämän vuoksi lähinnä itse halusin R6:n (toki myös P90:t olivat suuri uteliaisuuden kohde).
 
Tällä hetkellä R6:n kaverina kuitenkin myös liukuhihnastankku, johon olen myös kovin tyytyväinen. Ainut vaan että humpparipaulille ei oo enää kauheesti käyttöä kun on tajunnut P90-paulin parhauden :)
 
Mutta jos nyt haluaisi hyvän humpparipaulin ~2000e hintaan niin ostaisin varmaan R7:n tai R8:n. (Kumpikaan näistä ei tosin tarjoa sitä loimukantta tai ohutta kaulaa...)
 
Everyone is a per-son
Tee
16.09.2009 22:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Namikansien ystävänä sen verran, saatan toki olla väärässäkin, mutta eivät kyllä kovin kummoisilta vaikuta nuo loimuvaahterat cs gibojenkaan kansissa olevan, mitä nyt pikaisesti katselin gibsonin sivuja läpi. Saako sieltä cs:stä edes tilattua nykyään mitään omin erityisin speksein, vaikkapa quilttikannella?
 
Pulu ja patsas.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «