Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijan kitara
1 2
dinghie
28.08.2009 17:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä suunnitellut alkavani soittaa tätä jylhää ja niin kaunista soitinta, kitaraa.
Sähkökitaraa noin ensimmäiseksi soittimeksi ajattelin, akustisella on sen verran mälsää soittaa, minun mielestäni.
 
Joten, olen miettinyt vaihtoehtoja, ja yksi hienoimmista näyttäisi olevan Ibanez GSA60, komea muoto ja kuulemma lähtee hyvä ääni. Mutta onko näin, että Ibanezeissa on huono talla? Ja toki voitte ehdotella muitakin kitaroita, hintaluokalta 0-200 euroa. Ja jos ohjaisitte tässä kitaran etsimisessä muutenkin, ja jakaisitte mielipiteenne tästä GSA60'sta?
 
AssHoleGang
28.08.2009 20:50:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä se Harley Benton on paras halpa kitara, ei siitä mihinkään pääse. unoha kaikki ibanezit ja muut roskat, HB:llä ne miehet soittaa!
 
http://www.mikseri.net/artists/?id=111964
Tjero
28.08.2009 22:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AssHoleGang: kyllä se Harley Benton on paras halpa kitara, ei siitä mihinkään pääse. unoha kaikki ibanezit ja muut roskat, HB:llä ne miehet soittaa!
 
Nyt kaveri menee ja ostaa sen Harley Bentonin eikä enään ikinä tule sen jälkeen kitaraan koskemaan pitkällä tikullakaan, siinä tavoitteesi.. ?
 
Muttamutta.. Ostat minkä ostat niin suosittelisin käymään jossakin musiikkiliikkeessä metsästämässä tuota kitaraa taikka jotain muuta hintahaarukkaan sopivaa, ehkä vähän kalliimpaakin soitinta, jotta saat kokeilla onko se sellainen mitä haet. Kannattaa ennemmin ostaa se vähän kalliimpi kitara kuin se huono kitara, jonka sitten jo vuoden päästä joutuu vaihtamaan parempaan. Ja jos hinta ei kauheasti häviä Thomannin hinnoille, niin kannattaa ostaa se kitara sieltä liikkeestä mitä on päässyt kokeilemaan.
 
O_o R.I.P. Lester Polsfuss
dinghie
28.08.2009 23:06:17 (muokattu 29.08.2009 00:09:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tästäkin, ja kyllä tiesin jo että nuo Williamsit ja HB't on manattu jo ties kuinka monesti helvetin alimpaan kerrokseen, että jospa uskoisin enemmistöä ja välttäisin halpiskitaroita... Mutta toki kyllä, tässä lähellä on musiikkikauppa, sielläkin kävin, mutta ei oikein löytynyt mitään erikoista, ja testasin kyllä kaverilla tuota Ibaa tänään, ihan hyvältä se tuntui.
 
kousmanen
29.08.2009 21:46:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan kepit on aika hyviä hinta/laatu suhteeltaan... Itse omistan Yamaha ERG121C kepin, ja hyvin on pelittänyt. HB en suosittele ostamaan:D Justiinsa joku iba, yamaha, halpa epiphone tai muu vähän halvempi kitara on varmasti jees, ei mitään vajaan satasen keppejä! :D
 
Up the Irons /,,/
Nastamuumio
05.09.2009 22:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen itse sellaista kitaraa jossa ei ole tallaa, sillä talloilla/floikilla harvoin tulee tarvetta soittamisessa. Joten joku Les Paul ? Jos ei LP muoto kelpaa niin silloin joku kiinteä tallainen Esp Ltd, joka on kyl kova hevikeppi.
 
Trendkeel
06.09.2009 02:27:43 (muokattu 06.09.2009 02:40:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjatakseni, suositellaan kitaraa jossa nimenomaan on talla, muuten soitto voi olla aikas hankalaa. Sekä kiinteät että kelluvat - ja jotain siltä väliltä - ovat talloja. Halvat kelluvat on syytä jättää hankkimatta, laatufloikka taas kestää hyvin. Tosin kuten kaikkia liikkuvia osia, sitäkin kuuluu huoltaa.
 
Kiinteä on varma vaihtoehto, niissä harvemmin on vireongelmia verrattuna kelluviin vastaaviin. Saahan noista halpafloikista toki haastetta, jos sitä yhtään jää kaipaamaan =)
 
Ja sanoisin vielä, että 200 euron hintaluokassa mikään (halpa)valmistaja ei ole toistaan sen kummempi, nämäkin idän ihmeet saattavat mahdollisesti syntyä samoilla tehtailla. Lisäksi laatu heittelee älyttömästi, oma ensimmäinen kitara oli ihan hyvässä kunnossa, ottaen huomioon etten koskaan säätänyt sitä millään tavalla. Toisen vastaavassa kaikki on voitu tehdä täysin röytäen läpi, laadunvalvonta kun on mitä on.
 
Lisätään myös, että tuossa hintaluokassa kannattaa miettiä käytettyä. Torilla on muutama ihan jees aloittelijakeppi, hintaan 200 euroa tai alle.
 
THE MIRROVR which Flatters not ~The Blackening~
Simo78
06.09.2009 22:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nastamuumio: Suosittelen itse sellaista kitaraa jossa ei ole tallaa, sillä talloilla/floikilla harvoin tulee tarvetta soittamisessa. Joten joku Les Paul ? Jos ei LP muoto kelpaa niin silloin joku kiinteä tallainen Esp Ltd, joka on kyl kova hevikeppi.
 
Pitää kompata ylempää kirjoitusta. Ilman tallaa voi olla hieman hankalaa:-D. En jättäisi Epiphoneja katsastamatta, riippumatta siitä että niitä täällä haukutaan, ne on kuitenkin ihan hyviä aloittelu vermeitä!
 
G-tarhead
08.09.2009 11:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuossa hintaluokassa liikutaan, niin suosittelisin mielummin halpaa akustista. Itse hommasin Waldenin G570, maksoi 205€. Sopii käteen kuin oma k*rpä ja on yllättävän dynaaminen hintaisekseen. Punk henkisenä ihmisenä aloitin sähkiksellä, mutta jotenkin se akustinen on vaan imenyt mukanaan.
 
Mutta jos tosiaan sähköinen pitää olla, niin metsästä torilta Rolandin Micro Cubea. Ahkerasti päivystämällä voi törmätä yllättävän hyvään diiliin käytetyn sähkiksen suhteen.
 
laakeri
08.09.2009 18:57:35 (muokattu 08.09.2009 19:11:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieluummin halpa akustinen kuin sähkökitara? Harvoin moista suositusta kuulee, mutta toisaalta olen jäävi kommentoimaan, kokemusta halvoista akkareista kun ei ole. Mutta jos ketjun aloittaja kerran sanoo akkarin soiton olevan tylsää, silloin lienee fiksumpaa ostaa sähkis. Sillä pystyy sitten treenaamaan niitä akkarillekin suunnattuja kappaleita ihan mukavasti, akustisella kitaralla taas on vähän nihkeä treenata jotain heviriffejä ja rock-sooloja, mikäli ketjun aloittaja meinaa kyseisiä tyylejä harrastaa. Ei sillä että sähkökitaralla joku slapping yms. onnistuisi, mutta ei se varmaan ketjun aloittajaa liiemmin harmita.
 
Jermakki
08.09.2009 20:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa mennä vähän aiheesta sivuun, mutta kuitenkin.
 
Itse aloitin parinsadan euron akustisella, soittelin sillä kaikenlaista melkein puoli vuotta kunnes vaihdoin sähkäriin. Kaikkea perussoinnuista heviriffeihin, ja muuhun mitä aloitellessa pystyi soittamaan. Jotenkin ehkä akustisella aloittamisen takia tykkään vieläkin näppäillä akustista kitaraa aika paljonkin. Kyllä akustisellakin heviriffit taipuu, mutta makuasia millä kitaralla aloittaa.
 
laakeri
08.09.2009 21:58:03 (muokattu 08.09.2009 21:58:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jermakki: Kyllä akustisellakin heviriffit taipuu, mutta makuasia millä kitaralla aloittaa.
 
Niin no, se riippuu tietysti ihan omista mieltymyksistä. Itselleni olisi ainakin tullut kova hinku hankkia äkkiä sähkökitara, jolla nuo riffit pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa, eli kuulostaisivat siltä miltä niiden "pitää" kuulostaa. Itseäni ei akustinen kitara kiinnostanut lainkaan kun olin kitaraa hankkimassa, nyt hankkisin sellaisen ihan mielelläni sähkökitaran rinnalle.
 
dinghie
10.09.2009 20:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Sillä pystyy sitten treenaamaan niitä akkarillekin suunnattuja kappaleita ihan mukavasti, akustisella kitaralla taas on vähän nihkeä treenata jotain heviriffejä ja rock-sooloja, mikäli ketjun aloittaja meinaa kyseisiä tyylejä harrastaa. Ei sillä että sähkökitaralla joku slapping yms. onnistuisi, mutta ei se varmaan ketjun aloittajaa liiemmin harmita.
 
Juu, vähän tuonne heviriffeihin ja rockiin suuntautunutta vinguttelua aattelin, ja muutenkin kyllä akustisella on nihkeetä ja suoraan sanoen tylsää soittaa, sähkösellä saa semmosen paljon.. hienomman äänen, mun mielestä.
 
Because I don't say it, don't mean I ain't thinkin' it.
skorppari
11.09.2009 18:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=86249 on paljon hyviä suosituksia alkajalle. Kannatan läpi selaamista.
 
...jonain päivänä vielä opin soittamaan nuo ruttoperkeleen barresoinnut
G-tarhead
15.09.2009 20:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Mieluummin halpa akustinen kuin sähkökitara? Harvoin moista suositusta kuulee, mutta toisaalta olen jäävi kommentoimaan, kokemusta halvoista akkareista kun ei ole.
 
Ostin Waldenin G570 paikallisesta liikkeestä 205 €. Pistin about 250€ strato klooniin ja cubeen ja ne jäivät lähinnä pölyttymään nurkkaan.
 
weelie
16.09.2009 10:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Mieluummin halpa akustinen kuin sähkökitara? Harvoin moista suositusta kuulee, mutta toisaalta olen jäävi kommentoimaan, kokemusta halvoista akkareista kun ei ole.
 
Useinkin! Monet ovat sitä mieltä akustisella kannattaa aloittaa, ettää oppii "oikeasti soittamaan". Ja sitten vasta sähkökitara hankkia. Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä. Hanki se mistä pidät. Tosin itse en säröllä tai efekteillä juurikaan ensimmäiseen viiteen vuoteen soittanut, vaikka sähkökitara olikin... akustisen lisäksi.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
albert18
16.09.2009 16:49:23 (muokattu 17.09.2009 11:57:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä aloitin aikanani halvalla akustisella. Näin jälkeen päin ajatellen se oli melkoisesti vaikeampi soitettava kuin sähkökitara, leveämmän otelautansa ja (barre-)otteiden kovemman voimantarpeen takia.
 
Mutta siitä siirtyi sitten aikanaan vaivattomasti sähkökitaraan. Kaikki tuntui huomattavasti helpommalta ja saattoi vaan keskittyä toiseen uuteen asiaan; bändin kanssa soittamiseen.
 
Akustista kitaraa soittelin bändin ohella ja opettelin myös näppäilemään. Sittemmin hommasin myös akustisen kitaran mikin, sellaisen ääniaukkoon kiinnittyvän ja viimeisimmässä akustisessa on myös sisäänrakennettu mikki.
 
Minä suosittelen aloittelijalle kaunisäänistä 6-kielistä (teräskielet) akustista, johon mahdollisesti kitaramikrofoni. Tällaisella tekee monipuolisesti vähän kaikkea. Kannattaa hommata myös multiefekti ja soittaa suoraan korvakuulokkeisiin: Näin soittoon tulee helpommin tekemisen meininkiä ja samalla hieman säästää kanssaihmisten psyykettä.
Lisäksi suosittelen pitkää pinnaa: Käsien motoriikka kasvaa pikkuhiljaa, ei päivässä. Viikossa näkee yleensä jotain edistymistä ja puolessa vuodessa selkeää etenpäin menoa. Jos harjoittelee päivittäin.
 
Nailonkielisen akustisen mahdollisuudet ovat suppeat kuten 12-kielisenkin jota on myös pahuksen raskas soittaa. Vaikkakin ääni on yleensä hunajainen. Sähkökitarat (lankut) on yleensä kovasti helppoja soittaa, jolloin tekniikkaa ei välttämättä opi kovin monipuolisesti.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
laakeri
16.09.2009 22:11:16 (muokattu 16.09.2009 22:25:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: Useinkin! Monet ovat sitä mieltä akustisella kannattaa aloittaa, ettää oppii "oikeasti soittamaan". Ja sitten vasta sähkökitara hankkia. Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä. Hanki se mistä pidät. Tosin itse en säröllä tai efekteillä juurikaan ensimmäiseen viiteen vuoteen soittanut, vaikka sähkökitara olikin... akustisen lisäksi.
 
Pointtini oli hinnassa. Yleensä suositellaan ostamaan mieluummin halpa sähkökitara kuin halpa akustinen, koska halvat akkarit ovat laadultaan huonompia kuin saman hintatason sähkökitarat. En kyllä tajua miten akustisella oppisi jotenkin paremmin soittamaan kuin sähkökitaralla, eihän sillä sähkiksellä ole pakko soitella gainit kaakossa ja efektit huonoa tekniikkaa peittämässä.
 
Tuosta akustisen vaikeudesta en tiedä, monissahan on aika kapea otelauta. Kielet ovat kyllä varmaan raskaammat painaa. Ainoa soittamani akustinen on vanha nylonkielinen todella matalalla actionilla, joten käytännön kokemusta ei juuri ole.
 
weelie
17.09.2009 14:59:26 (muokattu 17.09.2009 15:04:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Pointtini oli hinnassa. Yleensä suositellaan ostamaan mieluummin halpa sähkökitara kuin halpa akustinen, koska halvat akkarit ovat laadultaan huonompia kuin saman hintatason sähkökitarat.
 
Kyllähän Yamaha C-40 halvempi on kuin halpa sähkis + halpa vahvari?
 
Mutta ymmärrän toki pointtisi siitä että halvalla akustisella voi olla todella vaikea soittaa ja soittimen äänikin voi olla erittäin kehno.
 
albert18: Minä suosittelen aloittelijalle kaunisäänistä 6-kielistä (teräskielet) akustista, johon mahdollisesti kitaramikrofoni.
 
Jos kaveri haluaa sähkökitaran mä suosittelen että hankkii sähkökitaran! Akustiset mikitettynä on mielestäni ihan täysin eri asia, ja halvat akustisen mikit usein aikas surkeita.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
kiivarinen
18.09.2009 23:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kyllä suosittelisin että säästät vähän aikaa ja ostat vaikka käytettynä "kunnon" kitaran, merkkiä en nyt käy neuvomaan, vanhan liiton soittajilla näistä monia mielipiteitä... Onhan totta että joillain merkeillä on halvemmissa hintaluokissa huomattavasti parempia vaihtoehtoja kuin toisilla, mutta kuitenkin neuvoisin ostamaan sellaisen kitaran jota "istuu" käteen kunnolla ja tuntuu luontevalta. Musiikkiliikkeissä yleensä kyllä osataan neuvoa. Myös mikkeihin kannattaa kiinnittää huomiota.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «