Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä kitaramikki minulle?
1 2
junnnu
15.09.2009 19:30:31 (muokattu 16.09.2009 22:27:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa pieneen mieleeni että olis ketju jossa kysellä viisaammilta jos ei tiedä minkä kitaramikrofonin laittaisi kitaraansa. Itse en lukeudu viisaampiin vaan niihin jotka miettivät minkä mikin laittaisi tilalle.
 
Jotta vastaaminen olisi helppoa ajattelin jos käyttäis alla olevaa kaavaa.
 
Kitara:
Mikit:
Mitä toivoo uusilta mikeiltä/mitää vikaa vanhoissa (millaista musiikkia meinaa soitella):
Mikä on signaaliketju (piuha,efektit,vahvari, kaappi):
budjetti:
 
"Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
junnnu
15.09.2009 19:43:07 (muokattu 15.09.2009 20:06:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitanpa
 
Kitara: Gibson SG standard
 
Mikit: 490R kaulassa ja 498T tallassa
 
Mitä toivoo uusilta mikeiltä/mitää vikaa vanhoissa (millaista musiikkia meinaa soitella):Etenkin kovempaa säröillä (rock ja hevi) soittaessa häiritsee alakerran lievä muhjuisuus tallamikissä. Talla mikkiin lisää selkeyttä alapäähän ja ehkä ihan yleisestikin. Kaulamikkissäkin ehkä lievää alakerran epäselvyyttä ja ohkasuutta ehkä. Kaulamikkiin pitäis saada lisää lämpöä ja selkeyttä. Molemmat ajattelin vaihtaa kaulamikiksi jonkun PAF henkisen, tallamikkistä en ihan tiedä. Vaatimuksena on että mikeissä on kromi- tai nikkelikuoret ja passiivit pitää olla. Uusilla mikeillä olis tarkoitus saada rokki ja metalli taipumaan.
 
Mikä on signaaliketju (piuha,efektit,vahvari, kaappi): Neutric/cordial piuha, Engl SE vahvistin, Engl 412 v30-elementeillä.
 
budjetti: max 100e/mikki
 
"Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
McNulty
15.09.2009 19:45:04 (muokattu 15.09.2009 19:46:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen huomautus... että selventäisi huomattavasti viestiä, jos nuo kaksoispistettä ennen olevat kohdat olisi "lainattuina" hakasulkeilla. Samoin turhat Enterin lyönnit pois. Tekstiä joka riville. Eli:
 
kitara: Se ja se
nyk. mikit: Ne ja ne
speksi 1: tekstiä
speksi 2: tekstiä
 
Do you know what I mean! Yes yes you do... I hope!
 
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
junnnu
15.09.2009 19:53:20 (muokattu 16.09.2009 12:44:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Sellainen huomautus... että selventäisi huomattavasti viestiä, jos nuo kaksoispistettä ennen olevat kohdat olisi "lainattuina" hakasulkeilla. Samoin turhat Enterin lyönnit pois. Tekstiä joka riville. Eli:
 
Se ja se
Ne ja ne
tekstiä
tekstiä
 
Do you know what I mean! Yes yes you do... I hope!

 
Kiitos kommentista. Kylä ne enterit poisotettuna lisäsi selkeyttä. Otin vapauden kuitenkin jättää kysymysten väliin raon, kun tykkään siitä enempi.
 
E. bonecrusherin kommentti oli asiallinen ja hyvä.
 
"Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
jussimus
15.09.2009 20:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

junnnu: Aloitanpa
 
Gibson SG standard
 
490R kaulassa ja 498T tallassa
 
Etenkin kovempaa säröillä (rock ja hevi) soittaessa häiritsee alakerran lievä muhjuisuus tallamikissä. Talla mikkiin lisää selkeyttä alapäähän ja ehkä ihan yleisestikin. Kaulamikkissäkin ehkä lievää alakerran epäselvyyttä ja ohkasuutta ehkä. Kaulamikkiin pitäis saada lisää lämpöä ja selkeyttä. Molemmat ajattelin vaihtaa kaulamikiksi jonkun PAF henkisen, tallamikkistä en ihan tiedä. Vaatimuksena on että mikeissä on kromi- tai nikkelikuoret ja passiivit pitää olla. Uusilla mikeillä olis tarkoitus saada rokki ja metalli taipumaan.
 
Neutric/cordial piuha, Engl SE vahvistin, Engl 412 v30-elementeillä.
 
max 100e/mikki

 
Mulla on muuten ihan sama issue tän äsken ostamani Stankun kanssa, eli en oo ihan tyytyväinen tallamikkiin. Ite oon vähän miettiny tallamikiksi Duncanin Customia, joka on ollut mulla luottomikkinä monessa eri kepukassa. Custom on just sellanen PAF on steroids, eli selkeyttä ja räyhää tuosta ainakin irtoaa. Uskoisin että se olisi Stankun tallassa ainakin orkkismikkiä parempi. Ei ehkä täydellinen mutta ainakin parempi.
 
Itse siis varmaan lähden kokeilemaan Customia tallaan, kunhan saan jostain ensin ylimääräistä rahaa... :/
 
Wespa
15.09.2009 21:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä että aika monelle tökkii toi 498T, munsta se on just eikä melkei sopiva SG:n tallaan. Tosin mun Spessussa on otelauta ebeniä, toisko se osaltaan sitä napakkuutta ja kirkautta mitä ehkä ruusupuuotelauta ei niinkään tuo.
 
Kaulaan suosittelen Jazzia, jos ei sen "yleisyys" häiritse. Vielä kun puolituksen jaksaa sille askarrella niin SG on tosi monipuolinen keppi. ;)
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
battery
15.09.2009 21:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

junnnu: Aloitanpa
 
Gibson SG standard
 
490R kaulassa ja 498T tallassa
 
Etenkin kovempaa säröillä (rock ja hevi) soittaessa häiritsee alakerran lievä muhjuisuus tallamikissä. Talla mikkiin lisää selkeyttä alapäähän ja ehkä ihan yleisestikin. Kaulamikkissäkin ehkä lievää alakerran epäselvyyttä ja ohkasuutta ehkä. Kaulamikkiin pitäis saada lisää lämpöä ja selkeyttä. Molemmat ajattelin vaihtaa kaulamikiksi jonkun PAF henkisen, tallamikkistä en ihan tiedä. Vaatimuksena on että mikeissä on kromi- tai nikkelikuoret ja passiivit pitää olla. Uusilla mikeillä olis tarkoitus saada rokki ja metalli taipumaan.
 
Neutric/cordial piuha, Engl SE vahvistin, Engl 412 v30-elementeillä.
 
max 100e/mikki

 
Mulla on sg stankussa BKP riffraff tallassa ja kaulassa crawler. Riffraff tuo kyllä napakkuutta kivasti, ei oo muhjuisuudesta tietoa enää. Toimii muuten ihan huipusti hevitouhuihin myöskin, löytyy potkua säröihin, vaikka ei kuuma mikki olekkaan. Crawler on aika paksusaundinen mikki, ehkä liiankin sg'ssä. Tällä kompinaatiolla pystyy soittaa jo kelvollista cleani saundiakin jopa.
 
jussimus
15.09.2009 21:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Jännä että aika monelle tökkii toi 498T, munsta se on just eikä melkei sopiva SG:n tallaan. Tosin mun Spessussa on otelauta ebeniä, toisko se osaltaan sitä napakkuutta ja kirkautta mitä ehkä ruusupuuotelauta ei niinkään tuo.
 
Siis kyllähän se 498T ihan hyvin asiansa ajaa, ei siinä mitään. Mutta jos nyt hifistelemään ruvetaan, niin kyllä siinä parannettavaa on. Junnnun kuvaus 498T:stä oli erittäin osuva, eli tosiaan sellasta tunkkaisuutta ja erottelukyvyn puutetta siinä on havaittavissa.
 
Spike
15.09.2009 22:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Itse siis varmaan lähden kokeilemaan Customia tallaan, kunhan saan jostain ensin ylimääräistä rahaa... :/
 
Perusvarma komppeihin... Customissa on hemmetin siistit rähinät keskiäänissä. Yläpäässä vähän turhan paljon särinää sooloihin.
 
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
dropD
16.09.2009 10:31:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimppatilaushuoneen osto/myynti-palstalta Teslan Plasma 2 -setti. Ei ole kallis kokeilu ja väitän että täyttää kuvaillut puutteet.
 
vain banjo puuttuu...
PJS
16.09.2009 12:02:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara: Fender MIM 60's classic (tms.) stratocaster
 
Mikit: Kaulassa Dimarzio Area 62', tallassa Area 57', keskellä orkkismikki
 
Mitä toivoo uusilta mikeiltä/mitää vikaa vanhoissa (millaista musiikkia meinaa soitella):
Ajatuksena on laittaa stratoon SG tyyppinen mikitys, eli pelkästään kaulaan ja tallaan. Molempien mikkien oon ajatellu olevan kromi/nikkelikuoriset täysikokoiset (ulkonäkösyistä) humbuckerit. Semmoiset vintage PAF henkiset on mielessä, mut mulla ei oo mitään mielikuvaa siitä et miltä ne stratossa saundais. Saundin haluaisin olevan middle/alamiddle alueelta tanakka ja yläpään tulis olla semmoinen maltillinen eli ei liian riipivä mut semmoinen et erottelukyky/attack on kumminkin tallella. Hirveän kuumia mikkejä en välttämättä hae, mut toki tuhdimmat ku singlecoilit. Soiteltavat musatyylit vaihtelee populaarimusiikin laidasta laitaan, mut pääsääntöisesti ajattelin tästä semmoista rokkikitaraa millä taittuu se 70's rock, Neil Young räime ja tuhdimpi blues/jazz. Volapotikan käyttö on varsin hallussa.
 
Mikä on signaaliketju (piuha,efektit,vahvari, kaappi):
Kitara--->pedaaleita mm.MXR Dynacomp, säröjä (vaihdellen: NeoFuzz, Rams Head -tyyppinen Big Muff, LDO, Ruetz -modattu Vintage Rat), Phaser/VIBE, Delay--->73' Hiwatt sa212 (eli dr504/custom 50). Kunnolliset piuhat.
 
budjetti:
Aika yhdentekevää jos on hyvät mikit, kiva olis jos pääsis luokkaa 100€/mikki.
 
Peace!
Björn E. Borg
16.09.2009 13:18:15 (muokattu 16.09.2009 13:48:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvokaas mua kanssa:
 
Kitara: Yamaha SG-65 (Les Paul-kopio vuodelta 1972)
 
Mikit: Tallassa joku vaihto-humbuckeri (olisiko peräti keraaminen, aika räyhäkkäästi nostaa säröille, minusta dynamiikka jotenkin tuhnu), toinen puuttuu. Accurate humbucker-routtaus.
 
Mitä toivoo uusilta mikeiltä/mitää vikaa vanhoissa (millaista musiikkia meinaa soitella):
Haetaan sellaista 70-luvun alun hard rock- vaikutteista saundia (Free?). En osaa antaa referenssiä, mutta P90:t ehkä mieluummin kuin humbucker. Hyvä dynamiikka saisi olla. Kitara on hiukan trebleinen, joten keskialue saisi olla hyvä.
 
Mikä on signaaliketju (piuha,efektit,vahvari, kaappi): Music Man 65w RP hybridicombo (trankku etunen, putki päättäri), vahvistimessa sisäänrakennettu phaser ja reverb
 
toistaiseksi signaaliketju:
 
Byoc Armstrong Twin-kompressori (taitaa mennä tämän kitaran kanssa tuonne sustainer-puolelle säädöt) --> hi gain ( tai low gain) --> phaser (joskus päällä) --> reverb (enimmäkseen päällä)
 
Tuohon ennen vahvistinta tulee ehkä joku a/b-vaihdin (low gain/high gain) + fuzz . Musarissa on joskus ihan kummallinen särö. Yritän saada sitä ekvalisaattorilla hallintaan.
 

 
budjetti: n. 180 € yhteensä saisi riittää.
 
s8na
16.09.2009 14:14:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Neuvokaas mua kanssa:
 
Yamaha SG-65 (Les Paul-kopio vuodelta 1972)
 
Tallassa joku vaihto-humbuckeri (olisiko peräti keraaminen, aika räyhäkkäästi nostaa säröille, minusta dynamiikka jotenkin tuhnu), toinen puuttuu. Accurate humbucker-routtaus.
 
:
Haetaan sellaista 70-luvun alun hard rock- vaikutteista saundia (Free?). En osaa antaa referenssiä, mutta P90:t ehkä mieluummin kuin humbucker. Hyvä dynamiikka saisi olla. Kitara on hiukan trebleinen, joten keskialue saisi olla hyvä.
 
: Music Man 65w RP hybridicombo (trankku etunen, putki päättäri), vahvistimessa sisäänrakennettu phaser ja reverb
 
toistaiseksi signaaliketju:
 
Byoc Armstrong Twin-kompressori (taitaa mennä tämän kitaran kanssa tuonne sustainer-puolelle säädöt) --> hi gain ( tai low gain) --> phaser (joskus päällä) --> reverb (enimmäkseen päällä)
 
Tuohon ennen vahvistinta tulee ehkä joku a/b-vaihdin (low gain/high gain) + fuzz . Musarissa on joskus ihan kummallinen särö. Yritän saada sitä ekvalisaattorilla hallintaan.
 
n. 180 € yhteensä saisi riittää.

 
Seymour duncan Phat Cat? Tai P-rails + kytkimiä/nostopotikoita jos p-90 pitää humpparinpaikalle saada?
 
Björn E. Borg
16.09.2009 14:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Seymour duncan Phat Cat? Tai P-rails + kytkimiä/nostopotikoita jos p-90 pitää humpparinpaikalle saada?
 
No mutta tässäpä on hyvää räkäisyyttä ainakin kuulonäytteen perusteella.
 
Ulkonäkökin on sama kuin alkuperäisissä mikeissä oli aikanaan. Kiitoksia vinkistä!Voi olla että hra Duncan taas rikastuu mun seuraavana tilipäivänä.
 
Ziggy Bubba
16.09.2009 15:27:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Phat Catia pitää kyllä hehkuttaa, vaikka omassa Lespassa onkin vaan kaulamikkinä tuommonen. Rouheaa ja erottelevaa soundia lähtee roimasti. Pitkään olen jo pohtinut jos laittaisi myös tallaan tuommosen.
 
The Crookmachine Project
junnnu
16.09.2009 16:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on selailtu ja pähkäilty vähän lisää ja kerätty muutama vaihtoehto.
 
1.
Kaula: SD 59
Talla: SD Custom
 
Tässä mietityttää onkohan tuo custom liian terävä englille.
 
2.
Kaula: Gibson 57 classic
Talla: Gibson 57 classic plus
 
3.
Kaula: BKP stormy monday
Talla: BKP Riffraf/Mule
 
4.
Kaula: BKP mule
Talla: BKP mule
 
Onkos kokemuksia tai suosituksia. Tai "elä nyt ainakaan noita ota!" neuvoja :)
Vai tartteeko vaan lähteä tekemään hyvä arvaus ja ostaa joku noista neljästä vaihtoehdosta...
 
"Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
McNulty
16.09.2009 18:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

junnnu: Nyt on selailtu ja pähkäilty vähän lisää ja kerätty muutama vaihtoehto.
 
1.
Kaula: SD 59
Talla: SD Custom
 
Tässä mietityttää onkohan tuo custom liian terävä englille.
 
2.
Kaula: Gibson 57 classic
Talla: Gibson 57 classic plus
 
3.
Kaula: BKP stormy monday
Talla: BKP Riffraf/Mule
 
4.
Kaula: BKP mule
Talla: BKP mule
 
Onkos kokemuksia tai suosituksia. Tai "elä nyt ainakaan noita ota!" neuvoja :)
Vai tartteeko vaan lähteä tekemään hyvä arvaus ja ostaa joku noista neljästä vaihtoehdosta...

 
Mulla on kaikissa LP-mallisissa (poislukien FI Custom) BKP The Mule ja Stormy Monday. Mielestäni todella loistavia mikkejä AlNiCo IV magneeteilla. Erottelevampi kuin AlNiCo 5-varusteiset PAF-replicat... mutta silti tukeva humbucker-soundi löytyy.
 
Riff Raff on minulle vieras, mutta nimi tietysti viittaisi kovasti AC/DC-meininkiin. Voisin vielä sekoittaa pakkaa BKP Black Dogilla ja VHII-mikillä. Kummatkin ovat erinomaisia "Hot PAF" humbuckereita. VHII toimii hienosti kuumempien tallamikkien kanssa kaulamikkinä, tai sitten kokonaan kalibroituna settinä. Itselläni on VHII tuossa ESP Horizonin kaulapositiossa ja se on kyllä todella mainio all-around Hot PAF. Duncanin ja DiMarzion valikoimasta ei löytynyt ainuttakaan joka vetäisi vertoja tuolle. Tuo on sopivan kuuma (ei yliaja kuitenkaan liikaa signaalia ruvelle), puhtaana siinä on edelleen sitä kaivattua syvyyttä ja tukevuutta... kaulapositiossakin se jaksaa erotella rätinäfuzzin kanssa avosointuja jne. Sille myös ääni täältä.
 
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
pekurides
16.09.2009 20:08:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

junnnu: Nyt on selailtu ja pähkäilty vähän lisää ja kerätty muutama vaihtoehto.
 
1.
Kaula: SD 59
Talla: BKP Warpig
 
Tässä mietityttää onkohan tuo custom liian terävä englille.
 
Onkos kokemuksia tai suosituksia. Tai "elä nyt ainakaan noita ota!" neuvoja :)
Vai tartteeko vaan lähteä tekemään hyvä arvaus ja ostaa joku noista neljästä vaihtoehdosta...

 
Juuri eilen pääsin itse kokeilemaan Miltä BKP Warpig (alnico) maistuu ENGL e570&VHT2150 setin läpi V30 varustetulla kaapilla ja pakko myöntää että pitkään aikaan mukavimmat pörinät löyty siitä mahonkikepukasta, Dean usa.
 
Varsinkin tuon ENGL ominaistatsi tuntuisi jotenkin suosivan alnico magneetilla olevia mikkejä,
hiukan sellainen tunne että keraamiset menevät helposti liian "näkkäriksi"
vaikkakin korostavat ENGL agressiivista luonnetta mutta tuo alnico taas tuo saundiin sitä pehmeyttä ja pyöreyttä mikä "modernimmasta" ENGL saundista voipi toisten mielestä puuttua?
 
Siinäkin kepissä viimeisen vuoden aikana ollut ainakin puolen tusinaa eri mikkiä pelkästään tallassa ja nyt olen aika lähellä mitä haluan.... ainakin hetken ajan.
 
Tuo Warpig maineestaan huolimatta aika monipuolinen tietyin varauksin tottakai, sulavasti Bluussitkin taipuu muun junttauksen ohella.
 
Sattumoisin myös tuo sd59kaulassa ja ihan kiva mutta ehkä siinä voisi olla vahvempi keskialue, aika paljon ohkaisemmalta kuulostaa Warpigiin verrattuna kun heität kliinillä settiä.
 
Tuo Classic 57+ kiinnostaisi täälläkin....
 
Tunteella päin vittua.
Spike
18.09.2009 14:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

junnnu: Nyt on selailtu ja pähkäilty vähän lisää ja kerätty muutama vaihtoehto.
 
1.
Kaula: SD 59
Talla: SD Custom

 
Custom toimii kyllä Englien kanssa, varsinkin kompeissa. Vaikka onkin keraaminen niin siitä löytyy myös hieman pyöreyttä ja lämpöä.
 
59:stä en itse diggaillut kauheasti, ihan kiva. Ne keskiäänet ovat vaan väärässä paikassa mulle. Hyvä rokkijutuissa.
 
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
Iron Horse
18.09.2009 17:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Seymour Duncanin PATB-3 Blues Saraceno on yleinen ratkaisu, kun haetaan Les Paul -_henkistä_ saundia Straton tallasta. Siihen vielä kaveriksi Antiquity humbuckerin tallamalli kaulaan, niin johan lähtee. Tallamalli tukevoittamaan Straton kaulasaundia vois olla hyvä ratkaisu, varsinkin kun osaat voluumipotentiometriä käyttää.
 
`°ºø,øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø,øº° Lepää rauhassa, Les Paul
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «