Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänikorttia sun muuta liittyen pienimuotoiseen kotistudioon
1
Martintin
15.09.2009 16:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
On tässä tullut säädettyä kotiin äänitysmahdollisuuksia ja esim. AKG kondensaattorimikki (paristoilla toimii) toimii nykyään, vaikka siihen täällä apuja kyselinkin :) Nyt sitten kyselen jo edellisessä aiheessa sivutusta ulkoisesta äänikortista.
 
Silloin ongelmahan oli ilmeisesti koneen äänikortti, mutta nyt kun on tämä uusi ihana läppäri niin mikillä saa kyllä suht koht hyvää kamaa koneelle. Laatu suorastaan studiotasoista. Mutta seuraavista syistä kuitenkin olisin hommailemassa usb-äänikorttia Thomannista:
 
Kitaran kun olen pistänyt koneeseen suoraan mikkilinjasta BOSS MT2 -pedaalin kautta, laatu kusee totaalisesti. Säröä ei voi pistää ollenkaan, ja äänittää todella tarkasti, tai miten sen nyt sanoisi. Ei voi revitellä, eikä tehdä yhtään virhettä, jos tajuatte. Ei särise tai mitään kuitenkaan. Kaveri kertoi että tähän auttaisi se äänikortin vaihtaminen. Mites on?
 
Olen sitten aloittelija, joten mieluusti kuulisin jotain jippoja ja oppisin uusia termejä (jee!) :D
 
Olen katsellut tämmöstä halpaa simppeliä korttia. Ei niitä ominaisuuksia muuta tarvita kuin että laatu hyvä ja löytyy plugi-paikka. Mikillekin löytyy plugi-johto.
http://www.thomann.de/fi/esi_esu_22.htm
 
Jotain varmaan unohtui, mutta kerron sitten kun kysytään :D Kiva jos joku auttaa, on positiivisia kokemuksia aiemmin :)
 
Martintin
 
samantien
15.09.2009 16:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se erillinen äänikortti todennäköisesti tekee ihmeitä äänityksiin, mutta et sä saa mitään järkevää kitarasaundia suoraan äänikorttiin soittamalla. Tarvit vähintään jonkin sortin vahvistin/kaiutinmallinnuksen tms. Järkevin tapa olis pistää se mikki suoraan kitaravahvistimen kaiuttimen eteen ja äänittää siitä. Pelkkä säröpurkki ei riitä.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
JPQ
15.09.2009 17:13:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä auttaa kun itsellä sblive kun tuli tosi kovaa ääntä käyrästä päätellen lyttäili sitä ja ihan siis linjatasoista minun tapauksessa mikään muu kortti jonka olen omistanut tai tuon yhden koneen integroitukkaan ei tee sitä. Eli uskoisin että kortti kannattaa ja muutenkin kyllä siinä äänenlaatu ero tulee yllätyin minäkin miten suuri.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
myslique
15.09.2009 17:14:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä ohjelmalla äänität? Katso, josko plugarivalikoimasta löytyisi vahvistin- ja kitarakaappimallinnusplugari, jolla saa pehmennettyä säröpedaalin tuottamat ikävät sirinätaajuudett. Jos tällaista ei ole, niin leikkaa ainakin yläpäät kokonaan veke jostain 6000 Hz tienoilta alkaen.
 
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
Martintin
15.09.2009 17:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, monta vastausta jo :)
 
samantien: Kyllä se erillinen äänikortti todennäköisesti tekee ihmeitä äänityksiin, mutta et sä saa mitään järkevää kitarasaundia suoraan äänikorttiin soittamalla. Tarvit vähintään jonkin sortin vahvistin/kaiutinmallinnuksen tms. Järkevin tapa olis pistää se mikki suoraan kitaravahvistimen kaiuttimen eteen ja äänittää siitä. Pelkkä säröpurkki ei riitä.
 
Selvä :) Harmi vaan että toi vahvistin on niin totaalinen paska, ettei sillä kyllä saa pahemmin kunnon äänittelyjä. Mutta kokeillaan :P
 
myslique:Millä ohjelmalla äänität? Katso, josko plugarivalikoimasta löytyisi vahvistin- ja kitarakaappimallinnusplugari, jolla saa pehmennettyä säröpedaalin tuottamat ikävät sirinätaajuudett. Jos tällaista ei ole, niin leikkaa ainakin yläpäät kokonaan veke jostain 6000 Hz tienoilta alkaen.
 
Audacityllä oon äänitelly. Eli tämä parantaa laatua? Kokeilen tätäkin.
 
Ainiin, sähkörummut olen kiinnittänyt koneeseen myös ja laatu on ihan hyvä, jos ei täysillä volalla kokeile :D Mutta puuttuu semmosta tiettyä jämäkkyyttä soundista. Ei tuu kunnon keikkameininki :P Auttaako tähänkin toi äänikortti?
 
Ja vielä, onko toi 75e äänikortti hyvä vai täys halpiskakka? Muita ehdotuksia?
 
Antti1
15.09.2009 17:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martintin: Auttaako tähänkin toi äänikortti?
 
99% varmuudella ei. Sä tarviit joko paremman samplekirjaston tms. käyttöön, taikka sitten ihan oikeat rummut, mikit jne. Jos saat moniraitana jotenkin sisään (tuskin...), niin mikäänhän ei estä muokkaamasta soundikohtaisesti niitä ääniä.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
samantien
15.09.2009 17:46:53 (muokattu 15.09.2009 17:47:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martintin: Oho, monta vastausta jo :)
 

 
Selvä :) Harmi vaan että toi vahvistin on niin totaalinen paska, ettei sillä kyllä saa pahemmin kunnon äänittelyjä. Mutta kokeillaan :P
 

 
Audacityllä oon äänitelly. Eli tämä parantaa laatua? Kokeilen tätäkin.
 
Ainiin, sähkörummut olen kiinnittänyt koneeseen myös ja laatu on ihan hyvä, jos ei täysillä volalla kokeile :D Mutta puuttuu semmosta tiettyä jämäkkyyttä soundista. Ei tuu kunnon keikkameininki :P Auttaako tähänkin toi äänikortti?
 
Ja vielä, onko toi 75e äänikortti hyvä vai täys halpiskakka? Muita ehdotuksia?

 
Kotipelleilyyn sopivat vähänkään asialliset kortit taitaa olla lähempänä 200€ nykyään. Hanki vaikka Edirolin UA-25.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Antti1
15.09.2009 17:52:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Kotipelleilyyn sopivat vähänkään asialliset kortit taitaa olla lähempänä 200€ nykyään.
 
Höpö höpö, sinne ne halpiskortit on just tarkoitettu: alkuun pääsemiseksi. Esim. tää on jo ihan loistava kortti, vaikka ominaisuuksiltaan vähän karsittu: http://www.thomann.de/fi/alesis_io2.htm Sekin jo tuplaa ton kysyjän esittämän kortin hinnan, mutta puolittaa päänvaivan melko varmasti myös.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
samantien
15.09.2009 18:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Höpö höpö, sinne ne halpiskortit on just tarkoitettu: alkuun pääsemiseksi. Esim. tää on jo ihan loistava kortti, vaikka ominaisuuksiltaan vähän karsittu: http://www.thomann.de/fi/alesis_io2.htm Sekin jo tuplaa ton kysyjän esittämän kortin hinnan, mutta puolittaa päänvaivan melko varmasti myös.
 
Oho. Onpa hinnat halpunu siitä kun viimeksi kattelin. Joo eiköhän tolla tee jo sen mitä pitääkin.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Martintin
15.09.2009 18:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, eikö tosta Esi Esusta ole siis mihinkään? En isommalla budjetilla nimittäin ole ostamassa, koska ei sillä muuta äänitellä kuin kitaraa, rumpuja ja mikkiä.
 
Antti1
15.09.2009 19:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martintin: Hmm, eikö tosta Esi Esusta ole siis mihinkään?
 
Kovin moni tuskin osaa sanoa, kun ei noita halvimpia ole oikein kenelläkään olemassa. Toimii tai ei toimi, ota selvää kokeilemalla.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Suisiideri
10.11.2009 23:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Esim. tää on jo ihan loistava kortti, vaikka ominaisuuksiltaan vähän karsittu: http://www.thomann.de/fi/alesis_io2.htm
 
Enpä itsekään ihan kauheasti näistä romppeista toistaiseksi ymmärrä, siksipä kysynkin, että tarvitseeko tuo Alesis sen mikkietusen, vai vahvistaako tämä sen signaalin linjatasoiseksi? Tuossahan kyllä lukee tuo 'can accept guitar level signals' ,mutta totta se signaali kuuluu sieltä vaikkei sitä vahvistaisikaan.
 
If I can kill one man... Why not two?
Antti1
10.11.2009 23:48:53 (muokattu 10.11.2009 23:51:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frozen Suicider: Enpä itsekään ihan kauheasti näistä romppeista toistaiseksi ymmärrä, siksipä kysynkin, että tarvitseeko tuo Alesis sen mikkietusen, vai vahvistaako tämä sen signaalin linjatasoiseksi? Tuossahan kyllä lukee tuo 'can accept guitar level signals' ,mutta totta se signaali kuuluu sieltä vaikkei sitä vahvistaisikaan.
 
Siis... Häh? Alesiksessa on kaksi mikkietusta, eli ei tarvii erillistä. Sen lisäksi siinä on linjatulot ja impedanssisovitetut tulot jopa kielisoittimia silmälläpitäen. Kaikki tämä kyllä lukee vaikka tuolla Thomannilla melko selvästi, kannattaa ottaa silmät käteen (tai laittaa takas päähän).
 
E: Vai oliko tässä joku syvällisempi ongelma, jota mä en nyt vaan tajunnut?
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Suisiideri
10.11.2009 23:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollu syvällisempiä ongelmia, pelkkä ymmärrysvaikeus informaatiotulvasta johtuen näin aloittelijana. Kiitos kun viitsit vastata, kyllähän sitä kerran jos toisenki tulee kyseltyä tyhmiä.
 
If I can kill one man... Why not two?
Antti1
10.11.2009 23:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, okei, ei se muotoilu tuolla ole omiaan sitä informaation tulkitsemista helpottamaan. Sitä varten kannattaa AINA lukea laitteen manuaali ainakin pintapuolisesti läpi ennen laitteiden hankintaa. Siten tietää mitä saa ja oppii laitteista muutenkin paljon kaikkea ennenpitkää. Mäkin väitän osaavani käyttää isoa läjää laitteita (joita siis en oo koskaan edes luonnossa nähnyt) ihan sen takia, että oon vaan mielenkiinnosta opiskellut noita manuaaleja. Tietty kokemus vastaavista laitteista auttaa mua sen suhteen, mutta kuitenkin.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
No Compromise
17.11.2009 12:28:32 (muokattu 17.11.2009 12:35:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainiin, sähkörummut olen kiinnittänyt koneeseen myös ja laatu on ihan hyvä, jos ei täysillä volalla kokeile :D Mutta puuttuu semmosta tiettyä jämäkkyyttä soundista. Ei tuu kunnon keikkameininki :P Auttaako tähänkin toi äänikortti?
 
Antti1: 99% varmuudella ei. Sä tarviit joko paremman samplekirjaston tms. käyttöön, taikka sitten ihan oikeat rummut, mikit jne. Jos saat moniraitana jotenkin sisään (tuskin...), niin mikäänhän ei estä muokkaamasta soundikohtaisesti niitä ääniä.
 
Tajunnanvirtaa ruokatunnilla....:
 
Jos/kun hankit ulkoisen kortin niin katso että siinä olis MIDI-IN (...ja MIDI-OUT myös). MIDI-piuha väliin -> silleen saat rummut äänityssoftaan rumpu/raita, asetusten kanssa saa vähän roplata ens mutta ohjeita lukemalla onnistuu kyllä! (ei kaikkiin softiin, Adobe Auditioniin ei ainakaan, mut sulla oli vissiin Cubase?) HUOM! Näin saat vain rummun "nuotin", sun pitää sit vielä soittaa nää raidat sen rumpuaivon kautta (eli siihen se MIDI-IN) , tai sit jonkin softan läpi. (Sähkörumpukeskusteluihin pläräämään MARS!)
 
MIDI-outin kautta (vissiin kaikilla korteilla, Edirolin MIDI-USB-piuhaa näyttää suosittelevan monikin) on mahdollista ainakin Rolandin rumpuaivoihin siirtää parempia soundeja, jos ne alkuperäiset kyrsii. Tsekkaile tuolta sähkörumpukeskusteluista lisää, siellä on linkkejä näihin juttuihin! Kovasti kehuvat niitä.
 
Äänityssoftalla saat kyllä kans munakkuutta soundeihin EQ:lla (malttia!!), ja elävyyttä reverbillä tai joillain tilaäänisysteemeillä. Joku voi olla eri mieltäkin, mut kokeile niin tiedät mikä sit on hyvää ja mikä ei. Itse tehny rumpuja aikaisemmin Tracker-softalla ja muokannut sitten näin, sanoisin että ihan kelvollista jälkeä omiin demoiluihin ja biisien taltiointiin treeniä varten.
 
BTW:Kuuntelukaiuttimina jos sulla on vaan jotkin tavalliset kaikattimet, niin niistä kuuluu keskiäänet usein aika korostuneesti, ja lopputuloksen kun rykäiset esim. MP3:ksi tai CD:lle ja kuuntelet "paremmilla vehkeillä" tai esim. autossa niin keskiäänet ei sit vastaavasti kuulu kovin hyvin. Sekin vaikuttaa sitten siihen vaikutelmaan siitä että onko tää lopputulos nyt hyvä vai ei:)!
 
Toivottavasti jotain apua olis näistä.
 
www.myspace.com/smirnamc
Antti1
17.11.2009 21:03:49 (muokattu 17.11.2009 21:05:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Compromise: Jos/kun hankit ulkoisen kortin niin katso että siinä olis MIDI-IN (...ja MIDI-OUT myös)...
 
Imo kannattaa jättää rumpuaivojen soundit omaan arvoonsa, jos on mahdollista käyttää näitä uusimpia softia koneella. Toki ne on sitten kalliita, eli edellyttävät melko isoakin investointia, mutta pyyhkivät purkeilla lattioita 6-0. Toki sillä mennään sitten mitä on, jos ei oo lottovoittaja, tai muuten vaan rahoissaan.
 
Äänityssoftalla saat kyllä kans munakkuutta soundeihin EQ:lla (malttia!!), ja elävyyttä reverbillä tai joillain tilaäänisysteemeillä. Joku voi olla eri mieltäkin, mut kokeile niin tiedät mikä sit on hyvää ja mikä ei.
 
Jeps, saahan noilla aikaan jotain ja useimmiten niihin on turvauduttava, ikävä kyllä. Tosin paremmin eloa soittoon saa käyttämällä edelleen noita rumpusoftia, joihin on äänitetty myös vuotosignaalit eri rummuista mikkeihin. Se on usein hyvin tehtyjen multilayer samplejen lisäksi juuri se juttu, joka erottaa jyvät akanoista. Monet vähääkään halvemmat rumpuaivot kaatuu siihen, että soundi on melkolailla samaa kopinaa vähän eri voimakkuuksilla vaan ja dynamiikan mukailukin joskus melkoista arpapeliä.
 
Mä oon itseasiassa kokenut mielekkääksi tavaksi äänittää suoraan niitä triggerisignaaleja koneelle audiona, josta sitten audiosnapilla (Sonarissa) väännän ne midiksi. Siitä sitten taas mididata eteenpäin runpusoftaa kohti jne. Kannattaa kokeilla, jos raitamäärät antaa periksi.
 
BTW:Kuuntelukaiuttimina jos sulla on vaan jotkin tavalliset kaikattimet, niin niistä kuuluu keskiäänet usein aika korostuneesti
 
En tiedä mihin tämä oletus perustuu, mutta noinniinku lähes poikkeuksetta toisinpäin: basso ja diskantti on vähääkään edullisemmissa kaiuttimissa korostuneet sen takia, että soundi olisi jytkympi ja "makeampi". Ne myyvät helpommin, kun jytisee siellä Gigantin hyllyssä kivasti ja ovat edullisetkin. Kannattaa tehdä pieni vertailukierros ja ottaa ne megabassboost300Wx-trasubboomblaster -stereopaketit mukaan. Niistä sen eron huomaa kovin helposti.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
No Compromise
18.11.2009 10:49:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mihin tämä oletus perustuu, mutta noinniinku lähes poikkeuksetta toisinpäin: basso ja diskantti on vähääkään edullisemmissa kaiuttimissa korostuneet sen takia, että soundi olisi jytkympi ja "makeampi". Ne myyvät helpommin, kun jytisee siellä Gigantin hyllyssä kivasti ja ovat edullisetkin. Kannattaa tehdä pieni vertailukierros ja ottaa ne megabassboost300Wx-trasubboomblaster -stereopaketit mukaan. Niistä sen eron huomaa kovin helposti.
 
Joo, totta tuo! Omiin kokemuksiin perustuu vain, ja kun jotenkin jäi vaikutelma low-budget-kotiäänittelystä, niin oletin että kuuntelukaiuttimet on varmaan ns. ihan perus-tietokoneen kaiuttimet, esim. joku Creativen sarja. Mulla ainakin tästä keskiäänien korostumisesta on kokemuksia, kun olen tuotokseni sitten siirtänyt kotistereoihin tai autoon missä on ollut kohtuullisen OK-vehkeet niin ne keskiääniset jutut on jääneet piiloon... ja olen kyllä huomioinut tämän niissä toisissa kuuntelulaitteistoissa...
 
Ehkä tästä jää käteen se että kannattaa tosiaan panostaa niihin kuutelukaiuttimiin/laitteistoihin! Mites se oli, "Studio on tasan niin hyvä kuin sen kuuntelukaiuttimet"?
 
www.myspace.com/smirnamc
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «