Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson soiton aloitus
1 2
Samurai97
10.09.2009 18:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako mennä suoraan jollekkin tunneille,siellä soitella jonku aikaa sit ostaa oma basso.Vai aloittaa ihan kotoa sillä pohjalta alottelen(hyvä jos tiedän miten bassoa soitetaan:D)
 
Kukkis 77
10.09.2009 19:54:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo alkuun muutamat tunnit kannattaa ottaa että pääsee perusasioista jyvälle.
 
On helpompaa opetella jutut kerralla oikein, kuin myöhemmin opetella vääriä juttuja pois.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
nisumaka
11.09.2009 10:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basson soittajan pitää tuntea "musiikin rakenne ja teoria", ei siitä muutoin mitään tule. Tämän vuoksi suurimmalla osalla basisteja on kitara sivusoittimena. Joillakin se on piano. Mutta siis tässä alkuvaiheessa varmasti on fiksua ottaa muutama tunti ja selvittää motiivit, hintataso, millaiset kamat hankit jne.
 
Suosittelen yleiskäyttöistä bassovahvistinta, jotain pientä comboa kotiin. Warwick on esimerkiksi aika hyvä tossa 15 W hujakoilla, 10" kaiuttimella, se pelaa riittävän hyvin kitarankin kanssa. Kitaraksi jokin kohtuullinen, noin 200 e (käytettynä kannattaa etsiskellä), sähköskitta. Hyvä vaihtoehto esimerkiksi Epiphone dotit. Sitten bassoksi kunnollinen basso, niitä alkaa saada tossa tasossa 400 - 600 e. Tossa suurin piirtein mistä puhutana, eli 1.000 e. Mutta jos vetää budjetin tosi tiukille, niin tämän siten torilta käytettynä tolla pääsee liikkeelle. Toivottavasti tästä on sulle hyötyä, ja tervetuloa hyvän harrastuksen pariin. Pitkällä juoksulla ei tää kallista oo, vertaa mihin vaan. Mullakin varmaan 1 harrastustunnin hinta on jossain 2 e (sisältää treenikämpän vuokran).
 
Walker
11.09.2009 12:28:14 (muokattu 11.09.2009 12:29:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks pitäisi olla kitara basson rinnalla? Ja tonnin basso aloittelijalle on aika tyyris, muutamalla sadalla saa hyviä aloittelijalle, tai sitten käytettynä vielä halvemmallakin. Ja ilman oppituntejakin pärjää, kyllähän ne toki auttaa. Itse en käynyt, lueskelin ja katselin netistä oppimateriaalia.
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
Numb
11.09.2009 12:29:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukkis 77: Kyllähän tuo alkuun muutamat tunnit kannattaa ottaa että pääsee perusasioista jyvälle.
 
On helpompaa opetella jutut kerralla oikein, kuin myöhemmin opetella vääriä juttuja pois.

 
Ja lisäksi se, että se opettaja opettaa muutaman tunnin aikana kaiken sen mihin itse opsikellen saattaapi mennä muutama ensimmäinen vuosi...
 
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri.
Pelsi
11.09.2009 16:58:20 (muokattu 11.09.2009 16:58:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minusta jo muutamalla satasella saa ihan hyviä aloittelijabassoja. Ibanezit, Warwickit ja Squierit toiminevat sekä aloitusvaiheessa että vähän myöhemminkin. Eikä toisen soittimen hallinta ole mikään edellytys bassonsoitolle, loppujen lopuksi kitara ja basso ovat ihan eri soittimia. On tietysti etu tietää, mistä sävelistä soinnut koostuvat ja mitkä skaalat käyvät mihinkin, mutta aluksi mielestäni on tärkeintä reenata sitä basistin tärkeintä työkalua, eli hyvää rytmitajua.
 
Pääasia kuitenkin, että homma maistuu mukavalle!
 
E: Niin, ja hyvä opettaja alkuvaiheessa on kyllä korvaamattoman arvokas.
 
Seba
12.09.2009 09:10:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunneille vaan niin ei tarvitse itse pähkäillä puolta vuotta asioita mitä hyvä opettaja opettaa parissa tunnissa.
 
Oma basso ehdottomasti ennenkuin menet tunneille joka tapauksessa.
Milläs muuten treenaat oppimaasi kotona tuntien välissä?
Siitä mitään tuu jos ainoastaa tunneilla soittaa.
 
Jos on rahat tiukilla, niin tori on väärällään halpoja perusbassoja, eikä sitä mitään vahvistintakaan välttämättä tarvitse heti kättelyyn hommata, saati sitten mitään kitaroita.
 
Torilta joku käytetty ritsa on usein parempi vaihtoehto kun kaupasta halvin mahdollinen.
 
Itse en koskaan päässyt tunneille ja jouduin itse opettelemaan kaiken, ja vieläkin harmittaa niin paljon että heti jos aikaa löytyy niin lähden tunneille vinkkejä hakemaan.
 
nisumaka
14.09.2009 08:37:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepulista, hyvää keskustelua. Ja kuten sanottua, kukin mallaa vähän tavallaan, jos motiivia on, se on tärkeintä.
 
Hmm, itse puhun omista kokemuksistani. ELi 70-luvulla (12 - 18 vuotiaana) opiskelin silloisessa Oulunkylän Pop-Jazz Opistossa. Puhuin tavanomaisesta tavasta, en siitä, että kaikille toi on se oikea tie. Ja tosissaan tossa 200 - 300 e hintaluokasta löytyy bassoja erityisesti käytettyjä hyviä, kyllä tossa munkin jutussani niin sanotaan. 1000 e = combo, basso, kitara => käytettynä 50 % veke, sitä mä tarkoitin. Eli basson hinnaksi jää silloin toi pari kolme sataa.
 
Mutta aloitatpa miten tahansa, siis tärkeintä on toi motiivi.
 
Tsugu Way
15.09.2009 15:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelsi: Kyllä minusta jo muutamalla satasella saa ihan hyviä aloittelijabassoja. Ibanezit, Warwickit ja Squierit toiminevat sekä aloitusvaiheessa että vähän myöhemminkin. Eikä toisen soittimen hallinta ole mikään edellytys bassonsoitolle, loppujen lopuksi kitara ja basso ovat ihan eri soittimia.
 
Olen soittanut kitaraa noin kymmenisen vuotta. Bassoon olen tarttunut satunnaisesti vain joissain (känni)jameissa treenikämpällä. Tuolloin olen vaan lärpyttänyt bassoa soinnun pohjasävelien mukaan plektralla. Vuosi-pari sitten ostin raiturin ja aloin tekemään ja demotteleen biisejä. Basson hankinta tuli tuolloin tarpeelliseksi. Kävinkin ostamassa Squierin halvimman mallin. Nyt viimeaoikoina on alkanut suunnattomasti ärsyttämään, kun en osaa soittaa OIKEASTI bassoa. Tottakai jokainen kitaraa osaava ymmärtääkseni saa bassosta irti jotain ääntä, mutta pointti on se, että mm. soundi on mielestäni ainakin itselläni soittaessa plektaralla rämpyttäessä paskempi kuin sormilla. Bassokuvioista ei ole oikein tietoa miten ne voisi kehitellä ja rytmiikkakin on hukassa. Eli kysymys kuuluu, että mitä kannattaisi opetella alkuun, jotta kitaramainen lärpytys muuttuisi (oikeaksi)bassotteluksi. Löytyykö netistä hyviä oppaita, harjoituksia, backing trackkejä tai ihan mitä vaan? Aloitinkin kyllä systemaattisen harjoittelun jo viime viikonloppuna, ja omaksi iloksi opettelin sormilla alkeellisesti paranoidin ja NIB:in (ei tosin jälkimmäisen nopeat väliosan juoksutukset taittuneet) :-)
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
weelie
17.09.2009 09:19:22 (muokattu 17.09.2009 11:13:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassoa en minäkään juuri osaa, mutta kun laittaa peukun mikin reunalla ja pikkailee etu ja keskisormella ja opettelee sointujen äänet (1,3,5) ja duuriskaalan, niin mielestäni saa jo jotain aikaiseksi. Ja opettelee kuuntelemaan sitä bassoa (ja rumpuja) levyiltä.
 
Mitään toista soitinta ei mielestäni tarvitse hankkia (itselläni tosin on liuta soittimia). Tai mielestäni esim. kitara(kin) on vaikea soitin, ja ei kitaristit mitään musiikin rakenteita osaa.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
nisumaka
17.09.2009 09:49:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh - tämä on mielenkiintoista kirjoittelua. Itse olen soittanut siis bassoa noin 40 vuotta, joten jotain pitäis kait olla opittu. Samaten kitaraa sivusoittimena pari vuotta kauemmin. Mutta vinkkinä voisin sanoa tällaisia, että se on totta, että kitaristi ei ole basisti tosta vaan. Kuulee aivan selvästi, kun basistia tuuraa kitaristi. Bassokulut eivät ole "komppia" vaan helposti sekaan tulee kitarasoolomaisia osia. Oikeesti.
 
Itseäni aikoinaan, tai siis opiskelin Carol Kaeyn kirjoista, opettajani oli Pekka Sarmanto. Puhutaan 70-luvusta. Myöhemmin hankin ton Bass Biblen, sitä voi lainata kirjastoista, se on tosi hyvä. 2 CD:tä mukana. Oleellista tossa on suuri määrä esimerkkejä eri tyylisuunnista ja bassotuksesta niissä. Toi auttoi mua aikanaa ajattelemaan sitä, mikä on kulloiseenkiin kappaleeseen/kulttuuriin liittyvä rytmiikka/tyyli. Ja itse soitan sekä sormilla että plektralla, koska molemmilla on oma sosiaalinen tilaus, ja soitan myös siten, että käytän plektraa ja keskisormea yhtä aikaa, joten kaikenlaista tekniikkaa kannattaa treenailla. Mutta mukavaa, että puhutaan asiallisesti siitä, että basso on tärkeä, ja oma soittimensa orkesterissa, eikä "jäämäjengin" soitin. Eli kitaristi, joka ei pärjää, ei ole aina bändissä basisti ;-).
 
Ed_Guy
20.09.2009 02:08:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kitarasta vähän niin kuin vaihoin bassoon. En toki kitaran soittamistakaan oo lopettanu mutta basso kiinnostaa nyt kovin. Suosiolla tunneille menin heti, että ei tuu alotettua hommia väärin niinkuin kitaran kanssa aikoinaan kävi kun omin päin aloitteli soittamaan. Ja tuleepahan samalla tuo teoriapuolikin nyt soittotuntien ansiosta vähän paremmin haltuun ja olen löytänyt taas sen todellisen innostuksen soittamiseen mikä on ollut jonkun aikaa kateissa.
 
Ed_Guy
20.09.2009 02:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Tunneille vaan niin ei tarvitse itse pähkäillä puolta vuotta asioita mitä hyvä opettaja opettaa parissa tunnissa.
 
Oma basso ehdottomasti ennenkuin menet tunneille joka tapauksessa.
Milläs muuten treenaat oppimaasi kotona tuntien välissä?
Siitä mitään tuu jos ainoastaa tunneilla soittaa.
 
Jos on rahat tiukilla, niin tori on väärällään halpoja perusbassoja, eikä sitä mitään vahvistintakaan välttämättä tarvitse heti kättelyyn hommata, saati sitten mitään kitaroita.
 
Torilta joku käytetty ritsa on usein parempi vaihtoehto kun kaupasta halvin mahdollinen.

 
Ite maksoin bassostani 60 euroo. Toimiva ja käypä peli
 
samugee
15.10.2009 16:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iteppä oon just kans alottelemassa bassoilua ja tunneille suunnittelin kans meneväni syistä että: no tuntuuha se itestäki iha järkevältä ku uus soitin, ja täällä kauheesti oon kans lukenu että hyödyllistä on.
Vaan mitäs kautta ootte omia basso-opettajia löytäny? Ei oo varsinaista ylitarjontaa meikän mielestä näistä Tampereen seudulla tai sitte en vaan osaa ettiä oikein.
 
Seba
17.10.2009 13:25:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samugee: Iteppä oon just kans alottelemassa bassoilua ja tunneille suunnittelin kans meneväni syistä että: no tuntuuha se itestäki iha järkevältä ku uus soitin, ja täällä kauheesti oon kans lukenu että hyödyllistä on.
Vaan mitäs kautta ootte omia basso-opettajia löytäny? Ei oo varsinaista ylitarjontaa meikän mielestä näistä Tampereen seudulla tai sitte en vaan osaa ettiä oikein.

 
Laitappas wanted osioon ilmoitusta, niin eiköhän sieltä opettajaa löydy.
 
Lalla
25.10.2009 10:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ymmärtänyt että basso nuotteja ei pahemmin löydy biiseihin valmiina, netistäkin aika satunnaisesti tabulatuureja. Pitäisi siis kuuntelemalla opetella biisit ja tämähän on välillä kovinkin aikaa vievää, ainakin aloittelijalle. Joten kaipaisin hyviä vinkkejä.
 
Täälläkin on jossain puhuttu että kun oppii jonkun peruskuvion 1-2-3, niin sitten pitäisi pärjätä alkuun ja sitten piti vielä opetella jotain (asteikko?) muutakin, mutta en nyt muista mitä. Mitäköhän vain tuolla 1-2-3:lla tarkoitetaan? Onko se soinnun kolme säveltä vai mikä, voisiko joku vähän vääntää rautalangasta tätä?
 
Pitääkö se paikkansa että kitara soinnun alin ääni olisi hyvä hätäratkaisu bassolle?
 
Kaipaisin lähinnä paniikkiohjeita silloin kun pitäisi yhtäkkiä pärjätä jossain helpossa perus biisissä mukana, vaikka itsellä ei oo hajuukaan mitä pitäis tehdä. Rupee itseäänkin jo sattumaan korviin. Olen soitellut nyt kuukauden verran ja kaikki vinkit on tarpeen että pärjäisin bändin kanssa, jossa minä olen ainut _tosi_ aloittelija.
 
weelie
26.10.2009 09:28:44 (muokattu 26.10.2009 13:47:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VinkuBass:
Mitäköhän vain tuolla 1-2-3:lla tarkoitetaan? Onko se soinnun kolme säveltä vai mikä, voisiko joku vähän vääntää rautalangasta tätä?
 
Pitääkö se paikkansa että kitara soinnun alin ääni olisi hyvä hätäratkaisu bassolle?

 
Aloittelija olen minäkin basistina. Kitaristina jo jokusen vuoden omaksi huvikseni soitellut.
 
Tuo 1-2-3 lienee se, että soitetaan soinnun säveliä (juuri, terssi ja kvintti). Yleensä jo juuri ja kvintti riittää, ja näin ei tarvitse välittää siitä onko molli- vai duurisointu. Terssi on skaalan kolmas sävel, kvintti viides. Kvintti on seitsemän nauhaa ylempänä kuin juuri, tai sitten viisi nauhaa alempana. Eli:
 

G-soinnun sävelet:
G:-|-|-|-|-|
D:-|-|-|-|-|
A:m|3|-|-|5|
E:-|-|R|-|-|
 
C-soinnun sävelet:
G:-|-|-|-|-|
D:m|3|-|-|5|
A:-|-|R|-|-|
E:-|-|5|-|-|

missä
m = mollisoinnun terssi
3 = duurisoinnun terssi
R = juurisävel (esim G-sävel, jos on G-sointu)
 
Peruskitarasoinnuissa matalin soitettava ääni on juurikin juurisävel. Eli jos on C sointu, soita C sävel jne. Pelkän juuri-sävelen soittaminen on se kaikista yksin kertaisin bassolinja. Mutta se missä rytmissä sitä soittaa riippuu tietysti soitettavasta musiikista. Toiseksi simppelein lienee sitten se juuri - kvintti vaihto... eli soittelet vaihdellen noita kahta, alkaen juurella, sitten vaikka pari kertaa kvinttiä pompsauttaen.
 
Itse suosittelen C duuriskaalan opettelemisen niin että sen sävelet osaat soittaa nauhoilta 0-5. C,D,E,F,G,A,B.

G:-|A|-|B|C|
D:-|E|-F-|-|
A:-|B|C|-|D|
E:F|-|G|-|A|

...eli aina kahden välein menee, paitsi BC ja EF ovat peräkkäin. Muistisääntönä vaikkapa ennenkristusta ja kielikoulu? :D
 
Noilla sävelillä menee melko hyvin C:stä tai G:stä soittaen. Sitten opettelemaan vielä ainakin A, D, E skaalat.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
marchangel Miquel
26.10.2009 23:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vajaan kolmen vuoden rumpujen soiton jälkeen olen päättänyt että opettelen soittamaan bassoa. Hankin lähiviikkoina jonkun perusbasson (squier?), 15w bassocombo löytyy jo.
 
Olen siis soittanu aktiivisesti rumpuja, joten rytmipuoli on kunnossa. Bassoa on tullut soitettua harvakseltaan(kerran viikossa) ja kitaraa jonkun verran enemmän.
 
Teoriaa olen yrittänyt kesän alusta asti jotenkin miettiä ja opetella, mutta kyllä se hyvin alkeistasolla vielä on. (Hyvä että tajuan molli/duuri terssin vaihtelun aikaansaaman eron -.-)
 
Epävirallinen opettajakin on ,mutta hänen kanssaan treenaaminen on enemmänkin jamitusta ja muuta soittoa. Kuitenkin selostaa sävelajit jne.
 
Millä tavalla kannattaa aloittaa? Netistä, kirjastosta, cd-levyiltä?
Vinkkejä, vinkkejä.
 
T: -m-
 
And how can we win When fools can be kings?
Seba
27.10.2009 00:47:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

weelie: Aloittelija olen minäkin basistina. Kitaristina jo jokusen vuoden omaksi huvikseni soitellut.
 
Tuo 1-2-3 lienee se, että soitetaan soinnun säveliä (juuri, terssi ja kvintti). Yleensä jo juuri ja kvintti riittää, ja näin ei tarvitse välittää siitä onko molli- vai duurisointu. Terssi on skaalan kolmas sävel, kvintti viides. Kvintti on seitsemän nauhaa ylempänä kuin juuri, tai sitten viisi nauhaa alempana. Eli:
 

G-soinnun sävelet:
G:-|-|-|-|-|
D:-|-|-|-|-|
A:m|3|-|-|5|
E:-|-|R|-|-|
 
C-soinnun sävelet:
G:-|-|-|-|-|
D:m|3|-|-|5|
A:-|-|R|-|-|
E:-|-|5|-|-|

missä
m = mollisoinnun terssi
3 = duurisoinnun terssi
R = juurisävel (esim G-sävel, jos on G-sointu)
 
Peruskitarasoinnuissa matalin soitettava ääni on juurikin juurisävel. Eli jos on C sointu, soita C sävel jne. Pelkän juuri-sävelen soittaminen on se kaikista yksin kertaisin bassolinja. Mutta se missä rytmissä sitä soittaa riippuu tietysti soitettavasta musiikista. Toiseksi simppelein lienee sitten se juuri - kvintti vaihto... eli soittelet vaihdellen noita kahta, alkaen juurella, sitten vaikka pari kertaa kvinttiä pompsauttaen.
 
Itse suosittelen C duuriskaalan opettelemisen niin että sen sävelet osaat soittaa nauhoilta 0-5. C,D,E,F,G,A,B.

G:-|A|-|B|C|
D:-|E|-F-|-|
A:-|B|C|-|D|
E:F|-|G|-|A|

...eli aina kahden välein menee, paitsi BC ja EF ovat peräkkäin. Muistisääntönä vaikkapa ennenkristusta ja kielikoulu? :D
 
Noilla sävelillä menee melko hyvin C:stä tai G:stä soittaen. Sitten opettelemaan vielä ainakin A, D, E skaalat.

 
Ei jumalauta. Mä en tajunnut mitään :)
 
Pitäisiköhän munkin pikkuhiljaa alkaa käyttää aikaa moisten perusjuttujen opiskeluun pelkän korvaan luottamisen sijaan :)
 
weelie
27.10.2009 09:10:59 (muokattu 27.10.2009 09:14:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Ei jumalauta. Mä en tajunnut mitään :)
 
Pitäisiköhän munkin pikkuhiljaa alkaa käyttää aikaa moisten perusjuttujen opiskeluun pelkän korvaan luottamisen sijaan :)

 
Väittäisin että osaat jo kaikki mitä sanoin, jos kerran olet joskus kitaraa soitellut (eli tiedät mitkä ovat soinnun säveliä). Mutta ehkäpä siis selitin huonosti.
 
Mutta, toki, korvakuulolta soittelu bassotteluun parhaiten sopii. Millaiselta bassolinjan mielestäsi pitäisi kuullostaa, soita niin. Eikä basso-kuvioista kannata tehdä liian monimutkaisia, perusjutut riittävät pitkälle. Itse toki olen kovasti kehno korvakuulolta soittelija, ainakin soinnut haluan kappaleeseen tietää, ja siltä pohjalta alan soittelemaan.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «