Aihe: 10-52-setti B-vireessä Gibson-skaalalla
1
trih
14.09.2009 01:07:38
Mietin sitä että onko tämä miun halpis-ltd tosi luksuskeppi kun pystyy kymppisetillä soittamaan ihan mainiosti B-vireessä? Jotkut vinkuu ettei pystyisi moisella "rimpulasetillä" soittamaan edes standardivireessä. Tässä kitarassa kielet eivät ole spagettia ja soi kuten alavireinen kepukka soi pitäen vireen. Joskus olen törmännyt kitaroihin mitkä eivät soi paksuillakaan kielillä B-vireessä vaikka olisi pitempi skaala. Mulla on toiminu lyhytskaalaiset paremmin alavireissä ja olen pohtinut sitä, että lyhyemmällä välillä kieli on aina "tiukempi". Kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Loppukevennykseksi 10-setillä B-vireessä metallia:
http://www.youtube.com/watch?v=B7lP30tSZF0
Rytmiä hypyssä, tanssin lähelläsi.
Ziggy Bubba
14.09.2009 01:19:22

Kai tuossa lopulta on kyse makuasiasta, mutta kyllä ne kielet semmosta makaroonia on tossa vaiheessa, ettei niitä oikein uskalla edes painaa jos haluaa yhtään vireisesti soittaa.

Kannattaa kokeilla vaikka 7-settiä E-vireeseen, jos tuo tuntuma natsaa sulle :)
The Crookmachine Project
Antti1
14.09.2009 01:20:45
trih: Mulla on toiminu lyhytskaalaiset paremmin alavireissä ja olen pohtinut sitä, että lyhyemmällä välillä kieli on aina "tiukempi".

Mitä tarkoitat "tiukemmalla"? Siis kieli on kireämpi lyhyemmällä skaalalla? Ei pidä paikkaansa, olit mitä mieltä tahansa.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Ziggy Bubba
14.09.2009 01:23:23

Niin, normaalisti, tai siis "ennenvanhaan" tuohon B-vireeseen käytettiin baritonikitaraa - ei lyhytskaalaista Lespaa. Samoten bassossa on hilppasen pidempi skaala kuin skeboissa, ihan syystä.
The Crookmachine Project
trih
14.09.2009 01:30:15
sikki-six: Kai tuossa lopulta on kyse makuasiasta, mutta kyllä ne kielet semmosta makaroonia on tossa vaiheessa, ettei niitä oikein uskalla edes painaa jos haluaa yhtään vireisesti soittaa.

Kannattaa kokeilla vaikka 7-settiä E-vireeseen, jos tuo tuntuma natsaa sulle :)

En ymmärrä ja siksi tämän topikin pystytin. Mulla ei ole kielet makaroonia ja rankalla kädellä voi vetää. Missä vika niillä ketkä kokevat kielet spagettina jos alle 10-setin mennään? Tosin en ole ikinä ajatellutkaan vaihtaa kevyempiin kieliin. 10-52 setti toimii normivireestä Beehen/dropped-A:han. Mutta ei tosiaan kaikissa keihäissä.
Ziggy Bubba
14.09.2009 01:36:50 (muokattu 14.09.2009 01:37:30)

Kyllä se kielten jännite nyt on aivan eri, jos 2 ja puol sävelaskelta kaikkia kieliä tiputetaan, siinä on yks lysti mikä "taikakitara" on kyseessä. Ehkä sulle ei vaan ole niin nuukaa mikä kielten jännite on ja kitara soi löysemmilläkin kielillä.

Ite laittaisin 10-setin ystävänä (E-vireessä) samat kielet "samoille paikoille". Siis ottaisin vaan sen ohuen E-kielen pois ja lykkäisin riittävän paksun ala- B-kielen. Kukin tyylillään toki.
The Crookmachine Project
trih
14.09.2009 01:40:54 (muokattu 14.09.2009 01:45:56)
Eli taidan olla aika yksin kokemuksieni kanssa. Harvoja muita ihmetapauksia Bill Steerin ja itseni lisäksi on mm. Painin ja Hypocrisyn Peter Tägtgren. Jossain haastiksessa sanoi että jos se soundaa hyvältä niin riittää ja tosiaan livenä ainakin 24,75"-skaalan kitarat mörkövireissä.

edit:
Kohdassa 0:38 kuulee aika hyvin dropped-A:n hieman hennommilla kielillä.
http://www.youtube.com/watch?v=xGQpZhnz1oA
Juicy
14.09.2009 02:31:40

Mulla on ollut samaa kielisettiä C-vireessä normiskaalalla, ja kyllä se silloin tuntui että vielä olis ollut varaa mennä alemmaskin. Onhan noilla kielimerkilläkin varmaan eroja, eikös Elixirejä pidetä yleisesti vähän normaaleja jäykempinä? Tai sitten muistelen väärin.
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Jucciz
14.09.2009 08:39:59
En tiiä teistä, mutta mulla 11-52 on Gibsoniin (ja myös Fenderiin) sopiva setti normaalivireessä ja Eb:ssä mieluummin käytän jo 12-settiä. Drop-A vaatisi jonkun about 16-80-setin kai - menis viritystappien porailuksi, ei maksa vaivaa.
iWad
14.09.2009 09:32:28
Itse olen havainnut kohtuu hyväksi 70-14 - setin A-vireeseen 'gibson'-skaalalla. Tosin voishan ne vielä paksummat olla, hiukan liikaa antanevat periksi kun isolla kädellä kitaraa runnoo... Täytynee tyypata jossakin vaiheessa paksuksi kieleksi jotain .074 - paksuista kieltä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)