Aihe: Peltien demppaus
1 2 3 4 5 6
Einherjar
13.09.2009 22:57:02
sutikomppi: Tästä on ennenkin keskusteltu. Rumpuja ja peltejä ei tule koskaan dempata.

Mitä väliä sillä on, mitä sille rummulle tekee, jos tuloksena saatava ääni on sellainen mitä on haettu?
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
hollmi-5
13.09.2009 23:07:03
Einherjar: Mitä väliä sillä on, mitä sille rummulle tekee, jos tuloksena saatava ääni on sellainen mitä on haettu?

No sikäli ei mitään, mutta kun se rumpusetti ei kuulosta ihan samalle rumpalin paikalta, kuin yleisöön.

Toisaalta harva rumpali osaa edes virittää rumpujnsa ja monikin äänimies on ihan pihalla siitä, miten rummut mikitetetään ja saadaan soundaamaan hyvälle.
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
13.09.2009 23:11:26

Einherjar: Mitä väliä sillä on, mitä sille rummulle tekee, jos tuloksena saatava ääni on sellainen mitä on haettu?

Tässä varmaan viitataan Rumpujumalten suorittamaan Suureen Rangaistukseen joka sisältää kolme vitsausta.
Ensimmäinen on rumpukirjoihin kangastuksen omaisesti piirtyvät uudet tahtiviivat, jotka muuttavat 4/4 tahtilajit pahamaineisiksi parittomiksi tahtilajeiksi.
Toinen on roudauksen aikana taivaalta kaatamalla satavat rumpuavaimet.
Ja kolmas on Joe Morellon vanhojen treenisukkien ilmestyminen jokaisen Ludwig-virvelin sisälle aiheuttaen äänen lyhentymistä ja pahoinvointia.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Einherjar
14.09.2009 00:43:47 (muokattu 14.09.2009 00:44:03)
hollmi-5: No sikäli ei mitään, mutta kun se rumpusetti ei kuulosta ihan samalle rumpalin paikalta, kuin yleisöön.

Juu, eikä mikki kuule näistä kumpaakaan myöskään.
Pointti siis lähinnä siinä, että eihän se maksimoitu sointi ole välttämättä joka tilanteessa se paras ratkaisu. Dempatullakin soundilla on käyttönsä ja jos tilanne vaatii demppiä, niin...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Cimble
14.09.2009 11:48:31 (muokattu 14.09.2009 11:50:10)

hollmi-5: No sikäli ei mitään, mutta kun se rumpusetti ei kuulosta ihan samalle rumpalin paikalta, kuin yleisöön.

Ei kuulostakaan, mutta yleensä näissä ongelmapaikoissa, joissa voi joutua demppaamaan peltejä, tehdään myös jonkinnäköinen soundcheck. Ja usein soundcheckissä pyritään saamaan yleisön alueelle ihminen, jolla on korvaa ja tuntemusta asialle. Ja jos tämä ihminen sanoo peltien kuulostavan ihan hyviltä ja varmasti sopivimmilta dempattuna, se pitää hyvinkin silloin paikkansa. Ja ei tietenkään voi luottaa pelkästään siihen, miltä kaikki kuulostaa rumpupallille.

Itsekin olen sitä mieltä, että tietty asennejäykkyys ei monessa tapauksessa auta. Ei pitäisi olla väliä mitä rummulle tai pellille tekee, jos se kuulostaa kokonaisuudessa toimivammalta jotenkin käsiteltynä. Tässä tapauksessa dempattuna.

Joo, vetäiskö joku jäykkä akateemikko "dempattu pelti ei voi kuulostaa paremmalta missään olosuhteissa-kortin" esille...

Toisaalta harva rumpali osaa edes virittää rumpujnsa ja monikin äänimies on ihan pihalla siitä, miten rummut mikitetetään ja saadaan soundaamaan hyvälle.

Täysin totta. Tosin aina on kaikentasoisia tyyppejä näissäkin. Ammattimaisimmat yleensä osaavat hommansa hyvin tai jopa loistavasti. Itse en ole rumpalina ammattilainen enkä kirjanoppinut, mutta nykyään saan koko setin kutakuinkin toimivaksi yhtenäisvireen suhteen. Yksittäisten rumpujen tietynlainen soinnin laadun säätö onkin sitten haastavampaa, enkä koe kovin kauheesti hallitsevani niitä niksejä. Mutta liian usein ei tule tilanteita, jossa kukin pönttö pitäisi olla maksimaalisen hyvässä ja tarkassa soinnissa tilanteeseen nähden. Enemmän rulaa se setin yhtenäisvire.
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
ÄM
14.09.2009 18:51:07

Bobana: Toi on mulle uutta että kapuloilla volumea säädetään.
Oon tottunut siihen että herkällä tatsilla saa mitä vaan aikaseks. Jopa hiljaista ja miellyttävää soittoa.
Ja kyllä se onnistuu 2B:kin mikäli on ranteet notkeena.

EDIT:
Ja mikäli on ranteet tönkkönä niin sitten sweepataan. Niillä 2B:llä.

Liike-energiastahan siinä lähinnä on kyse.
Ranteet kunnossa tai ei, mutta itse en ainakaan mielelläni jarruttele kapuloita tai soittele minimoidun matalin lyönnein. Kun ohuemmilla kapuloilla saa volat kuriin, pystyen pitämään lyönnit kuitenkin suht normaaleina, ei se ihan perseestä voi olla sekään. Onnistuu kyllä hiljaa soitto vaikka Vic Virthin HammerHeadeilla, mutta se vaan on mukavampaa noilla ohuemmilla, jos paksumman kapulan vapaapudotuskin on välillä liikaa.

Enemmänkin mulla on kyllä niin päin nykyään, että noilla mainituilla menee suurin osa keikoista ja sitten, kun pitää vetää "täysii", niin tulee tarpeeseen vähän paksummat, 9A yleensä. Noilla, kun tulee kovaa vetäessä se fiilis, että niissä ei vaan riitä se liike-energia, mäjähtämään kunnolla.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
kunnasja
16.09.2009 13:35:50 (muokattu 16.09.2009 13:36:40)
Snaren demppaukseen löytyy Wincentiltä oiva kapistus:

http://www.wincent.se/snarepal.html

Ei vaikuta soitettavuuteen mitenkään, ja akustinen sointikin oikestaan vain paranee kun kaikkein kimein (kipein) moika jää soundista pois. Pienillä lavoilla ja treenikämpillä aivan mahdottoman hyvä.

EDIT: Ei, en saa provikkaa ;)
Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher
Niq
16.09.2009 13:56:59

kunnasja: Snaren demppaukseen löytyy Wincentiltä oiva kapistus:

Ei vaikuta soitettavuuteen mitenkään, ja akustinen sointikin oikestaan vain paranee kun kaikkein kimein (kipein) moika jää soundista pois. Pienillä lavoilla ja treenikämpillä aivan mahdottoman hyvä.

Onko tuo pussukka täytetty jollain. Kankaan paksuus? Mielenkiintoista olisi kokeilla...
"I have a cunning plan" -Baldrick
ÄM
16.09.2009 14:45:57

No huh huh!

Mielenkiintoinen taas fiilisjuttuna; toi kun ekana silmille lävähtää, niin rupeaa kyllä hyökymään naurun sekaista tunnetta, että ei tommosta kapistusta saatana ruveta rumpuun laittamaan, vaikka mikä olis. Mutta oman näkemykseni mukiseti, jos tilanne sen vaatii, niin miksei. Toistaisesi kyllä pärjätty sopivilla virveleillä.

Tota ideaa vois kyllä DIY-hengessä kokeilla vähän hillitymmän mallisena.
markkuliini
16.09.2009 14:50:55

Samalla voi toimia oksennuspussina jos on tullut nautittua liikaa keikan aikana. Lienee nailonia jolloin oksun pesu onnistuu helposti ruiskuttamalla.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
hollmi-5
16.09.2009 15:26:52
markkuliini: Samalla voi toimia oksennuspussina jos on tullut nautittua liikaa keikan aikana. Lienee nailonia jolloin oksun pesu onnistuu helposti ruiskuttamalla.

Ja huomaa: This product received topreviews in a leading swedish musicmagazine.

Read review on drummers digest (only swedish).
Suositukset ovat mahtavat.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
16.09.2009 15:43:28

Mutta oman näkemykseni mukisetti...

Mun on Muumi-mukisetti. Mikä teiän?
ÄM
16.09.2009 15:59:12

Kailis: t...

Mun on Muumi-mukisetti. Mikä teiän?

Älä kiusaa kuumehoureista miestä.
hansakemanelius
16.09.2009 20:08:11 (muokattu 16.09.2009 20:44:55)

Itse on olen joissakin ongelmapaikoissa käyttänyt froteepyyhettä samalla periaatteella
eli teipannut sen puolikuun muotoisesti roikkumaan virvelin etupuolelle. Toimenpide on ainakin bändikavereiden mukaan sopivasti dempannut virvelistä tulevaa suoraa ääntä eikä huonontanut soundia.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Cimble
17.09.2009 09:16:51
hansakemanelius: Itse on olen joissakin ongelmapaikoissa käyttänyt froteepyyhettä samalla periaatteella
eli teipannut sen puolikuun muotoisesti roikkumaan virvelin etupuolelle. Toimenpide on ainakin bändikavereiden mukaan sopivasti dempannut virvelistä tulevaa suoraa ääntä eikä huonontanut soundia.

Tuota on joskus kans kokeiltu lähinnä studiossa ja toimi. Mutta ydintarkoitus ei ollut dempata itse virveliä, vaan estää kovasti huiskittua haitsua vuotamasta mm. virvelin alamikkiin. Mutta kun se pyyhe eristää virveliäkin, niin siitä voi miksata ytimekkäämmän ja tarkemman.

Tuo Wincentin hirvitys on melkoinen. :) Saman asian ajaa pilkkihaalari kiedottuna virvelin ympäri. Olis kiva maksaa tuosta muutama sata euroa ja huomata, että se demppaa liikaa ja on vain tiellä. En tiedä.
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
Niq
17.09.2009 10:44:23

Närpiö: Tuo Wincentin hirvitys on melkoinen. :) Saman asian ajaa pilkkihaalari kiedottuna virvelin ympäri. Olis kiva maksaa tuosta muutama sata euroa ja huomata, että se demppaa liikaa ja on vain tiellä. En tiedä.

Onko liikadempistä jotain haittaa virvelissä, varsinkin kun ei vaikuta itse rummun sointiin? Keikalla alamikki virvelille ja miksaaja saa sitten säätää tarpeen mukaan. Virvelihän se ensimmäisenä pienessä tilassa hutkii kaikesta yli, sitten vasta pellit (ainakin minulla, tosin olen melko varovainen symbaalinsoittaja ja on ohutta & herkkää peltiä). Inhottavaa jos ei ole tomeja tällöin mikitettynä, joutuu siis varomaan virveliä koko ajan, mutta tomeja pitäis soittaa lujaa että nekin kuuluisi jonnekin.

Meinasin jostain paksuhkosta&painavasta kankaasta tyyliin molton tms. tehdä jonkinlaisen tuollaisen, en todellakaan satasta viitsi maksaa ihan pelkästä kokeilun ilosta. :)
moderndrummer88
17.09.2009 10:57:29
Niq: Onko liikadempistä jotain haittaa virvelissä, varsinkin kun ei vaikuta itse rummun sointiin? Keikalla alamikki virvelille ja miksaaja saa sitten säätää tarpeen mukaan. Virvelihän se ensimmäisenä pienessä tilassa hutkii kaikesta yli, sitten vasta pellit (ainakin minulla, tosin olen melko varovainen symbaalinsoittaja ja on ohutta & herkkää peltiä). Inhottavaa jos ei ole tomeja tällöin mikitettynä, joutuu siis varomaan virveliä koko ajan, mutta tomeja pitäis soittaa lujaa että nekin kuuluisi jonnekin.

Meinasin jostain paksuhkosta&painavasta kankaasta tyyliin molton tms. tehdä jonkinlaisen tuollaisen, en todellakaan satasta viitsi maksaa ihan pelkästä kokeilun ilosta. :)

Vaikka en niin nuuka ole settini ulkonäöstä niin kyllä tuossa kulkee jo raja. Mielummin soittaa sit vähän kevyemmin kuin vetää tuollaisen hiihtopuvun virvelin päälle.
Relaxin' At Camarillo...
Cimble
17.09.2009 12:22:38 (muokattu 17.09.2009 12:26:20)
Niq: Onko liikadempistä jotain haittaa virvelissä, varsinkin kun ei vaikuta itse rummun sointiin?

Riippuu tilanteesta. Ja liikademppi vaikuttaa aina rummun sointiin tai siihen, miltä se kuulostaa. Liikahan on aina liikaa. ;)

Virvelihän se ensimmäisenä pienessä tilassa hutkii kaikesta yli, sitten vasta pellit (ainakin minulla, tosin olen melko varovainen symbaalinsoittaja ja on ohutta & herkkää peltiä).

No itse asiassa monesti se ei ole tilan koosta kiinni vaan akustiikasta. Esim joku pieni treenihuone, virveli ei tule yli jos seinät/katto on pehmustettu. Sitten jos menet hehtaarin kokoiseen betoniseen parkkihalliin tai jättitelttaan, niin silloin ampuu yli ja kaiku sotkee saundia. Ongelmapaikoissa mulla tulee pellitkin virvelin kans kovasti, kun tykkään lyödä niitä, eikä ne oo jazz-mallia. Joskus on tainnut bassarikin läjähtää kaikuineen melko tujakasti, mutta se on helpoin dempata ja mahisten mukaan laittaa tulemaan PA:n kautta. Jopas silloin soundi paranee ja tulee läsnäolevaksi.

Inhottavaa jos ei ole tomeja tällöin mikitettynä, joutuu siis varomaan virveliä koko ajan, mutta tomeja pitäis soittaa lujaa että nekin kuuluisi jonnekin.

Silloin pitää dempata virveliä, koska se vaikuttaa soittoon jos aletaan varomaan. Ja sama myös tomeissa toisinpäin, ei tarvitse poiketa omasta tatsistaan ja alkaa hakkaamaan niitä epänormaalin kovasti. Jos eivät kuulu, niin silloin pitää mikittää tilan mukaan. Jännä noin päin, että pitäisi jotain lyödä kovempaa, jotta se nousisi balanssiin jonkun liian kovasti tulevan rummun kanssa. Yleensä lavasaundi on pidettävä mahdollisimman siistinä.
Niq
17.09.2009 12:46:41

Närpiö: Jännä noin päin, että pitäisi jotain lyödä kovempaa, jotta se nousisi balanssiin jonkun liian kovasti tulevan rummun kanssa. Yleensä lavasaundi on pidettävä mahdollisimman siistinä.

Monella baarikeikalla tila on sopivan iso siihen, että tomit hukkuu kuin pieru saharaan jo siinä eturivin paikkeilla, mutta virveli ottaa korviin vielä takaseinälläkin. Vaikka treenikämpällä balanssi onkin kohdillaan. Sitten kun hivelet virveliä tosi varovasti, niin on vaikea lyödä tomia edes sen verran että se soi.

Rumuudesta sen verran, että pimeällä lavalla tuskin kukaan yleisöstä edes huomaa koko pussia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)