Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Firebird V vireongelma
1 2
Skebaba
13.09.2009 20:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Ostin tuossa kuukausi sitten uuden Firebirdin. Kitara on aivan loistava kaikin puolin, mutta virettä ei pidä millään yli minuuttia kauempaa. Olen yrittänyt löytää tietoa netistä mikä mahtaa olla ongelma, mutta en oikein tahdo löydä. Itse en löydä kitarasta mitään vikaa jne. Onko noissa banjovirittimissä joku 'kikka' mitenkä pitäisi säätää? Odottaisin kyllä, että 1500e kitara pitäisi vireen, mutta ei.. Anteeksi avuttomuuteni näissä asioissa ;)
 
Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
 
McNulty
13.09.2009 20:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä kielet? Milloin vaihdettu? Onhan muistettu esivenyttää? Onko satula ja etenkin satulaurat työstetty käyttämillesi kielille?
 
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
fox
13.09.2009 20:36:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaba: Onko noissa banjovirittimissä joku 'kikka' mitenkä pitäisi säätää?
 
Onhan niis siellä nupin päässä ristipääruuvi, jolla saa kiristettyä hieman. Katso etteivät oo jääneet "turhan löysiks" ja sitten matkoilla vielä löystyneet lisää. Tuo ja nuo b'crusherin vinkit, niin eiköpä luonnistu.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Skebaba
13.09.2009 20:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kielet vaihdettu silloin kuukausi sitten kun tämän ostin uutena (silloin tehtiin kaikki säädöt jne. setille sopivaksi) muistaakseni 10-46. Kiristänyt olen niitä mutta eipä ole tuntunut auttavan. Tiedä sitten...
 
duc
13.09.2009 20:46:05 (muokattu 13.09.2009 20:46:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaba: kielet vaihdettu silloin kuukausi sitten kun tämän ostin uutena (silloin tehtiin kaikki säädöt jne. setille sopivaksi) muistaakseni 10-46. Kiristänyt olen niitä mutta eipä ole tuntunut auttavan. Tiedä sitten...
 
Oliskohan kaularauta löystynyt liikaa tms. Ja onhan kielet kierretty tappien ympärille oikein päin? (anteeksi)
Skebaba
13.09.2009 21:01:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Oliskohan kaularauta löystynyt liikaa tms. Ja onhan kielet kierretty tappien ympärille oikein päin? (anteeksi)
 
Ei ole löystynyt. Ihan oikein päin ne on siihen kierretty :D
 
fox
13.09.2009 21:01:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaba: kielet vaihdettu silloin kuukausi sitten kun tämän ostin uutena (silloin tehtiin kaikki säädöt jne. setille sopivaksi) muistaakseni 10-46. Kiristänyt olen niitä mutta eipä ole tuntunut auttavan. Tiedä sitten...
 
Nyt menet sinne liikkeeseen takasin, ja laitatat sen säätöihin. Samalla katselet ite mitä sille tehdään. Näin "etähuoltona" muuten menee hyvinkin pitkälti arpomiseksi.. 8)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Skebaba
13.09.2009 21:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Nyt menet sinne liikkeeseen takasin, ja laitatat sen säätöihin. Samalla katselet ite mitä sille tehdään. Näin "etähuoltona" muuten menee hyvinkin pitkälti arpomiseksi.. 8)
 
Jees, niin kai se olisi parasta tehdä. Kiitos kuitenkin kaikille neuvoista!
 
jra
13.09.2009 22:20:27 (muokattu 13.09.2009 22:37:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Banjovirittimien halkaisijaltaan suuremmat tapit tuntuvat olevan normitappeja krantummat sille että kielet ovat tiukasti ja siististi kierretty.
 
Omassa Fb V:ssä olivat lisäksi hieman rasvaisen tai öljyisen tuntoiset paketista otetussa kitarassa. Putsasin kunnolla ja olin erityisen tarkka kielten laittamisen ja venyttelyn kanssa. Nyt itsellä pysyy vire kohtuullisesti, mutta ei edelleenkään aivan yhtä hyvin kuin "normaaleilla" virittimillä olevissa Gibsoneissa tai esim. halvoissa tele-tyyppisissä. Satulat on kaikissa kunnossa, myös Firebirdissä. Banjo-virittimet ovat kyllä omanlaisensa, ei sille mitään voi ;)
 
Jos ei mikään muu auta, eikä vika ole satulassa, niin näitä ovat jotkut vaihtaneet Firebirdeihin:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … ss_Tuners.html?tab=Pictures#details
Pääosin kait banjojen painon takia, mutta myös, koska noiden pitäisi olla tarkemmat. Sopivat sellaisenaan banjojen paikalle (pieni piiloonjäävä lukkotapin reikä pitää tehdä), mutta ovat kyllä omalla tavallaan perverssin näköiset (uusi malli vielä enemmän kuin entinen), eivätkä tietysti aito asia.
 
Esim. Epiphonen Firebirdissä on käytetty noita Steinbergereitä, samoin kuin Gibson muutamissa erikoisemmissa (reissue)malleissaan.
 
Tässä yksi ketju ja muutama kuvalinkki:
http://blindman.15.forumer.com/index.php?showtopic=19899
 
Jos liikkeessä osaavat auttaa ja ratkaista ongelman, niin laitapa tännekin sitten infoa. Vaikka itsellä pitää nyt kohtuullisesti vireen, niin aina kiinnostaa mitä tekevät tai suosittelevat.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
13.09.2009 22:36:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Banjovirittimien halkaisijaltaan suuremmat tapit tuntuvat olevan normitappeja krantummat sille että kielet ovat tiukasti ja siististi kierretty.
 
Näin todella, kannattaa siis olla normimeininkiä huolellisempi..
Ikäväkseni on todettava, että mulla on ollut kolmekin Firebirdiä, eikä yhdenkään kanssa ole ollut mitenkään ylipääsemättömiä vireenpito- saati viritysongelmia. Edelleen löytyy kitaraa Kluson Banjoilla, Gibsonia ja toinen "omatekemä" eikä mitään niissäkään. Tosin tuo Giba on käytettynä ostettu, jos siinä sitten olis jo jotain "perussäätöä" tehty. Taas toisaalta, aikoinaan hommasin vintage-Firebirdiin uudet Kluson Banjot ja tein vaihtotyön, ja käsittääkseni nekin piti vireen?? Ei ainakaan asiakas valittanut.
Mutta tosiaan, alkuperäselle kysyjälle: ehdottomasti kannattaa mennä liikkeeseen noinkin uuden kitaran kanssa, JOS siellä jotain häikkää esim. olis.
 
Jäämme jännityksellä odottelemaan raporttia...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
13.09.2009 22:44:55 (muokattu 13.09.2009 22:46:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Näin todella, kannattaa siis olla normimeininkiä huolellisempi..
Ikäväkseni on todettava, että mulla on ollut kolmekin Firebirdiä, eikä yhdenkään kanssa ole ollut mitenkään ylipääsemättömiä vireenpito- saati viritysongelmia. Edelleen löytyy kitaraa Kluson Banjoilla, Gibsonia ja toinen "omatekemä" eikä mitään niissäkään.

 
Varmaan ratkaisu löytyy juurikin tuosta tavallistakin tarkemmasta kielten laittamisesta, satulasta ym. pienestä. Lisäksi kannattaa tosiaan putsata tapit kunnolla ennen uusien kielten laittamista, saattaa olla varastorasvaa tai ihan vain sormenpäistä, joka voi riittää siihen että kieli luistaakin tuossa laajemmassa tapissa.
 
En tiedä sitten onko mitään perää siinä että vanhemmat Kluson Banjoilla olevat Firebirdit pitävät vireen ja uudet ei-Klusoneilla varustetut eivät niin hyvin? Kun itse tuota vireenpitohommaa yritin selvitellä tuli vastaan "tieto" että uudemmissa ei olisi enää Klusonit (tai että Kluson ei enää edes Firebird Banjoja valmistaisi). Tuota tietoa en ole onnistunut mistään varmistamaan, joten voi olla tyypillistä "nettifaktaa".
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Skebaba
13.09.2009 23:23:19 (muokattu 13.09.2009 23:23:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, paljon hyvää tietoa tuli, kiitoksia vaan! Vien kitaran ensi viikolla, saavat tehdä asialle jotain kun näinkin uusi ja kallis kitara kyseessä. Pistän viestiä lopputuloksesta!
 
Väsykäsi
14.09.2009 07:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ei ole ollu mitään ongelmaa tulilinnun kanssa. Se pitää vireen kuin tauti, eikä tarvinnut olla mitenkään erikoishuolellinen kielten vaihdon kanssa. Vireen pito parani ainakin omalla kohdalla kun laittoi vielä satulaan vähän grafittia elikkäs lyijykynää.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Numb
14.09.2009 08:24:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi95: Vireen pito parani ainakin omalla kohdalla kun laittoi vielä satulaan vähän grafittia elikkäs lyijykynää.
 
Tätä minä suosittelen myös. Ei maksa mitään, mutta voi ratkaista kaiken.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
powerfly
14.09.2009 10:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Banjo-virittimet ovat kyllä omanlaisensa, ei sille mitään voi ;)
 
Jos ei mikään muu auta, eikä vika ole satulassa, niin näitä ovat jotkut vaihtaneet Firebirdeihin:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … ss_Tuners.html?tab=Pictures#details
 

 
Ei kyllä yhtään pöllömmän oloset noi virittimet..
Oma tuliluikku pitää vireen hyvin ,jos saa sen kohdalleen. semmonen hienosäätö noilla banjoilla vähän hankalaa ja hidasta.
 
Ronkeli ei saa rinkeliä
Skebaba
16.09.2009 18:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Maanantaina tuli vietyä kitara ja sain sen samana päivänä. Kaikki kuulemma tehty viimesen päälle säädöt jne. Nyt olen kitaraa ahkerasti soitellut ja... No eihän se pidä virettä sen kauempaa. Korkeintaan minuutin verran pystyn soittelemaan, usein en edes sitäkään niin kitara on jo kaameassa epävireessä. Mikä nyt oikein avuksi? Virittimiä on kiristetty, satulaa parannettu jne.
 
Ihmetyttää nyt vähän että mikä tässä muka voi olla enää vialla?
 
Illu
16.09.2009 22:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaba: Noniin. Maanantaina tuli vietyä kitara ja sain sen samana päivänä. Kaikki kuulemma tehty viimesen päälle säädöt jne. Nyt olen kitaraa ahkerasti soitellut ja... No eihän se pidä virettä sen kauempaa. Korkeintaan minuutin verran pystyn soittelemaan, usein en edes sitäkään niin kitara on jo kaameassa epävireessä. Mikä nyt oikein avuksi? Virittimiä on kiristetty, satulaa parannettu jne.
 
Ihmetyttää nyt vähän että mikä tässä muka voi olla enää vialla?

 
Melko sohlot virityskoneistot saa olla, ettei vire pysy. Ennemminkin virittäminen on vain hankalampaa huonoilla. Onhan ne kielet venytetty kunnolla? Siis niin kauan, ettei vire enää putoa. Reilu venytys suoraan ylöspäin ja uusi viritys niin kauan että rupeaa pysymään vireessä. Niitä kieliä saa venyttää niin, että oudompaa hirvittää. En tiedä kuinka kokenut soittaja olet, mutta vähemmän soitinten kanssa puljanneet arastelevat usein liikaa vehkeittensä kanssa. Muistan itsekin joskus nöösinä ihmetelleeni vireongelmia, mutta kokemuksen karttuessa olen huomannut, etten vaan venytellyt uutta kielisettiä "kuosiinsa" tarpeeksi hyvin.
Jos kielet ovat kunnolla kierretty tappeihin ja satula on kunnossa, niin eipä kammettomassa kitarassa paljon vikaa voi olla. Kannatta myös aina kiristää kieli oikeaan vireesees, eikä löysätä. Joku kyllä sanoo, että jos kaikki on kunnossa, ei ole väliä löysääkö vai tiukkaako, mutta jotenkin minusta on parempi kiristää asiat oikeaan kireyteen kuin löysätä, vaikka nyt moottorin kannenpultit esimerkiksi... ;)
 
Siinä missä minä apua tarvin, siinä on ihmisapu turhaa.
gemisti
16.09.2009 23:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: ...vaikka nyt moottorin kannenpultit esimerkiksi... ;)
 
narahdukseen ja vartti takaisin.
 
she sounds like a bag of cats
ravensoul
16.09.2009 23:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Jos ei mikään muu auta, eikä vika ole satulassa, niin näitä ovat jotkut vaihtaneet Firebirdeihin:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/ … ss_Tuners.html?tab=Pictures#details
Pääosin kait banjojen painon takia, mutta myös, koska noiden pitäisi olla tarkemmat. Sopivat sellaisenaan banjojen paikalle (pieni piiloonjäävä lukkotapin reikä pitää tehdä), mutta ovat kyllä omalla tavallaan perverssin näköiset (uusi malli vielä enemmän kuin entinen), eivätkä tietysti aito asia.

 
Noi muuten on todella tarkat virittää ja lukoilla kun ovat niin ei jää mitään ylimääräistä kielenosaa sinne venymään. Kieltenvaihtokin käy nopeammin kuin tavallisilla. Hiton hyvät virit siis mutta aluks vähän oudot käyttää, vaatii totuttelua.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
jra
17.09.2009 00:15:47 (muokattu 17.09.2009 03:05:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ravensoul: Noi muuten on todella tarkat virittää ja lukoilla kun ovat niin ei jää mitään ylimääräistä kielenosaa sinne venymään. Kieltenvaihtokin käy nopeammin kuin tavallisilla. Hiton hyvät virit siis mutta aluks vähän oudot käyttää, vaatii totuttelua.
 
Keveyden ja viritystarkkuuden lisäksi noissa on se hyvä puoli, että vähänkään kauempaa edestä eivät eroa visuaalisesti banjoista. Soittajan näkövinkkelistä saattaa tietysti lavan takaa puuttuvat mötikät ihmetyttää.
 
Näistä Epin Fb Studion kuvista näkee hyvin miltä tuo modernit "banjot" näyttävät Firebirdin lavassa (kaksi viimeistä kuvaa):
http://www.thomann.de/fi/epiphone_firebird_studio_wc.htm
 
Ja käyttäähän itse iso-G:kin noita: http://www.gibson.com/files/USA/Gui … %20Month/Hotpoints/DSRXSTGH1_HS.jpg ;)
 
Itse en ole päässyt vertaamaan onko vanhempien reissue Firebirdien Kluson banjoissa eroa nykyisiin mahdollisesti ei-Klusoneihin. Joku jolla on tuntumaa muutamaa vuotta vanhempaa Firebirdiin voisi käydä liikkeessä hiplaamassa uuden 2008-2009:n virittimiä, ovatko yhtä hyvät vaiko ei.
 
E: Harmi ettei aloittajan ongelmaan löytynyt vielä ratkaisua. Sinuna kokeilisin vielä venyttää oikein reilusti, virittää, venyttää, virittää... niin kauan että mittarin mukaan venyttäminen ei enää laske virettä (jos nostaa, niin satula ei sittenkään ole kunnossa). Meneekö muuten jokin tietty kieli ensimmäisenä epävireeseen, vai koskeeko ongelma kaikkia kieliä?
 
Itsellä 'birdin vireongelma oli aluksi selvin ylä-e:llä. Sen syyksi selvisi (tehtaan jäljiltä) hieman rasvainen tappi (:o), muuten vireenpidon pienet ongelmat olivat satulasta ja liian vähäisestä kielten venytyksestä johtuvia. Edelleen olen sitä mieltä että banjojen halkaisialtaan suurempi tappi vaatii tavallistakin tiukemmalle kierretyt ja venytetyt kielet.
 
Ei anna liikkeestä kovin hyvää kuvaa, jos kitara ei pidä huollonkaan jälkeen virettä, eivätkä osaa sanoa mistä johtuu. Aina noihin ongelmiin joku selvä syy on.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «