Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvät uskonnolliset bändit?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Kapane
13.09.2009 00:48:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki ja uskonto ovat monelle punainen vaate. Kristilliset bändit tuomitaan yleensä käsittelemättä itse musiikkia sen tarkemmin ja tuntuu, että aika harva ei uskova pystyy myöntämään diggailevansa jostain kristillisestä bändistä.
 
Itse en mikään älytön jessefani ole, mutta muutama uskonnollinen viritys kyllä puhuttelee.
Ensimmäisenä MxPx, joka on loistavaa skeittipunkkia ja varustettu juurikin sillä oikealla asenteella. Aikoinaan myös PODlla oli muutama hieno kappale ja Everlastin soolomateriaali puhuttelee myös, vaikka siinä on käsittääkseni aika paljon islam vaikutteita.
 
Skenehuora jo 6 vuotta.
Milkop
13.09.2009 00:53:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reggae toimii kyllä, oli sanoma sitten omista ajatuksista poikkeava tai ei.
 
"People are fucking boring. You know what would be great for a guy like me? To be in a coma." -George Carlin
xulu
13.09.2009 00:54:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slipoilfan: vaikka siinä on käsittääkseni aika paljon islam vaikutteita.
 
Kuis tää nyt häiritsee? Samat monoteimismit samoilta hoodeilta.
 
the purity of German electronic music
Borlag
13.09.2009 00:58:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mitä itse olen kuullut bändejä jotka luokittelevat itsensä uskonnolliseksi bändiksi, on yleensä osoittautunut musiikiksi joka on yksinkertaisesti luotaantyöntävää. Miksikö näin? Se oman uskonnon tuputtaminen on jotain mitä en voi sietää lainkaan. Aivan sama juttu on omien poliittisten mielipiteiden tuputtaminen musiikissa. Omasta mielestäni uskonto, kuten mielipiteetkin oli kyse sitten vaikka tuosta polititikasta tai mistä tahansa muustakin, on henkilökohtainen asia. Toki sen voi tuoda ilmi musiikissakin, mutta tämän voi tehdä ilman sitä tuputtamistakin.
 
Yleensä parhaat näistä uskonnollisista bändeistä ovatkin juuri niitä bändejä jotka eivät mainosta olevansa niitä, tekevät musiikkia jotka käsittelevät kaikenlaisia aiheita, ei pelkästään niitä uskonnollisia, ja silloinkin kun aiheena on uskonto tai siihen liittyvät asiat, sitä omaa uskontoa ei silti pakkosyötetä.
 
Esimerkkinä yhdestä hihhulista (tässä tapauksessa uskon että tämä nimitys on osuva), ei tosin uskonnonpuolesta puhuja, mutta muutoin kyllä...eli Ted Nugent. Aikoinaan kovakin rokkari jolta tuli ihan hyviäkin levyjä, mutta mitä vanhemmaksi mies tulee, sitä käsittämätöntä soopaa alkaa tulemaan siihen mikrofoniin. Ei yksinkertaisesti kestä kuunnella. Toinen on vaikkapa vanha lemppareihinikin joskus kuulunut etelän rokki pumppu Lynyrd Skynyrd, joka on lähiaikoina keskittynyt lähinnä tekemään biisejä siitä kuinka hieno on olla amerikkalainen... Biisi tai pari menee, sitten täytyy jo vaihtaa levyä.
 
arc
13.09.2009 01:09:36 (muokattu 13.09.2009 01:29:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä kaikki jumaluuteen ja ylenpään tahoon liittyvä musiikki menee, kunhan homma pidetään jotenkin edes vähän henkisellä tasolla.
 
Esimerkkeinä musta soul ja blues, sekä kaikki folklooriset pumput ympäri maailmaa.
 
Siinä vaiheessa, kun homma menee yksittäisen uskonnon tai jonkun spesifisen soopan selittämiseen, niin homma menee yli.
 
Eli karrikoidusti vois sanoa, että ei haittaa kun lauletaan Godista ja help me lord -hommista. Nämähän ovat aika subjektiivisia sanoja - jokaiselle omia. Kun taas lauletaan "Jesus was our teacher" -kamaa, niin lähtee huumorilinjalle.
 
Aivan sama juttu on omien poliittisten mielipiteiden tuputtaminen musiikissa. Omasta mielestäni uskonto, kuten mielipiteetkin oli kyse sitten vaikka tuosta polititikasta tai mistä tahansa muustakin, on henkilökohtainen asia. Toki sen voi tuoda ilmi musiikissakin, mutta tämän voi tehdä ilman sitä tuputtamistakin.
 
Mä taas koen, että noi mielipiteet on niitä tärkeimpiä oheis-asioita itse musiikin ohella. Ne on niitä juttuja, jotka tekee hyvää musaa soittavasta bändistä sulle maailman tärkeimmän jutun.
 
Onhan siinä mahdollisesti jonkinlainen velvollisuuskin on käyttää sitä valtaa, kun saa äänensä kuulumaan miljoonille ihmisille. Tai näin ainakin uskoisin monien artistien kokevan.
 
Mielipiteet on munmielestä myös lähes tärkein osa lyriikkaa. Lyriikka on mulle mielipidettä, ja sitä sitä se on munmielestä ollut Antiikin satiireista, komiikasta ja tragediasta asti. Teatterit, musiikki, kirjallisuus ja esitykset ovat olleet artistien ainoa tapa saada se vittuilu perille sille hallitsijalle. Hyvässä lyriikassa on hyviä oivalluksia ja hyviä pointteja, eikä välttämättä vain pelkkää kaunista helinää.
 
Lyyrikon alkuperäinen rooli on ollut tavallisen massan ja kansan äänenä. Nykyään homma tosin kusee, kun tavallisen pörrötukan ajatuksille naurahdetaan hänen olemattoman statuksensa ansiosta, kun taas nämä MTV:n multimiljonäärit jakavat niitä aina niin nerokkaan naiiveja "arkisia" ajatuksiaan.
 
Uskonnon vertaaminen mielipiteeseen on mun mielestä absurdi asia. Mielipide on oman pään sisäinen analyyttinen perusteltu päätös, ja usko on paras valinta kasasta selityksiä kasalle kysymyksiä. Uskonnosta puhuminen mielipiteenä, on sama kun sanoisi valitsemiaan lottonumeroita mielipiteeksi.
 
Sen takia uskonnollisia julistuksia en lue itse tohon ylempään lyriikanlahkoon.
 
xulu
13.09.2009 01:32:36 (muokattu 13.09.2009 01:55:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Uskonto sen sijaan on mielipiteenä mun mielestä absurdi asia. Mielipide on oman pään sisäinen analyyttinen perusteltu päätös, ja usko on paras valinta kasasta selityksiä kasalle kysymyksiä. Sen takia uskonnollisia julistuksia en lue itse tohon ylempään lyriikanlahkoon.
 
Ja jos opinkappale on duunattu Roomassa ateisti johtajan toimesta sen ajan folkloresta kansan kontrollivälineeksi niin saattaa aiheuttaa pientä antipatiaa.
 
the purity of German electronic music
Borlag
13.09.2009 01:36:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Uskonnon vertaaminen mielipiteeseen on mun mielestä absurdi asia. Mielipide on oman pään sisäinen analyyttinen perusteltu päätös, ja usko on paras valinta kasasta selityksiä kasalle kysymyksiä. Uskonnosta puhuminen mielipiteenä, on sama kun sanoisi valitsemiaan lottonumeroita mielipiteeksi.
 
Olisi ehkä pitänyt käyttää sanaa vakaumus tuon mielipiteen kohdalla, perus idea kuitenkin sama. Jokatapauksessa oma kantani asiaan on se, että vaikka kuulisin artistia jolla täysin samat ajatukset jostakin asiasta kuin itsellänikin, oli se sitten uskonnosta, politiikasta tai mistä tahansa, niin jos hän tuputtaa sitä musiikissaan, en jaksa sitä kovin kauaa kuunnella normaalisti.
 
sub zero
13.09.2009 01:39:31 (muokattu 13.09.2009 01:44:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa olla aika huonot sanat, että pilaisi biisin, joka on muilta osin hyvä. Laulakoot vaikka paskan väristä, kunhan musiikki on hyvää.
 
Okei, tietty jos sanoitukset käsittelee itselleen epämieluista aihetta, niin siinä voi herätä aina sitten biisistä jotain epämieluisia tunteita, jotka häiritsee musiikista nauttimista. Mut siitä voi päästä yli. Itseäni ei kai häiritse uskonnolliset sanat, kun esim blind willie johnsonia pystyy kuuntelemaan bachin kantaateista puhumattakaan (joissa lauletaan aina jotain tyyliin "iloitsen kuolemastani, voi kumpa se olisi jo tapahtunut")
 
arcUskonnon vertaaminen mielipiteeseen on mun mielestä absurdi asia. Mielipide on oman pään sisäinen analyyttinen perusteltu päätös, ja usko on paras valinta kasasta selityksiä kasalle kysymyksiä. Uskonnosta puhuminen mielipiteenä, on sama kun sanoisi valitsemiaan lottonumeroita mielipiteeksi.
 
Tuo "paras valinta" pitää tietysti olla niin pitkälle "analyyttinen perusteltu päätös" kuin mahdollista, mikäli etsitään totuutta. Ei ole mitään syytä, miksi uskontoon liittyvät väittämät eivät olisi samoin kriteerein arvioitavia mielipiteitä/väitteitä siinä missä muutkin väitteet. Tällaista ajattelua on alettu tarjota vasta lähinnä 1900-luvulla uskontojen puolustamiseksi. Aiemmin uskontoihin uskottiin oikeasti (ja monet vieläkin)
 
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
ANtTIKRISTUS
13.09.2009 03:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä otan asian vähän silleen, et jos black metalkin menee niin turhaa sitä semmoista hengellistä (jopa surkuhupaisan rajoilla menevää) kamaa alkaa vierastamaan. Eiköhän se pääasia ole, että musan tekijällä on hyvän tuloksen takaavat fiilikset kohdillaan... oli se sitten Jesse-hurmos tahi maanis-depressiivisyys tai jotain muuta.
 
Credence
13.09.2009 10:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä oikein tiedä uskonnollisia bändejä. Slayer, mutta se ei olekaan hyvä musta.
Tavallaan kaikki (kristittyjen) saatanasta jahkaavat bändithän on uskonnollisia.
 
/(off)topic " Mönkii takaisin sillan alle"
Zed
13.09.2009 11:17:46 (muokattu 13.09.2009 11:19:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joose Keskitalon biiseissä on usein pohjavireenä uskonnollinen sävy, mutta se ei välttämättä ole se varsinainen syy biisien olemassaololle. Joosen synkistely uskonnollisillakin aiheilla on todella näkemyksekästä ja piristävää verrattuna tähän normihihhuleiden "puudeli hyppii isäntäänsä vasten"-asenteella väsättyihin viritelmiin. Mies on nero.
 
"Matti Nykäsiä olemme kaikki, mutta itku kurkussa stippaaminen on vielä edessä." -Tommi Liimatta.
Kapane
13.09.2009 11:29:31 (muokattu 13.09.2009 11:29:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xulu: Kuis tää nyt häiritsee? Samat monoteimismit samoilta hoodeilta.
 
Ei mua se häiritse. Lähempänä mä olen sitä, kuin luterilaistakristinuskoa.
 
Skenehuora jo 6 vuotta.
RocknRoll
13.09.2009 11:38:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Faith +1 on aika hyvä, taitaa olla hiton suosittu. Jos oikein muistan niin jollei ihan tuplamirhamia myynyt jenkeissä, niin ainakin mirhamia myi varmasti.
Eli 1 000 000 myytyä albumia.
 
Osteri
13.09.2009 12:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa HB ( Holy Bible ? ) http://www.hbmusic.net
Uskonnollista hevanderia Suomesta, laulajana ihana Johanna. Minusta tämä vastaa otsikossa esitettyyn kysymykseen.
 
Osteri
13.09.2009 12:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ja tämäkin vielä Stryper http://www.stryper.com kristillistä heavy metallia, sukkahousu-kaudelta. Näköjään äijät heiluu edelleen ja levyä pukkaa.
 
Stryper stands for Salvation Through Redemption Yielding Peace, Encouragement and Righteousness. The Isaiah 53:5 under their logo is the bible verse that states "by His stripes we are healed".
 
arppah8
13.09.2009 13:12:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Petraa tuli diggailtua aikoinaan kovastikin ja käytyä jopa keikalla katsomassa. Kunpa löytäisi jostain bändin This means war! -levyn, oli kova.
 
http://www.youtube.com/watch?v=JAENjK1T3Bs
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Pelsi
13.09.2009 13:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainitaan vielä ruotsalainen Jerusalem.
http://www.youtube.com/watch?v=rolfWLb7PfM
http://www.youtube.com/watch?v=jIBNl0fTkRQ
 
elsewhere
13.09.2009 13:26:25 (muokattu 13.09.2009 13:32:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sri Harilla on ainakin muutama aika hieno veisu: http://www.last.fm/music/Sri+Hari, en kyllä tiedä kuinka hyvin tuota on saatavilla missään. Omani ostin aikoinani vastaan tulleelta Krishna-liikkeen jäseneltä, mutta menin tietysti hukkamaan levyn.
 
Inkubus Sukkubus soittaa ihan menevää rokkia, tosin biisit ovat aika samanlaisia:
http://www.myspace.com/inkubussukkubus (kannattaa tsekata Queen of the May tai Wytches). Tykkäsin kovin myös tästä: http://www.youtube.com/watch?v=YJoLmYea_wk. Hieman rauhallisempaa uuspakanafiilistelyä voisi löytyä esim. Waterboysin A Pagan Place-levyltä (erityisesti http://www.youtube.com/watch?v=jWC_lrDobYk tai http://www.youtube.com/watch?v=GimNcyGU0kg ). Myös Christy Mooren Burning Times kolahti aikoinaan tosi kovaa: http://www.youtube.com/watch?v=RntnpYTfpSc
 
Sitten on tietysti tämä norjalainen kirkonpoltto-osasto, mutta se ei ole minulle kovinkaan tuttua. Neofolk sen sijaan on, ja sen parista löytyy paljon hienoa uskonnollista tematiikkaa. Tsekkaa vaikkapa Boyd Ricen tuotanto, tai :Of The Wand & The Moon::in luontomystiiikka, tai vaikkapa kotimainen Tenhi, joka minusta kanavoi hienosti esikristillistä suomalaista sielunmaisemaa nykyaikaan.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
tender.insanity
13.09.2009 13:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Attack Attack!
 
Ainiin, tässä haettiin hyviä...
 
Kukkis 77
13.09.2009 17:25:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Sheep on aika timanttia. Tässä kappaleensa "Jeesus rakastaa".
 
http://www.veriryhma.org/Biisit/JeesusRakastaa.mp3
 
Huomatkaa monipuoliset ja koskettavat lyriikat.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «