Abeksi 11.09.2009 20:57:25 | |
---|
Jou! Ollaan bändin kanssa muuttamassa omaan treenikseen jonnekka tarvitsisin vahvistin puolella vähän järeämpää kamaa kuin 20 wattisen Ibanezini (vanhassa treeniksessä oli kamat valmiiksi). Sopivalta ratkaisulta tähän vaikuttaa Fender Rumble 210 kombo, jossa pientä päänvaivaa aiheuttaa sen eq, tarkemmin juuri keskitaajuudet. Nykyisessä treenivahvarissani (jo aikaisemmin mainitussa Ibanezissa) se on hoidettu yksinkertaisesti, niin että kaltaiseni ääliökin sen ymmärtää: yksi potikka. Middle. Siinä se. Tässä Fenderissä kuitenkin on kaksi! Low mids ja high mids (ja vielä "mid scoop" nappula joka leikkaa keskitaajuuksia pois). Tietysti ymmärrän perusidean miten nämä toimivat, mutta miten näillä saa esim. sellaisen släppäily-soundin jonka yhdellä nappulalla saa vain kääntämällä midejä pois? Kiitos. Ajatteleminen on yliarvostettua |
JussiKoo 11.09.2009 21:06:18 | |
---|
No, ensinnäkin ne sun omat korvasi ovat parhaat näissä säätöjutuissa. Aloitat asettamalla kaikki potikat klo 12 ja siitä koitat nappula kerrallaan, miten ne soundiin vaikuttaa. Helppoa. Sieltä se sulle sopivin soundi löytyy. leikkaa tästä -> -------------------------------------------------------------- |
hollstro 11.09.2009 23:06:14 | |
---|
No mikä pakko on ostaa sellaista vahvistinta minkä päälle ei ymärrä? vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Abeksi 12.09.2009 13:20:33 | |
---|
hollstro: No mikä pakko on ostaa sellaista vahvistinta minkä päälle ei ymärrä? No haluaisin oppia ymmärtämään ja saamaan vähän sellaista monipuolisuutta soundiin samalla. Ajatteleminen on yliarvostettua |
Visakoivu 12.09.2009 13:23:24 | |
---|
Abeksi: No haluaisin oppia ymmärtämään ja saamaan vähän sellaista monipuolisuutta soundiin samalla. Ei se muuten selviä kuin itse säätelemällä ja koittamalla. Eri vahvistimien equt on kuitenkin niin erilaisia, että jos ei ihan samaa laitetta omista niin aika vaikea on sanoa kuinka mikäkin nuppi soundiin vaikuttaa. Lisäksi tuloksiin vaikuttaa basso, vedätkö sormilla vai plekulla, onko polkusimia käytössä ym. -"Mikäs mies te oikein olette?"
-"Setämies." |
J.Nikkanen 12.09.2009 13:29:57 (muokattu 12.09.2009 13:32:40) | |
---|
Abeksi: No haluaisin oppia ymmärtämään ja saamaan vähän sellaista monipuolisuutta soundiin samalla. No sittenpä ehkä semmoinen vahvistin missä on eq ohitettavissa napin painalluksella. Siitä (eq) sitten hinkkaamaan vimosenpäälle slabathon-soundit ja napin painalluksella perusbassosoundit, OK? Paljon parjatussa mutta kuitenkin niin paljon käytetyissä Harken HA sarjalaisissa (jonkalaisen itsekin omistan) tämmönen on olemassa. Että ei muuta kuin suunnitelmat uusiksi?! hetimmiten edit: Tai sitten hoitelet nuo släppiäänet pedaalilla ja hommaat vahvistimen missä on kaksi nappia, on/off ja volumeh-he-he. Paha mustaenkeli vei pölynimurin. |
pekezu 12.09.2009 14:25:56 | |
---|
Itse olen ainakin löytänyt sopivan kompromissisoundin sormisoitolle, släppäilylle ja plekutykittelylle. Toki plekuhommissa kaipaa välillä lisää ylempiä middlejä, sormisoitossa hiukkasen pehmeyttä ja släppihommissa kirkkaampaa yläpäätä. Mutta pärjää tuolla yhdelläkin soundilla, jos ei krantuksi ryhdy. Sitten MultiDrivestä säröä lisäkkeeksi aina kun siltä tuntuu. Soundissa kannattaa unohtaa nappuloiden tuijottelu. Kuuntele, korvat kertoo kuitenkin soundista parhaiten, ei silmät. Kamat kusee, ei ihmiset. |
Kallekorvola 12.09.2009 16:03:53 | |
---|
Abeksi:Tässä Fenderissä kuitenkin on kaksi! Low mids ja high mids (ja vielä "mid scoop" nappula joka leikkaa keskitaajuuksia pois). Tietysti ymmärrän perusidean miten nämä toimivat, mutta miten näillä saa esim. sellaisen släppäily-soundin jonka yhdellä nappulalla saa vain kääntämällä midejä pois? Kiitos. släppisoundin saa painamalla sen "mid-scoop"-nappulan alas. kaikkeen muuhun saa sitten sävyä kääntelemällä niitä muita namiskoita. |
pekezu: Itse olen ainakin löytänyt sopivan kompromissisoundin sormisoitolle, släppäilylle ja plekutykittelylle. Toki plekuhommissa kaipaa välillä lisää ylempiä middlejä, sormisoitossa hiukkasen pehmeyttä ja släppihommissa kirkkaampaa yläpäätä. Mutta pärjää tuolla yhdelläkin soundilla, jos ei krantuksi ryhdy. Sitten MultiDrivestä säröä lisäkkeeksi aina kun siltä tuntuu. Soundissa kannattaa unohtaa nappuloiden tuijottelu. Kuuntele, korvat kertoo kuitenkin soundista parhaiten, ei silmät. Mulla taas menee niin että kaipaan sormisoitossa niitä ylempiä middlejä :) maihinnousu.net/superbullets |
Siderocks 13.09.2009 03:52:59 | |
---|
UncleFester: Mulla taas menee niin että kaipaan sormisoitossa niitä ylempiä middlejä :) Itte taas vetelen mieluiten ylämiddlet kokonaan helvettiin ja kunnon alamiddleboosti treblen kera kun rankalla kädellä tykkään hakata passoa ja toivon että kilinät ja kolinat kuuluu ja alapää leikkaa läpi mut ei sitä paskaa ylämiddlenarinaa. Miten ne nää menikään taas? Makuasiat mut näistä on paras kiistellä. No mikä pakko on ostaa sellaista vahvistinta minkä päälle ei ymärrä?+ Notta oppis uutta? miten näillä saa esim. sellaisen släppäily-soundin jonka yhdellä nappulalla saa vain kääntämällä midejä pois? Käännä molemmat middlet poies. "Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen"
-minä itse |
Muhwi 13.09.2009 09:39:46 | |
---|
Yleisen saundisäätökeskustelun nimessä kannattaa varmaan vielä mainita että säätimet toimii molempiin suuntiin, pari aiva kauhia kumisevaa keikkapaikkaa on muuttunut siedettäväksi ruuvaamaalla alamiddlet pois sensijaan että yrittäisi väkisin boostia ylempiä. "In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since there's no real market for masturbation, I had to fall back on my bass playing abilities."- Les Claypool |
pekezu 13.09.2009 15:15:03 | |
---|
Muhwi: Yleisen saundisäätökeskustelun nimessä kannattaa varmaan vielä mainita että säätimet toimii molempiin suuntiin, pari aiva kauhia kumisevaa keikkapaikkaa on muuttunut siedettäväksi ruuvaamaalla alamiddlet pois sensijaan että yrittäisi väkisin boostia ylempiä. Tottakai, taisin jossain ketjussa ja sanoa, että meidän treeniksellä pitää leikellä 360Hz aluetta, joka muuten on mun mielestä aika mehukas alue. Treenikämpälle se vaan kumisee liikaa. Edelleen korva on paras apu. Kamat kusee, ei ihmiset. |
molder 15.09.2009 10:53:52 (muokattu 15.09.2009 11:06:45) | |
---|
Aika mahdoton tehtävä neuvoa näin kirjallisesti. Mutta sen verran voin sanoa, että lähtökohtaisesti : Jos haet kunnon slap-bass saundia, (mikä se kenenkäkin korvaan on sitten); niin tuo combosi ei ihan välttämättä tuuttaa sellaista ulos?Tosin, en tiedä, miltä se sun saundaa, mutta omat kokemukseni tehottomista comboista on huonoja. SAundia ei löydä vaikka middleä vähentäisi. Kun läiskii peukulla menemään niin noissa comboissa saattaa ääni kadota kokonaan ja bottnet ja kaikki. Olisi hyvä olla tehoja niin ääni ei häviä kun piikittää.Niin oli oman 300W combon kanssa ainakin aikoinaan.Itse olen sitä mieltä, että hyvä slap-thumb-yms. saundi on ensin soittajasta kiinni, uusista kielistä ja sitten bassosta sitten rumpalista ja muista bändin soittajista ( etenkin volasta) ja viimeisenä sitten siitä styrkkarista ja sen equsta. Aloita neutraaleilla säädöillä. Ja testaat eka yksin sitä saundia ja sitten koko bändin kanssa. Ruuvvaamalla vaan. Miun mielestä hyvässä slap-saundissa päinvaston juuri pitää olla hyvää keskiääntäkin rutkasti, että se erottuu ja silloin kun basisti slappaa niin kitaristi ei turbo-junttaa vaan tikuttaa kiltisti tiki-.tiki ja antaa tilaa alakerrasta. ( Poikkeuksena Trujillo, Suicidal*/Infectious Grooves-funkympi tuotanto :) ) http://www.youtube.com/watch?v=djWQBO-ckCk Tässä Fenderissä kuitenkin on kaksi! Low mids ja high mids (ja vielä "mid scoop" nappula joka leikkaa keskitaajuuksia pois). Tietysti ymmärrän perusidean miten nämä toimivat, mutta miten näillä saa esim. sellaisen släppäily-soundin jonka yhdellä nappulalla saa vain kääntämällä midejä pois? Kiitos."The SOUND of VOLUME" |