Aihe: Peltien demppaus
1 2 3 4 5 6
Motte
07.01.2009 15:29:43
Jos ei voi käyttää tavallaan "hiljaisempaa", esimerkiksi vähemmän washaavaa peltiä olemassa olevasta valikoimastaan po. ongelmaan, niin valitsisin joko sopivan, jonkun jäykkyyden riisikepeillä soittamisen ja/tai peltien alapintaan lievän ductingteipinvedon väliltä - tai ehkä ripaus molempia, jumalanpilkkaahan tuo on joka tapauksessa...
Cimble
07.01.2009 15:54:40
toisella näistä hääkeikoista oli muuten helvetin hyvän näköinen morsian, eikä ollut kiva soitella Black nightia kun housut puristi... :S /offtopic

Bläk nait, tai sitten et! Minäkin olen huomannut, että kun joskus treeneissä tulee ajateltua kesken kaiken mitä sattuu, niin jopa soitto horjahtaa. Keikoilla ei ehkä niinkään kun se on "tositilanne". Mutta jos alkais ajatella sitä sexyä morsianta hääpuvun helmat korvissa, niin saattaispa komppiin tulla pieni notkahdus... ;) No hyi minua! En tosin ole muistaakseni ollut koskaan seksuaalisesti kiihottunut soittaessani, mutta olen joskus jopa nukahtanut treeneissä istualleen kesken soiton!
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Cimble
05.09.2009 20:05:59 (muokattu 05.09.2009 20:15:46)
Ketjun nostoa kun asiaa tuli...

Olin eilen keikalla suht tilavassa terassiteltassa. Rumpuja ei mikitetty mitenkään, vaikka bassarin olisi voinut mielellään mikittää. Olisi tuonut vähän läsnäoloa, lämpöä ja munaa saundiin. Tuollaisessa teltassa kun on aika kimpoileva akustiikka ja lyömäsoittimet muuttuu hyvin raikuvan diskanttipitoisiksi. Pöntötkin oli hyvässä vireessä studion jälkeen ja sointi/saundi olivat kunnossa dempatulla treeniksellä ja studiossa. Tuolla teltassa tietenkin rumpujen saundi oli ihan erilainen, mm. bassari oli ohut lämähdys, joka karkasi ilmaan. Ja virveli tietty tuli niin älyttömän kovaa. Bassaria ei ollut siinä tilanteessa mahdollista mikittää, mutta virveliä sai siedettävämmäksi peräti kolmella vessapaperi/jesse-dempillä. Mutta asiaan, ne pellit...

Tuossa tilassa pellit olivat rideä myöten hyvin kovaääniset ja räsähtävän diskanttipitoiset. Ei voinut tehdä muuta kuin kuin dempata jessellä ja vessapaperilla, tuli kuulemma paljon paremmat siihen tilaan. En dempannut niitä tukkoon. Mielenkiintoista oli se, että mulla oli suht medium 20" ride. Sellaista en monestikaan saa kuulumaan riittävästi settiini, soittotyyliini ja musiikkityyliin nähden. Nyt sitäkin piti saameri dempata, kun tuli lujaa.

Eräs saundeistakin paljon ymmärtävä ammattirumpali oli katsomassa keikkaa ja tuumi sen jälkeen, että peltejä ei dempata. On hommattava pienemmät ja hiljaisemmat pellit. Sinänsä hyvinkin asiaa ja hyvää näkemystä, mutta pitäisikö ostaa erikokoisia ja äänisiä peltejä semmoiset 10 kpl lisää..? Siitä voisi sitten aina valkata tilanteseen sopivat. Taidankin ottaa pikavippiä 3000 €...

Mutta en voi kyllä siinä mielessä vaihtaa pienempiin ja heppoisimpiin pelteihin, kun esim 17", 18" ja 19"rock- ja powerfull-crashini ovat tärkeitä soittoni, tyylini ja settini kokonaisuudessa toimien hyvin esim. treeniksellä ja studiossa. Jos sitten joku keikkapaikka aiheuttaa ongelmia, niin jesset ja vessapaperit kehiin. Koska sitten se toinen vaihtoehto on ohuemmat kapulat, ohuemmat ja pienemmät pellit, sekä toimivimman tatsin tuhoaminen.

Senkin olen huomannut, että jos esiintymässä on riittävän nimekäs bändi, tällaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Bändi luukutetaan tulemaan niin saatanan kovaa, kuin vain ikinä tarvitseekaan. Rumpalillakin voi olla vaikka 30" teräscrashit ja isku Tysoniakin kovempi. Ei sille kukaan tule sanomaan, että pitäis olla pienemmät crashit kun tulee niin lujaa jo lavasaundina.

Tämä on toisinaan tätä.
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
vitikka
05.09.2009 21:17:51
Närpiö:
Senkin olen huomannut, että jos esiintymässä on riittävän nimekäs bändi, tällaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Bändi luukutetaan tulemaan niin saatanan kovaa, kuin vain ikinä tarvitseekaan. Rumpalillakin voi olla vaikka 30" teräscrashit ja isku Tysoniakin kovempi. Ei sille kukaan tule sanomaan, että pitäis olla pienemmät crashit kun tulee niin lujaa jo lavasaundina.

Totta tuokin. Mutta ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että yleisön viihtymisen kannalta hyvä kokonaisbalanssi on tärkeää. Ei siellä yleisön puolella viihdy, jos pellit kilisee kuin kulkuset joulupukin pajalla aatonaattona..

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välillä pellit meinaa tulla yli ja silloin laitetaan teippiä niihin. Isommilla lavoilla puretaan sitten patoumat joita talven aikana on kertynyt. Tatsia en muuta. Peltejä ja tikkuja en vaihda. Yleisöä kuitenkin armahdan teipillä, jos tilanne sitä vaatii.
Määrä korvaa laadun, vai miten se oli?
Cimble
06.09.2009 08:09:14
vitikka: Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välillä pellit meinaa tulla yli ja silloin laitetaan teippiä niihin. Isommilla lavoilla puretaan sitten patoumat joita talven aikana on kertynyt. Tatsia en muuta. Peltejä ja tikkuja en vaihda. Yleisöä kuitenkin armahdan teipillä, jos tilanne sitä vaatii.

Samoin, omasta soitosta ja välineiden sopivuudesta ei tingitä. Jos yleisöllä on tuskia, Jesse armahtaa, minä en... :)

Ymmärrän kyllä senkin, että ammattilaisilla on monesti valikoima vehkeitä monenlaisiin olosuhteisiin. Itse en kuitenkaan ole ammattilainen, enkä voi/aio sijoittaa rahaa esim. joihinkin pienempiin reservipelteihin, joita sitten saattais tarvita muutaman kerran vuodessa.
"Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa.
kimizu
06.09.2009 12:30:24
Eilen olin serkkupojan häissä yleisön puolella ja bändin rumpali soitti tyylikkäällä ClubJordan -cocktail setillä. Volumet oli erittäin kohdallaan ja muutenkin bändillä oli hyvä meininki.

Kävin settitauolla juttelemassa rumpalin kanssa ja kehaisin samalla hyvää soittoa ja volumea suhteessa tilaan. Kaveri käytti todella erikosen näköisiä kapuloita, paksut toisesta päästä, ohenivat rajusti tippiä kohden aika pitkältä matkalta ja tippi oli suunnilleen vanupuikon pumpulitollon kokoinen, eli tosi pieni. Niillä on kuulemma helppoa soitella kevyesti, tremolot irtoaa hyvin ja peltisoundi pysyy kurissa pienen tipin ansiosta. En huomannut merkkiä ja mallia tarkistaa, pahus vieköön.

Paikalla oli myös dj joka, yllättäen, soitti levymusaa lähes identtisellä volumella bändin kanssa.
Juttelin jossain vaiheessa faijani kanssa äänenvoimakkuudesta, ja ukko oli sitä mieltä että bändiä pitäisi "kääntää hiljaisemmalle" kuten dj oli tehnyt jossain vaiheessa iltaa. Totesin että jos tuosta vielä bändiä hiljentää, voi soittamisen lopettaa kokonaan. Bändissä ei myöskään ole volumenappia niinkuin dj:llä. Isäukko ymmärsi kyllä yskän :)

Tämä keskustelu käytiin muutaman metrin päässä soittavasta bändistä vain hieman normaalia kovemmalla puheäänellä :) Subjektiivista on tuo äänenvoimakkuus.
Timing stinks but cheerfully winks...
moderndrummer88
06.09.2009 13:04:43 (muokattu 06.09.2009 13:08:05)
kimizu:
Kävin settitauolla juttelemassa rumpalin kanssa ja kehaisin samalla hyvää soittoa ja volumea suhteessa tilaan. Kaveri käytti todella erikosen näköisiä kapuloita, paksut toisesta päästä, ohenivat rajusti tippiä kohden aika pitkältä matkalta ja tippi oli suunnilleen vanupuikon pumpulitollon kokoinen, eli tosi pieni. Niillä on kuulemma helppoa soitella kevyesti, tremolot irtoaa hyvin ja peltisoundi pysyy kurissa pienen tipin ansiosta. En huomannut merkkiä ja mallia tarkistaa, pahus vieköön.

Kuulostaa Vic Firthin SD2 Boleroilta, http://www.djmmusic.com/mmDJM/Images/VF-SD2-AI.gif ite tykkään käytellä jazzin soitossa noita, saa tosi hyvän peltisoundin. Paksuus noissa on tosiaan jotain 2B-luokkaa ja materiaali vaahteraa.
Relaxin' At Camarillo...
kimizu
06.09.2009 19:20:02
moderndrummer88: Kuulostaa Vic Firthin SD2 Boleroilta, http://www.djmmusic.com/mmDJM/Images/VF-SD2-AI.gif ite tykkään käytellä jazzin soitossa noita, saa tosi hyvän peltisoundin. Paksuus noissa on tosiaan jotain 2B-luokkaa ja materiaali vaahteraa.

Saattoivat olla nuo, vaahteraa ainakin koska olivat niin kevyet, paksuudesta huolimatta. Täytyypä tsekata jostain musaliikkeestä tommoset.
ÄM
11.09.2009 18:45:11

kimizu: Saattoivat olla nuo, vaahteraa ainakin koska olivat niin kevyet, paksuudesta huolimatta. Täytyypä tsekata jostain musaliikkeestä tommoset.

Tässä on kans pari, joita itse käytän hiljaiseen soittoon:

http://www.promark-stix.com/product … 410b6c4-be9d-47b2-8f09-8643596acc14

http://www.regaltip.com/news.php?ne … id=&arcyear=2004&arcmonth=3

Noi on aika samanlaiset, mutta regal tip on hiukan painavampi, edestä. Ridessä huomaa parhaiten eron. Regal tippiin verrattuna pro mark on, kuin katkenneella kapulalla lyö rideä, varmaan kaikki tietää sen luonteen. En meinaa, että soundi olis yhtä paska, vaan voiman välittyminen rideen, tuo saman fiiliksen, kun taas regal tip tuntuu laskeutuvan raskaammin.

Molemmilla sujuu hiljaa soitto hyvin.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Bobana
11.09.2009 23:52:15 (muokattu 11.09.2009 23:54:39)
ÄM: Tässä on kans pari, joita itse käytän hiljaiseen soittoon:

http://www.promark-stix.com/product … 410b6c4-be9d-47b2-8f09-8643596acc14

http://www.regaltip.com/news.php?ne … id=&arcyear=2004&arcmonth=3

Noi on aika samanlaiset, mutta regal tip on hiukan painavampi, edestä. Ridessä huomaa parhaiten eron. Regal tippiin verrattuna pro mark on, kuin katkenneella kapulalla lyö rideä, varmaan kaikki tietää sen luonteen. En meinaa, että soundi olis yhtä paska, vaan voiman välittyminen rideen, tuo saman fiiliksen, kun taas regal tip tuntuu laskeutuvan raskaammin.

Molemmilla sujuu hiljaa soitto hyvin.

Toi on mulle uutta että kapuloilla volumea säädetään.
Oon tottunut siihen että herkällä tatsilla saa mitä vaan aikaseks. Jopa hiljaista ja miellyttävää soittoa.
Ja kyllä se onnistuu 2B:kin mikäli on ranteet notkeena.

EDIT:
Ja mikäli on ranteet tönkkönä niin sitten sweepataan. Niillä 2B:llä.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
moderndrummer88
11.09.2009 23:58:24
Kävinpä tuossa toissapäivänä niitä Cympadeja ihmettelemässä. Oikein toimiva kapistuksia, halvemmistakin rideistä sai sellaisen mukavan "dry ride" -soundin aikaan. Crasheissa pelas just niinkun pitikin, eli leikkasi suurinpiirtein neljäs-viidesosan volasta pois soundiin juurikaan vaikuttamatta.
Relaxin' At Camarillo...
OPJ1974
12.09.2009 08:40:13 (muokattu 12.09.2009 08:42:12)

moderndrummer88: Kävinpä tuossa toissapäivänä niitä Cympadeja ihmettelemässä. Oikein toimiva kapistuksia, halvemmistakin rideistä sai sellaisen mukavan "dry ride" -soundin aikaan. Crasheissa pelas just niinkun pitikin, eli leikkasi suurinpiirtein neljäs-viidesosan volasta pois soundiin juurikaan vaikuttamatta.

Minäkin testaillut niitä nyt muutamana päivänä ja kyllä, toimivat. Leikkaavat myös ainakin omissa pelleissäni ylätaajuuksia pois, soundi on siis tummempi/pehmeämpi. Mistä varmaankaan ei kukaan valita, en edes minä.

EDIT. Joo, ja erittäin mielenkiintoista olisi vertailla noiden vaikutuksia eri peltimerkkien ja valmistajien suhteen, että millaisia nyanssieroja olisi. Peltien profiili yms. vaikuttaa varmasti myös, MITEN noi vaimentaa.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
hollmi-5
12.09.2009 23:03:52
Kailis: Noihan vois asentaa vakiona mm. Paisteen 2002 synppeihin. Vai mitä Holestorm?

Minä en laita pelteihin mitään demppiä, joten ei ole kokemusta. Ei toisaalta tarvistakaan.
Soundit, piuhat ja kajarit.
hansakemanelius
12.09.2009 23:24:00 (muokattu 12.09.2009 23:24:31)

hollmi-5: Minä en laita pelteihin mitään demppiä, joten ei ole kokemusta. Ei toisaalta tarvistakaan.

Ei ole minullakaan yleensä tarvista mutta joissakin pienissä, akustisesti ongelmallisissa paikoissa aion kyllä kokeilla. Treenikämpällä kokeiltuani totesin että demppaavat sopivasti ilman että soundi kärsii. Ainoa poikkeus oli ride jonka kello mielestäni demppaantui hieman liikaa. Crasheissä Cympadit tuntuvat toimivan parhaiten.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Bobana
13.09.2009 00:21:38
Kailis: Noihan vois asentaa vakiona mm. Paisteen 2002 synppeihin. Vai mitä Holestorm?

Paisteet on räiskyvien soittajien synpsit vai symbaalitko ne oli.
Se on tullut huomattua että P:t ei anna paljoa armoa soittaessa vaan ovatten "omapäisempiä" kun Zilit.
Tästä juuri pidän. Tulee mitä käsketään.

Omat kokemukset rajoittuu 18" A Customiin Zil:n osalta. En tykännyt. Pelti oli kuin räkää käsittelyssä ja volumea sai hakemalla hakea. Kun saundia tuli niin oli kyllä hyvä. Sitä ei ole moittiminen.

Eli Paisteen synpit meigelle juum.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
sutikomppi
13.09.2009 15:19:35
Tästä on ennenkin keskusteltu. Rumpuja ja peltejä ei tule koskaan dempata. Se on aivan sama kun laittaisi jeesusteippiä kitarankielien ympärille. Mun hlökohtainen lähtökohtani on tämä.

Riisikepeillä soittaminen vaikuttaa tatsiin ja on jossakin määrin " luonnotonta". Tosin niitä joutuu joskus aivan pakosta käyttämään.

Halvat pellit lisäksi soivat, ei niin kauniisti. Kalliimmat ovat korvalle paremmat. Peltien paksuuksissa on eroja. Voisiko teidän rumpalilla olla esim. yksi thin crash.

Soiton volyymi lähtee käsistä ja tarpeeksi runsaasta treenistä. Kun kädet ovat asiallisessa kunnossa, myös hiljaa soittaminen onnistuu.

Sorry tämä töksähtelevä tyyli mutta nyt on kolmas yö menossa töissä. Pinna on jkv. kireällä.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Ruutikallo
13.09.2009 16:04:56
sutikomppi: Voisiko teidän rumpalilla olla esim. yksi thin crash.

Eikun kaksi extra thiniä
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
kimizu
13.09.2009 20:15:12
sutikomppi: Riisikepeillä soittaminen vaikuttaa tatsiin ja on jossakin määrin " luonnotonta". Tosin niitä joutuu joskus aivan pakosta käyttämään.

Soiton volyymi lähtee käsistä ja tarpeeksi runsaasta treenistä. Kun kädet ovat asiallisessa kunnossa, myös hiljaa soittaminen onnistuu.

Kun hanskat on kuosissa, onnistuu myös riisikepeillä soittaminen luontevasti, kuten myös sudeilla, kapuloilla jne. Minä hankaan rumpuja vaikka käsillä jos tilanne sitä vaatii.

Joskus hiljaisila keikoilla se kapulan tuottama ääni pellistä tuntuu liian terävältä vaikka soittaisikin volumen puolesta riittävän hiljaa. Silloin on ihan perusteltua käyttää erilaisia kapuloita, risuja, suteja, malletteja jne. halutun soundillisen lopputuloksen saamiseksi.

Joskus risuilla soittaminen avaa ihan uusia juttuja, muutenkin kuin soundin puolesta. Huomasin tämän viimeksi huttukeikalla. Piti soittaa nopeahkoa rokkikomppia risukepeillä ja 8-osien hakkaaminen alkoi käydä työstä reboundin puutteen takia. Avasin kevyesti haitsua ja vaihdoin lennosta suoriin neljäsosiin (peruskikka). Haikka alkoi elää omaa elämäänsä ja ikäänkuin lisäsi siitä keinumisliikkeestään johtuen sen "puuttuvan" 8-osan siihen komppiin. Tämä taas synkkasi todella makeasti komppikitaran kanssa. Syntyi kuin vahingossa hieman normaalista poikkeava ja uudella tavalla aksentoitu hauska rokkikomppi :)
markkuliini
13.09.2009 21:12:28 (muokattu 13.09.2009 21:18:31)

sutikomppi: Rumpuja ja peltejä ei tule koskaan dempata. Se on aivan sama kun laittaisi jeesusteippiä kitarankielien ympärille.

Eikä ole ollenkaan sama asia.Se on enemmänkin sama asia kun vaikka trumpetin sordiino. Onko sitäkin kiellettyä käyttää? Eihän dempatessa niinkään volumeen haluta vaikuttaa vaan soundiin.
Perustele paremmin.

Riisikepeillä soittaminen vaikuttaa tatsiin ja on jossakin määrin " luonnotonta".

Mitä tarkoitat luonnottomuudella? Luonnotonta eli vaikeaa sinulle, vai ylipäänsä "väärin"?
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)