isojussi 12.09.2009 00:00:41 | |
---|
Epämuusikko: Minä tiesin, mutta unohdin. Nimimies oli, mutta yleistää et voi sen perusteella. No en kai tietenkään - mut ei mun kai kannata enää parempaa hakeekseni mihinkään laitokseen pyrkiä? Voin vakuuttaa, että tunnit on hyviä ja homma toimii todella. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Epämuusikko 12.09.2009 00:02:30 | |
---|
isojussi: No en kai tietenkään - mut ei mun kai kannata enää parempaa hakeekseni mihinkään laitokseen pyrkiä? Voin vakuuttaa, että tunnit on hyviä ja homma toimii todella. En epäile hetkeäkään. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
rintapek 12.09.2009 01:24:04 | |
---|
Martso: Tuossa on se miina, että miksi musakoulutusta pitäis antaa aikuisille ilmaiseksi? Tarkoitan lähinnä versus muut harrastukset? Eihän se kuitenkaan mitenkään erityisasemassa ole, eikä saakkaan olla. Ei toi ny täälläpäin ilmaista ole muksuillekaan. Harrastukset maksaa. Ei voi mitään. One kind of music only - the good kind |
ron.aiden 12.09.2009 01:25:35 | |
---|
walttoni: Ehkä työmarkkinat vetäisivät sen 200-300 vastavalmistunutta eri musiikkibusineksen työpaikkoihin, ei tuo nyt niin utopistiselta tuntuis. Jostain lähteestä muutama vuosi sitten luin, että musiikin ammattikoulutukseen osallistuu about 3000 opiskelijaa. Mikähän lie tänä vuonna aloittaneiden määrä? Keikka ohi, nyt taas ehtii osallistua. Mulle soiteltiin joskus viime vuonna ja tarkistettiin yhteystietoja. Tarkoitus oli selvittää Stadiasta aikoinaan valmistuneiden sijoittumista työelämään. Mitään tarkempaa en kuitenkaan tuosta tutkimuksesta kuullut, liekö ikinä edes valmistunut (kyseessähän oli kuitenkin opinnäytetyö :) Mulla on mututuntuma, ettei ainakaan Stadiasta (popetjazz-puolelta, klasareista en tiedä) valmistuneilla mitenkään erityisen huonosti asiat ole. Leipä on ehkä ripoteltuna sinne sun tänne eikä sitä välttämättä mitenkään runsaasti ole, mutta noinhan asia muusikoilla ja pedagogeilla usein on. Samaa mieltä oon kuitenkin tuosta, että ammattikoulutuksen aloituspaikkojen määrää pitäisi tarkastella todella kriittisesti. does anybody knows? |
rintapek 12.09.2009 01:32:54 | |
---|
isojussi: ttä "Aina ei opettamisen osaaminen näköjään vaadi pätevyyttä". Miks vitussa työnsä tarvis tehdä anteeksöyydellen? Ei sun duunias kukaan muukaan arvosta, jollet sä ite ensin. "Oikeesta" ei voi aina tietää, mutta parhaani joka helvetin kerta.. Mä en tost opettamisesta hittojakaan tiedä. Sitä ny vaan joutuu tekemään. Ei ny millään muatoa liity soittamiseen, mut osaaminen ja opettaminen ny vaan on kaksi eri asiaa. One kind of music only - the good kind |
baron 12.09.2009 01:40:18 | |
---|
rintapek: Mä en tost opettamisesta hittojakaan tiedä. Sitä ny vaan joutuu tekemään. Ei ny millään muatoa liity soittamiseen, mut osaaminen ja opettaminen ny vaan on kaksi eri asiaa. Ai, mä oon ollut opettaja, ihan päätoimisesti. Musta se oli kivaa kun oli ahkerat tiedonhaluiset oppilaat jotka nälkäisinä halusivat niitä tiedonjyväsiä joita niille jaoin. Ja selvennys: En opettanut mitään musaan liittyvää. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
KoskPaavo 12.09.2009 01:45:57 (muokattu 12.09.2009 01:47:26) | |
---|
rintapek: Mä en tost opettamisesta hittojakaan tiedä. Sitä ny vaan joutuu tekemään. Ei ny millään muatoa liity soittamiseen, mut osaaminen ja opettaminen ny vaan on kaksi eri asiaa. Tota oon itsekkin pohtinut monasti , siis tosi monta kertaa kun joku kysyy että voisitko tuota mun tyttöä / poikaa opettaa en ole voinut sanoa muuta kuin että opettelen tässä itsekin kun on noita soittohommia.(kai mä jotain humppa-alkeita jollekin syrjäytyneelle nuorelle voisin antaa jos..) Näin ei tietenkään pitäis tehdä , mutta semmoinen on mun luonto. Sorry, mitähän mä nyt.. Humppamuseon intendentti |
rintapek 12.09.2009 02:40:38 | |
---|
baron: . Ja selvennys: En opettanut mitään musaan liittyvää. En o koskaan opettanu yhtikäs mitään musaan liittyvää. En edes omalle jälkikasvulle. Tuskin siinä meikäläisen opit ny edes kelpais, ennenko tarttee roudata. One kind of music only - the good kind |
Einherjar 12.09.2009 04:07:42 | |
---|
Perhana, kun on osuva aihe. Ei vaan nyt jaksanut ihan kokonaan lukemaan läpi. Lähipäivinä sitten lisää, jos sikseen.... ...että parhaani mukaan olen ottanut asioista selvää ja treenannut, minkä ehtinyt - yöt läpeensä. Mä en haluu tehdä samoja virheitä, kuin he... Ketään opettajaa erityisesti paheksumatta; Olisipa kaikilla opettajilla sama asenne. Nykyään tuntuu, että konsien opetuspuoli on ehkä taidollisesti ihan kohdillaan, mutta suurimmat sudenkuopat liittyvät siihen että A: opettaja yrittää opettaa oppilaitansa hänen "tyylinsä" jatkajiksi tai B: opetetaan soittamaan, mutta ohitetaan asenne työhön. Monetkaan konservatorioista valmistuneet eivät tunnu ymmärtävän, että muusikon ammatissakin joutuu tekemään "työ-keikkoja" elääkseen. Kaikki keikat koulutuksen jälkeen eivät suinkaan ole pelkkää jatsia, eikä mielenkiinto riitä välttämättä opettelemaan astetta helpompia biisejä kunnolla. Jotenkin tuntuu että monella valmistuneella on se asenne, että he ovat "valmiita muusikoita", jota he toki eivät ole. Onko kukaan? Minä ainakin jätän ammatissani varaa kehittymiselle _aina_. Keikkakokemus + itse bändin pyörittämisen ja bändissä pyörimisen perusmeiningit ovat monesti näiltä muusikoilta ihan hukassa. Puhumattakaan palkoista jne. Itse olen ihan täysin sitä mieltä, että konservatoriossa pitäisi olla pakolliset humppa- ja "pyrstön säestys"-kurssit, missä käytäisiin myös soittamisen lisäksi läpi niitä vaikeita juttuja, mitä keikkarintamalla tulee väistämättä eteen. Epäilisin, että harvalla on konsissa ne tyypit, jotka lähtevät ennakkoluulottomasti projekteihin, kun projekteihin mukaan. Olivat sitten haastavia tai ei. Tuntuu myös, ettei Suomessa olla saatu vielä jäsenneltyä musiikin opiskelun eri asteita kunnolla. Välillä tuntuu, että klassisen puolen konservatoriomuusikko käsitetään samaa vastaavaksi pop-jatsi -puolen amk-puolen kanssa ja perus pop-jats -puolen konsamuusikko on lähinnä turha tutkinto on lähinnä turha muusikon titteliin oikeuttava paperi, joka kilpailee lähinnä kansalaisopiston papereiden. Ammattinimikkeistä joku voisi tietävä kyllä valaista, että onko niillä amk- ja ammattiopisto-puolien kanssa eroa mitenkään... Ehkä tämän äänimiehen on parempi lopettaa avautuminen, ettei mennä liian syvälle, mutta tämä on nyt sitä jonkinmoista ääntä kentiltä, mitä ei ehkä aina kuulla... Arvostan kyllä hyvin soittavia henkilöitä, eikä huonosti soittaviakaan vastaan ole kummempaa... Enemmänkin minuun vaikuttaa se asenne, mikä on mukaan tarttunut... "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
mack the knife 12.09.2009 09:26:45 | |
---|
baron: Ai, mä oon ollut opettaja, ihan päätoimisesti. Musta se oli kivaa kun oli ahkerat tiedonhaluiset oppilaat jotka nälkäisinä halusivat niitä tiedonjyväsiä joita niille jaoin. Ja selvennys: En opettanut mitään musaan liittyvää. Siinä on just se ero, kun et opettanut musaan tai muuhun taideaineeseen liittyvää. Siksi mä jätin kesken, kun mä en halunnu 40 vuotta kuunnella tunnilla, että "millon täält pääsee vittuun". Poika sanoi just, että niiden tunnilla on sama fiilis ja se on kuitenkin lukion kakkosella. Että siis ei se ole vaan peruskoulujen ongelma. Mikä siinä lie, että musiikki on aina se paska aine, jossa on pakko käydä. Poika selitti, että esim. sen kaveripiirissä menettää kasvonsa, jos laulaa tunnilla opettajan pyynnöstä. Että siitä asenteesta lähdetään sitten. COVS n:o 1. |
Pula-Aho 12.09.2009 11:11:20 | |
---|
mack the knife: Mikä siinä lie, että musiikki on aina se paska aine, jossa on pakko käydä. Poika selitti, että esim. sen kaveripiirissä menettää kasvonsa, jos laulaa tunnilla opettajan pyynnöstä. Että siitä asenteesta lähdetään sitten. Olihan niitä muita paskempiakin esim. ruotsi. Omat pojat ovat nyt 4 - 5 luokkalaisia ja aikaste samanlaista tuntuu olevan niiden musan opetus kuin 40 vuotta sitten. Nokkahuilua ja laulua. Eipä se tuon ikäisiä poikia innosta. Ei se innostanut itseänikään aikoinaan. Epäilen että pikemminkin tappaa monelta sen vähäisenkin innostuksen. Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. |
Pirkka 12.09.2009 11:20:28 | |
---|
isojussi: Älä kommentoi asiaa, josta et mitään tiedä. Paitsi, että kommentoin sun musikkiopistoihin ja niiden "pölyihin" kohdistuvaa kommenttia. No mites sitte kaikki tuhannet peruskoulujen musiikinopettajat? Tuskin ne sen kummempia moniosaajia on? Eikös MuKalla käydä soittotunneilla monella eri soittimella, niin että jonkinlainen käsitys olisi miten niitä edes pidetään kädessä. |
Epämuusikko 12.09.2009 11:33:15 | |
---|
Pirkka: Eikös MuKalla käydä soittotunneilla monella eri soittimella, niin että jonkinlainen käsitys olisi miten niitä edes pidetään kädessä. Käydään. Rippuu sitten oppilaasta, ja paikoitellen koulun vaatimustasosta, jääkö se tieto tuohon. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
isojussi 12.09.2009 11:46:08 | |
---|
Kun nyt mentiin tohon peruskoulun musiikinopetukseen, niin kyllähän ensinnäkin soittimen kuin soittimen osaaminen lähtee siitä, että osaa laulaa sen, mitä meinaa soittaa - kukin sitten äänellään. Nokkahuilu nyt vaan on simppeli ja edullinen peli opetella edes jollain soittimella tuottamaan järjellistä musiikkia. Vähän vaan vois ehkä siihenkin asiaan panostaa, niin että se olis kaikille mukuloille mielenkiintoisempi. Toiseksi nää opetussuunitelmat yms on nykyään suurelta osin musiikin kohdalla ihan haistapaskan väärttiä, yläasteelle tullessaan kukaan ei osaa: - kansallislaulua - omaa maakuntalauluaan - ensimmäistäkään kansanlaulua. Kaiken maailman epämelodisen schaissepopin pakkosyöttö aloitetaan jo alaluokilla ja yläasteella homma vaan pahenee. Eihän nää perkeleen luokan- ja musiikinopettajat (positiivisia poikkeuksia lukuunottamatta) osaa ees laskee biisiä käymään. "N-Y-T-NYT!". Voi saatanan saatana. Koetin asiallisesti huomauttaa eräällekin, että laskis biisin kunnolla käymään. "Miksi?"....... on kuulemma meidän ammattilaisten juttuja.... hohhoijjakkaa. Jaa niin että opetetaan, miten soittimia pidetään kädessä. Paremminkin kai miten PÄIN soittimia pidetään kädessä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Omat kokemukset peruskoulujen musiikintunneilta ovat sitä, että nykynuoriso on vieraantunut laulamisesta ja muutenkin musiikista. Meteli ja tabulatuurit vievät niitäkin, joita vähän kiinnostaisi. Loppuja ei kiinnosta. Myöskin musiikinkirjojen kappalevalinnat herättävät välillä ihmetystä. Opettajia en tässä hommassa lähtisi syyllistämään. t: gradua vaille valmis musaope "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
isojussi 12.09.2009 11:57:54 | |
---|
Epämuusikko: ...Opettajia en tässä hommassa lähtisi syyllistämään. t: gradua vaille valmis musaope Joo siis järjestelmän tuotteita hekin ovat. Ole sinä erilainen ope ja tee hommia maalaisjärjellä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
jjussila 12.09.2009 14:09:59 | |
---|
isojussi: Joo siis järjestelmän tuotteita hekin ovat. Ole sinä erilainen ope ja tee hommia maalaisjärjellä. Mitä isommissa yksiköissä duunissa, sen varmemmin opsia seurailtava; ja se kun ei aina anna hirveesti pelinvaraa. ..ei helev...olisko noin?..... |
isojussi 12.09.2009 14:18:30 (muokattu 12.09.2009 14:20:26) | |
---|
jjussila: Mitä isommissa yksiköissä duunissa, sen varmemmin opsia seurailtava; ja se kun ei aina anna hirveesti pelinvaraa. Vieläkö opsin mukaan peruskoulun päättävän tarttis osata tuottaa omaa musiikkia jollain soittimella? E: Ei kai opsissa sanota, että "älä välitä, miten rumpukapuloista pidetään kiinni" tai että "laske biisit käynmään miten sattuu" Eikä kai niissä määrätä juuri mitä biisejä on vedettävä? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
jjussila 12.09.2009 14:35:49 | |
---|
isojussi: Vieläkö opsin mukaan peruskoulun päättävän tarttis osata tuottaa omaa musiikkia jollain soittimella? E: Ei kai opsissa sanota, että "älä välitä, miten rumpukapuloista pidetään kiinni" tai että "laske biisit käynmään miten sattuu" Eikä kai niissä määrätä juuri mitä biisejä on vedettävä? Todennäköisesti ei; vastaukseni oli lähinnä yleispätevä. Kuvittelisin, että on paljon kiinni myös koulun yleisestä ilmapiiristä; kuinka suhteudutaan "ei ops-suuntautuneeseen" opetukseen. ..ei helev...olisko noin?..... |
tanjuli 14.09.2009 06:52:50 | |
---|
E: Ei kai opsissa sanota, että "älä välitä, miten rumpukapuloista pidetään kiinni" tai että "laske biisit käynmään miten sattuu" Ei sanota, ei. Ongelma vaan on siinä, että opsi muuttui bändisoittopainotteiseksi, mutta se onkin sitten pikkasen vaikeempi saada ne nokkahuilupedagogit yhtäkkiä muuttumaan bändipedagogeiksi. Virkoja ei paljoa aukene, joten vaikka viimeiset 10 vuotta on valmistunut jo erittäin monipuolista ja bändihommat hanskaavaa pedagogia, niille ei ole kuin sijaisuuksia tarjolla. Eikä kai niissä määrätä juuri mitä biisejä on vedettävä? Ei määrätä, mitä on vedettävä, mutta jos olet itse soittanut vaikkapa klassista viulua elämäsi ja pärjännyt sillä 'nokkahuilumeiningillä', kynnys vaikkapa etsiä opetusmateriaalia / bongailla hyviä biisejä ja tehdä niistä itse lappuja on JÄRKYTTÄVÄN korkea. Ja tokihan on sitten se mukava pikku käytännön juttu, että suurin osa niistä bändisoittoikäisistä ei osaa olla ihmisiksi (esim. http://dekadenssi.blogspot.com/2009 … brittilapsia-tahdotaan-opettaa.html) sen vertaa, että niille vois antaa minkäänlaista soitinta käteen (kuulovauriovaara). Ryhmät ovat sen verran isoja, että vaikkapa just sen bändisoiton organisointi vaatii todellista mielikuvitusta, ja jos ei sitä omakohtaista bändisoittokokemusta ole, se voi yksinkertaisesti tuntua liian hankalalta. Ja toki tämä 'kaiken pitää olla hauskaa' -mentaliteetti näkyy aika huolella siinäkin: Ei niille kellään ole pokkaa opettaa jotain mistä on oikeesti hyötyä, koska joskus se vaatii toistoa ja harjoitusta ja sehän ei sovi. Koska musiikkihan on se ns. huilailuaine, josta pitää päästä läpi tekemättä yhtään mitään. nimim. maanantaikänkkärä [i hear voices but at least they're on tune] |