Aihe: Straton kampi katkesi, ruuvi jäi sisään.
1
epi2
11.09.2009 22:09:26
Eli siis, kampi katkesi juuresta, ja osa ruuvista jäi tallan sisään, ei ole juuri nyt ainakaan varaa ruveta tallaa vaihtelemaan, joten nyt ovat neuvot tarpeen. Miten saisin ruuvin pois?
aristoteles666
11.09.2009 22:13:42 (muokattu 11.09.2009 22:15:26)

pitää porata pieni reikä siihen kiinni jääneeseen osaan ja olla työkalu jossa on kuin pienet ruuvi kierteet vastakkaiseen suuntaan ja sillä se lähtee, ei aina sittenkään.tai jos on tuuma kierteet, poraat uuden reiän samaan paikkaan niin että millimetri kierteet käy siihen, millimetri kampi kun on paksumpi.

edit. yleensä täytyy vaihtaa blokki, ei koko tallaa vaan pelkkä blokki, kaupat myy niitä.
fox
11.09.2009 22:41:31

Jos sulla (tai jollain kaverilla) on tuollasia vastakierretappeja, joita Aristoteles tuossa kirjoituksessaan tarkoitti, niin aika helpolla lähtee, toki se voi olla, että ko. tapin kierteet on vähä leikkaantuneet siihen inertiablokin jengoihin. Ihan ensittäin: onko siin tallassa irroitettava se inertiablokki.. jos on, ota irti, on kolmella ruuvilla siinä pohjalevyssä.
Vaihtoehto A) Sulla ei ole vastakierretappeja saatavilla.. vähän hankalampi proggis tulee. Kokeilla voimme silti. Koita porata (varovasti) siihen kammen pätkän päähän reikä (tai pari, jos pieni poranterä, olis parempi) Ei tarvitse olla syvät reiät.. Pistä se inertiablokki tai, jos ei se oo irroitettava, niin koko talla vaikka hellan levylle lämpiämään. Pienen lämmityksen jälkeen pistät ruuvimeisselin tms. vääntimen siihen reikään, ja päättäväisesti koitat kääntää auki.

Vaihtoehto B) Vastakierretapilla, mielellään 3mm.. koitat siihen kammen pätkään porattuun 3 mm terällä tehtyyn reikään sitä kierretappia upottaa, lämmitys tässäkin eduksi.

Vaihtoehto C) Heität sorsalintua sillä blokilla ja ostat tilalle teräsblokin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
11.09.2009 22:46:55
Täällä kohtalotoveri.

Soitin Nevalaiselle ja vein Straton miehelle kouraan. Katkennut pätkä saatiin pois ja seuraavana päivänä Matti toimitti kitaran tuohon tien poskeen taloni edustalle uuden kammen kera. Koko toimitus maksoi 25 euroa (sis. ALV). En tiedä, tuliko halvaksi vai kalliiksi, mutta kuntoon tuli ja olen tyytyväinen.
pekurides
11.09.2009 23:01:29

Jucciz: Täällä kohtalotoveri.

Soitin Nevalaiselle ja vein Straton miehelle kouraan. Katkennut pätkä saatiin pois ja seuraavana päivänä Matti toimitti kitaran tuohon tien poskeen taloni edustalle uuden kammen kera. Koko toimitus maksoi 25 euroa (sis. ALV). En tiedä, tuliko halvaksi vai kalliiksi, mutta kuntoon tuli ja olen tyytyväinen.

hiukan provoa olen haistelevani....
Tunteella päin vittua.
Jucciz
11.09.2009 23:05:00
pekurides: hiukan provoa olen haistelevani....

Täh?

Virhe! Tyhjä tai liian hämmentynyt kirjoitus!
pekurides
11.09.2009 23:22:32 (muokattu 11.09.2009 23:25:04)

Jucciz: Täh?

Virhe! Tyhjä tai liian hämmentynyt kirjoitus!

Ehkä harkitsemattomasti sanani asettelin.

Veikkaisin että jos aloittaja veisi kitaransa nevalaiselle tuskimpa 25€ homma selviäsi.

Tämäkään ei ollut koko pointtini vaan se että monesti täällä kannustettu oma-aloitteisuus ja omien soittimien huoltamisen opettelu nyt kyseenalaistettiin huippu osaajan halvan hinnoittelun takia joltain osin.

...varsinkin kun kettu antoi vuosien kokemuksella todetut keinot millä liikkeen asentajakin sen tekisi.

taisin taas laukoa harkitsemattomasti..? :) no, eip millään pahalla kuitenkaan, pari bisseä jne.

muokataan nyt sen verran että:
Eipä tuo mikään iso operaatio ole että ehkä siihen siihen 25€ hommaa selviäisikin.. sitä kun yleensä ajattele kun viet kitaran pajalle niin se on 70€ alkava tunti vaika kielten vaihdosta olisi kyse:=)
Tunteella päin vittua.
wilo
11.09.2009 23:24:11
fox: Vaihtoehto A) Sulla ei ole vastakierretappeja saatavilla.. vähän hankalampi proggis tulee. Kokeilla voimme silti. Koita porata (varovasti) siihen kammen pätkän päähän reikä (tai pari, jos pieni poranterä, olis parempi) Ei tarvitse olla syvät reiät.. Pistä se inertiablokki tai, jos ei se oo irroitettava, niin koko talla vaikka hellan levylle lämpiämään. Pienen lämmityksen jälkeen pistät ruuvimeisselin tms. vääntimen siihen reikään, ja päättäväisesti koitat kääntää auki.

Olipa hyvä vinkki, tuon pistän muistiin vastaisen varalle.
Jucciz
11.09.2009 23:29:00 (muokattu 11.09.2009 23:31:54)
pekurides: Ehkä harkitsemattomasti sanani asettelin.

Veikkaisin että jos aloittaja veisi kitaransa nevalaiselle tuskimpa 25€ homma selviäsi.

Tämäkään ei ollut koko pointtini vaan se että monesti täällä kannustettu oma-aloitteisuus ja omien soittimien huoltamisen opettelu nyt kyseenalaistettiin huippu osaajan halvan hinnoittelun takia joltain osin.

...varsinkin kun kettu antoi vuosien kokemuksella todetut keinot millä liikkeen asentajakin sen tekisi.

taisin taas laukoa harkitsemattomasti..? :) no, eip millään pahalla kuitenkaan, pari bisseä jne.

Nyt ei kyllä mene mulla ihan jakeluun. Jos Nevalainen korjasi mun kitaran 25 eurolla, miksei hän korjaisi myös aloittajan kitaraa? Ei mulla ainakaan ole mitään "tuttavuusalennuksia" tuonne puljuun. Jos asuisin jossain muussa kaupungissa, veisin potilaan samalla tavalla "paikalliselle korjaajalle" kuin nyt Tamperelaisena vien Nevalaiselle.

Oma-aloitteisuus on toki aina plussaa, mutta tallan sisään katkenneen kammenpätkän onkiminen ei kyllä ihan joka pojan kotityökaluilla onnistu - ja sopivien tarvikkeiden ostamiseen voi hyvinkin tuhraantua enemmän rahaa kuin homman teettäminen ammattimiehellä (ja ainahan on mahdollisuus sössiä koko tallablokki vaihtokuntoon). Eri juttu tietty, jos katkoo kampia yhtenään... ;)

Nimim. "Kyllä mäkin mikit vaihdan ja intonaatiot säädän itse."
epi2
11.09.2009 23:31:30 (muokattu 11.09.2009 23:34:22)
Missäs tämä nevalaisen liike on tampereella?

.. taitaa tulla blokin vaihto vastaan...

Asia oli tosiaan niin että jostain syystä ruuvi oli vähän päässyt korkkaantumaan, eikä liikkunut kauhean hyvin urassa, olin varmaankin laittanut tallan vähän liian kireälle, ja tällöin uriin oli kohdistunut enemmän painetta "temppuillessa". Oli vielä ihan uus strato hitto vie....
Jucciz
11.09.2009 23:34:21 (muokattu 11.09.2009 23:34:51)
epi2: Missäs tämä nevalaisen liike on tampereella?

.. taitaa tulla blokin vaihto vastaan...

Tampereen toimipiste on Petsamonkatu 14:ssä. Tuonne olen kitarani pari kertaa kiikuttanut: kerran satularemppaa ja kerran tuota katkennutta kampea varten. Soita Matille ja kysy alustava hinta-arvio. Puh. 040 502 4492
blaekie
11.09.2009 23:40:26

fox: Vaihtoehto A) Sulla ei ole vastakierretappeja saatavilla.. vähän hankalampi proggis tulee. Kokeilla voimme silti. Koita porata (varovasti) siihen kammen pätkän päähän reikä (tai pari, jos pieni poranterä, olis parempi) Ei tarvitse olla syvät reiät.. Pistä se inertiablokki tai, jos ei se oo irroitettava, niin koko talla vaikka hellan levylle lämpiämään. Pienen lämmityksen jälkeen pistät ruuvimeisselin tms. vääntimen siihen reikään, ja päättäväisesti koitat kääntää auki.

Olipa hyvä vinkki, tuon pistän muistiin vastaisen varalle.

wilo: Olipa hyvä vinkki, tuon pistän muistiin vastaisen varalle.

Ja vielä ennen kiertämistä tämän lisäksi pieni ,terävä, muttei liian kova napautus joillain sopivalla tuurnalla siihen pätkään. Se pikkuisen venyttää niitä jymähtäneitä kierteitä, ja ne aukeaa helpommin, mutta kuten sanottua, ei lekaa, ei pajavasaraa, ei timpurinvasaraa, vaan sellainen pikkuinen 100-300 gramman kellosepän naputin.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
pekurides
12.09.2009 00:07:23

Jucciz: Nyt ei kyllä mene mulla ihan jakeluun. Jos Nevalainen korjasi mun kitaran 25 eurolla, miksei hän korjaisi myös aloittajan kitaraa? Ei mulla ainakaan ole mitään "tuttavuusalennuksia" tuonne puljuun. Jos asuisin jossain muussa kaupungissa, veisin potilaan samalla tavalla "paikalliselle korjaajalle" kuin nyt Tamperelaisena vien Nevalaiselle.

Oma-aloitteisuus on toki aina plussaa, mutta tallan sisään katkenneen kammenpätkän onkiminen ei kyllä ihan joka pojan kotityökaluilla onnistu - ja sopivien tarvikkeiden ostamiseen voi hyvinkin tuhraantua enemmän rahaa kuin homman teettäminen ammattimiehellä (ja ainahan on mahdollisuus sössiä koko tallablokki vaihtokuntoon). Eri juttu tietty, jos katkoo kampia yhtenään... ;)

Nimim. "Kyllä mäkin mikit vaihdan ja intonaatiot säädän itse."

.. vetäsin jo buutsit jalkaan, takki vielä ja baariin.... :)
Tunteella päin vittua.
Jucciz
12.09.2009 00:18:29 (muokattu 12.09.2009 00:19:20)
pekurides: .. vetäsin jo buutsit jalkaan, takki vielä ja baariin.... :)

Häviäjän valinta.

Nimim. "Peitto korviin ja unten maille..."
McNulty
12.09.2009 00:26:14
Jucciz: Häviäjän valinta.

Aijaa... jos on töissä baarissa ja vuoro alkaa?

Nimim. "Peitto korviin ja unten maille..."

Toiset ne nukkuu töissä... siksi heillä ei varmaan mitään kunnon ammattia olekaan :)
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
oiva tumpeloinen
12.09.2009 00:32:50
bonecrusher: Aijaa... jos on töissä baarissa ja vuoro alkaa?

Toiset ne nukkuu töissä... siksi heillä ei varmaan mitään kunnon ammattia olekaan :)

Ei taida olla Peku duuniin menossa.....=)
aristoteles666
12.09.2009 01:22:49

hups, kävin ulkona ja oli unohtunut että joskus se pätkä lähtee helposti kun vain ottaa blokin irti, koska sen kammen on tarkoitus nojata aluslevyyn.
gelsmond
13.09.2009 10:38:21
Ite joskus selvisin samasta ongelmasta vain jollain ruuvimeisselillä kiertämällä, vaikkei mitään reikiä tullutkaan porattua, kampi oli sen verran löysällä ollut että lähti vahingossa ihan helposti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)