Aihe: Tuplapedaalin osto-ohjeita?
1 2 3
hollmi-5
11.09.2009 23:07:15 (muokattu 11.09.2009 23:17:27)
Aika puuduttavaa lukea. Onko kukaan koskaan kuullut sanan hi-hat?

Vasemmalla jalalla on todella paljon tekemistä sen jalkalautasen kanssa. Puupäät pitää sitä kiinni ja jalat ovat niillä hemmetin tupliksilla.

Ostakaa niitä Milleniumeja ja itkekää! Kuka on kuullut "halvalla ei saa hyvää"-lauseen. kättä pystyyn vaan ja siitä sitten miettimään.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
11.09.2009 23:16:37

Joo kyllä kuitenkin tuplapedaalilla voi polkea vasemmalla jalalla myös haikkaa mutta singlepedaalilla ei voi polkea tuplapedaalia. Tä?

Nimimerkki "Ei tuplapedaalia eikä tule"

Hyvää tässä tarkoitetaan. Maailmassa on kuitenkin niin paljon muutakin musiikkia kuin sellaista johon tarvii vetää 300 bpm tupliksilla. Veikkaisin jopa että vitun paljon enemmän.
Vallu-Veke
11.09.2009 23:46:33
Kailis: Joo kyllä kuitenkin tuplapedaalilla voi polkea vasemmalla jalalla myös haikkaa mutta singlepedaalilla ei voi polkea tuplapedaalia. Tä?

Nimimerkki "Ei tuplapedaalia eikä tule"

Hyvää tässä tarkoitetaan. Maailmassa on kuitenkin niin paljon muutakin musiikkia kuin sellaista johon tarvii vetää 300 bpm tupliksilla. Veikkaisin jopa että vitun paljon enemmän.

Kyllä näin on ja se musa on vielä paljon parempaa on se hyvä puoli, mutta se on jo politiikkaa.....
Mutta ei tarvitse olla liian jyrkkä ja en viittaa Kailikseen nyt.
Jokaisen oma tyyli löytyy joka tapauksessa, kun aikaa kuluu. Polkimet vaihtuu sitten, jos on tarve. Vitunko takia ne mestarit ostaa rumpuja ja härpäkkeitä koko ajan, jos se homman juoni on päivän selvä ollut jo ennen opettajaopistoon menoa?
Itse en näe mitään pahaa siinä, että lähtee hakemaan homman jujua tupliksilla heti alkuun, jos mielimusa antaa viitteitä siihen suuntaan.
Itselläni on tuplikset myös, mutta sinkkuja vain käytän nykyään ja olen sen alan mestari ja en häpeä sitä myöntää.
Kokeilin kuitenkin huvikseen ykspäivä vanhoja tupliksiani. Vasemmassa ei ole todellakaan samanlaista voimaa kuin oikeassa, vaikka hihattimen mestari olen.
hansakemanelius
11.09.2009 23:50:05

Vallu-Veke: Vitunko takia ne mestarit ostaa rumpuja ja härpäkkeitä.

No minkä sitten.....?
Toivossa on hyvä elää.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
hollmi-5
12.09.2009 00:07:34
Vasemmassa ei ole todellakaan samanlaista voimaa kuin oikeassa, vaikka hihattimen mestari olen.

Mistä olet saanut mestaritutkinnon?
hansakemanelius
12.09.2009 00:16:22 (muokattu 12.09.2009 00:17:00)

Vallu-Veke: Vaihda alaa, jos tökkii, jo ihan kuuntelijoiden takia.
Olet todennäköisesti vaan lahjaton.

Kuuntelijoilla tarkoitat nyt keitä? Soittohommissa yhden tyyppisiä ja varsinaisessa ammattissani toisenlaisia. Vai pitääkö tehdä alan vaihto molemmissa hommissa?
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Groovi
12.09.2009 00:31:26
Kannattaako väitellä siitä, että Formula-1 autoa ajetaan keppi- tai nappivaihteilla? Kyllähän se yhden spedun tekniikka on opittava raakasti kantapään kautta, mutta ei se sitä meinaa etteikö tuplapedaalilla saa myöhemmin mitään aikaan.
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
moderndrummer88
12.09.2009 00:36:37
Groovi: Kyllähän se yhden spedun tekniikka on opittava raakasti kantapään kautta, mutta ei se sitä meinaa etteikö tuplapedaalilla saa myöhemmin mitään aikaan.

No siitä kai tässä on ollutkin puhe, että heti alkuun niitä tuplia ei kannata mennä hommaamaan, vaan opettelee ensin yhdellä spedulla soittelemaan.
Relaxin' At Camarillo...
Vallu-Veke
12.09.2009 00:54:40
hollmi-5: Mistä olet saanut mestaritutkinnon?

Hei älä nyt pelkää! Kukaan ei ota sinulta sitä nettirumpusensei-titteliä.
Sinä olet se O-Sensei, mitä rumpuihin tulee.
KUMARRAN.
Sinä saat pitää sen tittelin tottakai. Kukaan muu ei yllä lähellekkään.
Ole hyvä vaan. Sinä olet muusikoidennetin kunkku.
Siis vain netin suurmestari tottakai, kun muualla sinusta ei ole kuultu, vaikka ehkä annat ymmärtää asioiden laidan olevan toisin, mutta mennään näillä tiedoilla?!
hollmi-5
12.09.2009 09:47:44
Kätisyys ja jalkaisuus on rumpalille iso haaste. Soitatin oppialillani ihan perus singlestrokerollia pien ryhmässä. Hyvin kuuli, kumpiko kätinen oli. Jaloissa sama juttu. Tuplia treenatessa vain tahtoo mennä balanssi jalkoihin ja se kuuluu koko soitossa.
kincy
12.09.2009 10:31:20 (muokattu 12.09.2009 10:33:44)

Hienoa jätkät!:)
Aloittaja kysyi ihan asiallisen kysymyksen, mutta rölölööksihän tämä taas meni yllättäen. M.netin kirosanat: Ulrich ja tuplapedaalit.

Kannattaako väitellä siitä, että Formula-1 autoa ajetaan keppi- tai nappivaihteilla?

Tästä tulikin mieleeni iltapäivän aika-ajot. Mitenhän Fisichella pärjää, vai jäädäänkö jumbosijoille. Toinen mielenkiintoinen on Adrian Sutil Force Indiallaan..
seppo i
12.09.2009 10:36:20 (muokattu 12.09.2009 10:42:17)
Mulla ei sinänsä ole mitään tuplapolkimia vastaan. Harjoittelu/soittaminen niillä vehkeillä toimii aika monelle tyypille nykyään. Itsekin olen ollut niitä hankkimassa, mutta aina on tullut muuta mielenkiintoisempaa eteen. Tuplisten suosio vaan osoittaa, miten metalli jyrää nuoremman väen keskuudessa. Mitä isommat edellä, sitä vähän pienemmät matkien perässä jne. Esim. Metallican suosion täytyy johtua jostain tällaisesta, nehän on jo viiskymppisiä väsyneitä pappoja (tuttu ikä) ja silti junnut ne vaan fanittaa. Kummipoitsullekin piti hankkia tuplat esikuvien mukaisesti muutaman vuoden soiton jälkeen, ja aika hyvin tosin soitto soi jo muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen, paljon paremmin kuin mulla.

Tästä voi olla ihan turha keskustella, mutta mun mielestä tuplapolkimien kanssa yli-innokkaasti hääriminen toimii musiikissa vain tehokkaana grooventappajana. Eipä se groove taida olla nykymetallimeiningissä edes tarkoitus, valitettavasti. Vain kellontarkka, metronomia matkiva tikutus. Samalla muukin soitto helposti kärsii svengin kroonisesta puutteesta, koska tuplabassarisoitossa haitsu/virppa on vähän statistin asemassa. Tämä on rittänyt mulle omaksi selitykseksi jättää tuplapolkimet kauppaan.

Ps. Kincy, kirjoiteltiin näköjään yhtäaikaa, ja miten se Metallica tulikaan mieleen :P
pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane
kincy
12.09.2009 10:42:03 (muokattu 12.09.2009 10:45:27)

Tästä voi olla ihan turha keskustella, mutta mun mielestä tuplapolkimien kanssa yli-innokkaasti hääriminen toimii musiikissa vain tehokkaana grooventappajana. Eipä se groove taida olla nykymetallimeiningissä edes tarkoitus, valitettavasti. Vain kellontarkka, metronomia matkiva tikutus. Samalla muukin soitto helposti kärsii svengin kroonisesta puutteesta, koska tuplabassarisoitossa haitsu/virppa on vähän statistin asemassa. Tämä on rittänyt mulle omaksi selitykseksi jättää tuplapolkimet kauppaan.

Mutta eihän sitä tuplapedaalia välttämättä käytetä aina pelkkään tasapaksuun tukutukuun? Voihan sillä heittää mukavia mausteita soppaan.
Enkä minä itse henk.koht ymmärrä miksi jengi luulee juniorien olevan noin ylenpalttisen kiinnostuneita pelkästään siitä sairaan nopeasta tuplatyöskentelystä?
Omalle kohdalle ainakin on sattunut paljon nuoria, joita ei edes kiinnosta se yltiömääräinen nopeus, vaan lähinnä oikea, jämäkkä tatsi tuplapedaalityöskentelyyn ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Hoho!
Telepatiaa, seppo i :) mutta valitettavasti vertaus Metallicaan oli aika kehno, ei thrash-metallissa yleensä näin karkeasti ajatellen näyttele kovin merkittävää osaa nuo nopeat basarit. Etenkään Metallican osalta. Mutta ymmärsin pointtisi:P
Vallu-Veke
12.09.2009 10:52:02
Tuplilla voi soittaa muutakin, kuin tukutukua. Sillä voi tehdä aika kivojakin juttuja.
Huono puoli, että se rumpusetin yksi ehkä mahtavimmista jutuista jää hyödyntämättä, eli hihat.
Helvetillisessä tukutukussa kädet jää tosiaan kyllä väkisin huutolaispojan asemaan. Siksi se tukutuku kuulostaa mun korvaan yleensä enemmän teknolta, kuin heviltä.
Mutta jos tuplilla vetää jotain bassokuviota, niin ei ne kädet pitäisi siinä unohtua sen enempää, kuin yhdellä polkimella. Eli kannattaa keskittyä svengiin hieman sen nopeuden kustannuksella, niin siitä tulee lasta ja paskaa.
seppo i
12.09.2009 10:59:36 (muokattu 12.09.2009 11:00:55)
Kincy, kirjoittamasi pitää varmasti paikkansa joidenkin tuplabassarimiesten kanssa. En tiedä kaikkien tuplilla harjoittelevien musiikkimakua, koska en ole vieressä soittoa seuraamassa. Silti aika usein tälläkin palstalla ne tuplapoljinkysymykset koskee sitä, miten saisi soittoon lisää nopeutta.
Ehkä se Metallica -vertaus tosiaan oli kehno, raadollisesti vaan levittelin omia antipatioita tuota äijälaumaa kohtaan, valitan..

Tällaiset tyypit kuin Jason Bittner, Chris Adler, Derek Roddy. Varmasti hyviä soittajia, mutta mun korviin kavereiden soitteet on aika yhdentekeviä. Silti sen junnujengin, jonka tunnen, esikuvia. Ja näille jätkille nopeus on ennen kaikkea.

Jos tuplamiehistä pitäisi mainita joku, joka osaa mun mielestä hoitaa homman hyvällä maulla, on Gavin Harrison. Tuplistouhu on vain mauste, ei itsetarkoitus.
pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane
kincy
12.09.2009 10:59:40 (muokattu 12.09.2009 11:06:43)

Vallu-Veke: Tuplilla voi soittaa muutakin, kuin tukutukua. Sillä voi tehdä aika kivojakin juttuja.
Huono puoli, että se rumpusetin yksi ehkä mahtavimmista jutuista jää hyödyntämättä, eli hihat.
Helvetillisessä tukutukussa kädet jää tosiaan kyllä väkisin huutolaispojan asemaan. Siksi se tukutuku kuulostaa mun korvaan yleensä enemmän teknolta, kuin heviltä.
Mutta jos tuplilla vetää jotain bassokuviota, niin ei ne kädet pitäisi siinä unohtua sen enempää, kuin yhdellä polkimella. Eli kannattaa keskittyä svengiin hieman sen nopeuden kustannuksella, niin siitä tulee lasta ja paskaa.

Kädet unohtuu?
Ois mukava nähdä ihan konkreettista pätkää tai esimerkkiä moisesta?
Ei ainakaan itselleni tule mieleen esimerkkiä moisesta, mutta haluaisin avartaa itseäni mielelläni jollain esimerkillä. Voihan olla etten ole kiinnittänyt asiaan huomiota.

Seppo I: Tuplistouhu on vain mauste, ei itsetarkoitus.

Hyvä pointti. Mutta toisaalta taas meikäläisen mielestä tuokin on sidoksissa ihan puhtaasi musiikkigenreihin. On olemassa genrejä, joihin tuplabasarit vain kuuluvat oleellisena osana.
hollmi-5
12.09.2009 11:04:04
Katsokaa vaikkapa Thomannin sivuilta, mikä on eniten myyty tuplaspedu: http://www.thomann.de/fi/millenium_pd222_pro_serie_fussmaschine.htm sijoitus: 134 myydyimpien listalla. Eli kaikistamyydysitä artikkelesita tuolla sijalla.

Myydyin sinkkuspedu ei ole lähimankaan yhtä suosittu.

http://www.thomann.de/fi/millenium_pd122_pro_serie_fussmaschine.htm sijoitus 446

Minä luen tuon niin, että halpaa ostetaan ja enimmäkseen tuplamallista, kun bassorummun pedaalista on kyse.
kincy
12.09.2009 11:11:27

hollmi-5:
Minä luen tuon niin, että halpaa ostetaan ja enimmäkseen tuplamallista, kun bassorummun pedaalista on kyse.

Oikeassahan sinä tuossa olet. Suurta eroahan saattaa selittää osaltaan myös se, että kun junnu ostaa rumpusetin, siinä tulee mukana sinkkupedaali. Luulisi tuon laskevan hiukan sinkkujen myyntiä. En tiedä, kuhan lämpimikseni arvailen:)
Surullista tuossa on, että edullinen hinta on se, mikä ratkaisee.
Thyrblast
12.09.2009 11:20:09
seppo i:
Jos tuplamiehistä pitäisi mainita joku, joka osaa mun mielestä hoitaa homman hyvällä maulla, on Gavin Harrison. Tuplistouhu on vain mauste, ei itsetarkoitus.

Tästä olen samaa mieltä. Hyvin sanottu.

Lisäksi, jos se ei ole ainoastaan mauste, niin kyllä silloin pitää mielestäni olla kaksi bassaria perkele!!! ;)
Onhan se soittotuntumakin jo parempi kahdella bassarilla soitettaessa, ulkonäöstä nyt puhumattakaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)