Aihe: Kevyen musiikin koulutus vs työllisyys
1 2 3 4 5 6 7 8
Pirkka
11.09.2009 19:32:56
isojussi: Tällä hetkellä käyn laulunopettajalla, jonkatasoista ei varmasti opistojen pölyistä löydy. Ei halpaa, mutta hintansa väärtiä.

Nonniiii..... Kovat on kommentit.
ron.aiden
11.09.2009 19:51:15 (muokattu 11.09.2009 19:55:24)
isojussi: Ja ennen kun uhoat lisää, otapas selvää, ketkä ihan lainkin puitteissa voivat opiskella musiikkiopistoissa ja -kouluissa ja keiden taas pitää pulittaa moninkertaiset lukukausimaksut mahdollisista vapaalinjan paikoista - jos niitä yleensä on.

Uhoat?? Kuka täällä oikein uhoaa?

Koko koulutussysteemi on monelta kantilta kieroutunutta ja ahneuden ajaman vastuuttomuuden kyllästämää...

Ammattikoulutukseen valmistavissa laitoksissa, musiikkiopistoissa ja -kouluissa tähdätään vain ammattiin valmistavaan opetukseen. Oppilaiden motivointi ja innostaminen ei kiinnosta suurinta osaa umpioutuneista opettajista paskan vertaa ja harrastuksekseen musisoivilla pyyhitään persettä kuin Nalle Takulla...

Toi sun aiempi postaus oli vaan sen tasoista bullshittiä ja karkeaa yleistystä, että siihen oli pakko puuttua. Mutta jos oikeasti olet tuota mieltä niin mitäpä sitä vastaan väittämään. Sun totuus vaan ei ole koko totuus tässä asiassa.

Musiikkiopistoon pääsee opiskelemaan kunnan asukas jos läpäisee musiikkiopiston pääsykokeen. Jos kuntasi ei ole tehnyt sopimusta musiikkiopetusta järjestävän kunnan kanssa, on lukukausimaksu luonnollisesti korkeampi. Aikuisella on mahdollisuus opetukseen, jos aikuisopetusta ylipäätään järjestetään. Aika harvassa vaan taitavat olla ne kunnat, jossa aikuisille kustannetaan musiikkikoulutusta veronmaksajien varoin. Sitä varten on yksityiset koulut ja kansalaisopistot.
does anybody knows?
walttoni
11.09.2009 20:33:04
Koulutushan on ihan positiivinen juttu, olipa se sitten kenen tahansa järjestämää. Yksityisistä "opistoista" kokemusta vain pojan rumpuopetuksen verran, se oli ainakin ollut hyvää. Yhteiskunnan varoilla varmaan pääsääntöisesti hyvää opetusta.

Siitä ei nyt liene avauksessakaan kyse, vaan siitä onko koulutusta liikaa, sopivasti vai liian vähän. Ammattiin tähtäävää opetusta on liikaa, sillä jokaikinen vuosi valmistuu enemmän ammattimuusikoita, kuin alalla on ammattimuusikon työpaikkoja kevyen ja klasari puolen bändeissä yhteensä. Ei taida armeijan soitto-oppilaatkaan enää 100 varmasti työllistyä soittokuntiin?

Tuosta pitäisi seurata se ,että alalla on suurehko työvoimareservi...no se onkin sitten toinen juttu.
COVS2.
Martso
11.09.2009 20:39:36 (muokattu 11.09.2009 20:42:04)
walttoni: Ei taida armeijan soitto-oppilaatkaan enää 100 varmasti työllistyä soittokuntiin?

Minun käsittääkseni tuota soitto-oppilas -järjestelmää ei ihan vähään aikaa ole ollu olemassakaan.

Edit: Tarkistin ja 1995 on lopetettu tuo järjestelmä.
Epämuusikko
11.09.2009 21:15:54
isojussi: Ja ennen kun uhoat lisää, otapas selvää, ketkä ihan lainkin puitteissa voivat opiskella musiikkiopistoissa ja -kouluissa ja keiden taas pitää pulittaa moninkertaiset lukukausimaksut mahdollisista vapaalinjan paikoista - jos niitä yleensä on.

Ikä ja taito määrää.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Meisseli
11.09.2009 22:36:13

Työllistyminen on todella suurelta osin ns "itestä kiinni"

Koulutuksesta ei ole haittaa, mutta kyllähän koulutusta on todella paljon. Tosin itse olen ollut koulutuksessa josta valmistuneista ehkä 15% on sen jälkeen työllistynyt. Nekin jotka ovat edes jollain tasolla työllistyneet olivat aktiivisia jo koulussa ollessaan.

Loput? Eivät.
Musiikin opiskelija
walttoni
11.09.2009 22:42:05
Meisseli: Työllistyminen on todella suurelta osin ns "itestä kiinni"

Koulutuksesta ei ole haittaa, mutta kyllähän koulutusta on todella paljon. Tosin itse olen ollut koulutuksessa josta valmistuneista ehkä 15% on sen jälkeen työllistynyt. Nekin jotka ovat edes jollain tasolla työllistyneet olivat aktiivisia jo koulussa ollessaan.

Loput? Eivät.

Ehkä työmarkkinat vetäisivät sen 200-300 vastavalmistunutta eri musiikkibusineksen työpaikkoihin, ei tuo nyt niin utopistiselta tuntuis.

Jostain lähteestä muutama vuosi sitten luin, että musiikin ammattikoulutukseen osallistuu about 3000 opiskelijaa. Mikähän lie tänä vuonna aloittaneiden määrä?
COVS2.
isojussi
11.09.2009 23:04:32
ron.aiden: ... Sun totuus vaan ei ole koko totuus tässä asiassa.

Toivottavasti. Ainakin yhden musiikkiopiston totuus se on.

Musiikkiopistoon pääsee opiskelemaan kunnan asukas jos läpäisee musiikkiopiston pääsykokeen.

Tiettyyn ikään asti.

Aika harvassa vaan taitavat olla ne kunnat, jossa aikuisille kustannetaan musiikkikoulutusta veronmaksajien varoin. Sitä varten on yksityiset koulut ja kansalaisopistot.

Tommosessa hajauttamisessa ei mielestäni vaan oo mitään järkeä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
11.09.2009 23:06:05
Pirkka: Nonniiii..... Kovat on kommentit.

Älä kommentoi asiaa, josta et mitään tiedä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Epämuusikko
11.09.2009 23:07:58
isojussi: Älä kommentoi asiaa, josta et mitään tiedä.

Varmasti joku näillä palstoilla tietää "opistojen pölyistä".

Jopa tällä palstalla.
Meisseli
11.09.2009 23:14:32

walttoni: Ehkä työmarkkinat vetäisivät sen 200-300 vastavalmistunutta eri musiikkibusineksen työpaikkoihin, ei tuo nyt niin utopistiselta tuntuis.

Jostain lähteestä muutama vuosi sitten luin, että musiikin ammattikoulutukseen osallistuu about 3000 opiskelijaa. Mikähän lie tänä vuonna aloittaneiden määrä?

Meitä alotti 5 Oulussa :)
Musiikin opiskelija
Martso
11.09.2009 23:19:39
isojussi: Tommosessa hajauttamisessa ei mielestäni vaan oo mitään järkeä.

Tuossa on se miina, että miksi musakoulutusta pitäis antaa aikuisille ilmaiseksi? Tarkoitan lähinnä versus muut harrastukset? Eihän se kuitenkaan mitenkään erityisasemassa ole, eikä saakkaan olla.
Martso
11.09.2009 23:20:26
isojussi: Älä kommentoi asiaa, josta et mitään tiedä.

Pirkka taisi valmistua tuossa just yhestä "opistosta".
Epämuusikko
11.09.2009 23:27:43 (muokattu 11.09.2009 23:29:15)
Meisseli: Meitä alotti 5 Oulussa :)

Kaketsulla, ei Intiössä :)

mikäli vanhat merkit pitää paikkansa, Intiössä jotakuinkin sama. Näin siis useiden pääsykoekomppauksien otannalla (anteeksi, pätemisen tarpeeni oli ylitsepääsemätön!).
Meisseli
11.09.2009 23:33:53

Ei se mitn :) komppasithan minunkin kokeita kerran :)
Musiikin opiskelija
isojussi
11.09.2009 23:37:06
Martso: Tuossa on se miina, että miksi musakoulutusta pitäis antaa aikuisille ilmaiseksi? Tarkoitan lähinnä versus muut harrastukset? Eihän se kuitenkaan mitenkään erityisasemassa ole, eikä saakkaan olla.

Ei ilmaiseks, mutta järkihintaan, eikä niitä soittokuntia ym tars pihallekaan savustaa. Kun voisin kertoo kaiken. Tai voin sulle, mut en tässä....

Pirkka taisi valmistua tuossa just yhestä "opistosta".

Mutta ei tiä kellä mä käyn.
isojussi
11.09.2009 23:38:11
Epämuusikko: Varmasti joku näillä palstoilla tietää "opistojen pölyistä".

Jopa tällä palstalla.

En tätä epäillytkään.
Epämuusikko
11.09.2009 23:40:09
isojussi: Mutta ei tiä kellä mä käyn.

Minä tiesin, mutta unohdin. Nimimies oli, mutta yleistää et voi sen perusteella.
isojussi
11.09.2009 23:58:43 (muokattu 12.09.2009 00:04:58)
WanhaWetäjä: Kuinka moni wanhemmista ymmärtää jotain näistä asioista?Tällä alueella kusettaminen ja rahastaminen on äärimmäisen helppoa, jos vaan pokeri riittää...enkä tarkoita sua, mutta tiedän tapauksia kyllä.

Joo - ymmärrän. Siks näistä pitääki puhua. Mielelläni otankin kritiikkisi vastaan ja siitä keskustelen.

Toisaalta, miten ihmeessä sä voit opettaa kitaran/bassonsoittoa?Ettei tule opetettua teknisesti vääriä asioita, kuten kädenasentoja, sormituksia etc...?

Edelleen...jospa oletetaan että opetatkin kenties tietämättäsi joitain asioita väärin ja oppilas joutuu "oikeassa" opetuksessa alottaan kaiken ns alusta?

Hyvä!!! Tän asian kanssa oo paininu alusta pitäen. Vasitenkin, kun oon nähny, mitä esim (huom "esim") pelkkä kitaraa soittaa osaavat bändikoulunohjaajat ovat tehneet rumpalien tekniikalle. Niin karseita esimerkkejä oon nähny, että parhaani mukaan olen ottanut asioista selvää ja treenannut, minkä ehtinyt - yöt läpeensä. Mä en haluu tehdä samoja virheitä, kuin he.

Silti olisin sopivassa välissä ja ajan salliessa ottamaan itsekin kitaratunteja. Tai ainakin keskustelemaan osaavan henkilön kanssa tekniikka-asioista.

Tarkoitat varmaan opettajan sijaisuuttasi koulussa?

Kun kerran aloitin - vaikkei täällä sais itteensä kehuakaan - niin, erityisopettajia pitkään kouluttanut henkilö sanoi opetustani pari tuntia seurattuaan, että "Aina ei opettamisen osaaminen näköjään vaadi pätevyyttä".

No joo - se on asia, josta mulla olis paljonkin sanottavaa, mutta toisella kertaa...

..sähän teet kaiken aina oikeen ja rinta kaarella, se on kyllä tullut selväksi, ei pahalla...

Miks vitussa työnsä tarvis tehdä anteeksöyydellen? Ei sun duunias kukaan muukaan arvosta, jollet sä ite ensin. "Oikeesta" ei voi aina tietää, mutta parhaani joka helvetin kerta.

Mun mielestä on hyvä että kullekkin alueelle löytyy omat, pätevät opettajansa, joko opistoista tai yksityisesti, mutta kukin ajattelee ja kokee nää asiat omalla tavallaan.

No mites sitte kaikki tuhannet peruskoulujen musiikinopettajat? Tuskin ne sen kummempia moniosaajia on?

No - ei silti tehdä kärpäsestä härkästä. Pääpaino on tällä hetkellä mulla bändi- ja rumpuopetuksessa. Sit on kyllä jokune kitaraoppilas, mutte ei mitenkään isoo laumaa.

Toki joka bändissä löytyy kitaristi tai pari. Nekin pitää huomioida, ettei käy niinkun muutamalle rumpalille, jokka tässä käy:

- "Puhuko se edellinen bändikoulun opettaja, miten kapuloista tulis pitää kii ja miten niillä oikein lyödään?"
- "Ei."
- "Jaaha." (tässä kohden ajattelen ... no kukin arvaa, mitä... .)

E: Ei tässä parane unohtaa sitäkään pointtia, että joskus alkeiksi riittää, kun muksu pääsee treenaamaan ja oppimaan soittoasioita yhdessä innostavan aikuisen kanssa. Tää on munsta hemmetin paljon vaativampaa, kuin ,se, että opettaa asiat oikein. Kyllä sen tiedon löytää, mutta mukulan luottamusta et petä, kuin kerran - sen jälkeen homma on saletissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)