Aihe: Kevyen musiikin koulutus vs työllisyys
1 2 3 4 5 6 7 8
tarmo
11.09.2009 12:22:04 (muokattu 11.09.2009 12:23:44)
isojussi: Ihan näin omasta kokemuksesta sanoisin, että muusikon työstä mitään tietämättömän - sellaisen, jolla todennäköisesti ei muutenkaan oo millaisiakaan tsäänssejä saada alan duunia - on saatanan paljon helpompi ja halvempi saada koulutusta, kuin tämmöisen jo itsensä työllistäneen "wanhuksen", joka haluaisi kuitenkin ammatissaan kehittyä ja näin pysyä paremmin leivän syrjässä kiinni, sitä jopa hieman leventäen.

Koko koulutussysteemi on monelta kantilta kieroutunutta ja ahneuden ajaman vastuuttomuuden kyllästämää

Jos olet jo musiikkialalla, niin mikä tässä on ongelmana? Eikö silloin ole ihan luontaista kehittää itseään alalla omin konstein? Koulutus on vähän niinkun portaat: joko sä menet ensimmäistä askelmaa myöten alhaalta ylös asti, tai sitten otat hissin. Jos olet pistänyt ammatin pystyyn "itse teen hyvä tulee" -mentaliteetilla, ja päättänyt skipata koulun, niin mikäpäs siinä. Hieno homma. Turha sitä on kuitenkaan koulutusjärjestelmää moittia siitä, jos olet joskus päättänyt jättää kouluun menemättä. Nyt menet sitten niillä mitä on, tai otat yksityisopetusta.

Musiikkikoulutuksen ei pidä myöskään olla sellainen, jossa käydään virallistamassa oma elämänkoulu. Nykyäänhän mm. popetjazzilla näitäkin linjoja on En tiedä miksi. Näyttötutkintoja, hohhoijaa...

Siihen on syy, mikksi lapsia kehotetaan käymään koulut kunnolla. Mitä jos mä haluaisin alkaa nyt nikkaroimaan? Mistä mä löydän itselleni vertaisryhmän, saati oppilaitoksen, jossa katsellaan kannustavasti mun jatkuvasti vinoon meneviä naulaniskuja? Tuskin mistään.

Aikuisiällä asiat muuttuu. Se on ihan sama missä tahansa ammattikunnassa. Oon katsellut oikiksen "ekstra"kursseja, joihin nyt pääsee ilmaiseksi ja joista saisi vieläpä opintotukea, jos ei kävisi töissä. Kun on paperit kädessä, sama kurssi samoilla luennoitsijoilla jossakin seminaariluolassa maksaa alkaen 1500 euroa. Näinhän se menee, eikä siinä mitään. Ei mun tarvitse mennä valmistumisen jälkeen osoittamaan yliopiston porteille mieltä asiasta. Vaikka siellä lafkassa olisi satakaupalla märkäkorvia, joista ei koskaan tuu kunnon juristia - mun mielestä.

Opetellaan homma kerralla hyvin, niin ei tartte itkeä. Mä ainakin olen ajatellut kehittää itseäni soittajana maksullisten yksityistuntien kautta. En mä oleta, että musiikkiopistolla olisi mulle hirveästi annettavaa - saati pitäisi olla.
Ihan sama.
tarmo
11.09.2009 12:48:30
jon lord: Minulle tuo muoto oli ainoa mahdollisuus saada tutkinto valmiiksi. Tosin aikaisempia opintoja oli niin paljon takana että nayttötutkinto vain täydensi puuttuvat aineet. Kyse oli siis klassiselta puolelta ja tarpeellinen siksi että ilman muodollista pätevyyttä en olisi ollut kelpoinen hakemaan virkaa. Sinänsähän tuo paperi ei tehnyt minusta parempaa tai huonompaa muusikkoa.
Mutta sitä en ymmärrä että Piramkissa täytyy muissa konservatorioissa tehdyt aineet käydä tekemässä joko uudelleen tai jollakin näytöllä todeta. Se ei mene jakeluun. Esim 2 solfan tein Turkuun ja nyt se pitäisi tehdä uudelleen Tampereella tai tasonäytöllä. Bändisoitosta hain vapautusta yli 30 vuoden kokemuksella. Saa nähdä miten käy.

Joo, eipä nää tietysti mustavalkoisia asioita ole. Kun näyttötutkintoa on tekemässä 22 v. humpanveivaaja rajattomalla itseluottamuksella, herää kuitenkin kysymys, mitä järkee. Mut nyt menee jo siihen, että kohta tulee varoitusta allekirjoittanelle, joten antaapi olla. Tänään xprs:lle harrastamaan, jos joku tuttu / puolituttu osuu trioilemaan, niin hihasta nykimään.
Ihan sama.
WanhaWetäjä
11.09.2009 12:55:06 (muokattu 11.09.2009 13:01:19)

Jooo-o. Vähän niinkun senpä takia oon jauhanu tästäkin asiasta liikaa ja sivu suuni, kun ite pyöritän tavallaan kilpailevaa toimintaa, eikä oo tapana ollu markkkinoida omaa tuotetta kilpailijoita morkkaamalla.

Ihan mielenkiinnosta ja asiallisesti kysyen ; mitkä sun valmiutesi/koulutuksesi on antaa tunteja?
Mä olen ymmärtänyt että sä annat jopa bassonsoiton opetusta, ja varmaan kitarankin ?Eikö pitäs ite osata/tuntea se alue hyvin mitä alkaa opettaan muille?Mun mielestä pitäs, siksi mä en ole antanut tunteja, enkä opeta soittoa edes omalle pojalleni, hän käy ammattiopettajalla.

Mä en vaan yksin omalla työlläni pysty tän maan - en edes tämän kulmakunnan musiikinopetusta pelastamaan - ja saahan sitä veronmaksaja sentään kritisoida sitä, mitä veromarkoilla tehdään. Kuulemma palkittuna kulttuuripersoonana se on mun velvollisuutenikin.

Vaatimattomuus kaunistaa...

Kyllä mä pärjäään ja löydän työni ja harrastukseni, mutta nuorten puolesta vituttaa.

Joopa joo...

Itse aiheesta....

Mä olen soittanut vuosien saatossa muutamien "opistosoittajien" kaa, yhteinen nimittäjä on ollut usein se että ei ole keikkarutiinia, lähes kaikkeen tarvii laput, biisituntemus on olematon, wanha tanssimusa/iskelmä on ymmärrettävistä syistä hakusessa, koulutus kun on noissa opistoissa varsin pop/jazz-painotteista kuin myös omat intressit on ihan muussa musassa, ainakin jos uskon näitä hemmoja joiden koulutusta olen päässyt läheltä seuraamaan.Mutta niinkun on todettu, ei noista monikaan jää tanssimusaosastoihin, ei heitä kinnosta tuo alue, (enkä yhtään ihmettele) osa kouluttautuu opettajiks tai lähtee ulkomaille omaa soitintaan opiskeleen.

Mun mielestä jotain tanssimuusikkokoulutuksessa on mennyt melko pahasti pieleen jos vastavalmistunut opiskelija kysyy keikalla "mitä mä voin soittaa skitalla tsat tsaan?"Tämä omakohtasena kokemuksena.

Yhden vastavalmistuneen kommentti tältä kesältä ; tanssimusa käsittellään ylimalkasesti, se on monelle pakkopullaa, ja ne omat musiikilliset intressit on tosiaankin jossain ihan muualla.

Yksittäistapauksia kenties, mutta vois vähän karrikoidusti heittää tähän loppuun että ONKO edes olemassa tanssimusakoulutusta joka antais opiskelijalle valmiuksia johonkin muuhun kuin että soitetaan lapuista ne pakolliset valssit ja humpat ja iskelmät...

Se muu vois olla vaikka enemmän omaehtoista kuullun ymmärtämiseen perustuvaa juttua...sitä kun tuo tanssimusan soitto aika usein on.
EP
11.09.2009 13:15:16 (muokattu 11.09.2009 13:16:34)
WanhaWetäjä:
..Mä olen soittanut vuosien saatossa muutamien "opistosoittajien" kaa, yhteinen nimittäjä on ollut usein se että ei ole keikkarutiinia, lähes kaikkeen tarvii laput, biisituntemus on olematon, wanha tanssimusa/iskelmä on ymmärettävistä syistä hakusessa..

Minkä takia tanssimusa pitäisi soittaa jotenkin erilailla kun muu musiikki?
Ilman nuotteja ja harjoittelematta?
Aikanaan tuli paiskottua tanssimusaa "siitä vaan" ja "hatusta", enää ei kiinnosta moinen, vaan sovitusta pitää olla.
Ihan kiva kattella esim. "Kesäillan valssi" -ohjelmaa, missä nuoremmat kaverit on viitsinyt tehdä jotain biisien eteen ja harjoitella, parempaan suuntaan ollaan menossa.
Ehkä se tanssimusiikin arvostuskin siitä pikkuhiljaa kasvaa..

Mun mielestä jotain tanssimuusikkokoulutuksessa on mennyt melko pahasti pieleen jos vastavalmistunut opiskelija kysyy keikalla "mitä mä voin soittaa skitalla tsat tsaan?"Tämä omakohtasena kokemuksena..

Eihän vastavalmistunut ole koskaan "valmis", työkokemusta puuttuu, koulutuksessa annetaan vain ne perusvalmiudet oppia uutta.
jon lord
11.09.2009 13:19:22
Se muu vois olla vaikka enemmän omaehtoista kuullun ymmärtämiseen perustuvaa juttua...sitä kun tuo tanssimusan soitto aika usein on.

Harvinaista on se, että sain uuden lit.soiton opettajan, joka kehotti käyttämään omaa päätä ja soinnutuksia niin paljon kuin pystyy. Sanoi että kyllä ne itse oppii kuulemaan, mitä siellä ei tarvita. Tämä siis oppilaitoksessa, sanoi vielä ettei ala neuvomaan tuolla kokemuksella olevaa ihmistä miten soinnutetaan. Painotti siis tuota omaa kuullun ymmärtämistä. Nyt on lit.soitto jopa ihan siedettävää, kun opettaja ymmärtää mistä on kyse. Kyllähän edellinenkin kehotti näitä käyttämään muttei tuossa määrin.
COVS jäsen N.o 3
ron.aiden
11.09.2009 13:29:47
tarmo: Joo, eipä nää tietysti mustavalkoisia asioita ole. Kun näyttötutkintoa on tekemässä 22 v. humpanveivaaja rajattomalla itseluottamuksella, herää kuitenkin kysymys, mitä järkee. Mut nyt menee jo siihen, että kohta tulee varoitusta allekirjoittanelle, joten antaapi olla. Tänään xprs:lle harrastamaan, jos joku tuttu / puolituttu osuu trioilemaan, niin hihasta nykimään.

Miksi ihmeessä tuosta varoitusta pelkäät? Näyttötutkintojen juttu IMHO on se, että siinä arvioidaan koko tutkintoon johtavaa prosessia eikä pelkästään yksittäistä loppusuoritetta. On opiskelijan kannalta reilumpaa, kun arvosana ei määräydy esim. yksittäisen konsertin ja siinä tapahtuneiden spennauskämmien yms. perusteella. Oppilas pääsee itse vaikuttamaan prosessiin yhdessä opettajan ja työelämän edustajan kanssa jolloin tutkinto ei ole enää niin ylhäältä annettu (vrt. esim vanhat kurssitutkinnot tarkkoine vaatimuksineen). Voin kuvitella, että joissain aineissa näyttötutkinnoissa tulee tehtyä 'tikusta asiaa', mutta systeemi on aika uusi ja varmaan hakee vielä uomiaan eri oppilaitoksissa.
does anybody knows?
ron.aiden
11.09.2009 13:45:48
Mä olen soittanut vuosien saatossa muutamien "opistosoittajien" kaa, yhteinen nimittäjä on ollut usein se että ei ole keikkarutiinia, lähes kaikkeen tarvii laput, biisituntemus on olematon, wanha tanssimusa/iskelmä on ymmärrettävistä syistä hakusessa, koulutus kun on noissa opistoissa varsin pop/jazz-painotteista kuin myös omat intressit on ihan muussa musassa, ainakin jos uskon näitä hemmoja joiden koulutusta olen päässyt läheltä seuraamaan.Mutta niinkun on todettu, ei noista monikaan jää tanssimusaosastoihin, ei heitä kinnosta tuo alue, (enkä yhtään ihmettele) osa kouluttautuu opettajiks tai lähtee ulkomaille omaa soitintaan opiskeleen.

Näinhän se saattaa olla. Aika harva nuori tähtää tosissaan tanssimuusikoksi, intressit ja ambitiot on vähän muualla. Sit kun täytyykin keikoilla (rahan takia) tanssimusaa esittää, menee helposti sormi suuhun että mitvit? Toisaalta, biisituntemus ja rutiini tulee vasta keikkojen myötä. Aika harva alle parikymppinen kuuntelee aktiivisesti iskelmämusaa.

Mun mielestä jotain tanssimuusikkokoulutuksessa on mennyt melko pahasti pieleen jos vastavalmistunut opiskelija kysyy keikalla "mitä mä voin soittaa skitalla tsat tsaan?"Tämä omakohtasena kokemuksena.

Yhden vastavalmistuneen kommentti tältä kesältä ; tanssimusa käsittellään ylimalkasesti, se on monelle pakkopullaa, ja ne omat musiikilliset intressit on tosiaankin jossain ihan muualla.

Pointti onkin siinä, että koulutus ei ole varsinaisesti _tanssi_muusikkokoulutusta. Oon kyllä sitä mieltä, että tanssimusan perusteet tulisi käydä läpi ennen kuin Siperia opettaa..

Yksittäistapauksia kenties, mutta vois vähän karrikoidusti heittää tähän loppuun että ONKO edes olemassa tanssimusakoulutusta joka antais opiskelijalle valmiuksia johonkin muuhun kuin että soitetaan lapuista ne pakolliset valssit ja humpat ja iskelmät...

Ei mun tietääkseni. IJ, siinä olis sulle liikeidea ;)
does anybody knows?
Jamz
11.09.2009 14:05:49
walttoni: Koulutukseen osallistuneena tiedän, että aika usealla opiskelijalla on kuvitelma. että just hän tai hänen bändinsä breikkaa kansainvälisesti ja että just mä vedän mun omaa musaa ja just mun omaa juttua. Hienoa itsevarmuutta, mutta 99,9%;esti pelkkää utopiaa.

Ite olen huomannut saman asian. Sitten kun on tarpeeksi kauan hakattu päätä seinään ja tajutaan realiteetit, niin se on monelle kova paikka. Ollaan helposti tilanteessa, jossa on vedetty kymmenen vuotta omaa musaa, kierretty maakuntaa ristiin rastiin ja keikkapalkkio on edelleen bensat+kaljat ja kylmä pitsa.
Raja se on raittiudellakin.
Ukko
11.09.2009 15:22:02

WanhaWetäjä: Mun mielestä pitäs, siksi mä en ole antanut tunteja, enkä opeta soittoa edes omalle pojalleni, hän käy ammattiopettajalla.

Mutsi oli ja on edelleen ammatti soittomaikka. Mutta siitä huolimatta se ei alkanut opettamaan kiippareihin hairahtuneita kakaroitaan vaan lähetti ne muille ammatti opettajille oppiiin.
COVS jäsen nro 6
artope
11.09.2009 15:32:18

Ukko: Mutsi oli ja on edelleen ammatti soittomaikka. Mutta siitä huolimatta se ei alkanut opettamaan kiippareihin hairahtuneita kakaroitaan vaan lähetti ne muille ammatti opettajille oppiiin.

Sama juttu urheilussa. Mielelläni annan pojan toisen valmennettavaksi. Mun kanssa ei tulis kuin riitaa helposti. Muistan hyvin kun oma isä valmensi meikäläistä. Ei siitä mitään meinannut tulla.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Epämuusikko
11.09.2009 15:53:46
WanhaWetäjä: Ihan mielenkiinnosta ja asiallisesti kysyen ; mitkä sun valmiutesi/koulutuksesi on antaa tunteja?
Mä olen ymmärtänyt että sä annat jopa bassonsoiton opetusta, ja varmaan kitarankin ?Eikö pitäs ite osata/tuntea se alue hyvin mitä alkaa opettaan muille?Mun mielestä pitäs, siksi mä en ole antanut tunteja, enkä opeta soittoa edes omalle pojalleni, hän käy ammattiopettajalla.

Vaatimattomuus kaunistaa...

Joopa joo...

Itse aiheesta....

Olet vissiin soittanut ei-niin-kaksisten opistosoittajien kanssa.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
isojussi
11.09.2009 16:04:46
ron.aiden: Kuitenkin yleistit asian koskemaan 'koko koulutussysteemiä'...

Ja ennen kun uhoat lisää, otapas selvää, ketkä ihan lainkin puitteissa voivat opiskella musiikkiopistoissa ja -kouluissa ja keiden taas pitää pulittaa moninkertaiset lukukausimaksut mahdollisista vapaalinjan paikoista - jos niitä yleensä on.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
11.09.2009 16:18:17
tarmo: Jos olet jo musiikkialalla, niin mikä tässä on ongelmana?...

Jos luit mun tekstini loppuun asti, niin ymmärsit, ettei tää suoranaisesti minua koskeva ongelma olekaan, vaan ainakin näillä kulmilla musiikkiopisto on nepannut rehtorin omaa harrastusta lukuunottamatta kaikki "myyntipalvelut" pihalle aina bändikouluja myöten.

Mä ainakin olen ajatellut kehittää itseäni soittajana maksullisten yksityistuntien kautta. En mä oleta, että musiikkiopistolla olisi mulle hirveästi annettavaa - saati pitäisi olla.

Näin mäkin teen. Tällä hetkellä käyn laulunopettajalla, jonkatasoista ei varmasti opistojen pölyistä löydy. Ei halpaa, mutta hintansa väärtiä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
jon lord
11.09.2009 16:44:27
Näin mäkin teen. Tällä hetkellä käyn laulunopettajalla, jonkatasoista ei varmasti opistojen pölyistä löydy. Ei halpaa, mutta hintansa väärtiä.

Löytyy tasokkaita opettajia jopa opistotasolta, aika paljonkin. Paljon isojakin oopperarooleja tehneitä ja muutenkin aivan ammattimiehiä. Älä pyydä nimeämään koska sitä en tee mutta tiedän useita. Tosin suurin osa opettajista on jo sitten korkeakouluissa ym.
COVS jäsen N.o 3
isojussi
11.09.2009 17:02:09
WanhaWetäjä: Ihan mielenkiinnosta ja asiallisesti kysyen ; mitkä sun valmiutesi/koulutuksesi on antaa tunteja?
Mä olen ymmärtänyt että sä annat jopa bassonsoiton opetusta, ja varmaan kitarankin ?Eikö pitäs ite osata/tuntea se alue hyvin mitä alkaa opettaan muille?

Nyt just ei oo paria bändiryhmää lukuunottamatta yhtään yksityistunnilla käyvää basso-oppilasta, mutta rumpu- ja kitaraoppilaita kylläkin. Mä en oo kenellekään oppilaalle tai heidän vanhemmilleen väittänytkään olevani mikään kitaristi - rumpujen kanssa on tullu jonkin verrankin tuskailtua - silti ne vaan kerta toisensa jälkeen tulee tunnille ja oppivatkin mokomat vielä.

Se, missä mä väitän jopa hieman rinta kaarella olevani hyvä on, että mä annan lapselle innostavan alkusysäyksen ja kohtuulliset perustaidot hyvään harrastukseen. Menkööt sit "oikeelle" opettajalle, kun mun osaaminen loppuu. Siitä toki pidän huolen, että sen mitä opetan, sen osaan itsekin, mutta sehän olis vaan mahtavaa, mitä useempi tästä ponnistais eteenpäin, virallisen koulutuksen piiriin. Silloin mä olisin työssäni onnistunut.

Sen mä tiedän, että opettaa mä osaan, vaikkei siihen mulla koulutusta olekaan - ja tää ei oo mutua, vaan opettajiakouluttavan ammattilaisen arvio opetustani seurattuaan.

Mut eihän mun tartte tekemiselleni oikeutusta sulta hakee - pääasia, että opetuslapsoset vanhempineen on tyytyväisiä.

Opettaminen kun on niin paljon muutakin, kun sitä, mitä sä ymmätääkseni koet sen olevan. Silti ymmärrän sun kritiikin, enkä toki siitä vedä hernettä nenään. Päinvastoin tästä on mun mielestäni tärkeetäkin keskustella.

Tässä oon kanssas taas kerran täysin samaa mieltä
WanhaWetäjä
11.09.2009 17:09:22

EP: Minkä takia tanssimusa pitäisi soittaa jotenkin erilailla kun muu musiikki?
Ilman nuotteja ja harjoittelematta?

Noinko mä asian ilmaisin?Opettele ymmärtämään lukemaasi vähän paremmin.

Aikanaan tuli paiskottua tanssimusaa "siitä vaan" ja "hatusta", enää ei kiinnosta moinen, vaan sovitusta pitää olla.

Onko "tekniksissa" hyvät sovitukset?

Ihan kiva kattella esim. "Kesäillan valssi" -ohjelmaa, missä nuoremmat kaverit on viitsinyt tehdä jotain biisien eteen ja harjoitella, parempaan suuntaan ollaan menossa.

No sehän nyt on selvä että solistibändeissä biisit treenataan ja sovitetaan.

Ehkä se tanssimusiikin arvostuskin siitä pikkuhiljaa kasvaa..

Mene ja tiedä...

Eihän vastavalmistunut ole koskaan "valmis", työkokemusta puuttuu, koulutuksessa annetaan vain ne perusvalmiudet oppia uutta.

Perusopetukseen tanssimusiikkilinjalla pitäs MUN mielestä kuulua se että edes perusasiat opetetaan, kuten kitaristille tsa tsa -komppi?Ja jos ei opeteta niin pitäs olla itsellä sen verran kiinnostusta asiaan että ottaa siitä selvää esim äänitteitä kuuntelemalla.
Mutta kun tää nykymaailma on sitä että ei viittitä tehä ite mitään...asia on helpo havaita kun lukee helppipalstoja, uusavuttomuus ja laiskuus suorastaan hyppii silmille!
isojussi
11.09.2009 17:15:50
WanhaWetäjä: Onko "tekniksissa" hyvät sovitukset?

HOHO!

Ei kait se muissakaan pahasta olis?

Perusopetukseen tanssimusiikkilinjalla pitäs MUN mielestä kuulua se että edes perusasiat opetetaan, kuten kitaristille tsa tsa -komppi?Ja jos ei opeteta niin pitäs olla itsellä sen verran kiinnostusta asiaan että ottaa siitä selvää esim äänitteitä kuuntelemalla.
Mutta kun tää nykymaailma on sitä että ei viittitä tehä ite mitään...asia on helpo havaita kun lukee helppipalstoja, uusavuttomuus ja laiskuus suorastaan hyppii silmille!

Aamen, plottis, plussaa ja halaus! Nimenomaan juuri näin.
EP
11.09.2009 17:17:56
WanhaWetäjä:

..Onko "tekniksissa" hyvät sovitukset?

Ei, mutta hyvä treenikaveri se muuten on.

Miksei muissa kun solistibändeissä?
Ja tiiäthän sä ettei aina niissäkään, vaan joskus lyödään pahvi eteen ja vedetään siitä, mutta ei siitä sen enempää..
WanhaWetäjä
11.09.2009 18:15:52

isojussi: Mä en oo kenellekään oppilaalle tai heidän vanhemmilleen väittänytkään olevani mikään kitaristi

Kuinka moni wanhemmista ymmärtää jotain näistä asioista?Tällä alueella kusettaminen ja rahastaminen on äärimmäisen helppoa, jos vaan pokeri riittää...enkä tarkoita sua, mutta tiedän tapauksia kyllä.

Toisaalta, miten ihmeessä sä voit opettaa kitaran/bassonsoittoa?Ettei tule opetettua teknisesti vääriä asioita, kuten kädenasentoja, sormituksia etc...?
Mulla ois kitaran osalta edes jonkinlainen "pätevyys" opettamiseen, oonhan mä ollut aikanaan muutaman vuoden konsassa klassisen kitaran opissa.Ja kitaran soittoa on takana n 40 vuotta ylipäätään...mutta en anna tunteja koska päteviäkin opettajia on olemassa.

Se, missä mä väitän jopa hieman rinta kaarella olevani hyvä on, että mä annan lapselle innostavan alkusysäyksen ja kohtuulliset perustaidot hyvään harrastukseen.

Tuon voin kyllä uskoa, ei kaikista ole kaikkeen, musta ei olis ikinä opettajaksi.

Menkööt sit "oikeelle" opettajalle, kun mun osaaminen loppuu. Siitä toki pidän huolen, että sen mitä opetan, sen osaan itsekin, mutta sehän olis vaan mahtavaa, mitä useempi tästä ponnistais eteenpäin, virallisen koulutuksen piiriin. Silloin mä olisin työssäni onnistunut.

Edelleen...jospa oletetaan että opetatkin kenties tietämättäsi joitain asioita väärin ja oppilas joutuu "oikeassa" opetuksessa alottaan kaiken ns alusta?

Sen mä tiedän, että opettaa mä osaan, vaikkei siihen mulla koulutusta olekaan - ja tää ei oo mutua, vaan opettajiakouluttavan ammattilaisen arvio opetustani seurattuaan.

Tarkoitat varmaan opettajan sijaisuuttasi koulussa?
Edelleen... mun mielestä opettaminen vaati sen että sä hallitset sen opettamasi alueen vähintäänkin hyvin, tässä tapauksessa kitaran/bassonsoiton, olkoonkin kyse vaikka vaan soittimen alkeista.

Mut eihän mun tartte tekemiselleni oikeutusta sulta hakee - pääasia, että opetuslapsoset vanhempineen on tyytyväisiä.

No ei varmasti tarvi, eikä muiltakaan, ei edes ihan oikeilta kitaransoitonopettajilta... sähän teet kaiken aina oikeen ja rinta kaarella, se on kyllä tullut selväksi, ei pahalla.
Mä olen joskus antanut tunteja, suurin osa wanhemmista eivät varmasti tajunneet pätkääkään mitä mä opetan, olenko mä pätevä ja opetanko mä oikeita asioita vai kusetanko kympillä ja kerään hynät.

Opettaminen kun on niin paljon muutakin, kun sitä, mitä sä ymmätääkseni koet sen olevan. Silti ymmärrän sun kritiikin, enkä toki siitä vedä hernettä nenään. Päinvastoin tästä on mun mielestäni tärkeetäkin keskustella.

Mun mielestä on hyvä että kullekkin alueelle löytyy omat, pätevät opettajansa, joko opistoista tai yksityisesti, mutta kukin ajattelee ja kokee nää asiat omalla tavallaan.
Eivät kaikki voi olla kaikenosaavia monilahjakkuuksia, onneksi suurin osa ihmisistä osaa suhtautua omiin kykyihinsä ja tekemisiinsä melko realistisesti ja pysyvät ns tonteillaan, muutenhan tää maailma olis pelkkää kaaosta, kaikki sähläis kaikkee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)