Aihe: Putkivahvari rokkiin ja metalliin?
1 2 3 4
mungiisi
11.09.2009 08:33:01
bonecrusher: 4-kanavainen värkki jonka puhdas kanava toimii, toisin kuin vaikkapa SISOssa tai Englin hevikoneissa.

Mitä meinaat Englin hevikoneilla? Kyllä ainakin meikäläisen Blackmoressa on puhtaat varsin mallikkaat. Muista Engleistä en osaa sanoa kun en hirveämmin ole soitellut, varsinkaan noita isompia nuppeja. Ei sillä, en ole oikein kokenut tarvettakaan. Blackmoresta irtoaa tarvittaessa metallisoundit, mutta nyt viime aikoina olen ruvennut ruuvailemaan siitä esiin rokimpia soundeja ja kyllä toimii. Särö tuossa on aika 'kirkas', joku joskus kirjoitti että Blackmore on kuin boostattu JCM800 ja tämä kyllä pitää mielestäni paikkansa.
Väinämöinen
11.09.2009 08:45:28
Eräs vaihtoehto olis tietty Marshall JCM800, vaikkapa Kerry King signature, jos metallisempaa soundia haluaa. Buustinappi ylhäällä lähtee rokkisäröt, buustinappi pohjassa metallisemmat. Ei varmaan liene kovin vaikea arvata, miltä bändiltä tää vahvari silloin kuulostaa...
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Migo
11.09.2009 09:57:23
Mites joku edukkaampi Peavey Triple XXX? Siinä on munsta ihan rokkiin hyvät meiningit ja kyllä sillä hiiwi-medalitkin vetäsee.
Tai mites joku VHT:n pitbull?
Case hieno vaniljam tuoksuinem
novo
11.09.2009 10:15:35
Migo: Mites joku edukkaampi Peavey Triple XXX? Siinä on munsta ihan rokkiin hyvät meiningit ja kyllä sillä hiiwi-medalitkin vetäsee.
Tai mites joku VHT:n pitbull?

Niin, varmaankin jokin, tuskin niitä kaikkia Triple XXX:iä kannattaa hankkia.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Migo
11.09.2009 10:31:12
novo: Niin, varmaankin jokin, tuskin niitä kaikkia Triple XXX:iä kannattaa hankkia.

Täs on nyt joku hauska knoppi, mutta ei sytytä. Saako nyt nauraa? Nyt? Heh juuhm..
Case hieno vaniljam tuoksuinem
Lilli
11.09.2009 10:55:23
Väinämöinen: Eräs vaihtoehto olis tietty Marshall JCM800, vaikkapa Kerry King signature, jos metallisempaa soundia haluaa. Buustinappi ylhäällä lähtee rokkisäröt, buustinappi pohjassa metallisemmat.

Eli JVM:n yksi kanava neljästä. Jää vielä kolme muunlaisille soundisäädöille.
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
Leppala
11.09.2009 13:46:10
Terry Pantheras: Torilla on pyörinyt pitkään Framus Dragon pikkasen reippaaseen tonniin.
Juu kyllä mä siitä ehdin jonkinlaista kauppaakin hieroa, mutta ehti mennä vaihdossa eteenpäin.

Taas on tullut lisää hyvää infoa, kiitos siitä. Vielä kun osaisi päättää että mikä noista olisi mulle se oikea...testaamalla tietysti mutta on siinäkin aikamoinen projekti...
Mieluiten näitä testailisi jonkun pk-seudulta olevan foorumilaisen reenikämpillä kun musaliikkeissä, uutena kun näitä tuskin tulee hankittua.
Icy-Sun
11.09.2009 15:16:35
Blackmore on kyllä aika asiallinen Engeli. Tuosta triple XXX:stä sanoisin, että kun se on crunch-modella niin lähtee hyvänkuuloista säröä ja kasariheviin asti, mutta se ultra asennossa kuulostaa kyllä aika sirinältä. Kliinitkin ihan kelvolliset. Vähän turhuuksia siinä paketissa silti...
McNulty
11.09.2009 16:42:52
mungiisi: Mitä meinaat Englin hevikoneilla?

Näitä peruskoneita joita näkee joka toisella... eli Screamerit, Thunderit, Fireballit ja Powerballit. Jokaisessa on ollut testieni perusteella huono, jollei aivan surkea, puhdas kanava. Myönnän toki, että joillekin se riittää ja joillekin se voi olla parannusta nykyiseen trankkulootaan.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
mungiisi
11.09.2009 16:58:15
bonecrusher: Näitä peruskoneita joita näkee joka toisella... eli Screamerit, Thunderit, Fireballit ja Powerballit. Jokaisessa on ollut testieni perusteella huono, jollei aivan surkea, puhdas kanava. Myönnän toki, että joillekin se riittää ja joillekin se voi olla parannusta nykyiseen trankkulootaan.

Ourait. Balleista mulla ei ole juuri kokemusta, ja sitäkin vähää vain säröosastolta. Screameria ja Thunderia on tullut jonkun verran kokeiltua, minusta enemmän rokkivehkeitä kumpikin.
Vapour
11.09.2009 20:31:35
Laneyn VH100r on mun yksi suosikeista (siksi sellaisella soitankin). On hyvin orgaaninen soundi siinä ja kitaran volalla ja boostitoiminnoilla saa vaik millaista variaatiota soundiin ja särön määrään. Toki pitäen perusbrittiläisen ärjähtävän ja liikaa siloisuuta välttävän perusluonteensa. ON rujompi, kuin vaikkapa Trilogy ja huomattavasti Porweballia tuhdimpi bändisoitossa (kokeiltu on molempia samaan aikaan). Orangen Rockerverb on kanssa ihan helvetin hyvä rokki/hevikoneeksi. Melko tuhti eikä niin tiukka, mutta sävykäs.

Tosin jos et kliiniä hirveesti tartte, niin suosittelen ehdottomasti testaamaan Marshallin 1959/1987 -super leadit sekä 1959RR (Randy Rhoads -malli) -vahvarit, rokkikoneiden arkkityypit ja kummisedät. Boosteria eteen jos heviä ei omaan makuun muuten saa tarpeeksi. Kitaran volalla kaikki loput.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Hollowman
11.09.2009 21:34:37
Vapour: Laneyn VH100r on mun yksi suosikeista (siksi sellaisella soitankin). On hyvin orgaaninen soundi siinä ja kitaran volalla ja boostitoiminnoilla saa vaik millaista variaatiota soundiin ja särön määrään. Toki pitäen perusbrittiläisen ärjähtävän ja liikaa siloisuuta välttävän perusluonteensa. ON rujompi, kuin vaikkapa Trilogy ja huomattavasti Porweballia tuhdimpi bändisoitossa (kokeiltu on molempia samaan aikaan). Orangen Rockerverb on kanssa ihan helvetin hyvä rokki/hevikoneeksi. Melko tuhti eikä niin tiukka, mutta sävykäs.

Pakko kompata tuota. Powerball kyllä kuulosti hyvältä kun sitä kaupassa testasin, mutta treenikämpällä sitä ei millään meinannut saada VH100R:n alta erottumaan --> Powerball myyntiin ja Rockerverb tilalle. Rockerverbistä saa ilman boostiakin suht paljon gainia. Gainin säätö on myös käyttökelpoinen koko säätöalueeltaan. Luonnollisesti boosterilla särön saa tiukemmaksi.
Warm beer and cold women.
McNulty
11.09.2009 21:41:20
Täytyy kuitenkin muistuttaa... että nupit yksistään eivät kuulosta miltään. Kannattaa siis valita nupin kaveriksi mahdollisimman hyvä ja yhdessä toimiva kaappi ja kaiutinelementit.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
pekurides
11.09.2009 23:13:01 (muokattu 11.09.2009 23:16:19)

Vapour: Laneyn VH100r on mun yksi suosikeista (siksi sellaisella soitankin). On hyvin orgaaninen soundi siinä ja kitaran volalla ja boostitoiminnoilla saa vaik millaista variaatiota soundiin ja särön määrään. Toki pitäen perusbrittiläisen ärjähtävän ja liikaa siloisuuta välttävän perusluonteensa. ON rujompi, kuin vaikkapa Trilogy ja huomattavasti Porweballia tuhdimpi bändisoitossa (kokeiltu on molempia samaan aikaan). Orangen Rockerverb on kanssa ihan helvetin hyvä rokki/hevikoneeksi. Melko tuhti eikä niin tiukka, mutta sävykäs.

Tosin jos et kliiniä hirveesti tartte, niin suosittelen ehdottomasti testaamaan Marshallin 1959/1987 -super leadit sekä 1959RR (Randy Rhoads -malli) -vahvarit, rokkikoneiden arkkityypit ja kummisedät. Boosteria eteen jos heviä ei omaan makuun muuten saa tarpeeksi. Kitaran volalla kaikki loput.

Aika pitkälle komppaan edellistä kirjoitusta myöskin, terve saundi lanikassa ja hyvin puskee läpi jne.

Mutta , nykyään itsekin myös osittain ENGL miehenä pakko sanoa että ei näitä vehkeitä voi ihan suoraan keskenään verrata kun aika paljon erilaisia kuitenkin ovatten
(vrt. kabanossi vai porsaanperse griliin, kannattajat löytyvät kummastakin leiristä)

Pointtini on niiden erilainen "Voicing", lanikka perinteisempi ja ENGL edusta tätä modernimpaa osastoa jossa panostettu sellaisen mehevään ja tiukkaan demppisaundiin kun lanikka taas jyrää ehkä enemmän rouheammalla voimaotteilulla?

Toinen pointtini on se että kun halutan sitä nykyjynkkäystä niin silloin ei (tarvi)mitään boostereita vedetä väliin dynamiikkaa hukkamaan ja kiertoa lisäämään vaan se räyhä pitää tulla nupista itsestään ilman mitään vipstaakeja ja saundin heikentäjiä.
(tämä on mielestäni se asia mikä erottaa todelliset high-gain vahvistimet high-gain vahvistimista:)

makuasioita/näkemyseroja ja pari kaljaa:)
Tunteella päin vittua.
Jucciz
11.09.2009 23:18:33
Jos jostain vahvistimesta saa sopivalla lisäpedaalilla juuri oikeanlaisen demppaushevisoundin, onko tämä pedaali soundin heikentäjä tai ylimääräinen vipstaaki?

Noiden bonecrusherin mainitsemien "hevi-ENGL":ien soundimaailma ei kyllä mun korvaa miellytä alkuunkaan: kylmä, kolkko ja kaikkea muuta kuin rouhea tai rokkiin sopiva. Kenties Blackmore-mallista irtoaa paremmin.
jussimus
11.09.2009 23:26:03
Jucciz: Noiden bonecrusherin mainitsemien "hevi-ENGL":ien soundimaailma ei kyllä mun korvaa miellytä alkuunkaan: kylmä, kolkko ja kaikkea muuta kuin rouhea tai rokkiin sopiva. Kenties Blackmore-mallista irtoaa paremmin.

Meidän pändin kitaravalli on rakennettu Screamerillä ja Thunderilla, ja metallin sijasta veivataan raskasta grungerokkia. Onko meillä nyt ihan väärät kamat? :( Onko nää väärät kamat meidän mahdollisen menestyksen esteenä? :( Pitääkö laittaa kamat myyntiin? :(
Jucciz
11.09.2009 23:35:46
jussimus: Meidän pändin kitaravalli on rakennettu Screamerillä ja Thunderilla, ja metallin sijasta veivataan raskasta grungerokkia. Onko meillä nyt ihan väärät kamat? :( Onko nää väärät kamat meidän mahdollisen menestyksen esteenä? :( Pitääkö laittaa kamat myyntiin? :(

Riippuu, haluutteko miellyttää mua vaiko ette.
pekurides
11.09.2009 23:37:08 (muokattu 11.09.2009 23:40:38)

Jucciz: Jos jostain vahvistimesta saa sopivalla lisäpedaalilla juuri oikeanlaisen demppaushevisoundin, onko tämä pedaali soundin heikentäjä tai ylimääräinen vipstaaki?

itseasiassa joo.

makunasiota varmasti nämäkin mutta itse suhtaudun putkivahvistimella toteutettuun highgainsaundiin varmasti samalla pieteetillä ja tunteella kuin varmasti jucciskin,

hänen omaan saundiinsa hiukan pienemmällä vahvistuksella kuunnellen jokaista
nyanssia ja vaikutusta mitä eri putket ja piuhat sekä mikit ja ylipäätänsä kaikki mitä signaaliketjuun vaikuttavat komponentit vain voivat tehdä.

Omasta mielestäni kaikki ylimääräinen tavara sen "kitara ja vahvistin" välissä vaikuttaa ihan yhtälailla ellei enemmänkin kun kyseessä suuremmat vahvistusastet ja itse olen jättänyt kaiken virittimistä lähtien pois välistä.

Nyt puhun myös tuosta dynamiikasta mistä J tykkää usein myös puhua.. tyyli vain erilainen.

omat kokemukseni buusti-ja muidenkin säröpedaalien kanssa highgain vaffareiden kansa ovt ollet että ne heikentävät poikeuksetta dynamiikkaa , varmastikin johtuen kasvanesta saturaatoista mutta epäilisin olevani samoilla linjoilla juzan kanssa jos sanotaan että "kitara&vahvistin" antaa räväkimmän ja välittömimmän responsen ulosantiin? :=)

ainiin: muokkaus, sen melkein laittaisin myös faktaksi että mistään (transistori)pedaalista ei saa sitä samaa myräkkää ja tatsia jos laitat sen kliinin kanavan päälle kuin että ajelet valmiiksi yliammuttua putkivahvistinta.
Tunteella päin vittua.
Jucciz
11.09.2009 23:38:48
Emmää oo noin puristi. Ihan sama, millä yhdistelmällä se zöyndi tuotetaan, jos se toimii. Mulla on kymmenen pedaalin lauta keikalla kitaran ja vahvistimen välissä ja oon oikein tyytyväinen soundien laatuun ja monipuolisuuteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)