Aihe: Ibanez RGR321EX -kannattaako rempata?
1
south_of_heaven
11.09.2009 02:16:52
Terve,

Ajattelin tuossa Ibaneziin kieliä vaihtaessani, että olisikohan mitään järkeä vaihtaa tuohon Ibanez RGR321EX:äni ainakin tuo tallamikki johonkin parempaan, esim. EMG 81:seen taikka Warpigiin tai johonkin, vai olisiko hönöä laittaa tuon verran edullisempaan kitaraan hyvä mikki? Ovat nuo Ibanezin INF1 ja INF2 "ihan okei", mutta olisi mukava siirtyä seuraavalle tasolle, jos tästä kitarasta on siihen.

Jotkut ovat omaan RGR321:seensä ilmeisesti tällaisen vaihdosprojektin toimittaneet, ja kitaraa pidetään yleisesti varsin hyvänä hintaisekseen. Semminkään, kun mua ei mitkään floikat ole ikinä oikein inspanneet, ja ainakin rokkia ja raskaampaa olisi tarkoitus tuolla kepillä kompata.

Voisin joko laittaa tai laitattaa, pysyy kolvi kädessä itselläkin, mutta ajattelin, että satulankin voisi tuosta vaihtaa/vaihdattaa johonkin oikeaan satulaan..

Kysyn nyt ihan tässä samalla suoraan ehkä hölmön kysymyksen, että mistähän noita sopivia satuloita saisi, ja mihin hintaan? Ei ainakaan tähän hätään muistu, että olisin jossain musakaupassa nähnyt, mutta enpä ole ennen etsinytkään. Saisi vireenkin varmaan pysymään paremmin paremmalla satulalla?

Mitäs mieltä, arvon ihmiset? Kiitoksia etukäteen!
Life in plastic, it's fantastic!
Juicy
11.09.2009 02:48:16 (muokattu 11.09.2009 03:05:44)

south_of_heaven: Terve,

Ajattelin tuossa Ibaneziin kieliä vaihtaessani, että olisikohan mitään järkeä vaihtaa tuohon Ibanez RGR321EX:äni ainakin tuo tallamikki johonkin parempaan, esim. EMG 81:seen taikka Warpigiin tai johonkin, vai olisiko hönöä laittaa tuon verran edullisempaan kitaraan hyvä mikki? Ovat nuo Ibanezin INF1 ja INF2 "ihan okei", mutta olisi mukava siirtyä seuraavalle tasolle, jos tästä kitarasta on siihen.

Jotkut ovat omaan RGR321:seensä ilmeisesti tällaisen vaihdosprojektin toimittaneet, ja kitaraa pidetään yleisesti varsin hyvänä hintaisekseen. Semminkään, kun mua ei mitkään floikat ole ikinä oikein inspanneet, ja ainakin rokkia ja raskaampaa olisi tarkoitus tuolla kepillä kompata.

En suosittelisi ihan kylmiltään aktiivielektroniikan laittamista ellei ole varma että niillä saa toivotun tuloksen, joutuu vaihtaan potikat ja kaikki sisuskalut suurinpiirtein.

Passiivejakin on niin monenlaisia, ettei mun kannata summanmutikassa ruveta ehdottelemaan mitään, ellet itse keksi mitä vikaa nykyisissä mikeissä on. Mikkienvaihto on ihan turhaa rumbaa, jos et tiedä mitä suuntaan kitaran ominaissoundia haluat ohjata, ja suuremmat muutokset tulee soittamalla vaikkapa eri nupin tai kaapin kanssa.

Voisin joko laittaa tai laitattaa, pysyy kolvi kädessä itselläkin, mutta ajattelin, että satulankin voisi tuosta vaihtaa/vaihdattaa johonkin oikeaan satulaan..

Kysyn nyt ihan tässä samalla suoraan ehkä hölmön kysymyksen, että mistähän noita sopivia satuloita saisi, ja mihin hintaan? Ei ainakaan tähän hätään muistu, että olisin jossain musakaupassa nähnyt, mutta enpä ole ennen etsinytkään. Saisi vireenkin varmaan pysymään paremmin paremmalla satulalla?

Mitäs mieltä, arvon ihmiset? Kiitoksia etukäteen!

Meillä on sama lehmä ojassa, tosin ihte oon väsäämässä uusia satuloita koska oon kyllästynyt vireongelmiin noiden muovisten lätkien kanssa. Graph Techin satulat on ilmeisesti hyviä, kun nyt saisi vielä kommenttia noista Trem Nuteista, siis oman ketjuni kysymyksiin. =)

Mutta tuollahan noita:

http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=114

Noi satulat ei kyllä mene ihan heittämällä paikoileen, mm. radiuksen ja korkeuden joutuu itse hienosäätämään (=hiomaan) kohdilleen, ja nuo urat viimeistelemään oikeille korkeuksilleen. Leveyteenkin on jätetty hieman työstövaraa, kun ovat 44mm leveitä nuo yhdetkin mitä oon omiin kitaroihin kahtonut.

Kannattaa antaa ammattilaisen vaihdettavaksi, ellei itse luota omiin kykyihinsä.

E: Ja vielä vastaus otsikon kysymykseen: Kannattaa, jos tietää mitä tekee. Harvoinhan sitä saa juuri sellaista kitaraa mikä olisi omiin tarpeisiin aivan täydellinen, mutta jos osaa mikit vaihtaa juuri sopiviin, satulan vaihtaa kunnolliseen ja säädöt tehdä viimeisen päälle niin halvemmastakin kepista voi saada ns. "luottokepin".
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
south_of_heaven
11.09.2009 03:07:17 (muokattu 11.09.2009 03:10:14)
Kiitos vastauksesta, jo näinkin varhain aamusta!

No, nuo stockimikit on ihan käyvät sinänsä, mutta äänittelyyn kaipaisi vähän sitä oikeampaa soundia ja noissa tykkää sitä puuroa vähän tulla. Eli erottelevampi mikki saisi olla.

Ne aktiivit tuli nyt ekana mieleen, kun tuossa aktiivit on jo valmiiksi. Ei sinänsä että mulla olisi iloisesti onnistuneesta kolvauksesta paljon kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että noita ei välttämättä kuitenkaan hajota vaikka ei oikein heti osaisikaan kytkeä jos ei ole ihan täydellinen käsipuoli, ja noihin kai ohjeita löytyy...?

Olen kuitenkin tällä hetkellä mieluiten viemässä tuota johonkin ammattimiehelle, jos sen satulankin siinä samalla vaihtaisi. Ja tosiaan pitäisi varmaan jonkun osaavan säätää tuota kaulaa vähän, taitaa olla intonaatiot ja mitkä kaikki pikkuisen viturallaan, sikäli kun näistä mitään ymmärrän.

edit. kiitos vielä tuosta linkistä, nuo hinnat tekee kyllä iloiseksi:) ainakin itse olisin odottanut vähän suurempia hintoja, ainakin jos ovat "maailman parhaita satuloita".
Juicy
11.09.2009 03:12:16 (muokattu 11.09.2009 03:17:53)

south_of_heaven: Kiitos vastauksesta, jo näinkin varhain aamusta!

No, nuo stockimikit on ihan käyvät sinänsä, mutta äänittelyyn kaipaisi vähän sitä oikeampaa soundia ja noissa tykkää sitä puuroa vähän tulla. Eli erottelevampi mikki saisi olla.

Ne aktiivit tuli nyt ekana mieleen, kun tuossa aktiivit on jo valmiiksi. Ei sinänsä että mulla olisi iloisesti onnistuneesta kolvauksesta paljon kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että noita ei välttämättä kuitenkaan hajota vaikka ei oikein heti osaisikaan kytkeä jos ei ole ihan täydellinen käsipuoli, ja noihin kai ohjeita löytyy...?

Olen kuitenkin tällä hetkellä mieluiten viemässä tuota johonkin ammattimiehelle, jos sen satulankin siinä samalla vaihtaisi. Ja tosiaan pitäisi varmaan jonkun osaavan säätää tuota kaulaa vähän, taitaa olla intonaatiot ja mitkä kaikki pikkuisen viturallaan, sikäli kun näistä mitään ymmärrän.

edit. kiitos vielä tuosta linkistä, nuo hinnat tekee kyllä iloiseksi:) ainakin itse olisin odottanut vähän suurempia hintoja, ainakin jos ovat "maailman parhaita satuloita".

Onko ihan varmasti aktiivit? Koitin selailla tuon kepin tietoja, muttei missään mainittu niiden olevan muuta kuin "Designed by EMG":t... Millaisella paristolla toimivat?
south_of_heaven
11.09.2009 03:39:16
Juicy: Onko ihan varmasti aktiivit? Koitin selailla tuon kepin tietoja, muttei missään mainittu niiden olevan muuta kuin "Designed by EMG":t... Millaisella paristolla toimivat?

Itse asiassa nyt en ole ihan varma, kaksi pyöreää siellä oli sisällä mutta olikohan siellä sitten vaan potikat nurinpäin...

Vielä viikko sitten elin käsityksessä, että kaikki humpparit ovat aktiiveja. On tullut todettua toisin...
Juicy
11.09.2009 03:50:01 (muokattu 11.09.2009 03:50:11)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=63008

Suosittelen lukemaan, ellet jo ole.

Noh, jokin perus Seumour Duncanin passiivisetti vois olla asiallinen. JB tallaan ja Jazz kaulamikiksi. Tuo kombinaatio on vähän sellanen kuin automaailmassa Corolla, sellanen hyvä yleisvehje johon muita on hyvä verrata. Tosiaan muistelenkin että ne Ibanezin omat mikit oli aika tunkkaiset, menivät tosi herkästi tukkoon vähänkään alemmilla vireillä.

Aika paljon myös Dimarzioita porukka suosii RG:issään, jätän niiden mallien ehdottelun asiasta paremmin tietäville. D-activator kuulosti hieman EMG 81:seltä, mutta ei yhtä steriililtä VBT:ssäni.

Kannattaa torilta noita mikkejä metsästää, saat paljon halvemmalla ja eihän ne käytössä kulu.
aristoteles666
11.09.2009 07:37:39

kuluupas, just siivosin huonetta ja löysin kauheasti megneetti pallukoita joita kielet oli lennättänyt väristessään ympäri kämppää, ne on kauhean pieniä ja näyttää vähän pölykasoilta mutta oikeasti ne on magneetti pallukoita joita leijuu mikin päällä ja kielet täristessä lyö niitä irti.
south_of_heaven
12.09.2009 00:10:01
Kai mä siihen EMG:hen olen sitten kuitenkin päätymässä.

Ilmeisesti EMG 85 sopisi paremmin kun kitarani runko on lehmusta, ja kuulema lehmuksesta lähtee vähemmän bassovoittoinen soundi kuin esim. mahongista, ja siksi tuo pyöreämpi 85 tilannetta tasoittamaan.

Onkohan asia näin?
Antti1
12.09.2009 00:13:07
south_of_heaven: Onkohan asia näin?

Ei. Riippuu täysin yksilöstä. Lehmus itsessään ei oo mitenkään kovin kirkas puu. Usein vähän "nuhainen" ja pyöreä soundiltaan, joten siihen saa joskus kyllä iskeä melko kirkastakin mikkiä. 85 kuitenkin on sellainen.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Johann Onn
12.09.2009 02:09:27 (muokattu 12.09.2009 02:10:14)
Ibanez RGR321EX, mikit pois + Seymour Duncan Blackout tallamikiksi = Ibanez RGR08LTD (ilman killswitch:iä.) Erityyliset otelautamerkit, mutta muuten taitaa siis olla, lähinnä samaa tavaraa, vähän eri paketissa.

YouTube:sta löytyi "RGR08" haulla ainakin nämä:

http://www.youtube.com/user/fearedse#play/uploads/2/RA2YGNecSeQ
http://www.youtube.com/user/fearedse#play/uploads/5/mcxXcaAU7LI
Juicy
12.09.2009 02:13:06

Johann Onn: Ibanez RGR321EX, mikit pois + Seymour Duncan Blackout tallamikiksi = Ibanez RGR08LTD (ilman killswitch:iä.) Erityyliset otelautamerkit, mutta muuten taitaa siis olla, lähinnä samaa tavaraa, vähän eri paketissa.

YouTube:sta löytyi "RGR08" haulla ainakin nämä:

http://www.youtube.com/user/fearedse#play/uploads/2/RA2YGNecSeQ
http://www.youtube.com/user/fearedse#play/uploads/5/mcxXcaAU7LI

Ota huomioon, että suurin osa soundista on Englin Savagen ansiota. *kröhm.*

=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)