Aihe: Les paul
1 2 3 4
McNulty
10.09.2009 13:42:28
trih: Epin versiossa on vakiona emg-passiivit... Eli olisi se ollut jo valmiiksi bullseye-lespa passiiveilla :D.

Kyllä siinä oli ihan aktiivit. EMG81/85 setti, logojen värinkin perusteella. Myös paristo löytyi sisuskaluista. Sitä en tiedä onko asiakasta edeltävä omistaja moiset sinne vaihdattanut, mutta aktiivit ne kuitenkin olivat.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
jra
10.09.2009 13:50:00
fox: "Laadukkailla osilla"?? En ihan jaksa uskoa, että tuohon piirilevypohjaiseen toteutukseen siihenkään jotain heikkolaatuisia osasia laitettaisiin?? =)

Tarkoitin että jos haluaa piirilevystä eroon, niin ei edes laadukkailla osilla tehtynä perinteinen ratkaisukaan maksa kuin sen muutaman kympin. Ellei sitten metsästä jotain NOS-kondensaattoreita yms. En tarkoittanut etteikö piirilevylläkin olisi ihan kunnollista komponenttia kiinni.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jra
10.09.2009 13:53:13 (muokattu 10.09.2009 14:05:52)
JR11: Joku jo kehaisi, että olet päässyt hypistelemään enemmän LP:tä, kuin me muut kuolevaiset on nähty kuvissa ja kommentista päätellen myös yksi täyspäisistä tällä foorumilla.

Taisit lainata väärän henkilön viestiä (tai siis kyllä minäkin täysipäinen olen), mutta Gibsoneita ei ole omien käsien kautta kulkenut kuin tasan kolme ;)

Tarkoitit varmaankin kysymyksen Foxille?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
JR11
10.09.2009 14:46:45
jra: Taisit lainata väärän henkilön viestiä (tai siis kyllä minäkin täysipäinen olen), mutta Gibsoneita ei ole omien käsien kautta kulkenut kuin tasan kolme ;)

Tarkoitit varmaankin kysymyksen Foxille?

Jessöör, Foxille oli tarkoitettu.
Tää työnteko vaan haittaa pahasti keskittymistä ;-)
JR11
10.09.2009 15:51:49
fox: Tällä hetkellä varmaankin noin. Siinä suhteessa ei ole kokemusta, että löytyykö noita valmiiksi piirilevylle koottuja paketteja muistakin. Mutta oletetaan, että tuo systeemi on tomiva - se varmasti sitten yleistyy, sillä onhan se mitä ilmeisintä, että tuolla(kin) saadaan kokoonpanovaiheessa säästöjä.
"Laadukkailla osilla"?? En ihan jaksa uskoa, että tuohon piirilevypohjaiseen toteutukseen siihenkään jotain heikkolaatuisia osasia laitettaisiin?? =)

Tää oli siis sulle:
Joku jo kehaisi, että olet päässyt hypistelemään enemmän LP:tä, kuin me muut kuolevaiset on nähty kuvissa ja kommentista päätellen myös yksi täyspäisistä tällä foorumilla.

Eli oisko sulla antaa kommenttia alkuperäiseen kysymykseen / tarkennettuu kysymykseen käytännön eroavaisuuksista, positiivisista ja negatiivisista ominaisuuksista.
Kylmät speksit on kyllä tullu luettua erinäisiltä sivuilta.
Mutta koppakitara maailmassa eläneenä ihan kaikki ei aukea käytännön tasolle.
Noita kun pääsee melko harvakseltaan hypistelemään.

Kiitoksia jo etukäteen.

Thomannilta tilaamalla keppiä voi hypistellä 30 pv ja jos ei istu hanskaan, niin pistää vaihtoon.
fox
10.09.2009 16:14:04

JR11: olet päässyt hypistelemään enemmän LP:tä, kuin me muut kuolevaiset on nähty kuvissa

Kiitos vaan.. Ehkä joskus aikoja sitten noita tuli kateltua enemmältikin.. Ehkä muutama on tullu nähtyä, toisaalta onhan täällä näitä muitakin, joilla on laaja pohja tuon osalta..niin korjaajia kuin kauppiaitakin.
Että enhämmää nyt se ainoa ole..

Eli oisko sulla antaa kommenttia alkuperäiseen kysymykseen / tarkennettuu kysymykseen käytännön eroavaisuuksista, positiivisista ja negatiivisista ominaisuuksista.
Kylmät speksit on kyllä tullu luettua erinäisiltä sivuilta.
Mutta koppakitara maailmassa eläneenä ihan kaikki ei aukea käytännön tasolle.
Noita kun pääsee melko harvakseltaan hypistelemään.

Kiitoksia jo etukäteen.

Noi on niin kovin "henkilökohtasia juttuja", kaikki muuttuvat profiilit kaulassa ja compound radiukset otelaudassa.. Samoin tuo kysymäs mikkijuttu. (aikoinaan tein noita mikinvaihtoja, modauksia ym..) Se on vaan yks kylmä totuus, etten minä ainakaan osaa kenellekään mitään yksselitteistä mikkisuositusta antaa, enkä oo sitä kyllä tehnytkään.. Yks mikki voi soundata vallan loistavalta yhdessä kitarassa, sen sijaan taas jossain toisessa "ei-niin-hyvältä", eikä se(kään) ole niist spekseistä suoraan luettavissa, valitettavasti. Kun oliskin noin, että "Joo, minun soittotyyliin tässä xx-kitarassa tarvitaan mielellään Alnico 8 -magneetilla varustettu, mielellään 8,8 - 9,5 kOhm mikki, jonka ulostulo olisi optimissaan 280 mV ja mahdollisesti kompensoitu keskialueelta" - mutta kun se ei vaan mene noin! Eikä tässä vielä olla ollenkaan edes menty tuonne "psykoakustiikan" puolelle.

Kun täs on puheena ollut nuo monasti "suuria tunteita" herättäneet Gibson Les Paulit, niin totta on, ettei niissä kovin suurta valikoimaa monessakaan kaupassa ole. Kas kun se soitinkauppias-ressukka joutuu ne tukkurilta sisäänostamaan, ja suhteessa menekki on melko pientä, pyrkivät varastoja aika "ohuina" pitämään. Semminkin kuin edelleen näyttää olevan, että jos sallitaan liikkeessä, nuo on niitä ehkä "eniten tyypitettyjä" kitaroita.. se on se brändin houkuttelevuus.. ;)
Sitten, vaikka niiden testaus oliskin "Vain henkilökunnan luvalla", niin kyllä niitten "shop-setup" eli se säätöjen yms. kondis siellä myymälässä on monesti vähä sinne päin..kas kun niitä orkkiskieliä (tai sitä jo toista satsia) on hivelleet jo lukuisat innokkaat (ja hikiset) hyppyset.
Sun kannattais ehken mennä Kitarapajalle, ja siellä vähän testailla, miltä tuntuvat.. Mulla ei enää ole tuota otantaa niin paljoa, että voisin mitään omakohtasta sanoa, esim. näitä uudempia, -08 vaikka, en oo juuri lainkaan tyypittänyt. Hätästä hyppystelyä en katso mikskään "tyyppäämiseksi"..

Ei tämän kummempia apuja sitte löytynyt... :(
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Rämppy
10.09.2009 20:57:38
bonecrusher: Ne "piirilevyllä" olevat potikat onpi Bournsin tekemiä Custom-potikoita Gibsonille.
Jokainen vähänkin potikoiden kanssa puljannut tietää, että Bournsin kohdalla puhutaan laadusta, ja ihan siitä kärkipäästä.

Jep, laatukamaa pitäis olla. Mutta sopiiko sinne piirilevylle myös muunmerkkiset potikat vai pitääkö olla just tasan tarkkaan tietyn merkkinen ja mallinen custom-potikka?

Se koko piirilevy voidaan ottaa pois, napsia pikaliittimet johtojen päistä pois ja kolvata tavalliset potikat sinne tilalle. .
Tämä on kyllä totta, tosin pajalla teetettynä uudet laatukomponentit + työt tekee äkkiä kolminumeroisen summan. Ei silti mikään ylivoimaisen kallis pieti Gibsonin omistajalle...
En sitten malttanut olla sanomatta.
JR11
10.09.2009 21:40:50
Rämppy: Jep, laatukamaa pitäis olla. Mutta sopiiko sinne piirilevylle myös muunmerkkiset potikat vai pitääkö olla just tasan tarkkaan tietyn merkkinen ja mallinen custom-potikka?

Tämä on kyllä totta, tosin pajalla teetettynä uudet laatukomponentit + työt tekee äkkiä kolminumeroisen summan. Ei silti mikään ylivoimaisen kallis pieti Gibsonin omistajalle...

Miks se pitäis ottaa pois?
Björn E. Borg
11.09.2009 08:42:56
fox: Kyllä, esim. 101 euroa tai sinne päin.. :p Taas toisaalta, uskoisin, että sellainen henkilö, joka suunnittelee tuon piirilevysysteemin muuttamista kykenee sen itsekin tekemään..

Ai sä olet sitä mieltä että kitaristin pitää osata itse vaihtaa mikit kitaraan? En mä ainakaan osaa, mutta kyllä mä kitaraa silti osaan soittaa ja olen kiinnostunut kaikista yksityiskohdista mikä kitaraan liittyy.
Rämppy
11.09.2009 09:20:06
Björn E. Borg: Ai sä olet sitä mieltä että kitaristin pitää osata itse vaihtaa mikit kitaraan? En mä ainakaan osaa, mutta kyllä mä kitaraa silti osaan soittaa ja olen kiinnostunut kaikista yksityiskohdista mikä kitaraan liittyy.

Jep, kaikki soittajat eivät ole kitarankorjaajia. Kun ei riitä kiinnostusta tai aikaa kitaran kimpussa askarteluun, käytetään korjauspalveluja. Se maksaa, mutta on ihan ok. Silloin vähäisen kitarahommiin liikenevän vapaa-ajan voi käyttää varsinaiseen soittamiseen. Njoo, nyt mentiin ohi topiikin...
En sitten malttanut olla sanomatta.
fox
11.09.2009 10:27:19

Björn E. Borg: Ai sä olet sitä mieltä että kitaristin pitää osata itse vaihtaa mikit kitaraan? En mä ainakaan osaa, mutta kyllä mä kitaraa silti osaan soittaa ja olen kiinnostunut kaikista yksityiskohdista mikä kitaraan liittyy.

Ei, enhän mä mitään tuon suuntaista sanonut, saati tarkoittanut. Jos nyt sitä luetun ymmärtämistä peräänkuulutetaan.. Totesin, että jos tuota piirilevysysteemiä lähdetään vaihtamaan, olettaen, että se sentään toimii kuten tehtaalla on suunniteltu, niin kyllä sillä "vaihtoa himoitsevalla" luulisi olevan jonkunmoista kompetenssia se vaihto suorittaa. Ei enempää, ei vähempää.. =)

Totta kai, kyllä sitä on tullut vuosien mittaan tietenkin vastaan kaikenmoisia "virittäjiä", joiden asennuksia on isolla kädellä saanut parsia.
Maailmassa on runsaasti Saksikäsi-Edwardin veljiä, jotka tunnetaan nimellä "Täys Käsi Edward". 8)
McNulty
11.09.2009 16:52:08 (muokattu 11.09.2009 16:53:16)
Mä en nyt oikein ymmärrä, että miksi se piirilevy pitäisi sieltä vaihtaa pois? Onko se jotenkin soundia ja soitettavuutta huonontava? Onko se jotenkin rikki?

Potikat ovat laadukkaat Bournsit, mikkikytkin edelleen sama kuin aina ennenkin (eli laadukas), kitarassa olevat mikit ovat BurstBuckerit ja takuulla toimivat PAF-henkiset mikit. Ainoa erotus "perinteiseen" kytkentään on tosiaan nuo pikaliittimet.

Miulla oli itselläni LP Standardissa pikaliittimet aikanaan, kun vaihtelin ja testailin mikkejä kovasti usein. Täytyy kyllä myöntää että kun viimeisimmät mikit (BKP The Mule & Stormy Monday) laitettiin pikaliittimillä kiinni ja myöhemmin otin pikaliittimet pois, sillä mikit tulivat jäädäkseen... niin en huomannut pienintäkään eroa soundissa. En vaikka kuinka maistelin, kuulostelin, soittelin erilaisella dynamiikalla ja oikein hakemalla hain eroja.

Vaikea siis kuvitella että pelkkä pikaliitin tekisi soundista paskemman. Itseasiassa tuo piirilevy voi olla laadukkaampi johdin kuin joku halpa kuparilanka komponenttien välissä tinalla (jonka laadusta ei ole tietoa) kolvailtuna. Toki, itsehän sinne voi johdottaa kalliilla kuparilla, hopeatinalla ja Bournsin normipotikoilla uuden systeemin, mutta muuttaako se mitään? Itse tohdin epäillä että hyvän systeemin vaihtaminen toiseen hyvään = +-0

PS. lähempä tästä Kitarapajalle täyttelemään swiss cheese-bodyjä mahonkikitillä. Loppuu se vinkuminen niistä kevennysporauksistakin, kun ei x-ray paljastakaan aukkoja. Moikka! :)
Lilli
11.09.2009 17:05:15
bonecrusher: Mä en nyt oikein ymmärrä, että miksi se piirilevy pitäisi sieltä vaihtaa pois? Onko se jotenkin soundia ja soitettavuutta huonontava? Onko se jotenkin rikki?

Potikat ovat laadukkaat Bournsit, mikkikytkin edelleen sama kuin aina ennenkin (eli laadukas), kitarassa olevat mikit ovat BurstBuckerit ja takuulla toimivat PAF-henkiset mikit. Ainoa erotus "perinteiseen" kytkentään on tosiaan nuo pikaliittimet.

Miulla oli itselläni LP Standardissa pikaliittimet aikanaan, kun vaihtelin ja testailin mikkejä kovasti usein. Täytyy kyllä myöntää että kun viimeisimmät mikit (BKP The Mule & Stormy Monday) laitettiin pikaliittimillä kiinni ja myöhemmin otin pikaliittimet pois, sillä mikit tulivat jäädäkseen... niin en huomannut pienintäkään eroa soundissa. En vaikka kuinka maistelin, kuulostelin, soittelin erilaisella dynamiikalla ja oikein hakemalla hain eroja.

Vaikea siis kuvitella että pelkkä pikaliitin tekisi soundista paskemman. Itseasiassa tuo piirilevy voi olla laadukkaampi johdin kuin joku halpa kuparilanka komponenttien välissä tinalla (jonka laadusta ei ole tietoa) kolvailtuna. Toki, itsehän sinne voi johdottaa kalliilla kuparilla, hopeatinalla ja Bournsin normipotikoilla uuden systeemin, mutta muuttaako se mitään? Itse tohdin epäillä että hyvän systeemin vaihtaminen toiseen hyvään = +-0

PS. lähempä tästä Kitarapajalle täyttelemään swiss cheese-bodyjä mahonkikitillä. Loppuu se vinkuminen niistä kevennysporauksistakin, kun ei x-ray paljastakaan aukkoja. Moikka! :)

Kokolailla asiallinen ja perusteltu kommentti. Samaa mieltä asiasta.
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
Insane Kane
11.09.2009 17:32:36 (muokattu 11.09.2009 17:33:17)
Rämppy: Jep, laatukamaa pitäis olla. Mutta sopiiko sinne piirilevylle myös muunmerkkiset potikat vai pitääkö olla just tasan tarkkaan tietyn merkkinen ja mallinen custom-potikka?

Mitä tuota kuvaa kattelin niin varmastikkin voipi korvata nuo potikat ihan normaaleilla potikoilla.
Pikkasen pitää soveltaa juotoskorvakkeiden & piirilevyn padien väliin kuparilangan pätkät.
Minusta tollanen piirilevyhässäkkä on näppärämpi kuin "rotanpesä".
Oisko tässä spagaatin paikka?
fox
11.09.2009 17:43:00

Insane Kane:
Minusta tollanen piirilevyhässäkkä on näppärämpi kuin "rotanpesä".

Mutta jos se ei ole... "kulturny" ja "traditional", surevat jotkut.. 8)
Samalla kirjoittaen "Miksi kitaraelektroniikka ei kehity"-thriidiin.
Les Fender
11.09.2009 18:23:16
Kummallista, minulla on kitarakin kytketty "pikaliittimillä" ja piuhalla virittimeen ja speduihin joissa on kaikissa piirilevyjä. Ei ne piirilevyt niissäkään ole mitään haitanneet, vaikka lattioilla ovat pyörineet vuosia. Kaiken kukkuraksi näistäkin lähtee "pikaliitinjohto" ihan vahvistimelle saakka...
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
11.09.2009 18:38:58
fox: Mutta jos se ei ole... "kulturny" ja "traditional", surevat jotkut.. 8)

Mun täytyy kyllä tunnustaa että olen "traditionalisti" sillä tavalla, etten odota piirilevy-viritelmää enkä pikaliittimiä esim. 50-luvun ReIssue-malleista. Eli jos jonkun vuosikerran soitin päätetään tehdä uudestaan, niin itse ainakin toivon sen olevan niin tarkasti jäljennetty kuin mahdollista... järkevyyden rajoissa. Esim. mikkeinä voi käyttää ihan hyvin uusia '57 humbuckereita tai P90-mikkejä.

Sen sijaan tuo '08 Standardi on uusittu monelta muultakin osalta. Pelkästään lukittavat hihnatapit ja Neutrikin jakki tekevät siitä modernisoidun. Tavallaan ymmärrän jaottelun Standardiin ja Traditionaliin. Traditional edustaa sitä vanhaa "Les Paul Standardia" ja '08 Standardi edustaa modernia näkemystä... nykypäivään tuotua Les Paulia kaikille niille, jotka ovat vuosien ajan halunneet parannuksia ja muutoksia. Heidän mielestäänhän kaikki tuo uusi on parannusta. Itse olen sen verran perinnehenkinen, että minulle Traditional on edelleen "se" Standardi :)
Mandarax
11.09.2009 19:21:05
fox: Mutta jos se ei ole... "kulturny" ja "traditional", surevat jotkut.. 8)

You're damned if you do and you're damned if you don't...
Luulis että tuolta puolenvuosisataiselta tuotantolinjalta löytyisi jo pikkuhiljaa jokaiselle se omansa. Voi sitten jättää ne nykynuorison kotkotukset ja ATK-laitteilla varustetut ihmeluutut kaupan hyllylle pölyttymään..!
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
fox
11.09.2009 19:41:09

Harvey666: You're damned if you do and you're damned if you don't...
Luulis että tuolta puolenvuosisataiselta tuotantolinjalta löytyisi jo pikkuhiljaa jokaiselle se omansa. Voi sitten jättää ne nykynuorison kotkotukset ja ATK-laitteilla varustetut ihmeluutut kaupan hyllylle pölyttymään..!

Näinpä juurikin.. ;) Kyllähän nuo tehtaat aika kiitettävästi seurailee "asiakaskunnan" toiveita, totta kai joskus saa tuo R&D -osasto jonkun "koepallon" menemään läpi, mutta etupäässä edelleen ne on nuo "trad"-mallit jotka myy. Vähän väriä vaihdellaan, ja joskus menee ainakin meikäläiseltä "yli".. (uudet SG "Zoot Suit"-mallit esimerkiks)

Siltikin, kehitys kehittyy..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)