Aihe: Telecaster?
1 2 3 4
-Elvis-
10.09.2009 19:45:21
Moroo.
Olisiko kellään omakohtaista kokemusta telecasterilla soittamisesta? Millainen suondi siitä lähtee, millainen tuntuma soittaa ja ylipäätään millainen kitara se kaikin puolin on? Ja miltä valmistajalta kannattais ostaa? Kun olisin itse kiinnostunut telen hankkimisesta.
jra
10.09.2009 19:51:56 (muokattu 10.09.2009 20:02:14)
Telecaster -ketjut 1 & 2, noin 150 sivua mielipiteitä ko. kitaramallista:
http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=145705&p=7190093&x=c82166
http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=179613&p=8780110&x=c3882f

Omasta mielestä monipuolisin kitaramalli, jolla irtoaa melkein kaikki, ehkä synkintä mörkömetallia lukuunottamatta. Ja telen näköisillä epäteleillä varmaan sekin.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Björn E. Borg
11.09.2009 09:11:51
-Elvis-: Moroo.
Olisiko kellään omakohtaista kokemusta telecasterilla soittamisesta? Millainen suondi siitä lähtee, millainen tuntuma soittaa ja ylipäätään millainen kitara se kaikin puolin on? Ja miltä valmistajalta kannattais ostaa? Kun olisin itse kiinnostunut telen hankkimisesta.

On kokemusta. Kun olin aloittelija, en tykännyt siitä, enkä osannut säätää siihen kunnon saundeja, vaan kaikki kuulosti "näkkileipämäiseltä". Minusta sen soittotuntuma oli kulmikas. Myöhemmin, kun opin paremmin soittamaan, palasin siihen, ja olen ostanut pari erinomaista Teleä ja aion ostaa vastakin.

Se on hieno, konstailematon soitinmalli, joka sopii vaikkapa perinteiseen musiikkiin ja katu-uskottavaan rock'n'rolliin. Tele-miehet (ja -naiset) suosivat mikrofonin keskiasennon käyttöä, eli sitten kun soundin testailussa on päästy siihen pisteeseen, että piuha on laitettu vahvistimeen, niin kannattaa tutkia tämän tilanteen antamat mahdollisuudet.

Minun mielestäni vaahteraotelaudalla varustettu Telecaster soi kirkkaammin kuin ruusupuuotelauta.

Itse pidän enemmän soolosoitossa tuosta tummemmasta saundista, sopii minusta vaikka bluesin soittoon, mutta vaikkapa perinteisessä rockabillyssä kaartuisin vaahteran puolelle.

Tuosta valmistaja-kysymyksestä sanoisin, että vaikuttaa tietysti missä hintaluokassa me nyt ollaan.

Aasialaisvalmisteisia Squiereita (Fenderin alamerkki) Telecastereita myydään edullisesti, ja jotkut niistä soivat todella hyvin. Varmaa on että sähköosat niissä ovat heikkolaatuiset, ja se kannattaa huomioida hinta-laatusuhdetta pohtiessa.

Hiukan kalliimpia ovat esimerkiksi meksikolaisvalmisteiset Fenderit. Niissä on suuri valikoima erilaisia malleja, ja paremmat sähkö- ja metalliosat kuin halvemmissa aasialaisissa.

Laadunvaihtelu meksikolaisissa yksilöissä on suurta, ja monet kritisoivat ainakin joidenkin yksilöiden heikkoa akustista sointia. Ihan käyttövalmista kitaraa ei tehtaalta tässäkään hintaluokassa tule, kieliin yhteydessä olevat osat kaipaavat usein pientä viimeistelyä, ja niistä kannattaa puhua kaupan yhteydessä jos mahdollista.

Yamaha valmisti vielä jokin aika sitten Pacifica-sarjassa hiukan edullisempaa Telecaster-kitaraa (numeromerkintä loppuu '11', esim '311'), mutta tällä hetkellä valitettavasti valmistus on supistunut yhteen "Mike Stern"-malliin, joka on noin tuhannen euron hintainen kitara. '11':t ovat hyvin kauniita.

Laatukitara on myös Japanissa valmistettu Tokai.

Jos mahdollista ja rahaa on tarpeeksi, testaa Fender American Deluxe Telecaster. Siinä on perinteisten ominaisuuksien lisäksi S-1-kytkin, jolla saa ylimääräistä tonaalista variaatiota. Siinä on kitara, josta on takuulla iloa loppuiäksi.

Telet soivat muuten ainakin minusta paremmin hiukan vahvemmalla kielisetillä. Kaupassa oleva kitara on todennäkäisesti varustettu 9 tuhannesosatuuman e-kielellä. Se on niin ohut setti, ettei "herätä" sitä soitinta "henkiin".

.011 setti Telessä on minun suosikki. Tosin sitten jonkun mielestä voi olla hiukan raskas tuntuma, ja kitara pitää säätää hyvin jos haluaa siitä kevytsoittoisen.
duc
11.09.2009 09:18:57 (muokattu 11.09.2009 09:19:28)
Björn E. Borg: Jos mahdollista ja rahaa on tarpeeksi, testaa Fender American Deluxe Telecaster. Siinä on perinteisten ominaisuuksien lisäksi S-1-kytkin, jolla saa ylimääräistä tonaalista variaatiota. Siinä on kitara, josta on takuulla iloa loppuiäksi.

No puututaan tähän kohtaan vaikkasta aluksi... American Deluxet tuntuvat olevan muuten hiukka parempia kuin Standardit, mutta mikit ovat jonkin verran huonommat. Deluxessa ovat noiseless-mikit, jotka eivät soi ihan samalla tavalla kuin normaalit alnicot, jotka löytyvät jekkistratoista. Kannattaa testailla ja vertailla ihan itse.

Myöskin tuo on aika mielenkiintoista että kehuit estottomasti japsiritsoja, mutta haukuit meksikolaisia. Tosiasiassa taitavat olla laadultaan melko samanlaisia. Japanilaisissa on parempi viimeistely, mutta meksikolaisissa paremmat materiaalit.
Björn E. Borg
11.09.2009 09:32:57
duc: No puututaan tähän kohtaan vaikkasta aluksi... American Deluxet tuntuvat olevan muuten hiukka parempia kuin Standardit, mutta mikit ovat jonkin verran huonommat. Deluxessa ovat noiseless-mikit, jotka eivät soi ihan samalla tavalla kuin normaalit alnicot, jotka löytyvät jekkistratoista. Kannattaa testailla ja vertailla ihan itse.

No et sä nyt voi sanoa että ne noiselessit on "huonommat". Ei kyllä varmana ole. Erilaiset ne kyllä on. Jos laittaa vaikka jonkun verran efektejä, niin kyllä Cobalt Samarium tukee sitä paremmin.

Monet tykkäävät laittaa humbuckerin Teleen, mutta siinä hukataan tuo keskiasento-mahdollisuus, ja siksi tuo S-1-switchi on minusta parempi ratkaisu.

Myöskin tuo on aika mielenkiintoista että kehuit estottomasti japsiritsoja, mutta haukuit meksikolaisia. Tosiasiassa taitavat olla laadultaan melko samanlaisia. Japanilaisissa on parempi viimeistely, mutta meksikolaisissa paremmat materiaalit.

En mielestäni kehunut japanilaisia "estottomasti". Sanoin että japanilainen Tokai on laatukitara (erotuksena muihin aasialaisiin, jotka voivat olla hintansa väärti, mutta laatukitara on ehkä väärä ilmaus). Mutta joo kyllä olet oikeassa, on paremmat osat meksifenkuissa kuin Tokaissa. Hyvät mikit niissä on (mutta niinhän mäkin sanoin!).
duc
11.09.2009 09:39:59 (muokattu 11.09.2009 09:41:55)
Björn E. Borg: No et sä nyt voi sanoa että ne noiselessit on "huonommat". Ei kyllä varmana ole. Erilaiset ne kyllä on. Jos laittaa vaikka jonkun verran efektejä, niin kyllä Cobalt Samarium tukee sitä paremmin.

Monet tykkäävät laittaa humbuckerin Teleen, mutta siinä hukataan tuo keskiasento-mahdollisuus, ja siksi tuo S-1-switchi on minusta parempi ratkaisu.

Hmm, yläpään heleyttä puuttuu noissa Samarium Cobalt Noiseless -mikeissä, en tiedä saako sitä millään efektillä paikattua... Mutta tuota kannattaa siis tosiaankin koittaa itse, kyllä sen kanssa pystyy varmaan moni elämään, muutenhan nuo Deluxet ovat todella laadukkaita.

Itellä on standardin jekkitelen lisäksi myös 72 Thinline -tele, jossa on siis kaksi humpparia. Todella hyvä soundi on tässäkin, vaikka tietenkin hyvin erilainen kuin yksikela-telessä.
LaeLea
11.09.2009 15:15:28
duc: Japanilaisissa on parempi viimeistely, mutta meksikolaisissa paremmat materiaalit.

Ähä, musta se on just toisin päin. Japsit on sentin paksusen lakan alla, ja meksikolaiset saa puunsa fenderin ameriikan tehtaalta, tuskin ihan priimaa... vai puhuikko raudoista?
Kick Out The Mother, Mother!
duc
11.09.2009 15:23:02
LaeLea: Ähä, musta se on just toisin päin. Japsit on sentin paksusen lakan alla, ja meksikolaiset saa puunsa fenderin ameriikan tehtaalta, tuskin ihan priimaa... vai puhuikko raudoista?

No mutta tuo paksu lakkahan on sitä "hyvää" viimeistelyä, kun se näyttää hienolta :) Tuo puuhomma menis mun näkövinkkelistä niin että ei ne meksikolaisvermeiden puut välttämättä niin paljoa eroa puiltaan jenkeistä, kun samasta varastosta tulevat kaikki... tietenkin jenkkeihin valitaan kumminkin ne parhaimmat niistä.
weelie
11.09.2009 15:31:51 (muokattu 11.09.2009 15:33:54)
LaeLea: Ähä, musta se on just toisin päin. Japsit on sentin paksusen lakan alla, ja meksikolaiset saa puunsa fenderin ameriikan tehtaalta, tuskin ihan priimaa... vai puhuikko raudoista?

Paksu lakka ei välttämättä ole hyvästä... mutta sekä japsit että meksikolaiset ovat paksun muovikuoren alla kummatkin.

Japseissa käytetään basswoodia (lehmus), joka mielestäni ei ole hyvä materiaali. Meni lommoille todella helposti jos ei ole paksusti lakkaa, eikä puu muutenkaan ole kauniin näköistä. Sen saundista en varsinaisesti osaa sanoa juuta enkä jaata, vaikka on minulla yksi sellainen lehmusrunkoisen japsistrato ollutkin, siinä oli japsimikit jotka kuulostivat erittäin twängiltä kun olivat niin vähäiset ulostuloltaan.

Japseissa olen nähnyt todella huonoja runkopalojen yhdistelyjä ja toisaalta meksikolaisissa todella hyvin tehtyä. Tietysti tehdään useammasta palasta, joka kait periaatteessa huono asia.

Japseissa potikat sun muut huonompia kuin Meksikolaisissa.

Mielenkiintoista jos haluaa telen mutta ei tiedä miltä se saundaa. No ei siinä mitään, kyllähän sen saa saundaamaan miltä lystää. http://www.youtube.com/watch?v=1D9dSuoLW94 :D
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
jra
11.09.2009 15:32:57 (muokattu 11.09.2009 16:42:22)
Esim. kiinalaisessa Squierin Classic Vibe -Telessä on kohtuullisen hyvät sähköosat (potikat (Alpha) ja mikit) ja virittimetkin ovat varmatoimisen tuntoiset. Rungon lakka tuossa on myös erittäin ohut, kaulassa hieman paksumpi. Kaula on ainakin omassa lisäksi ns. quarter sawn, joten ei senkään suhteen ole valittamista. Satula oli valmiiksi tusqia, eikä ämpärimuovia ja nauhatyö siistiä, tosin nauhat saattavat olla pikkuisen pehmeää seosta.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
weelie
11.09.2009 15:34:44
jra: Esim. kiinalaisessa Squierin Classic Vibe -Telessä ...

Tuollaista minäkin ehdottaisin.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
elsewhere
11.09.2009 16:27:51
Lisä-ääni Classic Vibelle. Olen kahta päässyt kokeilemaan ja molemmat ovat istuneet hyvin ainakin minun käteeni. Rouhea rokkisärö lähtee ja hieman kun sääti mikkien korkeuksia, soundivalikoima ei häviä paljoa kalliimmille kepeille.
~ Love broke out and I forgot it's war.
jaakko.
11.09.2009 16:38:57
Ei kyllä kauheesti moitittavaa tuosta classic vibestä löydy, ehdottomasti hintansa väärti soittopeli. Kannattaa ainakin testata jos mahdollisuutta, aivan eri meininki cv:ssä kuin esim. affinity sarjan squiereissa. Sitäpaitsi tuntu sopivan paremmin kouraan ku mikään muu tele mitä oulun soitin ja tarvikkeessa oli viime talvena kun tuon hommasin. Kokeilin siis kaikkia silloin liikkeessä olleita ja joukkoon mahtui myös n. 3000€ custom shop tele. Mukavimmat oli am. std. Fenderi ja tuo CV skuju ja kun cv hinta oli 380€ ja american standardin 1300€ niin ei tarvinnut etes kauaa miettiä valintaa eikä kyllä oo kaduttanut hetkeäkään, ei vielä oo mukavampaa soitettavaa tullu vastaan.
"kiitos mielipiteestä ja hyvää alkanutta vuotta 2009"
-Elvis-
12.09.2009 22:10:23
Telekuume se vaan nousee :D Täytyy päästä kyllä itse testailee jotain noista. Nopeesti.
jussimus
12.09.2009 22:14:07
Ei muuta kuin Classic Vibe tele tilaukseen. Muuta ei sitten tarvitakaan.
McNulty
12.09.2009 22:27:18
jussimus: Ei muuta kuin '51 NoCaster Relic tilaukseen. Muuta ei sitten tarvitakaan.
"Perseverance does not equal worthiness." -Greg House
-Elvis-
12.09.2009 22:28:37
Ei kyllä täytyy testata eka.
Osteri
12.09.2009 22:36:25
-Elvis-: Telekuume se vaan nousee

Oikein. Joka miehellä pitää olla ainakin yksi Tele. Hanki sellainen ihan vaan siksi että se on sulla. Eipähän tarvii sitten enää pohtia. :)
BigPapa
12.09.2009 22:45:18

Osteri: Oikein. Joka miehellä pitää olla ainakin yksi Tele. Hanki sellainen ihan vaan siksi että se on sulla. Eipähän tarvii sitten enää pohtia. :)

No jaa, ei välttämättä, luovuin omastani, strato on sen verran monipuolinen keppi:

http://muusikoiden.net/dyn/users/63273.jpg
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)