Aihe: Tärkeimmät ominaisuudet nauhoituskoneessa?
1
vezir
09.09.2009 16:07:02 (muokattu 09.09.2009 16:08:16)
Moi!

Meillä pyörii treeniksellä demostudio, jossa itse hoidetaan kaikki nauhoituksesta miksaukseen. Softana on Audition, ja koneena Fujitsu Siemensin joku pari vuotta vanha pakettikone, jossa käyttiksenä xp. Kone ei ole nettikäytössä, eikä siinä ole mitään turhia ohjelmia. Interfacena on Alesis Multimix 16 Firewire, jonka läpi menee kerralla maksimissaan 10 raitaa koneelle (tämä siis rumpujen nauhoitusvaiheessa).

Ton meidän koneen tehot riittää kyllä siinä vaiheessa, kun sessiossa ei ole vielä materiaalia, eli rummut saa kivuttomasti purkkiin. Kuitenkin kun sessioon alkaa ilmestyä kitaroita, bassoa ynnä muuta asiaankuuluvaa efektien kera, alkaa teho hiipua. Näin miksauksesta ja viimeisten raitojen nauhoituksesta tulee välillä katkonaista ja hermot menee!

Kysyisinkin: Mitkä on tietokoneen keskeisimmät ominaisuudet äänityshommissa? Pitääkö olla tosi nopea yksiytiminen prossu vai tarvitaanko moniytimistä? (Audition ei taida hyödyntää useampaa ydintä??) Muistia lisäsin 2 gigaan asti, mutta välillä meno oli epävakaata. Eli voisinko jotenkin helposti parantaa koneen suorituskykyä?

Tästä tuli varmaan turhan pitkä selostus, mutta niin mulle aina käy.. Mutta siis tähän vois vastata vaikka siihen tyyliin, että mikä olis ihanteellinen nauhoituskone, mitä ominaisuuksia vaaditaan?
HTMono
09.09.2009 19:45:03
Kannattaa myös tutustua nauhoitusohjelmasi "freeze" toimintoon. Kun olet saanut vaikkapa rumpujen efektoinnin haluamaksesi niin jäädyttämällä raidan kone ei käytä turhaan tehoja näiden plugarien reaaliaikaiseen laskemiseen toistettaessa. Jäädytetyn raidan voi tietenkin taas palauttaa muokattavaksi ja myöhemmin vaikka jäädyttää uudelleen.

Tällä tavalla on tullut nauhoiteltua välillä kovinkin pienillä PC:eillä. Vähän tietysti hidastaa tahtia mutta ei merkittävästi. Jos ei ole tuttu juttu niin kannattaa testailla hetki ennenkuin alkaa uutta ostelemaan.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Soolokitaristi
09.09.2009 21:39:37
Miksausvaiheessa äänikortin latenssit voi laittaa maksimiin mikä antaa tietokoneelle enemmän aikaa laskea sitä materiaalia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikä tahansa kone kyykähtää jos efektiä laittaa sinne tarpeeksi, eli kannattaa opetella tekemään mahdollisimman vähillä efekteillä.
Äänimateriaalille kannattaa olla myös oma erillinen kovalevynsä, joka kannattaa pitää hyvin defragmentoituna.
Roki
09.09.2009 21:41:47
Ja näyttäisi Auditionissakin olevan Load Meter, joka kertoo milloin alkaa prossuvoima olla lopuillaan.
Been there - done that - don't ask.
Chade Fallstar
09.09.2009 21:52:13
Neuvo Freeze-toiminnon käytöstä on erittäin hyvä.
Toinen keino on äänikortin bufferikoon säätäminen.
Mulla on äänikorttina M-Audio Delta 1010LT.
Mitä isompi bufferi sitä suurempi viive (latency).
Mitä isompi bufferi sitä enemmän prosessorilla on aikaa käsitellä materiaalia, eli pienempi prosessorin kuormitus.

Pieni viive on tarpeen äänitettäessä, miksauksessa homma sujuu isommallakin viiveellä ihan hyvin. Jos viive on vaikka 30 ms., kaikki muutokset mitä teet soundiin tapahtuvat 30 ms. myöhemmin.
Ite en ainakaan sitä juuri huomaa.

Tämä johtaa siis siihen, että kannattaa tehdä hommat tietyssä järjestyksessä.
Eli äänitykset ensin suht. pienillä efekteillä, esim. yks. eq ja kompura per raita, ja ehkä yks kaiku auxissa. Sitten miksauksessa isompaa bufferikokoa ja enemmän efektejä.

Jos tulee kuitenkin sellainen tilanne että prosessointia on raidoilla paljon, mut halutaan äänittää vaikkapa laulua, voi taustoista tehdä välimiksauksen ja palauttaa sen yhdelle raidalle sessiossa. Sitten kaikki muut raidat disabloidaan tms. jotta ne eivät soi eivätkä syö tehoa.

Mitä taas tulee koneen tehoihin, kattoisin ihan kokonaisuutena sitä järjestelmää.
Keskusmuistin määrä ja nopeus, kovalevyn nopeus, prosessori...

Yksi keino helpottaa datan kulkua kovalevyltä on ostaa koneeseen toinen nopea kovalevy.
Kovalevyllä 1 on käyttis ja ohjelmat, kovolla 2 "raakamateriaali" eli siis äänitiedostot.
Näin käyttis ei rasita samaa kovoa kuin audio.
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean!
vezir
10.09.2009 09:05:35
heikkimononen: Kannattaa myös tutustua nauhoitusohjelmasi "freeze" toimintoon.

Tämä kuulostaa just oikeelta lähestymistavalta! Nimenomaan tehot hiipuu silloin, kun alkaa olla about 10-15 raitaa kasassa. Eikä niissä raidoissa mitään hirveesti plugareita ole; geitit rummuissa ja kompurat. Mulla vaan on tapana miksata rumpuja jonkin verran heti niiden nauhoituksen jälkeen, koska mun mielestä jytympi saundi antaa potkua loppujen nauhoitusten tekoon.

Voisiko joku kertoa lisää tästä freeze-toiminnosta? En ollut ennen tätä kuullutkaan moisesta. Olis tietysti tosi hyvä, jos jollakulla olis kokemusta nimenomaan Auditionista.

On muuten tullut hyviä vastauksia, kiitos siitä! Saa tietty jatkaa!
vezir
10.09.2009 09:14:03
Chade Fallstar: Yksi keino helpottaa datan kulkua kovalevyltä on ostaa koneeseen toinen nopea kovalevy. Kovalevyllä 1 on käyttis ja ohjelmat, kovolla 2 "raakamateriaali" eli siis äänitiedostot. Näin käyttis ei rasita samaa kovoa kuin audio.

Ja mä kun luulin, että jos ohjelma on eri kovolla, se nimenomaan on hitaampaa, koska äänitetty materiaali menee "kovojen" välillä. Mutta mitä sitten tarkoittaa nopea? Mulla on perus 7200 rpm, mutta kuinka nopeaa suosittelette?

Lisäksi, onko nää nopeat kovot kamalan kalliita? Mulla kun on sellainen tilanne, että mä tahtoisin koneeseen lisää voimaa, mutta noi muut pojat ei oikein lämpene, koska "se vanha riittää ihan hyvin". Ja onhan se osaltaan totta - kyllä sillä päästään maaliin asti, mutta kyllä te tiedätte, mitä se on kun kone takkuaa, PRKL!
Borlag
10.09.2009 09:23:26

vezir: Ja mä kun luulin, että jos ohjelma on eri kovolla, se nimenomaan on hitaampaa, koska äänitetty materiaali menee "kovojen" välillä. Mutta mitä sitten tarkoittaa nopea? Mulla on perus 7200 rpm, mutta kuinka nopeaa suosittelette?

Ei se materiaali kulje turhaan kovojen välillä, vaan se ladataan muistiin, aivan kuten se itse ohjelmakin. Tuo kierroslukumäärä on vain yksi osa-alue nopeudesta eikä vielä takaa oikeastaan yhtikäs mitään. Esimerkkinä 5400rpm levyt joissa on vaikkapa kolme kelkkaa samanaikaisesti pyörimässä, kyllä ne nopeampia ovat kuin yksi kiekko 7200rpm vauhdissa. Myös liitäntätapa vaikuttaa nopeuteen, IDE on hitaampi kuin SATA, SATA on hitaampi kuin SATA II jne.

Lisäksi, onko nää nopeat kovot kamalan kalliita? Mulla kun on sellainen tilanne, että mä tahtoisin koneeseen lisää voimaa, mutta noi muut pojat ei oikein lämpene, koska "se vanha riittää ihan hyvin". Ja onhan se osaltaan totta - kyllä sillä päästään maaliin asti, mutta kyllä te tiedätte, mitä se on kun kone takkuaa, PRKL!

Nopeat peruskovalevyt eivät ole kalliita, sadalla eurolla saa jo kiitettävän nopean. Jos vertaa tallennuskapasiteettia maksettuun hintaan, niin siihen nähden nämä ovat kyllä kalliita.
vezir
10.09.2009 09:25:15
No hei taas!

Mä nyt ihan turhaan aloin siitä freezestä kysellä... Katoin Auditionin helpistä ja siellähän se oli! Oli oikein otsikkona jotain, että: "Freeze tracks to improve performance". Yks napin painallus, ja raita on jäässä! Pääsen myöhemmin tänään kokeilemaan sitten sillä treeniksen koneella, mutta uskoisin että siitä on apua!

Kiitti vielä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)