Aihe: Musiikin voimakkuus tanssipaikoissa
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
jon lord
08.09.2009 20:56:21
Eräs kammottavimmista live-kokemuksistani lienee Santanan keikka muutama vuosi sitten vappuaatona Hartwall-areenalla. Olin takarivissä parven puolessa välissä. Saatanan pojan bändi lämppärinä sai jo osan permannon "firmaparkin" väestä lähtemään. Itte Carlos pisti vielä paremmaksi. Vanhan Nokialaisen Db-mittari loukutti punaista >140 Db heti lähdöstä. Saundi oli kyllä mahtava, mutta perkele kun se kuulosti häjyltä.

Velvet Revolver Hesan jäähallissa oli samanlainen kokemus. Lämppäribändin aikana jo piti hakea korvatulpat, eikä niitä uskaltanut ottaa pois ennenkuin koko konsertti oli loppu. Toinen esimerkki Metallica stadikalla 2004. Oltiin pojan kanssa aivan miksausteltan vierellä ja koko ajan pystyttiin puhumaan toisillemme huutamatta. Silti soundit oli aivan saatanan tukevat ja hyvät.
COVS jäsen N.o 3
Ami
09.09.2009 18:20:09
Miksaaja on esimerkiksi Yölinnulla ja niiden volume on hyvinkin asiallinen ja siedettävä.

Kerro Ami esimerkki bändistä, joka soittaa isolla tanssilavalla tanssimusiikkia liian lujaa.

Minun kuulolleni on juuri Yölinnun volume juuri sitä, josta kärsin eniten. Tosin siitä on jo yli vuosi aikaa, kun olen heidän keikoillaan ollut.
Mutta koska minua pyydettiin mainitsemaan bändejä, jotka soittavat liian lujaa, niin tässä niitä tulee:
Yölintu, Myrskylyhty & Mikko Mäkeläinen, Souvarit, Satakitaraa & Antti Huovila, Sesam & Antti Raski, Avec, Sonny Group & Ari Klem, Vonkamiehet, Taivalkunta Beat, Noiser & Kari Piironen, Unelmavävyt, Kulkukoirat, Tulipunaruusut, Pallosalama & Marko Lämsä, Markus Törmälä Ja FBI Beat, Horizone & Matti ja Teppo, Nelostie & Jaska Mäkynen, Omenapuu & Johanna Pakonen, Linnut & Arja Havakka, Cosmos, Four Roses, Tommys & Charles Plogman, Caminito, Foxpop, Syke, Baraque & Tiina Pitkänen, Korsuorkesteri, Helmenkalastajat, Nelostie, Rosso.

Volyymitaso yleensä ollut minulle hyvä seuraavilla orkestereilla:
Amorada, Martti Metsäkedon orkesteri, Fantasia, Sinitaivas, Finlandrers, Myrskytuuli, Karavaani, Noiser, Pekka Niskan orkesteri, Tornados & Saija Tuupanen, Seriff & Jaana Hiltunen, Kiintotähti & Teuvo Oinas, Unto Satorannan yhtye, Varjokuva

Humppahanuristi: "Eihän ne kovaa soita, vaan ääntä saatetaan ehkä joskus vahvistaa liikaa"

Jättäisin kylläkin sanan "ehkä" pois.

Edellä mainitsemani orkesterit ovat soittaneet juuri isoilla tanssilattioilla, joista viimeiset kokemukseni.
mack the knife
09.09.2009 18:25:54
Tuossa edellisessä paskapuheessa on vielä lisäksi huvittava ristiriita. Kari Piironen ja Noiser soittaa liian kovaa, Noiser tarpeeksi hiljaa.
Olisko tehtävä johtopäätös, että Piironen huutaa ja mölyää niin helvetisti, että herkkäkorvaisilla menee kuulo. Sehän kyllä lähtee mukaan siihen "Nupit punaisena -kiertueelle", jossa on Michael Bolton, Markus Allan ja muutama muu.
COVS n:o 1.
Timi
09.09.2009 19:18:12 (muokattu 09.09.2009 19:20:26)
No niin.Nyt on kerrankin selvitetty melko pitkälle.Ketkä luukuttaa korvia särkevästi.Heti lusikka kauniiseen käteen.Rokki ja bilebändejä ei vissiin moitittu?
Perhana.Vieläkö Satorantakin keikkailee?
Vaikea.Mutta varma!
Ami
09.09.2009 19:23:00
mack the knife: Tuossa edellisessä paskapuheessa on vielä lisäksi huvittava ristiriita. Kari Piironen ja Noiser soittaa liian kovaa, Noiser tarpeeksi hiljaa.

Aivan oikein. Kun Kari Piironen aloittaa esiintymisensä Noiser lisää äänenvoimakuutta.
isojussi
09.09.2009 19:28:35
Ami: Aivan oikein. Kun Kari Piironen aloittaa esiintymisensä Noiser lisää äänenvoimakuutta.

Paljonhan ne tota harrastaa - Finkut vetää ekan setin ilman alapäitä - siis subbareita meinaan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Timi
09.09.2009 19:49:43
Timi: No niin.Nyt on kerrankin selvitetty melko pitkälle.Ketkä luukuttaa korvia särkevästi.Heti lusikka kauniiseen käteen.Rokki ja bilebändejä ei vissiin moitittu?
Perhana.Vieläkö Satorantakin keikkailee?

Näköjään ja paljon!
Vaikea.Mutta varma!
walttoni
09.09.2009 21:52:47
Ami: Minun kuulolleni on juuri Yölinnun volume juuri sitä, josta kärsin eniten. Tosin siitä on jo yli vuosi aikaa, kun olen heidän keikoillaan ollut.
Mutta koska minua pyydettiin mainitsemaan bändejä, jotka soittavat liian lujaa, niin tässä niitä tulee:
Yölintu, Myrskylyhty & Mikko Mäkeläinen, Souvarit, Satakitaraa & Antti Huovila, Sesam & Antti Raski, Avec, Sonny Group & Ari Klem, Vonkamiehet, Taivalkunta Beat, Noiser & Kari Piironen, Unelmavävyt, Kulkukoirat, Tulipunaruusut, Pallosalama & Marko Lämsä, Markus Törmälä Ja FBI Beat, Horizone & Matti ja Teppo, Nelostie & Jaska Mäkynen, Omenapuu & Johanna Pakonen, Linnut & Arja Havakka, Cosmos, Four Roses, Tommys & Charles Plogman, Caminito, Foxpop, Syke, Baraque & Tiina Pitkänen, Korsuorkesteri, Helmenkalastajat, Nelostie, Rosso.

Volyymitaso yleensä ollut minulle hyvä seuraavilla orkestereilla:
Amorada, Martti Metsäkedon orkesteri, Fantasia, Sinitaivas, Finlandrers, Myrskytuuli, Karavaani, Noiser, Pekka Niskan orkesteri, Tornados & Saija Tuupanen, Seriff & Jaana Hiltunen, Kiintotähti & Teuvo Oinas, Unto Satorannan yhtye, Varjokuva

Humppahanuristi: "Eihän ne kovaa soita, vaan ääntä saatetaan ehkä joskus vahvistaa liikaa"

Jättäisin kylläkin sanan "ehkä" pois.

Edellä mainitsemani orkesterit ovat soittaneet juuri isoilla tanssilattioilla, joista viimeiset kokemukseni.

Otahan Ami joku voimakas tapletti ja rauhotu. Noista bändeistä ei taatusti kukaan soita isoilla tanssilavoilla liian kovaa. Jos menet ämyreiden eteen korva kiinni siinä, niin voi voi, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ei tuohon voi muuta sanoa.

Onpa kiva nähdä että meidän bändi ei ole tuolla Amin mustalla listalla. HOHO.
COVS2.
baron
09.09.2009 22:54:41 (muokattu 09.09.2009 22:55:21)

manjaana: Hmmm, ensin pyydetään laittamaan nimiä kehiin ja sitten tässä on se rakentava vastaus taas kerran, masentavaa, otan siis tabletin

Helvetin helppohan siellä stagella kuulosuojaimet korvissa amyrit yleisöön päin ja monitorit sopivalla volalla väittää että turhasta valittavat.

Kuka arvon muusikoista käy kolleegoiden keikkoja kuuntelemassa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
walttoni
09.09.2009 23:07:00
manjaana: Hmmm, ensin pyydetään laittamaan nimiä kehiin ja sitten tässä on se rakentava vastaus taas kerran, masentavaa, otan siis tabletin

Hyvä että kertoi nimiä, siitä kiitos. Mutta. mutta, ja vielä kerran mutta.

Tuossa tuli sellaisia nimiä, että niiden keikoilla läsnäolleena voin vilpittömästi todeta, että volume on kova vain ja ainoastaan pa-kaappien edessä. Tommys on ainut mitä noista en ole nähnyt. Mutta se vetääkin kuulemma paljon koneilla ja uskailtaisin väittää, että volumetaso ei ole kovin hirvittävä.

Ottaakaa tanssi-ihmiset nyt huomioon, että se sama välittömästi pa-laitteiden edessä ehkä teidän mielestänne raastava volume täytyy kantaa jopa 150 metrin päähän tanssilavan toiseen päähän. Siellä tanssivat asiakkaat ovat aivan yhtä tärkeitä, kuin ne edessä tanssijatkin. Minkä tahdissa he sitten tanssivat, jos sinne ei kuulu kun kenkien suhina? Hajun perusteellako?

Horizone on ainut, joka tunnustaa vetävän kovempaa...No, joo. ei nekään vedä kovin kovaa.

Ne bändit, joissa on puhaltimet, esim. Finlanders, saavat aikaan ehken eniten desibelejä, mutta soundit on niin hyvät, että se ei häiritse ketään.
COVS2.
walttoni
09.09.2009 23:08:34
baron: Helvetin helppohan siellä stagella kuulosuojaimet korvissa amyrit yleisöön päin ja monitorit sopivalla volalla väittää että turhasta valittavat.

Kuka arvon muusikoista käy kolleegoiden keikkoja kuuntelemassa?

Eilen viimeksi Anneli Mattilan ja Jamsetin keikkaa. Minä käyn jatkuvasti. Samaten tänäkin vuonna olen ollut tosi monen kollegabändin kanssa samalla keikalla. Jos kirjanpidosta katselen, niin on niitä toista sataa pitkälle, mitä on tullut seurattua. Osaa pariinkymmeneenkin kertaan.
COVS2.
baron
09.09.2009 23:13:58

walttoni: Eilen viimeksi Anneli Mattilan ja Jamsetin keikkaa. Minä käyn jatkuvasti. Samaten tänäkin vuonna olen ollut tosi monen kollegabändin kanssa samalla keikalla. Jos kirjanpidosta katselen, niin on niitä toista sataa pitkälle, mitä on tullut seurattua. Osaa pariinkymmeneenkin kertaan.

Eipä silti, mä käyn aina mahdollisuuksien mukaan kolleegoiden keikkoja kuuntelemassa eikä niissä humppatilaisuuksissa, missä oon ollut, ole ollut volaongelmaa.
Kyllä ne on tuolla rokkipuolella, aina kuulosuojaimet mukana.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
walttoni
09.09.2009 23:49:11
baron: Eipä silti, mä käyn aina mahdollisuuksien mukaan kolleegoiden keikkoja kuuntelemassa eikä niissä humppatilaisuuksissa, missä oon ollut, ole ollut volaongelmaa.
Kyllä ne on tuolla rokkipuolella, aina kuulosuojaimet mukana.

Alat ymmärtää mitä minä tiedän.
COVS2.
v_m_kangas
10.09.2009 00:11:05 (muokattu 10.09.2009 00:18:16)

Miksei niihin latoihin laiteta asiallisia dB mittareita? Ei tartteis kenenkään vääntää kättä missään tilanteessa.

Mittareita on lähiaikoina tullut vastaan Levillä (mittari soittajaystävällisessä paikassa), Lappajärvellä ja Härmässä. Siitähän sen sitten näkee kaikki kuinka kovaa vedetään.

Eräässä mestassa pitää tilaajan vaatimuksesta vetää niin lujaa, että ihteä hirvittää. Pitää vain koittaa tunkea luureja syvemmälle korviinsa. Sali on semmoinen, että se ääni kertakaikkiaan kuolee ennen baaritiskiä. 4 kilon kamat ei oikein tahdo riittää sinne saakka.

Jos se 85 debbaa pidetään rajana, niin yli mennään, bändi kuin bändi, niin että raikuu useimmissa keikkamestoissa. Toisaalta tanssipaikoissa taidetaan olla kaukana rockfestareiden paineista, raidereissakin vaaditaan toistasataa mikserille säröytymättä.

Mitä olen käynyt itse kuuntelemassa, liian kovaa minun korvilla mitattuna ei ole tullut kuin kerran tai pari. Jos vastaisuudessa tulisi liian kovaa jossain tilaisuudessa, laitan toki muusikon korvatulpat korviini. Ne on aivan mukavat kohtuullisessakin metelissä, esim jossain pubissa, jossa puheensorina (saa*moinen huuto ja möyke) on varmasti yli 85 debbaa ja saundi aivan karsea :)
Humppaa tai soita humppaa
walttoni
10.09.2009 00:20:38
v_m_kangas: Miksei niihin latoihin laiteta asiallisia dB mittareita?

Mittareita on lähiaikoina tullut vastaan Levillä (mittari soittajaystävällisessä paikassa), Lappajärvellä ja Härmässä. Siitähän sen sitten näkee kaikki kuinka kovaa vedetään.

Eräässä mestassa pitää tilaajan vaatimuksesta vetää niin lujaa, että ihteä hirvittää. Pitää vain koittaa tunkea luureja syvemmälle korviinsa. Sali on semmoinen, että se ääni kertakaikkiaan kuolee ennen baaritiskiä. 4 kilon kamat ei oikein tahdo riittää sinne saakka.

Jos se 85 debbaa pidetään rajana, niin yli mennään niin että raikuu useimmissa keikkamestoissa. Toisaalta tanssipaikoissa taidetaan olla kaukana rockfestareiden paineista, raidereissakin vaaditaan toistasataa mikserille säröytymättä.

Niitä mittareita ei juuri ole tanssilavoilla, se on kyllä ihme. Jossain hehtaarihallissa voikin olla aika haastavaa miettiä, mihin sen mittarin laittaa.

Kapakoissa on vaikka missä, ja jotkut säädetty niin, että kun yskäisee lavalla tyhjässä ravintolassa, niin mittari on punaisella. Esim Tampereen Tanssitalo on näin. Ei sielläkään ole mitään härdelliä siitä mittarista tullut. Olettehan tekin olleet Ikaalisissa, siellä saa vetää aika lujaa, että pääsee edes keltaiselle. Jorge pitää siitä huolen.:)

Eipä ole tullut palautetta liian kovasta äänen paineesta humppabändillä. Ei sen kummemmin asiakkaiden kuin henkilökunnankaan taholta. Vedetään vissiin liian hiljaa.
COVS2.
v_m_kangas
10.09.2009 00:26:11

walttoni: Niitä mittareita ei juuri ole tanssilavoilla, se on kyllä ihme. Jossain hehtaarihallissa voikin olla aika haastavaa miettiä, mihin sen mittarin laittaa.

Ei ainakaan siihen kajarin eteen. Kyllä sille paikka löytyisi. Siinä olisi monellakin suurempi kynnys valittaa kun näkisi sen luvun mittaritaulusta.

Olettehan tekin olleet Ikaalisissa, siellä saa vetää aika lujaa, että pääsee edes keltaiselle. Jorge pitää siitä huolen.:)

Ai niin se jäi listalta. Kuulemma sielläkin joku on meinannut luukuttaa, mutta käskytys on käynyt :)

Eipä ole tullut palautetta liian kovasta äänen paineesta humppabändillä. Ei sen kummemmin asiakkaiden kuin henkilökunnankaan taholta. Vedetään vissiin liian hiljaa.

Aiemmin olisin sanonut, että liian hiljaa ei voi vetää, mutta en enää.
Humppaa tai soita humppaa
Roadari
10.09.2009 01:00:35
v_m_kangas: Miksei niihin latoihin laiteta asiallisia dB mittareita?

Nokun se deebee ei ole mitenkään yksinkertaine asia. Näitä mittareita näkyi yheksänkymmentä luvulla vähän joka mestassa, ja jokainen mittas jotain ihan omaansa. db käsite verrannollisena suureena kans on niin ihmeellinen et ei sitä kannata juur ymmärtämättömille näyttää. Tässä hiljakkain on maamme kunnioitettu ykköslehti kertonut että kirkkourut soivat katon rajassa 135db, rokkikonserrtti ja kipukynnys 130db ja kaikki yli 85db vahingollista kuulolle.
Hyvä soundi pienellä volalla on mahdollista myös tanssipaikoilla. Se tosin vaan maksaa perkeleesti

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
aspali
10.09.2009 01:26:30
Roadari: Nokun se deebee ei ole mitenkään yksinkertaine asia. Näitä mittareita näkyi yheksänkymmentä luvulla vähän joka mestassa, ja jokainen mittas jotain ihan omaansa. db käsite verrannollisena suureena kans on niin ihmeellinen et ei sitä kannata juur ymmärtämättömille näyttää. Tässä hiljakkain on maamme kunnioitettu ykköslehti kertonut että kirkkourut soivat katon rajassa 135db, rokkikonserrtti ja kipukynnys 130db ja kaikki yli 85db vahingollista kuulolle.
Hyvä soundi pienellä volalla on mahdollista myös tanssipaikoilla. Se tosin vaan maksaa perkeleesti

Roadari

No joo, me laitettiin Dynacordin 600-2:et mikseriksi, ja tuntui Behkun jälkeen, ettei osaa edes laulaa, mutta sitten homma alkoi kulkea, ja nyt voi vetää hiljaakin, ja ääni kulkee. Eikä hyvä soundi maksanut mahdottomia, mutta kannatti kyllä. Mikkeinä Senkun 840:et ja lisäksi: Vocon langattomat! Kauan liveporukoita seuranneena sanoisin, että rokkenrollissa ei vehkeillä ole niinkään merkitystä, vain äänenpaineella... Ja mehän vedetään, eiku soitetaan tanssimusiikkia.
manjaana
10.09.2009 06:43:32
walttoni:

Ne bändit, joissa on puhaltimet, esim. Finlanders, saavat aikaan ehken eniten desibelejä, mutta soundit on niin hyvät, että se ei häiritse ketään.

Juuh, usein se " soittaa liian kovaa" johtuu aivan muista tekijöistä kun kovaa soittamisesta, luulisin..
-diu diu-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)