Aihe: Kitaran äänitys kotona
1
YGoo
09.09.2009 15:08:16
Olis tarkoitus äänitellä omia tuotoksia, jotta voisi niitä bändille esitellä ja mahdollisesti joskus saada jonkun biisikin valmiiksi. Millä tavoilla äänitätte omia tuotoksianne. Itsellä käyny mielessä pari erilaista vaihtoehtoa:

Ensimmäinen vaihtoehto, hommaisin esim. PODin ja liittäisin sen tietokoneeseen. Millä ohjelmalla kannataa nauhoittaa ja miten PODin saa kiinni koneeseen?? itse en ole hirveän etevä tietokoneiden kanssa, joten kysymys saatta kuulostaa vähän tyhmältä..

Toinen vaihtoehto on tietenkin hommata mikki (esim. shure sm57 ??) ja äänittää mikin avulla vahvarista. Samat kysymykset, eli miten ja millä ohjelmalla. Tarvitseeko tämä vaihtoehto jonkun ulkoisen äänikortin, missä inputti xlr:lle tai jotain muuta vastaavaa.

Toivottavasti on oikea paikka kysellä, sillä kyseessä nimenomaan kitaran äänitys. Soundin pitäisi olla mahd hyvää, mutta pääasia, että saa omia tuotoksia nauhoitettua, ennen kun unohdan kaikki riffit ja biisiaihiot.. Miten muut äänittää omaa kitaransoittoa??
Juicy
09.09.2009 15:14:23

YGoo: Olis tarkoitus äänitellä omia tuotoksia, jotta voisi niitä bändille esitellä ja mahdollisesti joskus saada jonkun biisikin valmiiksi. Millä tavoilla äänitätte omia tuotoksianne. Itsellä käyny mielessä pari erilaista vaihtoehtoa:

Ensimmäinen vaihtoehto, hommaisin esim. PODin ja liittäisin sen tietokoneeseen. Millä ohjelmalla kannataa nauhoittaa ja miten PODin saa kiinni koneeseen?? itse en ole hirveän etevä tietokoneiden kanssa, joten kysymys saatta kuulostaa vähän tyhmältä..

Toinen vaihtoehto on tietenkin hommata mikki (esim. shure sm57 ??) ja äänittää mikin avulla vahvarista. Samat kysymykset, eli miten ja millä ohjelmalla. Tarvitseeko tämä vaihtoehto jonkun ulkoisen äänikortin, missä inputti xlr:lle tai jotain muuta vastaavaa.

Toivottavasti on oikea paikka kysellä, sillä kyseessä nimenomaan kitaran äänitys. Soundin pitäisi olla mahd hyvää, mutta pääasia, että saa omia tuotoksia nauhoitettua, ennen kun unohdan kaikki riffit ja biisiaihiot.. Miten muut äänittää omaa kitaransoittoa??

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416

Tuo minusta summaa hyvin kaiken oleellisen.

Ihte tykkään noihin nopeisiin demotteluihin soittaa kitarat suoraan koneelle mallintavien plugareiden läpi. Mulla yleensä dirthead vst-plugari (ilmainen) ja sille erilliset kaappimallinnukset (kefir + ilmaiset impulssit joltain foorumilta).
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
YGoo
09.09.2009 15:18:03
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416

Tuo minusta summaa hyvin kaiken oleellisen.

Joo thänks, löyty toi aihe tuolta. Pitää lukea toi keskutelu läpi, eiköhän sillä selviä...
Grugi
09.09.2009 15:19:30
Mulla menee näin, Vahvistimen emuloidusta ulostulosta mikseriin josta sitten koneelle sekkariin. Jossain vaiheessa sitten se oikea mikitys kunhan rahat piisaa.
SDMF
Jucciz
09.09.2009 15:21:13 (muokattu 09.09.2009 15:22:23)
Hyvällä master volumella totetutettua vahvistina on kiva mikitellä myös kotona, jopa kerrostalossa. SM57:n tilalle suosittelen about samanhintaista Sennheiser e606 -mikkiä, jossa on vähemmän piikikäs soundi ja lisäksi se on litteän mallisena kätevä ripustaa mikkipiuhan varaan roikkumaan combon/kaapin eteen - ei tarvitse mikkiständiä. Siis vaikkapa näin: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/february_2008.jpg
Scuttle
09.09.2009 15:23:21
YGoo: PODin ja liittäisin sen tietokoneeseen. Millä ohjelmalla kannataa...

Keskustelualueelta "studiotyöskentely" löydät paljon hyviä vinkkejä. Kannattaa lukea.

Lyhyesti: tietokonenauhuituksessa alkuun pääset hyvin podilla, jonka liität äänikortin linjatuloon. Softaksi riittää aluksi esim ilmainen Audacity (pc & Linux). Macilla on garageband. Näillä pääset ihan hyvin alkuun.

Integroidun äänikortin latenssin (=viiveen) kanssa tulee jossain vaiheessa ongelmia, ja silloin joudun hankkimaan äänityskäyttäyttöön tarkoitetun äänikortin. Siiten kun haluat kokonaisia biisejä tehdä, tutustu parempiin ohjelmin, esim Reaper jne.

Jos et halua nauhoittaa tietokoneella, halpa vaihtoehto on pienet digiraiturit, kuten Boss microbr tai br600, Tascamilla ja Fostexilla on vastaavia, tai Zoomin pikkudiginauhurit. Lue netistä ominaisuuksia ja vertaile.
YGoo
09.09.2009 15:25:01
Hyvällä master volumella totetutettua vahvistina on kiva mikitellä myös kotona, jopa kerrostalossa. SM57:n tilalle suosittelen about samanhintaista Sennheiser e606 -mikkiä, jossa on vähemmän piikikäs soundi ja lisäksi se on litteän mallisena kätevä ripustaa mikkipiuhan varaan roikkumaan combon/kaapin eteen - ei tarvitse mikkiständiä. Siis vaikkapa näin: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/february_2008.jpg

Mites tosta eteenpäin, eli miten mikki liitetään koneeseen ja millä ohjelmalla nauhoitat??
Jucciz
09.09.2009 15:31:05 (muokattu 09.09.2009 15:33:00)
YGoo: Mites tosta eteenpäin, eli miten mikki liitetään koneeseen ja millä ohjelmalla nauhoitat??

Mulla on välissä mikseri. Eli mikki kiinni mikserin mikkikanavaan ja mikserin (mielellään erillisestä äänitys- tai aux-)lähdöstä linjatasoisena äänikortin linjasisäänmenoon.

Jokaisen kotiäänittelijän kannattaa hommata jonkinlainen pikkumikseri, koska sillä on verrattoman kätevää säätää oman soiton ja taustan välinen balanssi kohdalleen. Lisäksi siihen voi kytkeä kaikki tarvittavat äänilähteet (tietokone, cd-soitin, koskettimet, kannettavat musalaitteet, telkkari, yms. yms.) ja ohjata ne yhteen kaiutinpariin. Käytännössä näissä on myös aina vähintään yksi kuulokelähtö, mikä sekin on pelkkää plussaa, jos haluaa vaikka yöaikaan soitella ja äänitellä POD:illa vaikkapa tietokoneelle.

Esim. Soundcraft Compact 4 -mikseri maksaa noin satasen ja sillä tekee kaiken mitä kotiäänittelyssä tarvitaan.

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … e1f51e84d503602c059b85026aabdb9.jpg

Itse olen suurimman osan äänittelystä tehnyt Cubase-ohjelman eri versioilla, niin kotona kuin ihan studiossakin.
Nacher
09.09.2009 15:33:14 (muokattu 09.09.2009 18:47:45)
Itselläni Shure SM-57 kiinni Thomannilta noin runsaalla satasella saatuun Compactin mikseriin ja siitä johdot koneen (laadukkaaseen) äänikorttiin. Koneella nauhoituksesta huolehtii ohjelmana Cubase. Lopputulosta voi kuunnella ääninäytteistäni.

Itse pidän mikserin hankkimista hyvin kannattavana, sillä sen avulla sain ainakin itse tasot ja eq:t paljon paremmin kohdilleen, kuin vasta koneella softalla eq:ttamalla. Tuloksena voimakkaampi ja selkeämpi soundi sekä tietenkin vähemmän häiriöitä. Äänikortin pitää tosiaan olla sen verran laadukas, ettei siinä ole latenssia ja löytyy kunnon äänityssisääntulot. Ulkoinen äänikortti ei ole mitenkään välttämätön, sillä koneen sisäisistäkin perushyvistä äänityskorteista löytyy riittävät liittimet.

Edit : Juurikin tuo Juccizen mainitsema mikseri löytyy itseltäkin, ja kotiäänittelytarpeisiin loistava vehjas.
ReBeat
09.09.2009 15:59:26

Vahvistimen kaiutinulostulo --> keinokuorma... kaiutinemuloitu linjaulostulo --> switcher (josta tarvittaessa parametrinen eq mukaan) --> multiefektit... spdif out --> äänikortti --> reaper, kristal tai muu semmonen
h.e.k.a
09.09.2009 16:59:40 (muokattu 09.09.2009 20:36:57)
Itse tykkään kotosalla käyttää tällaista (nauhoittelu kun ajoittuu yöaikaan ja lapset nukkuvat viereisessä huoneessa):

http://www.jlhproducts.com/axetrak/

Tuolla saa normaalin pedaali/vahvistin-setin hyötykäyttöön, ja dynamiikkaakin löytyy suht hyvin (vrt. digihärpäkkeet). Ainakin omien kokemusten perusteella tämä toimii paremmin.

E: ja softana toimii Logic, sekä kotona että muualla...
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)