Aihe: Vox AC30 - mikä on hintataso nykyään?
1 2 3
Huevos
01.03.2004 17:45:17

Mallintava ei tule muutenkaan kysymykseen. Mietin vahvaria, jonka tuleva käyttöikä olisi (asianmukaisilla määräaikaishuolloilla toki) vähintään 40 vuotta, eikä mikään digitaalihärpätin tuonkaan takia kiinnosta.

hmmm...eikai digitaaliefektejä ole ollut kun 20 vuotta...?
Jani The Rock
01.03.2004 17:49:12

Tosta aaseeviidestätoista...

Se oli huono yksinkertaisesti sen takia, että se oli... huono. Muutaman roudauksen jälkeen siihen tuli kaikenmaailman resonansseja ja sirinöitä, ja etukangaskin alkoi roikkua kuin hiphopparin housut.

Etsin siitä lähinnä rautalanka-, rockabilly- ja perinteisemmän rokin soundeja. Ei skulannut. Soundi oli kautta linjan hirveän kova ja kilisevä. Kitarat jotka mulla oli tuolloin oli Samick 335 ja Blade R4 Strato, saattoi olla Fender Jazzmasterkin jo tohon aikaan. Myös kaiku oli todella aneeminen. Mulla on ollut muitakin vastaavan luokan vehkeitä ja noista Peavey Classic 30 ja Laney VC 30 pesevät Voxin mennen tullen. Ampeg J-12T:kin soundasi huomattavasti paremmalta, vaikka olikin muuten täysin laaduton vehje.
Rough and tough and plenty mean.
Shaft
01.03.2004 17:49:28
hmmm...eikai digitaaliefektejä ole ollut kun 20 vuotta...?

"Tulevasta käyttöiästä" tuossa puhuttiinkin.
HBM
01.03.2004 18:50:54
Itse myös aluksi petyin tuohon Voxin laatuun. Mulla on vuoden 2000 AC30, jonka ostin uutena. Jo uutena siinä ei toiminut cut-säädin ennen kuin oli kääntänyt nappulaa kello kolmesta eteenpäin jolloin se vasta tummensi tuota saundia. Kello seitsemästä tuohon kello kolmeen ei tapahtunut yhtään mitään. Tuon lisäksi vahvistin saattoi alkaa pitämään kovaa vinkumista kesken soiton eikä tuo loppunut, vaikka käänsi volumet nollille. Lisäksi tasasuuntaajaputki piti tietyillä taajuuksilla kovaa sirinää.

Takuuhuollossa Helsingin Audiotekniikassa kaveri sanoi tarkastaneensa Voxin kykentäkaaviosta, että siihen oli asennettu vääränläinen potikka tehtaalla. Tehtaalla oli laitettu tuohon cut-säätimeen logaritminen potikka, vaikka se olisi pitänyt olla lineaarinen. Ujellus taas johtui viallisesta etuasteputkesta, joka vaihdettiin. Tasasuuntaajaputki oli myös viallinen.

Vaikka nuo korjaukset menivät takuuseen, niin mielestäni tuossa oli silti liikaa vikoja vahvistimeen, joka maksoi mummonmarkoissa kymppitonnin. Noiden putkien ja potikan vaihdon jälkeen vahvistin on kyllä toiminut moitteettomasti. Kuten aiemmin mainitsin, saundi parani myös huomattavasti, kun vaihdoin nuo kaikki alkuperäisputket Sovtekkeihin.

Vox on kaikesta huolimatta kuitenkin Vox enkä vaihtaisi sitä pois!
Huevos
01.03.2004 19:29:42

"Tulevasta käyttöiästä" tuossa puhuttiinkin.

Aivan, eli ei voi vielä tietää kestääkö digitaaliefektit 40 vuotta...ellei ne tietty kosahda jo ennen sitä 20 vuotta, jota kyllä epäilen, jos on laatuvehkeestä kyse.
Shaft
01.03.2004 19:49:11
Aivan, eli ei voi vielä tietää kestääkö digitaaliefektit 40 vuotta...ellei ne tietty kosahda jo ennen sitä 20 vuotta, jota kyllä epäilen, jos on laatuvehkeestä kyse.

En ole kyllä nähnyt yhtään mallintavaa vahvistinta, joka olisi toteutettu tinkimättömästi. Suurin osa vaikuttaa hyvin heppoisilta. Toisaalta en tiedä onko noita tarkoituksenmukaistakaan tehdä kovin kestäviksi, kun uusia malliversioita pukataan markkinoille vähän väliä. Saisivat tehdä niistä edes paremmin upgreidattavia että voisi käyttää parempia päätteitä ja kaiutinelementtejä, eikä tuettaisi kertakäyttökulttuuria.
PeeJii
02.03.2004 11:11:40
. Mulla on vuoden 2000 AC30, jonka ostin uutena. Jo uutena siinä ei toiminut cut-säädin ennen kuin oli kääntänyt nappulaa kello kolmesta eteenpäin jolloin se vasta tummensi tuota saundia. Kello seitsemästä tuohon kello kolmeen ei tapahtunut yhtään mitään. Kuten aiemmin mainitsin, saundi parani myös huomattavasti, kun vaihdoin nuo kaikki alkuperäisputket Sovtekkeihin.

Mulla on 1997 AC30, ostettu myös uutena v. 1999. Mullakin toi cut-säädin alkaa kunnolla toimimaan siellä puolikolmen hujakoilla, mutta ei se ole mua haitannut. Onko sun sovtekit niitä military-putkia vaiko tavallisia? Ulkomaan foorumeilla niitä jugoslaaviputkia (EI-putket) pidetään kyllä soundiominaisuuksiltaan voxiin loistavina, laatu on vain epätasainen. Niin ja tuliko se tasuriputken sirinä tosiaan sieltä putkesta eikä niistä kiinnitysjousista. Mullakin tietyillä taajuuksilla kuuluu vähän sirinää. Mä olen muuten ottanut sen pääteputkien alla olevan alumiinilevyn pois, jotta ilmankierto paranee/putkien käyttöikä pitenee. Sitä ei vanhemmissa malleissa olekaan, EU:n turvallisuusmääräykset vain ovat sen vaatineet, ettei kukaan polta näppejään putkien kanssa.
Chemo
02.03.2004 14:04:24 (muokattu 02.03.2004 14:11:16)

ei voi vielä tietää kestääkö digitaaliefektit 40 vuotta...

Mulla kyse ei ole ihan pelkästä kestävyydestä - eiväthän putkivehkeidenkään tekninen käyttöikä ole ollenkaan ikuinen. Uskoisin että esim. useimmista käytössä olevista 60-luvulla valmistetuista putkareista on täytynyt jo vaihtaa jonkun verran komponentteja: konkat kuivuvat jne.

Kyse on ennemmin autenttisuudesta ja siitä että laitetta voi digata. Yleisesti ottaen digitaalilaitteiden relevantti käyttöikä - siis niin, että ne ovat musalaitteina sellaisia joista voi todella tykätä - on huomattavan lyhyt. Minkälainen on esim. ensimmäisen Podin markkina-asema nyt verrattuna siihen mitä se oli laitteen tullessa markkinoille? Pudotus "Kovasta uutuudesta ja kaikkien klassikkovahvistinten korvaajasta" "Jälkeenjääneeksi vermeeksi, jota vähintään pitäisi päivittää" on melkoinen; ja se on tapahtunut muutamassa vuodessa. Kun nyt ajattelee minkä aikaa perinteisemmät soittolaitteet ovat yleensä kiinnostavia ja haluttavia.

Mutta tuo on aika epäoleellista nyt. Mä tiedän mitä mä haluan, eikä noita ole hyödyllistä miettiä.

Edit: pientä täsmennystä vaan.
Ramalamadingdong.
HBM
02.03.2004 15:18:34
Mulla on 1997 AC30, ostettu myös uutena v. 1999. Mullakin toi cut-säädin alkaa kunnolla toimimaan siellä puolikolmen hujakoilla, mutta ei se ole mua haitannut. Onko sun sovtekit niitä military-putkia vaiko tavallisia? Ulkomaan foorumeilla niitä jugoslaaviputkia (EI-putket) pidetään kyllä soundiominaisuuksiltaan voxiin loistavina, laatu on vain epätasainen. Niin ja tuliko se tasuriputken sirinä tosiaan sieltä putkesta eikä niistä kiinnitysjousista. Mullakin tietyillä taajuuksilla kuuluu vähän sirinää. Mä olen muuten ottanut sen pääteputkien alla olevan alumiinilevyn pois, jotta ilmankierto paranee/putkien käyttöikä pitenee. Sitä ei vanhemmissa malleissa olekaan, EU:n turvallisuusmääräykset vain ovat sen vaatineet, ettei kukaan polta näppejään putkien kanssa.

Mun Sovtekit on ihan niitä tavallisia. Olen myös lukenut samanlaisia juttuja noista EI-putkista, mutta mun korvaan noissa Sovtekeissa on pehmeämpi ja dynaamisempi saundi.

Se tasuri-putken sirinä tuli kyllä siitä putkesta. Kun putken otti irti ja liikutteli sitä, niin sisältä kuului helinää. Kyllähän noista metallisista tasuriputken pidike-jousistakin joskus kuuluu pientä helinää, mutta se on hiukan toisenlaista.
Chemo
02.03.2004 15:44:19

Tuli pari kysymystä mieleen.

Tuon Kitarapajan Voxin melkein voisi lisätä tuonne järjettömät hintapyynnit threadiin.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen hinta tuosta vahvarista? Vähän kipeäähän se päällepäin näyttäisi saaneen, mutta jos nyt olettaisi että se olisi teknisesti hyväkuntoinen.

Entä miten vertailisitte Blue Alnicoja ja vaihtoehtoja - olettaen että mulla on hakusessa juuri "se perinteinen" soundi?
Ramalamadingdong.
HBM
02.03.2004 15:58:41
Tuli pari kysymystä mieleen.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen hinta tuosta vahvarista? Vähän kipeäähän se päällepäin näyttäisi saaneen, mutta jos nyt olettaisi että se olisi teknisesti hyväkuntoinen.

Entä miten vertailisitte Blue Alnicoja ja vaihtoehtoja - olettaen että mulla on hakusessa juuri "se perinteinen" soundi?

Jos uusi oli joku aika sitten 1480 euroa, niin kyllä siitä sen verran voi päätellä, että huonokuntoisesta käytetystä ei kannata maksaa 1600 euroa.

Olen lukenut kommentteja ja keskustellut joidenkin kanssa, jotka ovat vaihtaneet nuo Greenback-kaiuttimet noihin Blue Alnico-kaiuttimiin. Kaikki olivat sitä mieltä, että Blue-kaiuttimet ovat kyllä paremmat, mutta ero ei ole kuitenkaan valtava. Hintaero oli kuitenkin vanhassa rahassa muistaakseni jopa kolmisen tonnia noiden välillä, joten siitä syystä itse en aikoinaan raaskinut ostaa tuota Blue-kaiuttimilla olevaa mallia.

Olisi kyllä ihan mukava lukea teiltä lisää kommentteja, jotka olette päässeet hyvin vertailemaan noiden kaiuttimien eroja.
Bluesmies
02.03.2004 20:05:49
Niin minullahan on tuo orangen ad 15/12 ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Mikäli haluat jotain klippiä, niin pistähän pikaviestiä. Orangen ja voxin soundi on tosi lähellä toisiaan, henkimaailman juttujahan nämä ovat. Se on totta, että vox on aina vox, mutta kyllä toisaalta orange on aina orange. Mielestäni kyllä orangen ad 15/12 peittoaa voxin ac-15 ihan täysin. Mutta tuo on vain minun mielipiteeni.

Jokatapauksessa mikäli orangen ostat, niin et mene metsään!!
Kitara on tyhmä!!!
zaren
02.03.2004 20:14:55
Mulla on ollut muitakin vastaavan luokan vehkeitä ja noista Peavey Classic 30 ja Laney VC 30 pesevät Voxin mennen tullen. Ampeg J-12T:kin soundasi huomattavasti paremmalta, vaikka olikin muuten täysin laaduton vehje.

Mulla on kanssa tuo Peavey Classic 30, ja olen ollu siihen erittäin tyytyväinen. Kandee koklata ennen kun ostat Voxin!
jaribjor
03.03.2004 03:56:23

80 luvun malleissa erona mm diodi tasuri

-Dioditasuri tuli VOXiin 70-luvun alkupuolella. Itselläni on -74 mallinen Bulldogs-malli juuri dioditasureilla varustettuna, ja hyvältä sekin kuulostaa. VOX on AINA VOX...
kivi
03.03.2004 07:52:44
Mulla on kanssa tuo Peavey Classic 30, ja olen ollu siihen erittäin tyytyväinen. Kandee koklata ennen kun ostat Voxin!

Tää on jotenkin riemastuttavaa, että kun kaveri hakee Voxia, tarjotaan tilalle Peaveytä, Orangea ym. aika erisointisia vahvistimia. No, Orangessa on kuitenkin vähän enemmän headroomia, eli se ei oo mahdoton ehdotus.

Hakusessa on siis sellainen vahvistin, jossa pääteputkien jännite on kova ja headroomia paljon. AC30 on nykyään aika törkeän hintainen, mutta niin on kyllä sekin vaihtoehto, jota itse harkitsisin - joku Dan Armstrongin suunnittelemista Ampegeista (V2, VT22, V4). Kotimainen 70-luvun Monster 120 olis hyvä PTP-versio V4:stä kohtuuhintaan. Tai mitenkähän mahtaisi onnistua esim Fender Bassman 50:n moditus..?

Ihan lähelle ei kuitenkaan pääse kuin EL84-putkia käyttävillä vahvistimilla.

Muuten, Voxeista puhuttaessa kannattaa muistaa myös vanhat trankkuvoxit, jotka ihan aikuistenoikeesti saattavat olla yllättävän hyviä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PeeJii
03.03.2004 08:43:16
Mun Sovtekit on ihan niitä tavallisia. Olen myös lukenut samanlaisia juttuja noista EI-putkista, mutta mun korvaan noissa Sovtekeissa on pehmeämpi ja dynaamisempi saundi.

Se tasuri-putken sirinä tuli kyllä siitä putkesta. Kun putken otti irti ja liikutteli sitä, niin sisältä kuului helinää. Kyllähän noista metallisista tasuriputken pidike-jousistakin joskus kuuluu pientä helinää, mutta se on hiukan toisenlaista.

Ok. Pitää joskus kokeilla. Sovtekit ei vaan ole olleet voxin kanssa kovin kehuttuja, mutta omat korvathan sen paremmin kertovat. Military-mallit on luullakseni kestävämpiä mutta maksavatkin enemmän.

Muuten, pääteputkia hommattaessa pitää kuulemma pyytää mahdollisimmat jyrkkä nelikkö/katodivastuksen jännite ei saa ylittää 7volttia. Näin olen jostakin lukenut.

Chemolle hinnoista. Thomannilla oli joku aika sitten (vajaa vuosi sitten?) AC30 greenbackeillä 1590 euroa ja blue alnicoilla 2069 euroa. Nyt ei löytynyt pikaisella etsinnällä. Leif Nyman/Echoland muuten kauppasi sinisillä kaiuttimilla olevaa mallia joku kuukausi sitten vähän halvemmalla. Kyseessä taisi olla yksittäiskappale.
d-e
03.03.2004 09:26:45
Vox reissuet on taas vaihteeksi pois tuotannosta,Valvetronix
-sarjaan panostetaan :p.Orangella ei Voxia korvata - eikä Voxilla Orangea (jos pittee olla Oranke...).Ac-15 on kokemuksesta huono Ac-30:n korvike.Kysyntä ja tarjonta
määrännee hintatasoa,itse en pidä noita edes kalliina,mulla vaan ei ole varaa tollaseen.Vintage -koneista kannattanee
tsekata Selmerit.Mua kiinnostais Fenderien modifionti THD Yellow Jacket -sarjalla.Germaanien Framus Ruby Riot lienee myös kokeilemisen arvoinen jos vastaan tulee.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
blackambulance
08.06.2007 16:54:38 (muokattu 08.06.2007 16:55:04)
Pomppautampas tämän jälleen ylös kun tuli ajankohtaiseksi!

On nimittäin niin, että olen ehkä myymässä varastossa aikaansa viettänyttä Korg reissue AC-30:stä, ja pitäisi sille jotain hintaa keksiä... Kyse on sellaisesta Englannissa valmistetusta mallista (greenbackeilla) ja käytännöllisesti katsoen käyttämättömästä yksilöstä. Mallia ei ole ollut saatavilla enää muutamaan vuoteen. Vahvistinta on käytetty pari kertaa vuodessa parin tunnin ajan...

Mikähän mahtaisi olla oikea myyntihinta, kun kysyntää vahvistimella on, mutta tarjontaa ei? :-> Eikä ole älytöntä rahapulaakaan, mutta jollakin hinnalla tuosta voisin luopuakin. Eli millä? En tiedä. Jos lähtökohdaksi ottaa vaikka että vähemmän haluttu malli (Kiinassa tehty ja halvemmilla kajareilla) maksaa n. 1000€, niin mitähän siitä sitten tulee? Onkohan tuon arvo on jo noussut ostohinnasta...
Fortune
08.06.2007 17:29:00
Jos lähtökohdaksi ottaa vaikka että vähemmän haluttu malli (Kiinassa tehty ja halvemmilla kajareilla) maksaa n. 1000€, niin mitähän siitä sitten tulee? Onkohan tuon arvo on jo noussut ostohinnasta...

Taannoin AC-30:sta etsiessäni päädyin tulokseen, että 90-lukulaisten käypä hinta tuntuu kauppiaiden mielestä olevan aika lailla 800-1000 euron välissä. Päädyin lopulta ostamaan ihka uuden kiinalaisen, enkä ole pettynyt, mutta kyllä sinuna rohkenisin tuollaisesta lähes iskemättömästä lähteä sitä tonnia pyytämään. Jos ei mene kaupaksi, niin pientä korjausta hintaan sitten.
Look behind you, a three-necked guitar!
Barry White, I won't let you Barry White
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)