Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 519 20 21 22 2334 35 36 37 38
Dr Dominant
09.09.2009 10:10:44

Syötätkö Baron nuotit speedy-entryllä? Silloin voit katkoa/yhdistellä nuo kahdeksasosien ja lyhyempien aika-arvojen palkit haluamallasi tavalla jo silloin kun syötät nuotteja. Ei tartte jälkikäteen control-klikkailla. Mäkissä viet vaan tahdissa kursorin sen nuotin päälle ja painat '/', ilmeisesti PC:ssä toi heittomerkki. Ainiin, ja jos sulla on kaksi palkilla yhteenliitettyä kahdeksasosaa joista haluat palkin poikki, vie kursori jälkimmäisen nuotin päälle ja sitten painat nappia ja palkki menee poikki. Sama meininki toisinpäin kun haluat liittää nuotit palkilla.

Olinkohan sekava?
"Dr. Dominant, I presume?"
Dr Dominant
09.09.2009 10:26:25

baron: Ai, mä oon aina käyttänyt "simple entryä". Täytyy ottaa speedy käyttöön kun jotain muuta kuin simpleä haluan kirjoittaa!

Mun kokemuksen mukaan speedy entryn käyttäminen (niin midi-keyboardin kanssa kuin ilmankin) on selkeästi nopeampaa kuin simple entryn käyttö. Sulta jää hiiren käyttö pois joka nopeuttaa selkeästi, plus ainakin itsellä tuottaa parempaa kirjoitusergonomiaa, mitä vähemmän hiirtä, sen paremmin hartiat voi.
baron
09.09.2009 10:57:14

Dr Dominant: Mun kokemuksen mukaan speedy entryn käyttäminen (niin midi-keyboardin kanssa kuin ilmankin) on selkeästi nopeampaa kuin simple entryn käyttö. Sulta jää hiiren käyttö pois joka nopeuttaa selkeästi, plus ainakin itsellä tuottaa parempaa kirjoitusergonomiaa, mitä vähemmän hiirtä, sen paremmin hartiat voi.

No poikkeaako hiiren käyttö kiipparien soitosta:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
09.09.2009 11:52:42

baron: No poikkeaako hiiren käyttö kiipparien soitosta:-)

En tiedä kun oon niin huono pianisti ;) Mutta itselläni näyttää olevan niin, että kun olen järjestänyt kirjoitusolosuhteet sellaisiksi ettei tartte paljoo hiirellä tehdä "tarkkuustyötä", niin hartiaosastolla paljon vähemmän rasitusta. Hyvin epätieteellinen mun "tutkimustulos" kyllä on, se on totta.
ppisara
17.10.2009 00:14:23
En nyt tiiä kyselenkö lähellekkään oikeassa paikassa, mutta silti... Pystynkö vaihtamaan tahtiosoitusta kesken kappaleen tossa NotePad ilmaisversiossa? Ja jos voin, niin miten? Englanninkielistä käyttöohjetta selasin aika kauan, mutta jostain syystä en löytänyt apua.
baron
17.10.2009 00:17:29

ppisara: En nyt tiiä kyselenkö lähellekkään oikeassa paikassa, mutta silti... Pystynkö vaihtamaan tahtiosoitusta kesken kappaleen tossa NotePad ilmaisversiossa? Ja jos voin, niin miten? Englanninkielistä käyttöohjetta selasin aika kauan, mutta jostain syystä en löytänyt apua.

En tiedä. Täysiverisessä klikkaat tahtilajisymbolia, valkkaat tahdin ja tahtilajin ja se on siitä eteenpäin uusi.
Eikö sama toimi?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ppisara
17.10.2009 13:50:55
baron: En tiedä. Täysiverisessä klikkaat tahtilajisymbolia, valkkaat tahdin ja tahtilajin ja se on siitä eteenpäin uusi.
Eikö sama toimi?

Sehän se ongelma on kun koko ohjelmassa ei näytä olevan tuota tahtilajisymbolia. :) Ja huomasin myös, että kun yrittää vaihtaa sävellajin tiettyjen tahtien ajaksi, se vaihtaa koko kappaleeseen. Ehkä nuo molemmat on sitten vaan tuon ilmaisversion varjopuolia ja pitää selvitä sillä mitä on.
baron
17.10.2009 14:29:17

ppisara: Sehän se ongelma on kun koko ohjelmassa ei näytä olevan tuota tahtilajisymbolia. :) Ja huomasin myös, että kun yrittää vaihtaa sävellajin tiettyjen tahtien ajaksi, se vaihtaa koko kappaleeseen. Ehkä nuo molemmat on sitten vaan tuon ilmaisversion varjopuolia ja pitää selvitä sillä mitä on.

Taidat olla oikeassa. Vaimon koneella on Notepad 2007 enkä kyllä keksinyt miten sillä muuttaa muuta kuin koko kappaleen tahtilajin.

Oisko joku sellainen mahdollinen että tekisit eri dokumentit eri tahtilajeille ja sitten copy-pastemenetelmällä yhdistäisit ne?
ppisara
17.10.2009 14:40:14
baron: Taidat olla oikeassa. Vaimon koneella on Notepad 2007 enkä kyllä keksinyt miten sillä muuttaa muuta kuin koko kappaleen tahtilajin.

Oisko joku sellainen mahdollinen että tekisit eri dokumentit eri tahtilajeille ja sitten copy-pastemenetelmällä yhdistäisit ne?

Ongelma ratkaistu. Nakkasin Notepadin menemään ja latasin Finale Allegrosta 30 päivän kokeiluversion. Näkyy olevan muutenkin paljon enemmän ominaisuuksia. Ehkäpä vielä joku päivä ostan jonkin kunnon ohjelman ettei aina tarvi tapella noiden ilmaiskokeilujen kanssa...
baron
17.10.2009 14:54:20

ppisara: Ongelma ratkaistu. Nakkasin Notepadin menemään ja latasin Finale Allegrosta 30 päivän kokeiluversion. Näkyy olevan muutenkin paljon enemmän ominaisuuksia. Ehkäpä vielä joku päivä ostan jonkin kunnon ohjelman ettei aina tarvi tapella noiden ilmaiskokeilujen kanssa...

Mulla oli ekaksi Notepad, sitten Printmusic ja sen jälkeen täysiverinen Finale.
samulirask
17.10.2009 21:19:25

ppisara: Ongelma ratkaistu. Nakkasin Notepadin menemään ja latasin Finale Allegrosta 30 päivän kokeiluversion. Näkyy olevan muutenkin paljon enemmän ominaisuuksia. Ehkäpä vielä joku päivä ostan jonkin kunnon ohjelman ettei aina tarvi tapella noiden ilmaiskokeilujen kanssa...

Allegro on kyllä hyvä, mutta sen uusin versio rupeaa olemaan jo aika kauan ollut markkinoilla - tasaisen vauhdin taulukon mukaan uuden version olisi pitänyt tulla tänä vuonna. Ei siinä muuten mitään, mutta ilmeisesti tuo 2007 versiokaan ei ole suoraan yhteensopiva näiden intel-maccien kanssa. Tämä Allegron 2005-versio ilman softapaikkausta oli mäkille suorastaan käyttökelvoton - onneksi Finalen sivuilta löytyi korjauspäivitys. Ei tuo aivan unelmasti vieläkään pelaa.

Saa nähdä päivittääkö Finale tuota Allegroa vielä, vai tuleeko se olemaan väliinputoajatuote.
aleksi1
18.10.2009 12:42:35
Terve, foorumilaiset!
Tietääkö kukaan, miten Finale 2010:ssa saa jouset soittamaan playbackissä tremolossa? Arco ja pizzicatohan löytyy tuolta expression-työkalusta, mutta tremoloa en löytänyt. Sama homma timpanin kanssa, olis mukava saada kunnon patarumpupärinöitä kappaleisiin =D

Ja vielä toinen kysymys: Onko Finalessa sellaista midityökalua, jolla voisi säätää koko partsikan yleisäänenvoimakkuutta (siis piano, forte, crescendoja yms.)? Erillisille stemmoillehan tuo onnistuu tuolla "edit continuous data: volume" -jutulla (midi-työkalussa). En halua enkä voi käyttää noita Human playbackin juttuja, kun niitä ja mididataa ei oikein voi sekoittaa järkevästi, ja käytän enimmäkseen juuri noita midijuttuja.
Dr Dominant
18.10.2009 14:38:47

aleksi1: Terve, foorumilaiset!
Tietääkö kukaan, miten Finale 2010:ssa saa jouset soittamaan playbackissä tremolossa? Arco ja pizzicatohan löytyy tuolta expression-työkalusta, mutta tremoloa en löytänyt. Sama homma timpanin kanssa, olis mukava saada kunnon patarumpupärinöitä kappaleisiin =D

Jos laitat artikulaatiotyökalulla tremolon kiinni nuottiin, finale myös soittaa tremolon mikäli soittimella sellainen onnistuu.

Ja vielä toinen kysymys: Onko Finalessa sellaista midityökalua, jolla voisi säätää koko partsikan yleisäänenvoimakkuutta (siis piano, forte, crescendoja yms.)? Erillisille stemmoillehan tuo onnistuu tuolla "edit continuous data: volume" -jutulla (midi-työkalussa). En halua enkä voi käyttää noita Human playbackin juttuja, kun niitä ja mididataa ei oikein voi sekoittaa järkevästi, ja käytän enimmäkseen juuri noita midijuttuja.

Helpointa lienee vaan avaamalla mikserin, sieltä master volumea pienemmälle. Tai sitten aukaiset "instrument list"-ikkunan ja säädät sieltä kunkin instrumentin/kanavan volumearvon välillä 0-127.
susanna66
04.11.2009 10:35:54
Tässä taas olen tapellut Finalen kanssa ja olisi muutama kysymys.

1. Miksi ohjelma kirjoittaa aina välillä kahdeksasosatauot viivaston yläpuolelle? Ikäänkuin käytössä olisi joku ylimääräinen viivasto tavallisen pianoviivaston ylöpuolella. Vaan kun ei ole. Taukoja ei saa millään ilveellä viivastolla sinne, minne ne kuuluisi.

2. Jos alkuun kirjoittaa kokotahdin, niin ohjelma itsepäisesti haluaa kirjoittaa kappaleen viimeisen tahdin täyteen mittaan. Kuinka viimeinen tahti saadaan oikean pituiseksi? Jos käyn laittamassa samasta paikasta kuin alun kohotahdin (optitons ja pickup measure) niin ohjelma ei reagoi mitenkään.

3. Erittäin kiusallista kun ohjelma lyö automaattisesti kaikkiin tahtilajeihin kokotauot. Nämä täytyy sitten manuaalisesti muistaa käydä muuttamassa oikean pituisiksi. Lyö jopa kokonuotin 3/4 rytmiin.

4. Tiedättekä mitään muuta nuotinnosohjelmaa, josta voi leikata jpg- tai tiff-muotoisia kuvia? Olisin varsin valmis heittämään Finalen pihalle, jos joku muu korvaava ohjelma löytyisi.Olen sen verran kauan Finalen kanssa taistellut ja aina vain löytyy näitä kummallisuuksia. Liekö ohjelmoitibugeja vai mitä,mutta ei tämän hintaluokan ohjelmassa enää tuollaisia saisi olla.
baron
04.11.2009 11:19:54

susanna66: Tässä taas olen tapellut Finalen kanssa ja olisi muutama kysymys.

3. Erittäin kiusallista kun ohjelma lyö automaattisesti kaikkiin tahtilajeihin kokotauot. Nämä täytyy sitten manuaalisesti muistaa käydä muuttamassa oikean pituisiksi. Lyö jopa kokonuotin 3/4 rytmiin.

Tahtilajista riippumatta kokotauko tarkoittaa tahdin mittaista taukoa eli siinä se kyllä tekee oikein.
Dr Dominant
04.11.2009 20:13:35

susanna66: Tässä taas olen tapellut Finalen kanssa ja olisi muutama kysymys.

1. Miksi ohjelma kirjoittaa aina välillä kahdeksasosatauot viivaston yläpuolelle? Ikäänkuin käytössä olisi joku ylimääräinen viivasto tavallisen pianoviivaston ylöpuolella. Vaan kun ei ole. Taukoja ei saa millään ilveellä viivastolla sinne, minne ne kuuluisi.

Käytätkö useampaa layeriä? Jos käytät ja samalle iskulle osuu nuotteja/taukoja eri layereistä, silloin finale "väistää" pystysuunnassa ettei nuotit/tauot mene päällekkäin. Nämä asetukset voi säätää document options -> layers-kohdasta haluamikseen.

Mikäli haluat kumota tauon siirron ylöspäin, käytä speed entry-työkalua, vie kursori tauon kohdalle (varmista että sulla on oikea layer käytössä, sen tiedät siitä että aktiivisessa tahdissa tauko näkyy mustana eikä harmaana, aktiivinen layer on aina musta ja muut harmaita kun speed entry-työkalu on päällä ja joku tahti on aktivoitu). Ja sitten tauon kohdalla ainakin macintosh-versiossa painamalla asteriskia (*) numeronäppiksestä saat tauon tiputettua viivaston keskelle oletuspaikalle.

2. Jos alkuun kirjoittaa kokotahdin, niin ohjelma itsepäisesti haluaa kirjoittaa kappaleen viimeisen tahdin täyteen mittaan. Kuinka viimeinen tahti saadaan oikean pituiseksi? Jos käyn laittamassa samasta paikasta kuin alun kohotahdin (optitons ja pickup measure) niin ohjelma ei reagoi mitenkään.

Kohotahdin kyseessä ollessa nykyisessä notaatiossa on sallittua ja yleinen käytäntö kirjoittaa viimeinen tahti täyteen mittaan, oletan että tämän vuoksi se on finalessa oletusarvoisesti näin. Mikäli haluat viimeiseen tahtiin vajaatahdin, vaihda tahtilajityökalulla viimeisen tahdin tahtilaji sellaiseksi että tahti on haluamasi mittainen, ja tahtilajityökalun aukaisemassa dialog boxissa rasti ruutuun "use different time signature for display" (muistaakseni se oli noin, ei oo oma kone nyt lähellä) ja sinne ruudun alareunaan laitat kappaleen vallitsevan tahtilajin. Näin finale ei näytä viimeiseen tahtiin eri tahtilajia mutta ymmärtää viimeisen tahdin eri mittaiseksi.

Tämä johtuu siitä että notaatiossa kokotauko on aina kokonaisen tahdin mittainen tauko riippumatta tahtilajista. Mikäli haluat tehdä poikkeuksen tähän käytäntöön, tee niin että klikkaa staff-työkalu päällä viivastoa ja aukeavasta dialog boxista rasti pois ruudusta "fill empty measures with rests". Silloin finale ei laita tyhjään tahtiin mitään, ja voit täyttää sen itse niillä tauoilla kuin itse haluat. Toisaalta, jos täytät tyhjät tauot itse valitsemillasi tauoilla, silloin finale ei myöskään laita sitä kokotaukoa sinne ... mutta ohjelma tekee siis tämän kokotauon kanssa juuri niin kuin notaatiossa kuuluukin tehdä.

4. Tiedättekä mitään muuta nuotinnosohjelmaa, josta voi leikata jpg- tai tiff-muotoisia kuvia? Olisin varsin valmis heittämään Finalen pihalle, jos joku muu korvaava ohjelma löytyisi.Olen sen verran kauan Finalen kanssa taistellut ja aina vain löytyy näitä kummallisuuksia. Liekö ohjelmoitibugeja vai mitä,mutta ei tämän hintaluokan ohjelmassa enää tuollaisia saisi olla.

Siis haluat exportata finalesta nuottiesimerkkejä grafiikkatiedostoina. Silloin kannattaa käyttää grafiikkatyökalua, sieltä export graphics-optiota. Nyt en ole varma mikä versio sulla on käytössä, ja toi on vähän muuttunut viime aikoina joten ehdotan että vilkaiset finalen helppiä kohdasta graphics tool ja sieltä export graphics. Voit lähtökohtaisesti exportata kokonaisia sivuja tai valitsemiasi alueita sivulta tiff-muodossa.

Finalessa on valtava määrä ominaisuuksia, joten sen käyttämään opettelu ei ole ihan nopea prosessi. Tosin, itse olen sitä mieltä että kun softan oppii niin se on kyllä varsin tehokas. Toivottavasti näistä oli jotain apua.
susanna66
07.11.2009 18:50:09
1. Layereitä ei ole päällä. Toisaalta jos asia johtuisi tästä, niin luultavasti ohjelma heittäisi kaikki tauot viivaston yläpuolelle. Nyt näin tapahtuu vain kahdeksasosa tauon kanssa. Muut tauot (koko, puoli, neljäsosa ja kuudestoistaosa) tulevat oikeaan paikkaan.

4. Tarkoitus oli siis kysyä, mitä muita ohjelmia on sellaisia, mistä voi kuvia leikata esim tiff-muotoon. Juuri tämä kuvienleikkausominaisuus on ollut se, miksi olen sietänyt Finalea näinkin pitkään. Mutta jos joku muu ohjelma löytyisi niin saisi Finale kyytiä.

Sain vajaan tahdin nyt loppuun ohjeen mukaan, kiitos siitä.

Mutta tuo kokotauko/kokonuotti juttu kyllä vieläkin ihmetyttää. Sen voisi vielä ymmärtää, että ohjelma lyö kokotauot tyhjiin tahteihin. Tällöinhän tahtiin ei tavallaan ole vielä kirjoitettu mitään. Mutta on kyllä aika kumma logiikka, jos ohjelma hyväksyy kokonuotin aika-arvoisen soinnun 3/4 osa tahtiin.
baron
07.11.2009 19:02:35 (muokattu 07.11.2009 19:04:41)

susanna66: Mutta tuo kokotauko/kokonuotti juttu kyllä vieläkin ihmetyttää. Sen voisi vielä ymmärtää, että ohjelma lyö kokotauot tyhjiin tahteihin. Tällöinhän tahtiin ei tavallaan ole vielä kirjoitettu mitään. Mutta on kyllä aika kumma logiikka, jos ohjelma hyväksyy kokonuotin aika-arvoisen soinnun 3/4 osa tahtiin.

Valitse simple entry kuvake. Klikkaa simple/simple entry options/check for extra notes.
Ei mun Finale ainaskaan huoli kokonuottia 3/4 tahtiin.
levesinet
07.11.2009 19:53:07 (muokattu 07.11.2009 19:54:30)
susanna66: 4. Tarkoitus oli siis kysyä, mitä muita ohjelmia on sellaisia, mistä voi kuvia leikata esim tiff-muotoon. Juuri tämä kuvienleikkausominaisuus on ollut se, miksi olen sietänyt Finalea näinkin pitkään. Mutta jos joku muu ohjelma löytyisi niin saisi Finale kyytiä.

Ilmainen LilyPond piirtää nuotit PostScript- ja PDF-tiedostoiksi. Ilmaisen Ghostview'n avulla voit katsella PostScript-muotoista dokumenttia ja saat haluamasi sivut esimerkiksi JPG- tai TIFF-tiedostoiksi. Lisäksi hyötynet erillisistä kuvankaappaus- ja kuvankäsittelyohjelmista. LilyPondissa ei ole graafista käyttöliittymää, vaan nuotit ja kaikki muotoilukäskyt kirjoitetaan tekstitiedostoon, joka syötetään LilyPondille. Jos voit tulla toimeen LilyPondin kuvauskielen kanssa ilman graafista käyttöliittymää, niin suosittelen sitten että otat kokonaisia sivuja Ghostview'llä erittäin tarkoiksi kuvatiedostoiksi, joita sitten rajailet ja pakkaat kompaktimpaan tiedostoon varsinaisella kuvankäsittelyohjelmalla.

Työlästä on.

Mutta tuo kokotauko/kokonuotti juttu kyllä vieläkin ihmetyttää.

Äänetön 3/4-tahti kuuluu merkitä kokotauolla. Kokonuotti taitaa kyllä olla virhe.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)