isojussi 08.09.2009 01:29:08 | |
---|
mack the knife: En mä nyt meidän ikäisiä tarkottanu, noita oikeasti eläkeikäisiä kyllä. Ja nimenomaan niitä, jotka tekee ammatikseen, harrastella kyllä voi vaikka satavuotiaaksi. Mutta ammattikehät niille, jotka on siinä iässä että tarvii töitä ja rahaa. Eikä tarvi itkeä, että tää on ikärasismia, totta se vaan on. Se on Mäkki mai friend sama homma joka alalla. Täällä kulmilla kun paperimiehjiä pannaan kilomeetritehtaalle, niin mitä luulet moniko eläkeputkeen oikeutettu jäärä on ollu valmis luopumaan työpaikastaan nuorempien - joilla on viä talot maksamatta ja mukulat nurkissa - hyväksi? Aivan oikein - eipä juuri kukaan, Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
baron 08.09.2009 09:20:48 | |
---|
isojussi: Se on Mäkki mai friend sama homma joka alalla. Täällä kulmilla kun paperimiehjiä pannaan kilomeetritehtaalle, niin mitä luulet moniko eläkeputkeen oikeutettu jäärä on ollu valmis luopumaan työpaikastaan nuorempien - joilla on viä talot maksamatta ja mukulat nurkissa - hyväksi? Aivan oikein - eipä juuri kukaan, Joissakin duunipaikoissa ne heittää vanhat ulos, niillä on kaikkia ikä+kokemuslisiä, säästävät liksoissa. Ja ne vanhemmat ei uudelleen enää työllisty. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Anonymous-jazz 08.09.2009 09:39:12 | |
---|
KoskPaavo: Musiikkiala muuttuu ja tulee muuttumaan aina enemmän ns. "ulkomusiikilliseen" suuntaan. Tähteys kestää tulevaisuudessa 15 minuuttia, näinhän joku gurukin on ennustanut. Levy-yhtiön nimeksi sopisi tällöin "Kertakäyttö Entertainment". "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
walttoni 08.09.2009 11:07:57 | |
---|
baron: Joissakin duunipaikoissa ne heittää vanhat ulos, niillä on kaikkia ikä+kokemuslisiä, säästävät liksoissa. Ja ne vanhemmat ei uudelleen enää työllisty. Jospas puhuttaisiin välillä taas kevyen musiikin koulutuksen/työllisyyden ominaispiirteistä. Koulutuksen määräkään ei takaa sitä, että tälläkään hetkellä avoimiin työpaikkoihin saa työntekijän. Täyttä utopiaa on missio, jossa jotain basistin paikkaa hakisi useampi henkilö, tai että ko, työpaikkaan pidettäisiin koesoitto tai vaadittaisiin työntekijältä suosituksia. Normityöpaikkoihin on useita pyrkijöitä ja kun uusia tulijoita, niin epätoivottuja/-soveltuvia on helpompi pistää pihalle. Joku epäsuhta tässä kuviossa on, vai olenko ihan puissa tämän ajatukseni kanssa? COVS2. |
kenonen 08.09.2009 13:07:11 | |
---|
Soittotaito ja ammatillinen osaaminen eivät ole tae työllistymisestä, eikä keikoista. Enemmän asiassa määrittelee. - onk hyvä jätkä - onko kortti - onko auto - maistuuko kuppi liikaa tai ei ollenkaan - onko omat kamat. Itse en ainakaan ota riveihin kortitonta autotonta juopppoa, jolla on kamat kanissa. Noin niinkuin kärjistetysti. Ammatilliseen koulutukseen hakee porukkaa, joilla ei ikinä ole edellytyksiä elää varsinaisessa keikkatyössä. Toki niin hakeutuu autoasentajaksikin, joten tästä ei voi päätellä yhtään mitään. Olen onnellinen, että en ole ammattimuusikko. Toki olen onnellinen, että saan soittaa sellaisten kanssa. Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8 |
KoskPaavo 08.09.2009 19:00:47 | |
---|
"KoskPaavo: Musiikkiala muuttuu ja tulee muuttumaan aina enemmän ns. "ulkomusiikilliseen" suuntaan. Tähteys kestää tulevaisuudessa 15 minuuttia, näinhän joku gurukin on ennustanut. Levy-yhtiön nimeksi sopisi tällöin "Kertakäyttö Entertainment". Lainailin itseäni; eikös se ollut Andy Warhol joka jo 1960- luvulla höpisi tuosta 15minuutin tähteydestä. Humppamuseon intendentti |
tope2 08.09.2009 19:42:59 | |
---|
kenonen: Ammatilliseen koulutukseen hakee porukkaa, joilla ei ikinä ole edellytyksiä elää varsinaisessa keikkatyössä. Toki niin hakeutuu autoasentajaksikin, joten tästä ei voi päätellä yhtään mitään. . Niinhän se on joo muillakin aloilla. Suurin osa opiskelijoista soveltuu alalle ja valmistuu aikanaan, osa ei sovellu eikä valmistu. Osa soveltuu, mutta ei valmistu ja osa valmistuu vaiks ei sovellu.. ;) Oppilaitosten näkökulmasta oppilasmäärän/läsnäolevien opiskelijoiden määrän kasvu on eduksi koska se lisää valtionosuuksia. Koulutuspolitiikasta sanotaankin, että se elää omaa elämäänsä eikä täysin ole samoilla linjoilla työelämän tarpeiden ja työllisyystilanteen kanssa. Puhutaan toisaalta myös työvoimareservin tärkeydestä, mutta kuinka tärkeää suuri työvoimareservi on kevyen musiikin alalla? Jos ei töitä löydy, ni vois kuvitella että jengi kyllästyy hengailemaan köyhänä tyhjänpanttina ja vaihtaa jossain vaiheessa alaa. Tai alkaa opettaan!?? ;) |
isojussi 09.09.2009 04:15:50 | |
---|
walttoni: ...Koulutuksen määräkään ei takaa sitä, että tälläkään hetkellä avoimiin työpaikkoihin saa työntekijän.... Heh - muistan elävästi, kuinka tuskan takana oli vajaa vuosi sitten eräänkin kosketinsoittajan tuuraajan saaminen vähän pitemmäks aikaa - ja ymmärtääkseni keikkojakin olis ollu ihan kivasti? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
walttoni 09.09.2009 07:39:31 | |
---|
isojussi: Heh - muistan elävästi, kuinka tuskan takana oli vajaa vuosi sitten eräänkin kosketinsoittajan tuuraajan saaminen vähän pitemmäks aikaa - ja ymmärtääkseni keikkojakin olis ollu ihan kivasti? Kuulemma pikkusen piti nähdä vaivaa, mutta onnistui lopulta jotenkin. COVS2. |
Tulipa mieleen tässä aihetta sivuten, monellako täällä pyörivällä on ammatillinen koulutus hommaan, tai ylipäätänsä mitään koulutusta. Minulla, ei mitään, lukuunottamatta kansalaisopistoa, yli 20 vuotta sitten ja vähän yksityistunteja ja keikkarumbaa viitisentoista vuotta ei kokopäivätoimisesti. Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8 |
Vongoethe 09.09.2009 08:59:12 | |
---|
kenonen: Tulipa mieleen tässä aihetta sivuten, monellako täällä pyörivällä on ammatillinen koulutus hommaan, tai ylipäätänsä mitään koulutusta. Opettanut olen jonkin verran; oppini olen hakenut pelimannin kovalta penkiltä, valmiiksi en tule koskaan, siihen ei riitä maailman aika. Hehe, muistaakseni Reino Paasilinna sanoi notta ainoa oppinut on itseoppinut, muut ovat opetettuja. Toisaalta ei siitä koulutuksesta niin suurta haittaakaan liene, pysyvätpähän pois pirruuventeosta kun pänttäävät asteikkoja ja kopioivat länsirannikon letunkääntöä eikä tarvitse tehdä niitä samoja virheitä, joita pitkän linjan ihmisille väkisinkin sattuu. |
jon lord 09.09.2009 09:14:40 | |
---|
kenonen: Tulipa mieleen tässä aihetta sivuten, monellako täällä pyörivällä on ammatillinen koulutus hommaan, tai ylipäätänsä mitään koulutusta. Minulla, ei mitään, lukuunottamatta kansalaisopistoa, yli 20 vuotta sitten ja vähän yksityistunteja ja keikkarumbaa viitisentoista vuotta ei kokopäivätoimisesti. Minulla on koulutus nykyiseen virkaani. Ilman koulutusta en olisi voinut kyllä edes hakea virkaan. 80-luvulla suoritin joitain tutkintoja ihan omaksi "huvikseni". Ne kyllä olivat myöhemmin hyödyksi, ei tarvinnut niitäkään tunteja "lusia". Tosin täytyy sanoa että ei se paperi taskussa tee yhtään paremmaksi tai huonommaksi soittajaksi. Se on vähän kuin ajokortti, työhön oppii vain tekemällä työtä. COVS jäsen N.o 3 |
Meisseli 09.09.2009 09:24:49 | |
---|
kenonen: Tulipa mieleen tässä aihetta sivuten, monellako täällä pyörivällä on ammatillinen koulutus hommaan, tai ylipäätänsä mitään koulutusta. Minulla, ei mitään, lukuunottamatta kansalaisopistoa, yli 20 vuotta sitten ja vähän yksityistunteja ja keikkarumbaa viitisentoista vuotta ei kokopäivätoimisesti. Mull on, mut enpä sitä vielä laske, sen sijaan kun tämänhetkisestä valmistun sitten rupean jo laskemaan. Musiikin opiskelija |
Rämppy 09.09.2009 09:47:50 | |
---|
mack the knife: Tuntuu, että ne tietyt ikäluokat ei jää koskaan eläkkeelle. On niin paljon ikäloppua leipääntynyttä laulajaa ja soittajaa tuolla, jäisivät himaan niin sais nuoremmat hommia. Jos iso osa keikkaliksoista on aikoinaan nostettu pimeenä ja eläkemaksut on jäänyt maksamatta, voi olla hankalaa jäädä eläkepäiviä viettämään. En sitten malttanut olla sanomatta. |
baron 09.09.2009 09:50:23 | |
---|
Mä oon ottanut privaattitunteja ja otan edelleen. Vaihdoin opettajaa kun en edellisen aikana oppinut hyväksi soittajaksi:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 09.09.2009 09:59:37 | |
---|
Rämppy: Jos iso osa keikkaliksoista on aikoinaan nostettu pimeenä ja eläkemaksut on jäänyt maksamatta, voi olla hankalaa jäädä eläkepäiviä viettämään. Jep, hyvä huomio ja muutenkin, ei ikä poista välttämättä rahan tarvetta. Mun mielestä vois ollakin ehkä silloin parempi jäädä sivuun tai vaihtaa alaa kun häipyy se "poikamainen" (tyttömäinen) suhtautuminen asiaan ..nääs palveluammatti! |
tarmo 09.09.2009 10:04:43 (muokattu 09.09.2009 10:20:30) | |
---|
kenonen: Tulipa mieleen tässä aihetta sivuten, monellako täällä pyörivällä on ammatillinen koulutus hommaan, tai ylipäätänsä mitään koulutusta. Minulla, ei mitään, lukuunottamatta kansalaisopistoa, yli 20 vuotta sitten ja vähän yksityistunteja ja keikkarumbaa viitisentoista vuotta ei kokopäivätoimisesti. Multa jäi leikki arabialla kesken. Sen vuoksi varmaan onkin niin kärkkäät mielipiteet koulutusta liippaavaan asiaan. Hommia olen siitä lähtien tehnyt enemmän ja vähemmän, mutta viimeiset viisi vuotta oon panostanut keikkailun ohessa muihin opintoihin. Koulutusta tai ei, ei sillä tee mitään, jos ei sitä osaa hyödyntää. Nää keskustelut tulee esille aina silloin tällöin, mutta vaikeeta sitä on mennä linjaamaan, onko koulutus hyvästä vaiko ei. Paljonhan siinä on ns. "tyhjäkäyntiä", mutta toisille koulutuksesta on myös hyötyä. Mä olen Walttonin kanssa samaa mieltä siitä, että on hyvä saada nuoriso pois kaduilta. Toisaalta se olisi hyvä saada pois kaduilta pysyvästi, ettei heti tarvitsisi koulutuksen jälkeen potkia kiviä toimettoman lisäksi työttömänä. Muusikkokoulutuksen voisi ihan hyvin muuttaa kestämään 1-2 vuotta, koska siinä ajassa ehtii jo tutustua tuleviin kollegoihin. Siinä ajassa ei kuitenkaan ehdi taantumaan ilmaisen ruoan ja helpon opintotuen piirissä, vaan saisi riittävän ajoissa mietittyä, meinaako hommasta tulla jotakin. Kolme-neljäkin vuotta toiseen asteeseen uhraavista monet ehtivät tehdä itsensä kehittämisen suhteet henkisen itsemurhan, jossa opiskelun tavoitteet on kadonneet jo aikapäiviä sitten. Paperi kädessä mietitään, minne seuraavaksi, vaiko jotakin ihan muuta. Aika kallista yhteiskunnalle. Ei siinä mitään, jos töitä on ja soitto taittuu, mutta kun kaikille ei oo, eikä taitu. Opettajaopinnot yms. sitten erikseen. Ihan sama. |
EP 09.09.2009 10:31:42 (muokattu 09.09.2009 11:26:11) | |
---|
Kyllä kaikki koulutus on vaan hyväksi, aikanaan ehdotin pändimme laulajalle Ikaalisten Artistikurssia ja sanoin, että kerrot sitte mullekin mitä ne siellä puhuu. Kumpa kaikki pänditkin sitten vaan toimisi niin kuin tuolla opetetaan, mun mielestä tärkeä osa soittamisen lisäksi on yhteiset toimintatavat joka tilanteessa. |
Musta Arkipyhä 09.09.2009 10:44:51 | |
---|
Toisaalta suomalainen kevyt musiikki on kansainvälistynyt (lähinnä toki rock-osasto) joten markkinat ovat suuremmat ja työllistymismahdollisuuksia tätä kautta ehkä enemmän. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
Epämuusikko 09.09.2009 11:08:35 | |
---|
EP: Kyllä kaikki koulutus on vaan hyväksi, aikanaan ehdotin pändimme laulajalle Ikaalisten artistikurssia ja sanoin, että kerrot sitte mullekin mitä ne siellä puhuu. Kumpa kaikki pänditkin sitten vaan toimisi niin kuin tuolla opetetaan, mun mielestä tärkeä osa soittamisen lisäksi on yhteiset toimintatavat joka tilanteessa. Artistikurssi..................... "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |