Aihe: tarvitsen kompuran tms
1
Pallisti
06.09.2009 14:55:04
Moi! Minkälainen kompura toimisi hyvin livekäytössä? Pitäisi olla helppo käyttää ja melkeinpä pedaalimallinen olisi paras.

Mihinköhän väliin se kompura kannattaisi sijoittaa? Mulla on pedaalilaudan järjestys seuraava:

1. viritin
2. Sansamp
3. ibanez pd7 särö
4. Bassballs (kikkeliefekti)

Mulla menee etupäähän kaksi linjaa, sansampista ja nupista.
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
hemmo
06.09.2009 15:18:10

EBS Multicomp

1. viritin
2. kompura
3. Sansamp
4. ibanez pd7 särö
5. Bassballs (kikkeliefekti)
"Vittu mä oon niin energinen!"
Typhus
06.09.2009 19:05:02 (muokattu 06.09.2009 19:05:15)
Joo, Comppaan kans EBSin Multicomppia. Mukavan "huomaamaton" kompura ja helppo käyttää!
Johannes_t
07.09.2009 09:25:18

Multicompille ääni täältäkin. Mulla on silloin tällöin sen perässä tuo samainen Phathead semmosta modernimpaa metallisäröhelvettiä varten. Toimii.
poppamies
07.09.2009 19:30:50

EBS MultiComppia täältäkin
G strings are for strippers!
Visakoivu
07.09.2009 22:24:21
In EBS MultiComp we trust!
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
JK
08.09.2009 10:32:43
"Seuraava kappale löytyy uuden singlemme C-puolelta"
poppamies
08.09.2009 10:49:07

JK: Täältä ääni tuollaiselle...

http://www.thomann.de/fi/bbe_opto_s … id=efdae1af4c2cbbe1f4429675dd8758c8

Minun ymmärryksen mukaan tuo on varsinaisesti kitarakompura muttaa saattaa tietenkin toimia hyvin basollakin. MultiComp on tehty erityisesti bassolle ja siinähän on tuo multiband toiminto, eli silloin toimii ikään kun kaksi kompuraa ylä ja ala taajuuksille. On kuulemma kätevä släppääjille.
G strings are for strippers!
tmmy
08.09.2009 12:43:51
EBS Multicomppikin on hyvä peli, mutta kannattaisi tutustua esim. EHX Black Fingeriin. Multicomppiin verrattuna saundi on mureampi ja aitoa putkikompuraa. Toki EBS:ssäkin on kohtalainen simulaatio. Multiband on EBS:ssä hyvä. Itse kuljin EBS:n ja Aphexin kautta EHX:ään, joka on jäänyt arsenaaliin.

Koen tuon pedaalijärjestyksen jossain määrin olevan enemmän makuasia. Itellä taitaa olla särön jälkeen. Onko tähän olemassa mitään teknistä perustetta kummalle puolelle kompura tulisi laittaa?
www.monovisio.com
JK
08.09.2009 21:57:31
poppamies: Minun ymmärryksen mukaan tuo on varsinaisesti kitarakompura muttaa saattaa tietenkin toimia hyvin basollakin. MultiComp on tehty erityisesti bassolle ja siinähän on tuo multiband toiminto, eli silloin toimii ikään kun kaksi kompuraa ylä ja ala taajuuksille. On kuulemma kätevä släppääjille.

Kitarakompura??

http://www.bbesound.com/products/stomp-boxes/index.htm

Anteeks tyhmyyteni, mutta mun mielestä kompura kuin kompura.

Miten se ilmenee, että on kitaralle tai jollekkin muulle???
"Seuraava kappale löytyy uuden singlemme C-puolelta"
Rocco_Longfella
08.09.2009 22:30:53
Tilasin Thomannilta digitechin bass squeezen. Onko kellään kokemusta tai vastaanlaisia ongelmia laitteen kanssa? Olenko vain puukorva ja rähmäkäpälä?

Jotenkin syö ihan sairaasti volumea, level täytyy pitää lähes täysillä. En myöskään saa semmoista mukavaa tiukkaa saundia, mitä kompurasta haen.
Varovaisilla säädöillä en huomaa mitään eroa ja isommalla kädellä annostellessa vain kilinät ja kolinat vahvenee ja tulee se ruma ylikompuroitu ääni. Sitä nyt osaakin odottaa, ei siinä mitään, mutta ei tunnu millään löytyvän sitä keskitietä. Pedaalissa voisi ihan hyvin olla on-off-namiska.
Eipä se myöskään käynnisty poljettaessa. Kerran kun eksyy laittamaan pois, joutuu johdon irroittamaan ja pistämään takaisin.

Onko susi vehje vai käyttäjä?
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Visakoivu
08.09.2009 22:42:17
Rocco_Longfella: Tilasin Thomannilta digitechin bass squeezen. Onko kellään kokemusta tai vastaanlaisia ongelmia laitteen kanssa? Olenko vain puukorva ja rähmäkäpälä?

Jotenkin syö ihan sairaasti volumea, level täytyy pitää lähes täysillä. En myöskään saa semmoista mukavaa tiukkaa saundia, mitä kompurasta haen.
Varovaisilla säädöillä en huomaa mitään eroa ja isommalla kädellä annostellessa vain kilinät ja kolinat vahvenee ja tulee se ruma ylikompuroitu ääni. Sitä nyt osaakin odottaa, ei siinä mitään, mutta ei tunnu millään löytyvän sitä keskitietä. Pedaalissa voisi ihan hyvin olla on-off-namiska.
Eipä se myöskään käynnisty poljettaessa. Kerran kun eksyy laittamaan pois, joutuu johdon irroittamaan ja pistämään takaisin.

Onko susi vehje vai käyttäjä?

No jos ei jalkakytkin toimi niin taitaa olla valmiiksi susi. Ja meikäläisellä oli tuo sama laite aikansa, mutta söi vaan patteria pirusti ja aiheutti hemmetisti kohinaa. Eikä tosiaan soundi ainakaan parantunut tuon avulla.
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
nro5
09.09.2009 09:26:43
Mielestäni särön kanssa ei välttämättä edes tarvitse kompuraa, sillä särö itsessään jo yleensä lyttää soundia. (Siis olettaen että sulla on esim. Sansamp aina päällä) Jos laitat kompuran ennen säröä, niin se todennäköisesti muuttaa särösoundia. Voi olla hyvä juttu tai sitten ei. Kokeilemalla selviää sulle oikea järjestys. Itse olen tykännyt optokompuroista kuten:

http://www.thomann.de/fi/bbe_opto_stomp.htm
Pallisti
10.09.2009 18:33:40
nro5: Mielestäni särön kanssa ei välttämättä edes tarvitse kompuraa, sillä särö itsessään jo yleensä lyttää soundia. (Siis olettaen että sulla on esim. Sansamp aina päällä) Jos laitat kompuran ennen säröä, niin se todennäköisesti muuttaa särösoundia. Voi olla hyvä juttu tai sitten ei. Kokeilemalla selviää sulle oikea järjestys. Itse olen tykännyt optokompuroista kuten:

http://www.thomann.de/fi/bbe_opto_stomp.htm

Joo mulla on aina toi sansamp päällä, mutta silti sitä kompuraa aina vähän kaipaa. Toi EBS tuntuu jotenkin aika pätevältä, olen sitä ainakin livenä kuullut ja jopa huomannut sen jotenkin toimivan toivotulla tavalla.

Mulla on oikeestaan pakko varmaan olla kompura ennen sansampia, koska muuten etupäähän tulisi yksi kompuroitu linja ja yksi kompuroimaton linja. En tsosin tiedä onko sillä mitään väliä miksaajan kannalta...

Mulla pitää tulla kompurasta sellanen fiilis, että bassosaunditsa tulee niin tykki, että tulee paskat housuun.

Tyhmä kysymys: Onko limitterillä ja kompuralla mitään eroa?
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
Johannes_t
10.09.2009 19:40:49

Pallisti:

Siinä missä limitteri nimensä mukaan rajoittaa, kompuralla myös lisää attackia.
sirdickyj
10.09.2009 23:20:51
Pallisti: Joo mulla on aina toi sansamp päällä, mutta silti sitä kompuraa aina vähän kaipaa. Toi EBS tuntuu jotenkin aika pätevältä, olen sitä ainakin livenä kuullut ja jopa huomannut sen jotenkin toimivan toivotulla tavalla.

Mulla on oikeestaan pakko varmaan olla kompura ennen sansampia, koska muuten etupäähän tulisi yksi kompuroitu linja ja yksi kompuroimaton linja. En tsosin tiedä onko sillä mitään väliä miksaajan kannalta...

Mulla pitää tulla kompurasta sellanen fiilis, että bassosaunditsa tulee niin tykki, että tulee paskat housuun.

jos laitat sen kompuran ennen tota bassballsia, niin sehän ei sit oikein toimi

eiks bassballs ole myös joku soittotatsiin reagoiva filtteripöristin? jos on, niin se tonne ekaks, tietenkin.
* Paskaa - > Ei-vielä-hiottu-timantti * Ei osaa laulaa -> Potentiaalinen tulkitsija * Epävireinen - > Ongelma monitoroinnissa * Ei svengaa pätkääkään -> Erilaiset musiikilliset arvot * Huono saundi -> Tavanomaisesta poikkeava
Basismi
11.09.2009 09:33:14

Toimintaperiaatteessa ei ole eroa. Mitä on vastaan tullut, niin limitteriksi kutsutuissa laitteissa ei yleensä ole paljonkaan säätöjä attakille tai ratiolle ym.

Wikipediasta näemmä löytyy virallinen (?) selitys:

A limiter is a compressor with a higher ratio, and generally a fast attack time. Most engineers consider a compressor with ratio of 10:1 or more as limiter.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
nro5
11.09.2009 16:36:13
Johannes_t: Siinä missä limitteri nimensä mukaan rajoittaa, kompuralla myös lisää attackia.

Tai kompura pikemminkin tasoittaa attackien eroa pienemmäksi. Hiljaisemmat äänet tulevat kovempaa ja kynnyksen yli menevät attackpiikit madaltuvat säädetyn puristussuhteen mukaisesti. Samalla myös kohinataso usein nousee. Jos kompura lanaa ennen säröjä soiton dynamiikkaa pois, niin säröistä saattaa lähteä tarvittavaa kulmaa pois. Toisaalta bassopörinä on todennäköisemmin koko ajan samanlainen, mikä voi sekin olla hyvä juttu. Mutta soittotatsilla ei särösoundia muokatakaan enää niin paljon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)