Aihe: Pikku putkicombo (kitaravehje) särövahvistimeksi livekäyttöön
1 2
Maisteri
08.09.2009 11:17:50
Meillähän bändissä (ykkösprojektissa ja tällä hetkellä oikeastaan ainoassa missä bassoa soitan) on vain 1 kitara, joten bassosärölle on tilaa ja tilausta hyvin useissa kohdissa. Tuossa omassa särövahvarisetissä nyt tosiaan on vielä huomattavasti enemmän tehoreserviäkin, kuin esim. 5-15W kitaracombossa. Ja kaappikin botnekas kun EV:n 15-tuumaisella varustettu. On muuten myös yllättävän kirkas yläpääkin tuossa elementissä. Ei todellakaan muhjuinen. Jopa hyvin selkeä yleissaundi 15-tuumaiseksi.

Koitan vaikka värkätä tänne jotain saundinäytettä bi-amp stäkistä joskus, jos/kun kerkeän.
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
JoKo
08.09.2009 11:40:35
mulla on nyt siis n. 30-40W Voima-merkkinen keskusradioputkivahvari.

Tonhan pitäisi muutenkin olla aika pätevä vehje... jengi hehkuttaa niitä paljon, ja ainakin Laika&Cosmonautsin ja Pistepirkkojen keikoilla olen kuullut noita. En kyllä muista mitä ne noiden kautta soittivat.

Se Köykän Voima Ortoperspektra-vahvistin on ainakin legendaarinen viritys.
Dropped C
08.09.2009 12:01:49
Eikös Metallican Trujillolla oo Mesan Dual Rectifier + Mesan 4x12" käytössä bassosärönä? Muuten käytössä SVT-rantis. Ei ehkä ihan jokapojan ratkasu kuitenkaan.
Maisteri
08.09.2009 16:22:11
TeroPee: Ei muuta ku halpa delay-pedaali stereoulostulolla, siitä toinen piuha bassovahvariin ja toinen tiny terroriin, ai että. Oli kyllä aika helvetin mehukas toi aikasempi tinyterror-bassoklippi, alko vallan gasittaa. Aikasempien kitarakokemusten mukaan tosin toi TT on jääny bändisoitossa vähä jalkoihin luukutettunaki, ja en jotenki usko että se bassolla ainakaa kovempaa sois...

Voi toki olla että TT jäis vähän jalkoihin. Riippuu millaista musaa vetää, mitä saundia hakee ja millaisesta metelistä pitäis erottua.

Tuo 30-40W Voima kyllä riittää täysin mainiosti tuolla 115-kaapilla. Kyllä tuo Voima-stäkki jopa yksinäänkin potki lujaa ja botnekkaasti, kun kokeilin vähän luukuttaa pelkästään sitä bändin seassa. Säröinen toki oli saundi, muttei mikään ruma kuolonkorinasirkkeli, ei toki. Ja tämä siis toki vain sillä 115-kaapilla. Marsun 412-komerolla kun Voimaa ajoin ostotestissä, saundi oli luonnollisesti vielä selvästi isompi.

Eikähän tuollaisen pienemmän särövahvarin tarkoitus monestikaan ole muu kuin olla mauste, joka on kumminkin pienemmällä kuin "perussaundi". Eli vaikka TT on ehkä usein todettu bändin kanssa riittämättömäksi ainoana kitaravahvarina, ei se vielä välttämättä tarkoita ettei se riittäisi bassolle säröMAUSTEvahvariksi. Ja toki riippuu kovasti kaapistakin millä sitä ajaa.
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
saikkpe
10.09.2009 01:55:28

Ehtoota. Mä olen myös lähtenyt hakemaan tätä putkipäätesäröä, mutta vähän erilaisella kattauksella. Hommasin säröttimeksi alunperin skittalle tarkoitetun Mesan 20/20 putkipäätteen. Sen säröttämä soundi on aika taivaallinen, sellainen pyöreän pehmeä pörinä, jota en efektilootista ole löytänyt.

Kytkentä löytyy mun oma kuvasta. Periaate on, että Mesan kaiutinlinjoihin puskemat tehot poltetaan keinokuormilla kokonaan lämmöksi. Soundi otetaan slave outista ulos ja vahvistetaan erillisellä isolla tehopäätteellä.

Etusesta ajetaan yksi linja suoraan tehopäätteelle ja siitä 1x15" kaapille. Tämä linja on ihan tavallinen bassokanava, jossa on alapäätä hyvin mukana. Toinen linja etusesta lähtee ensin Mesalle, siitä tehopäätteelle ja edelleen 2x10" kaapille. Tämä linja on särökanava, jonka särötyksen määrää voi säätää Mesan volumenappulalla. Bassokanavan ja särökanavan keskinäinen balanssi säädetään kohdalleen tehopäätteen kanavavolumeilla. Got it?

Mesan toisen kanavan olen kytkenyt etuvahvarin jalkapainikkeella kytkettävään efektilooppiin. Siinä on rankempi särötys joka menee sekä särö- että botnekanavaan.

Hyvän soundin lisäksi kytkennästä irtoaa monia etuja: alapää ei katoa, hyvät pörinät myös pienellä volalla, särökanavan vola ei lopu ihan heti kesken, särön ja botnen suhde ei muutu kokonaisvolaa muutettaessa.

Keinokuormina mulla oli ensin ihan tavalliset tehovastukset, mutta sitten täältä torilta löytyi speaker motor -tyyppinen Weberin Stereo Mass, joka otti paikkansa stäkin päältä. En osaa sanoa onko Weberin soundissa jotain oleellista eroa vastuksiin verrattuna, mutta onhan se ainakin paremman näköinen ;-)
Jamppa2
10.09.2009 09:48:36
Toi Tiny Terror on kyllä yllättävän tehokas peli. Kyllä silla ainakin kitaraan saa ihan riittävästi volaa. ei ehkä pelkästään bassolle, mutta lisämausteena tosiaan.
Osta koko paketti jo tänään ja naura paskainen nauru iloisena Esso-vahvistimen omistajana tavallisille hölmöläisille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)