Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 529 30 31 32 33
Shuffle and Boogie
08.09.2009 15:52:18
Ei tohon oo oikein lisättävää muuta kuin itse käytän nailon kieliä
Old Time Rock'n'Roll
Jorbagha
08.09.2009 16:21:02
Ei tohon oo oikein lisättävää muuta kuin itse käytän nailon kieliä

Jep, sehän tuolta jäikin pois. Korjattu on.
Oonpa aika körny.
rattledad
08.09.2009 22:45:00

Mulla oli joskus kokeiltavana venäläinen hyvin trimmattu kontra. Soi komeasti, mutta oli turhan iso. Muuten olisin varmaan ostanut pois.
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
Teijo K.
08.09.2009 23:09:38

rattledad: Mulla oli joskus kokeiltavana venäläinen hyvin trimmattu kontra. Soi komeasti, mutta oli turhan iso. Muuten olisin varmaan ostanut pois.

Mun kontrahan on ton Jorbaghan linkin mukaan joko 7/8 tai 4/4. Varmasti se koko vaikuttaa sointiinkin.
Shuffle and Boogie
09.09.2009 10:40:33
Shuffle and Boogie: Ei tohon oo oikein lisättävää muuta kuin itse käytän nailon kieliä

Tarkenetaa viel kielten merkki on WEEDWACKERS
Old Time Rock'n'Roll
doktorkoo
09.09.2009 11:41:53
Shuffle and Boogie: Tarkenetaa viel kielten merkki on WEEDWACKERS

Sama täällä. Hintaansa nähden halpa setti!

ja alkuperäiselle FAQ:n kirjoittajalle lähti Pirkka-pisteitä. Saisko tään friizattua tonne ylös?

-jamo
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
Herde
09.09.2009 13:31:19
Hyvä Jörgen, kattava paketti kontrabassoasiaa! Tosta on hyvä lähteä tarpeen vaatiessa tarkentamaan.
Jorbagha
10.09.2009 08:28:21
Kiitoksia vaan täydennyksistä ja kommenteista. Mitenkäs tän muuten saisi tuonne ylös jumitettua? Pitääkö painella varoitusta jotta saisi ylläpidon reagoimaan asiaan?
Oonpa aika körny.
Jorbagha
11.09.2009 08:44:50
Bassot myös tuppaavat halkeilemaan paikallisissa ilmasto-oloissa. Ilmankosteus vaihtelee Suomessa vuodenaikojen mukaan erittäin paljon. Kuivat talvet ja kosteat kesät poksauttelevat bassoja niinkuin mikroaaltouuni popkornia. Kun Suomessa talvet ovat pidempiä, basso on tuskissaan ja vetäytyy kasaan, mutta useimmiten kerkeää asettua niihin oloihin edes jotenkuten. Siispä kesällä on edessä ongelma, basso "turpoaa" kosteuden lisääntyessä ja silloin liimaussaumat ovat kovilla. Monet bassonkorjaajat kieltäytyvätkin suurista remonteista kesäaikaan tuon lyhyen kostean jakson takia.

Toki suuri osa remonteista tehdään myös inhimillisen virheen aiheuttaman vamman korjaamiseksi. Kuten todettu, basso on melko iso ja kömpelö soitin ja se saa hyvin usein tahattomia osumia ovenkarmeista, katoista, lattioista, kengistä, kanssasoittajista ja pahimmillaan yleisöstäkin. Näitä sitten on hyvä varautua laitattamaan säännöllisin väliajoin.

Basson käyttöaste- ja tarkoitus vaikuttaa tietysti korjauksien määrään. Oma bassoni on kovassa käytössä oleva työkalu ja vaikkakin se on erittäin kestävää tekoa ja hyväkuntoinen, joutuu sitä silti tasaisin väliajoin värkkäämään jollain tavalla jotta se myös pysyisi sellaisena.
Oonpa aika körny.
badcompany
11.09.2009 21:50:57 (muokattu 12.09.2009 10:02:40)
jos ei ole inspiraatiota soitella yksin kontrabasso niin voi pyytää kaverin kylään leikkii

kontralla:)

http://www.youtube.com/watch?v=0wynScdeRaA&feature=related
Teijo K.
12.09.2009 11:53:41 (muokattu 12.09.2009 12:15:06)

Jorbagha: Bassot myös tuppaavat halkeilemaan paikallisissa ilmasto-oloissa. Ilmankosteus vaihtelee Suomessa vuodenaikojen mukaan erittäin paljon. Kuivat talvet ja kosteat kesät poksauttelevat bassoja niinkuin mikroaaltouuni popkornia. Kun Suomessa talvet ovat pidempiä, basso on tuskissaan ja vetäytyy kasaan, mutta useimmiten kerkeää asettua niihin oloihin edes jotenkuten. Siispä kesällä on edessä ongelma, basso "turpoaa" kosteuden lisääntyessä ja silloin liimaussaumat ovat kovilla. Monet bassonkorjaajat kieltäytyvätkin suurista remonteista kesäaikaan tuon lyhyen kostean jakson takia.

Mä oon ymmärtänyt että toi asia on nimenomaan päinvastoin. Kuivimpina pakkaskausina niitä halkeamia nimenomaan tuleekin. Mutta ei se ole mikään automaatti, että niitä tulee. Jos ne aiemmat korjaukset on tehty huolella, ja kokopuukontra on kaarevapohjainen, ollaan heti turvallisemmilla vesillä. Huonosti tehtdyt paikkaukset toki halkeilevat. Kesällä ei korjauksia tehdä siksi, että kontra on turpeimmillaan. Jos se liimataan kasaan silloin, niin kun se talvella kuivuu ja supistuu niin siinä nimenomaan on saumat kovilla. Pari tuttua viulunrakentajaa sanovatkin kovia pakkasia ns. "korjaajan keleiksi", koska silloin duunia tulee normaalia enemmän.

Olennaista tässä on se, että tämä antaa mahdollisuuden yrittää estää halkeamia, pitämällä kosteusprosentti talvella keinotekoisesti korkeammalla. Tähän tähtää kaikki kontriin suunnitellut kosteusmadot yms. välineet. Monet pitävät kotona kostutinufoja ja sensellaista.

Poikkeus on sitten nimenomaan tasapohjaiset kokopuiset kontrat, jollaisen ostamalla ostat taatusti itsellesi jokavuotista remontoitavaa. Siinä kun ei ole yhtään "hengitysvaraa" siinä pohjassa, joten kuivimmilla keleillä ollaan pulassa.

Toki suuri osa remonteista tehdään myös inhimillisen virheen aiheuttaman vamman korjaamiseksi. Kuten todettu, basso on melko iso ja kömpelö soitin ja se saa hyvin usein tahattomia osumia ovenkarmeista, katoista, lattioista, kengistä, kanssasoittajista ja pahimmillaan yleisöstäkin. Näitä sitten on hyvä varautua laitattamaan säännöllisin väliajoin.

Näin. Kannattaa alkaa podaamaan, niin että jaksaa kantaa kontraansa mitä oudoimmissa asennoissa huolellisesti. :)

Basson käyttöaste- ja tarkoitus vaikuttaa tietysti korjauksien määrään. Oma bassoni on kovassa käytössä oleva työkalu ja vaikkakin se on erittäin kestävää tekoa ja hyväkuntoinen, joutuu sitä silti tasaisin väliajoin värkkäämään jollain tavalla jotta se myös pysyisi sellaisena.

Mun kontra on harrastusväline, mutta kohtuullisen runsaassa käytössä siitä huolimatta, koska soitan vain sillä. 3 bändin keikat ja treenit + kotiharjoittelut hoidan kaikki tolla samalla laatikolla. Toki mulla tota huollon määrää vähentää se, että pienemmät huollot voin jo tehdä ihan hyvin itse. Mm. pinnan kaatuminen ei ole ongelma. - Vaatii normaalisti viemisen huoltoon.

Huomattavasti enemmän kuin soittamalla, olen mielestäni oppinut näistä laatikoista kuitenkin osallistumalla viulunrakennuskurssille.
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Jaaba
13.09.2009 21:26:58
Mites vasurit soittaa kontrilla?
jones88
13.09.2009 21:29:59
Jaaba: Mites vasurit soittaa kontrilla?

Makuasia, jotkut hurjat vetelee jopa oikeakätisille kielitetyillä!
"Jollei mies olis kekseliäämpi ku nainen, niin kyllä maailmassa juotais sitte vähä kaljaa." -U. Turhapuro
Jaaba
13.09.2009 21:33:55
jones88: Makuasia, jotkut hurjat vetelee jopa oikeakätisille kielitetyillä!

Entä jos haluaa kääntää kontran vasuriksi, mitä pitää muutella? Jotain satulan ja tallan tyylisiä osia?
Teijo K.
13.09.2009 22:04:54

Jaaba: Entä jos haluaa kääntää kontran vasuriksi, mitä pitää muutella? Jotain satulan ja tallan tyylisiä osia?

Kontrassa se ei ole ihan noin helppoa. Bassokielien alla on kontran sisällä pitkittäinen palkki ja G ja D kielten puolella basson sielu, eli pinnan joka siirtää kannen värähtelyt pohjaan. Näitten paikat pitäisi vaihtaa myös. Bassopalkki on normaalisti liimattu kanteen kiinni, joissain huonoimmissa yksilöissä bassopalkki ja kansi on veistetty samasta puusta.

Eli kansi irti, bassopalkki veistetään kannesta irti, tehdään uusi bassopalkki toiselle puolelle, asennetaan. Jo pelkkä bassopalkin veistäminen ja paikalleen liimaaminen on iso projekti. Se pitää veistää täysin peilikuvaksi kannen sisäpinnan kanssa. Eli liitua kanteen, palkkiaihiota hinkataan kantta vasten, veistetään varovasti siitä kohtaa missä on liitua, toistetaan prosessi niin kauan että palkki on täydellinen.

Sitten vain kansi takaisin paikalleen ja uusi pinna, eli sielu paikalleen.
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Jorbagha
14.09.2009 13:54:47
En ole ikinä nähnyt vasurikontraa mutta veikkaan että sellainen pitäisi melkeinpä teettää, jotta pääsisi haluttuun lopputulokseen.

Kontra ei ole samalla tavalla symmetrinen kuin sähköbasso ja tämän takia modauksia joutuisi tekemään melkein jokaiselle tärkeälle osalle. Tuo Teijon kuvailema bassopalkin ja äänipinnan siirto on ehkä se olennaisin työ soinnin kannalta mutta niiden lisäksi soitettavuuteen ja käytännön rakenteeseenkin pitäisi kajota.

Esim. kontran otelauta on höylätty kaarevaksi oikeakätisen vinkkelistä. Usein paksuimpien kielien alle on jätetty hieman enemmän tilaa ja näkeepä sellaisiakin jossa on E-kielen alla ihan oma kulmansakin. Kontran otelauta on muutoinkin yksilöllinen ja (ainakin toivottavasti) höylätty kunkin basson omien ominaisuuksien mukaan. Tästä syystä perusotelauta ei todennäköisesti toimisi vasuriksi käännettynä.

Myös talla, yläsatula ja "salaattikauha", johon kielet tallan alla tulevat kiinni, ovat epäsymmetrisiä ja ne pitäisi teettää uusiksi.

Varmasti tällaista duunia joku jossain tekee mutta veikkaisin tosiaan että helpoin ratkaisu olisi teettää ihan oma vasuribasso jossain tai sitten vaan opetella soittamaan oikeakätistä.
Oonpa aika körny.
Jaaba
15.09.2009 12:10:48
Kiitos vastauksista, tulipahan tämäkin nyt selvitettyä FAQin tarpeisiin.
pekezu
18.09.2009 01:16:06

Jorbagha: En ole ikinä nähnyt vasurikontraa mutta veikkaan että sellainen pitäisi melkeinpä teettää, jotta pääsisi haluttuun lopputulokseen.

Kontra ei ole samalla tavalla symmetrinen kuin sähköbasso ja tämän takia modauksia joutuisi tekemään melkein jokaiselle tärkeälle osalle. Tuo Teijon kuvailema bassopalkin ja äänipinnan siirto on ehkä se olennaisin työ soinnin kannalta mutta niiden lisäksi soitettavuuteen ja käytännön rakenteeseenkin pitäisi kajota.

Esim. kontran otelauta on höylätty kaarevaksi oikeakätisen vinkkelistä. Usein paksuimpien kielien alle on jätetty hieman enemmän tilaa ja näkeepä sellaisiakin jossa on E-kielen alla ihan oma kulmansakin. Kontran otelauta on muutoinkin yksilöllinen ja (ainakin toivottavasti) höylätty kunkin basson omien ominaisuuksien mukaan. Tästä syystä perusotelauta ei todennäköisesti toimisi vasuriksi käännettynä.

Myös talla, yläsatula ja "salaattikauha", johon kielet tallan alla tulevat kiinni, ovat epäsymmetrisiä ja ne pitäisi teettää uusiksi.

Varmasti tällaista duunia joku jossain tekee mutta veikkaisin tosiaan että helpoin ratkaisu olisi teettää ihan oma vasuribasso jossain tai sitten vaan opetella soittamaan oikeakätistä.

Selloa soittaessani keskustelin opettajan kanssa joskus siitä, miten vasureiden kanssa menetellään. Tuomio olo tyly ja opettaja sanoikin, ettei ole koskaan opettanut ketään, joka olisi soittanut "väärältä" puolelta. Vaikka olisi vasuri, lyötiin jousi oikeaan käteen ja kaula vasempaan. Nuorena aloittaessa motoriikka on yleensä niin kehitysvaiheessa, ettei tuolla oikeastaan lie kummoista merkitystä.

Vähän sama juttu tenniksessä Rafael Nadalilla; Nadal oli pienenä kuulemma sen verran heiveröinen, että löi aluksi pääasiassa pitäen mailasta molemmilla käsillä. Valmentaja sitten keksi, että jospa pojan opettaisi pelaamaan vasemmalla, että saisi vähän tasoitusta vastustajaa vastaan. Nadal on siis oikeakätinen.
Kamat kusee, ei ihmiset.
rattledad
18.09.2009 01:29:11

pekezu: Selloa soittaessani keskustelin opettajan kanssa joskus siitä, miten vasureiden kanssa menetellään. Tuomio olo tyly ja opettaja sanoikin, ettei ole koskaan opettanut ketään, joka olisi soittanut "väärältä" puolelta. Vaikka olisi vasuri, lyötiin jousi oikeaan käteen ja kaula vasempaan.

Klasaripuolella tuo varmaan on ihan käytännöllisyys- tai työturvallisuusjuttu. Vasenkätisesti soittavia kontrabasisteja näkee kyllä muuten joskus. Livenä olen nähnyt yhden, hän soitti tavalliseen tapaan kielitettyä bassoa. Vasenkätiseksi käännettyjäkin näkyy löytyvän.
http://www.uptonbass.com/left-handed-upton-bass/
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 529 30 31 32 33
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)