Aihe: laulun panorointi | 1 |
---|
|
semmoista olen miettiny aika kauaan että miten laulua voi panoroida eli siis miten siitä saa semmoisen leveän saundin aikaiseksi? pää-raita keskellä kahdet vahvistukset eri nurkkiin toisistaan..mutta onko muita tapoja?? | |
Tuplattuja lauluja ei useinkaan levitetä nurkkiin asti, saati molempiin. Aika yleistä on esim. "Lennonin tapa", eli tuplaus muutaman millisekunnin jäljessä, muutaman desibelin hiljempaa (estää vastavaihevirheen) ja vähän oikealle tai vasemmalle. Vaan mikä hyvänsä kuulostaa hyvältä, on OK. Identtiset (kopioidut) tuplalaulut, jotka on panoroitu nurkkiin, kuuluvat tietenkin yhtenä äänenä keskeltä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
tarkoitin sis että nauhoittaa ne raidat eri raidoille eikä tuplaa.. | |
geneo: semmoista olen miettiny aika kauaan että miten laulua voi panoroida eli siis miten siitä saa semmoisen leveän saundin aikaiseksi? pää-raita keskellä kahdet vahvistukset eri nurkkiin toisistaan..mutta onko muita tapoja?? Jos nyt lähdetään siitä, että päälauluraita on keskellä, ei sulle kauheesti eri tapoja panorointiin jää. :) Kuten sanoit - kumpaankin laitaan yks erikseen äänitetty raita on aika paljon käytetty. Niitä raitoja voi sitten tehdä niin paljon kuin mieli tekee, mutta ei se välttämättä siitä parane. Täähän riippuu paljon siitä, mitä muita instrumentteja sulla on milläkin puolella. Jos on keskiääntä jo valmiiksi paljon vasemmalla, niin pistä niitä taustalauluja sitten enmmän oikealle jne. Lisäksi "leveään soundiin" vaikuttaa muukin kuin panorointi. | |
Oleellinen juttu tuo, että mitä muuta sieltä löytyy. Jos on jo tuplatut kitarat, jotka on pannattu nurkkiin, niin homma menee reisille, jos laulunkin tuplaa nurkkiin. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
Ehkä hieman aiheen vierestä mutta olen joskus miettinyt että mistä nuot "muhammedit" laulaa? No onneksi joku kielitaitoinen on suomentanut sanoitukset: http://www.youtube.com/watch?v=Lo_edXUlrT8 | |
Kalmo: Oleellinen juttu tuo, että mitä muuta sieltä löytyy. Jos on jo tuplatut kitarat, jotka on pannattu nurkkiin, niin homma menee reisille, jos laulunkin tuplaa nurkkiin. No ei se nyt niin yksinkertaista ole, kuten ei mikään. Mä ymmärsin kyllä kysyjän olevan periaatteessa perillä stereokuvan rakentamisessa, eikä sillä nyt ekana tule mieleen pannata kaikkea samaan kulmaan. Sen sijaan ajatuksena että laulua voisi panoroiden saada jotenkin paremmin naamalle, on vähän outo, jos lähdetän mallintamaan 'livetilanetta'. Mutta kaikkea uutta ja ihmeellistähän pitää kokeilla. Josta seuraavaan filosofiseen pohdintaan -> Ihme kysymys sinällään, kaikella kunnioituksella, mutta kun nykyään tietokonepohjaisesti voi kokeilla IHAN mitä vaan, niin mikä estää kokeilemasta? Ei kukaan tule sinne pajalle haukkumaan. Julkaisukynnys on tietysti eri asia, mutta kun sekin on henkilökohtainen ominaisuus. Joko kehtaa tai sitten ei. Liian moni vertaa tekemisiään nykyään siihen, mitkä on standardit ja 'hyväksytyt' toimintamallit. Ei saatana, jos tietää miten laitteet toimii, niin sen jälkeen vaan kaikki paskaks ja palamaan! Saattaa jotain uuttakin tulla. Eikö? "omat loppuunnussittu PA ja mersu, yöt teltassa" | |
Lennu: Ihme kysymys sinällään, kaikella kunnioituksella, mutta kun nykyään tietokonepohjaisesti voi kokeilla IHAN mitä vaan, niin mikä estää kokeilemasta? Helpommalla pääsee ku kysyy netistä. Ennen kaikkea se lisää luovuutta. Ei sulla muuten ois mitään vinkkiä että mikä ois hyvä release-arvo? Jos on Ibanezin threshold? "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
Kukkis 77: Helpommalla pääsee ku kysyy netistä. Ennen kaikkea se lisää luovuutta. Ei sulla muuten ois mitään vinkkiä että mikä ois hyvä release-arvo? Jos on Ibanezin threshold? Tuota Olli. Älä mene nukkumaan vaan pidetään öinen musanettiryyppytuokio. Jos näin, niin lupaan tilaa tein jatsipumpun soittamaan, kyytejä ette saa, omat makkarat. Ja teltta. "omat loppuunnussittu PA ja mersu, yöt teltassa" | |
Josta seuraavaan filosofiseen pohdintaan -> Ihme kysymys sinällään, kaikella kunnioituksella, mutta kun nykyään tietokonepohjaisesti voi kokeilla IHAN mitä vaan, niin mikä estää kokeilemasta? Ei kukaan tule sinne pajalle haukkumaan. - - - Liian moni vertaa tekemisiään nykyään siihen, mitkä on standardit ja 'hyväksytyt' toimintamallit. Ei saatana, jos tietää miten laitteet toimii, niin sen jälkeen vaan kaikki paskaks ja palamaan! Saattaa jotain uuttakin tulla. Eikö? No tätähän tässä on ihmetelty. Aikamoinen paradoksi tämä tekniikka jonka piti vapauttaa meidät tekemään haluamiamme asioita... Tosin: vapaus on suuri vankila. Menee helposti efektipelleilyksi. Kuuntelin nääs juuri parin suomalaisen eturivin tekijän soololevyä; niissä oli uutta ainoastaan se että täydellinen mielikuvituksettomuus, intohimon puute ja pitkän aikavälin vitutus oli korvattu monipuolisilla efekteillä. Siinä sitä sitten aallot lyövät rantaan ja ukkonen ryskää kattopelleissä! Camoon! Take the power back! Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko) | |
Ongelmaksi tässä rajattomien mahdollisuuksien DAW-työskentelyssä muodostuukin se, että aloittelijan on ihan tarpeeksi vaikea saada tyydyttävää ja eri laitteissa kuuntelukelpoista jälkeä, vaikka pysyisi perusjutuissa. Pelkästään kampafiltteriefektit ja vaihevirheet voivat sotkea kuviot täysin jo kokeilujen ensi-vaiheessa. Jollei tiedä peruskikkoja selkeän soundin aikaansaamiseksi (tyyliin: Kitaroista kaikki pois alle 150-200 Hz, koko mixiin high-pass 40-45 Hz, eri reverbien käyttö eri raidoilla voi johtaa kaaokseen jne) voi summittaisilla kokeiluilla tuhlata kuukausikaupalla aikaa. Useimmiten se ammattilaisten mahtava soundi rakentuu paljon hintelämmistä palasista, kuin osien summasta luulisi. Aloittelijan yleisin virhe on -rakentaa ensin mahtava powerskittasaundi joka täyttää maailman - rakentaa rumpusoundi jossa basari käy sydänhieronnasta - loihtia bassosoundi, joka pistää mukit tanssimaan valssia pöydällä. ..ja sitten huomata, että kun ne lyödään yhteen, tulos on kuuntelukelvotonta puppua. Monet lienevät sen huomanneet, koska forumin yleisimpiä kysymyksiä ovat erilaiset " mitkä asetukset EQ:hun jne". Se pätee aina vaan: Kun ensin tuntee säännöt, niitä voi opetella rikkomaan. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | Timi 19.09.2009 10:35:39 | |
|
Kalmo: Ongelmaksi tässä rajattomien mahdollisuuksien DAW-työskentelyssä muodostuukin se, että aloittelijan on ihan tarpeeksi vaikea saada tyydyttävää ja eri laitteissa kuuntelukelpoista jälkeä, vaikka pysyisi perusjutuissa. Pelkästään kampafiltteriefektit ja vaihevirheet voivat sotkea kuviot täysin jo kokeilujen ensi-vaiheessa. Jollei tiedä peruskikkoja selkeän soundin aikaansaamiseksi (tyyliin: Kitaroista kaikki pois alle 150-200 Hz, koko mixiin high-pass 40-45 Hz, eri reverbien käyttö eri raidoilla voi johtaa kaaokseen jne) voi summittaisilla kokeiluilla tuhlata kuukausikaupalla aikaa. Useimmiten se ammattilaisten mahtava soundi rakentuu paljon hintelämmistä palasista, kuin osien summasta luulisi. Aloittelijan yleisin virhe on -rakentaa ensin mahtava powerskittasaundi joka täyttää maailman - rakentaa rumpusoundi jossa basari käy sydänhieronnasta - loihtia bassosoundi, joka pistää mukit tanssimaan valssia pöydällä. ..ja sitten huomata, että kun ne lyödään yhteen, tulos on kuuntelukelvotonta puppua. Monet lienevät sen huomanneet, koska forumin yleisimpiä kysymyksiä ovat erilaiset " mitkä asetukset EQ:hun jne". Se pätee aina vaan: Kun ensin tuntee säännöt, niitä voi opetella rikkomaan. Helkutin selkeesti ilmaistu!Plussan paikkako lienee? Vaikea.Mutta varma! | |
onko kukaan koittanu jotain efekttejä läskimmän saudin saamiseksi? ainakin tos wavesin plugareissa on tuo s1 stereo imager... olen aina miettiny että mitä jos alkaa nauhoittaa vokaleita stereona!? miksi ei? joskus alku aikoina kun alkoi tuo studio harrastus kiinnostaa niin vokalit meni aina stereona raidalle. sitten se yhtäkkiä muttui monoksi huhujen perustella:D | |
Liian moni vertaa tekemisiään nykyään siihen, mitkä on standardit ja 'hyväksytyt' toimintamallit Etenkin öykkämöykkähevissä juurikin näin. Bändejä enää ees erota toisistaan, kun kaikkilla on samanlaiset hyviksi havaitut soundit jne. jne. | |
tuo on kyllä ihan tottaa että kaikki etsii sitä mitä joku on joskus hyväksyny oikeaksi... kaikki koittaa samaa mutta jokainen eksyy kyllä ihan omalle polulle aikoinaan. alotteliat kyllä etsii sitä että "mitä näillä nyt teen" juttuja ja on hyvä että joku vastaillee tyhmiin kysymyksiin:D | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|