Aihe: lavamonitorointi in-ear kuulokkeilla
1
JMzz
02.09.2009 18:58:02 (muokattu 02.09.2009 19:26:46)

Lukasin ton monitorointi-FAQ:n läpi mutta en löytänyt oikein apua.

Niin eli nyt saa joku tietävämpi auttaa siinä miten tollanen jokaiselle bändin jäsenelle kustomoitu (esim kitaristille korviin omaa soittoa vähän enemmän kuin muita ja kiipparistille taas vähän enemmän pianoa jne) in-ear lavamonitorointi saadaan aikaiseksi mahdollisimman helposti (ja halvalla)

Oletetaan että käytössä on m-audio profire 2626 interface

(lisäksi löytyy ylimääräinen Wanhempi behkun mikserivahvistin)

Mitä lisävermeitä tohon nyt tarvitaan että päästään hyvään lopputulokseen mahd järkevästi ? Joku vois hiukan selventää miten tollasella interfacella in-ear monitorointi lavalla edes toimii? Saako tota intefacea hyödyntämällä edes kohtalaista IEM-monitorointitasoa aikaiseksi?

Meneekö kytkennät niin että interfacessa syötettän eri outputteihin omat mixit jokaiselle -> outputeista IEM-vahvariin, josta sitten kuulokkeisiin. Tuohan vaatisi esim. 5 henkisessä bändissä 5-kanavaisen sisäänoton tossa IEM-vahvarissa...vai?

tai sitten jokainen ostaa oman vahvarin ...

kuulostaa kalliilta.
-
stnprkl
02.09.2009 21:03:18
....
tai sitten jokainen ostaa oman vahvarin ...

kuulostaa kalliilta.

Juurikin noin. Eli joka jätkälle kelle halutaan erilainen täytyy olla oma kaista mitä pitkin tavara lähetetään.

Langallisissa tä toimii ihan samalla tavalla. yks signaali=yks kaapeli. Langattomana saadaan yhtä taajuutta pitkin menemään stereo=kaksi monoa. Enempää ei kulje.

Esim. Senkun ja Shuren vehkeissä on semmonen ominaisuus että yhtä stereolähetintä voi käyttää kahden eri monosignaalin perille saattamiseen, mutta enempää siinä ei kulje eli pienimmillään viidelle jäbälle tarvii olla viis erilaista miksausta ja näiden perille saamiseks kolme stereolähetintä ja viis vastaanotinta. Uutena T-kaupasta moinen esim senkun pyydys (300-sarjaa) kustantaa jossain parin tonnin hujakoilla.
Viltsu audiokantaja
rintapek
02.09.2009 21:05:53

Kerrohan ny vähän lisää. Ensin se, mikä monitorifakissa on mahdotonta ymmärtää ja sit se, että mihin väliin keikalla aiot tuon interfacen laittaa?
One kind of music only - the good kind
JMzz
02.09.2009 21:36:57 (muokattu 02.09.2009 21:40:10)

stnprkl:
Esim. Senkun ja Shuren vehkeissä on semmonen ominaisuus että yhtä stereolähetintä voi käyttää kahden eri monosignaalin perille saattamiseen, mutta enempää siinä ei kulje eli pienimmillään viidelle jäbälle tarvii olla viis erilaista miksausta ja näiden perille saamiseks kolme stereolähetintä ja viis vastaanotinta. Uutena T-kaupasta moinen esim senkun pyydys (300-sarjaa) kustantaa jossain parin tonnin hujakoilla.

Kiitokset tästä. Näin ajattelin sen (valitettavasti) menevänkin.

rintapek: Kerrohan ny vähän lisää. Ensin se, mikä monitorifakissa on mahdotonta ymmärtää ja sit se, että mihin väliin keikalla aiot tuon interfacen laittaa?

Juu ei siinä mitään mahdotonta olekkaan - ei vaan suoraan sanottu niitä asioita joita hain. Kieltäydyin samalla itsepäisesti uskomasta että bändi joutuu maksamaan itsensä kipeäksi siitä ilosta että saadaan langaton monitorointijärjestelmä, joka jannulle. Kuvittelin että homma onnistuisi halvemmallakin mitä noita alustavia systeemejä katselin. Seuraavanlaista ratkaisun mahdollisuutta siis hain:

Interfacea oli tarkoitus käyttää keikalla niin että kaikki mikit (kitara/rummut/basso) + keyb. directinä menee interfaceen -> tästä main outit PA-kamoihin (vahvistin + kajarit)

Loput outputit olis ollu henk.koht iem-systeemejä varten niin, että henk.koht mixit tehdään interfacessa jonka jälkeen outeista jaetaan lähettimiin -> vastaanottimiin.

Mitä enemmän tutustuin tohon ratkaisuun niin päädyin etsimään yksinkertaista transmitteriä jossa on about 5 sisääntuloa ja 5 lähetystä ilman varsinaisia miksausvauhtoehtoja (koska mixit tehtin jo interfacessa)

tuollaista transmitteriä (halvalla) en löytänyt. Aviom tarjoaa vähän ton suuntaista AD-muunnoskikkailun kera, mutta tuokin järjestelmä vaatii useamman laitteen joiden hinta kohoilee nopeasti kauniisiin summiin.
-
Tami
03.09.2009 00:01:26

JMzz: Niin eli nyt saa joku tietävämpi auttaa siinä miten tollanen jokaiselle bändin jäsenelle kustomoitu in-ear lavamonitorointi saadaan aikaiseksi mahdollisimman helposti (ja halvalla)

Oletetaan että käytössä on m-audio profire 2626 interface
Joku vois hiukan selventää miten tollasella interfacella in-ear monitorointi lavalla edes toimii? Saako tota intefacea hyödyntämällä edes kohtalaista IEM-monitorointitasoa aikaiseksi?

kuulostaa kalliilta.

Ihanan kallistahan tuo tuntuu olevan
Monitoroinnin järjestelyistä vielä teillä niin: Mimmoinen mikseri teillä on käytössä? 5 erilaista monomixia vaatii 5 auxia ja stereona sitten enempi. => vai onko erillinen monitorimikseri käytössä.

Tarvikkeet lienevät kuitenkin: Laite jossa IEM-miksaukset 5kpl tehdään (mikseri/ monitorimikseri??), siirtotie luureihin (langaton värkki) ja sitten luurit. Langallisessa IEM-versiossa lähettimen ja vastaanottimen korvaa kuulokevahvistin ja pirun pitkä piuha.. Nyt mä olen vielä kärryillä.

Mielenkiintoinen idea tuo M-audion käyttö.. muutama asia nousee mieleen laitetta sen enempää tutkimatta.
- Lavakäyttö: Mixin teko tuolla koneella vaatii ilmeisesti tietokoneen lavalle. Ennalta "tehdyt" miksaukset ei kuiteskaan toimi vaan 99% tapauksista niitä pitää päästä mulkkaamaan lavalla.
- Tuohon M-audioon menee itsessään sisään 8 kanavaa analoogista matskua ilman erillisiä adat-viipaleita => 5 jäbää no riippuen tietyst kokoonpanosta niin jääpikö ahtaaksi en tiedä.
- Jokatapauksessa tuo vaatii melkoista piuhaviidakkoa pelkän monitoroinnin tekemiseen ja sitten on kuitenkin vielä normaalit piuhoitukset mikserille Hmm!

Tietysti kustannuksia pienentämään vois miettiä että tartteeko esim rumpali ja kiipparisti oikeesti langattomat versiot vai kelpaako heille langalliset IEM:t => tarviittekin enää 3 langatonta kanavaa. pitääkö monitoroinnin oikeesti olla stereo vai kelpaako mono Tarviikoo jokainen soittaja oikeasti sen oman mixin?? Mites jos langattomia signaaleja/monitorimiksauksia oliskin vaan 2 monokavaa => pärjää yhdellä lähettimellä ja vastaanottimia sitten sen verran kuin soittajilla on persiissä varaa ostella. Jos ei ole rahnua ostaa vastaanotinta niin vetää sitten kiltisti sen luuripiuhan sinne mikserille Rahalla saapi ja hepalla pääsee.

Seuraavassa karua kerrottavaa ja ylläkirjoittaneet ammattilaiset elkää lukeko, sillä sisältää häijyä väärinkäytöstä ja behringeriä (Jos mulla olisi varaa niin toki meilläkin olisi pizzerian nurkassa mukana erillinen miksaaja, monitorimiksaaja, roudari jne, mutta ennen lottovoittoa noi pitää tehä ite):

Meitin harrastajaorkassa on 6 ihmistä, jokaisella nappulat korvissa. Mikserissä ( behringer Yäk) on monitorointia varteen jäljellä 2 auxia => 2 erilaista monitorimixiä.
Mulla on 4 kanavainen ( pannaan siis kuitenkin kuudet luurit kiinni) luurivahvistin josta saapi sitten kukin soittaja valita kumpaa monitorimiksausta haluaa kuulla tai molempien sekotusta. Tarjolla on siis soittajalle ulostulo johon voi laittaa langallisen tai langattoman monitorin tai vaikka sata, mutta signaalia on kahta erilaista... ja vielä 2 soitajaa joutuvat tyytymään samaan volumetasoon. Voisin tietysti ostaa semmoisen 6- kanavaisen luurivahvarinkin jos viitisisin, mutta kun eivät uskalla valittaa niin mennään näillä

Meillä homma on muotoutunut seuraavasti:
AUX1: tätä kuuntelee laulavat ihmiset ja taustalaulava kitaristi. Tässä on enempi laulupainotteinen miksaus ja muut soittimet siellä taustalla.
AUX2: tätä kuuntelee rumpali, basisti ja kiipparisti: Tässä miksaussessa on kiipparit hiukkasen kovemmalla jotta pianissimo kuulee mitä soittaa, muilta osin aikasen tasainen puuro

Sitten vielä hardcore-väärinkäyttöä mikserin osalta: Mulla menee mikserissä laulut ryhmään 1, ja bändin muut soittimet ryhmään 2 ja sitten basso, rummut ja muu (mun mielestä) turha matsku menee suoraan mainmixiin . Tällä järjestelyllä saa periaatteellisen kolmannen miksauksen aikaan mikserin phones ulostuloon valitsemalla luureihin meneväksi vain nuo ryhmät. Eli luureihin ei tule rumpuja tai bassoa tärykalvojen rasitteeksi, kun ne vuotaa meitin napeista kuitenkin lavalta suoraan. Kuitenkin tää on tietyllä tapaa huono tapa, koska tätä miksausta ei voi oikein muokata ilman että se vaikuttaa yleisölle menevään matskuun. Eli lopputulos on saliääni miinustettuna noilla bassolla ja rummuilla Toisaalta silloin kun joutuu miksaamaan lavalta niin tätä miksausta tulee käytettyä juurikin saliäänen tarkkailuun...ikävä kyllä....

EDIT: Ja nyt kun luin tuon oman sepostuksen niin toteampa vaan että mun pitäisi ja ehkä aloittajankin kannattaa pestata vaan äänimies kamppeineen sinne keikoillee => säästyy kuitenkin rahaa/ hermoja ja tuleepahan tehtyä hyvin ja ilman harmaita hiuksia.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
rintapek
03.09.2009 00:20:03

Tami:
EDIT: Ja nyt kun luin tuon oman sepostuksen niin toteampa vaan että mun pitäisi ja ehkä aloittajankin kannattaa pestata vaan äänimies kamppeineen sinne keikoillee => säästyy kuitenkin rahaa/ hermoja ja tuleepahan tehtyä hyvin ja ilman harmaita hiuksia.

Mut milloin itte itteään lauteilta miksaten onnistuu, ni kyl se ny vaan on ihanaa. Hiuksetikin lähtee, ennenko ne ehtii harmaantua.
stnprkl
03.09.2009 02:31:03
...terfacessa jonka jälkeen outeista jaetaan lähettimiin -> vastaanottimiin.

Mitä enemmän tutustuin tohon ratkaisuun niin päädyin etsimään yksinkertaista transmitteriä jossa on about 5 sisääntuloa ja 5 lähetystä ilman varsinaisia miksausvauhtoehtoja (koska mixit tehtin jo interfacessa)

tuollaista transmitteriä (halvalla) en löytänyt. Aviom tarjoaa vähän ton suuntaista AD-muunnoskikkailun kera, mutta tuokin järjestelmä vaatii useamman laitteen joiden hinta kohoilee nopeasti kauniisiin summiin.

Tollasta vehjettä ei oo ainakaan mun tietojen mukaan vielä tehtykään. Ja toi Aviomin hommakaan ei oo langaton vaan se tarttis vielä kaverikseen ne lähettimet, jotka on kaikki stereo (2Xmono) vehkeitä. No joo okei Shurella on yks malli mikä on pelkästään mono, mut ei lähetä siihen leikkiin.
Viltsu audiokantaja
Tami
03.09.2009 08:54:38

rintapek: Mut milloin itte itteään lauteilta miksaten onnistuu, ni kyl se ny vaan on ihanaa. Hiuksetikin lähtee, ennenko ne ehtii harmaantua.

No joo, itse olen ( valitettavasti) osa sitä kansanosaa, jonka mielestä kaikki pitää yrittää tehdä itse ja vieläpä olemassaolevilla laitteilla. Jotensakin tämmöisessä harrastajaluokassa tuntuu "luovuttamiselta" erillisen äänimiehen ja kamppeiden vuokraus. Heh!!

No harrastustahan tämä on eikä siitä sen enempää.
Aloittajalta toivotaan kuitenkin vielä kommenttia noihin juttuihin => josko tässä itse kukin oppisi taas jotain lisää. Jotenkin tuohon langattomaan elämään lähteminen on yhden sortin harppaus sille tielle jossa ei ilman isoa eurokasaa pärjää.

Langallisen/ langattoman kuuntelun kustannuksista vielä:
Kuulokevahvistin 100e ( per bändi)
Piuhat n 30e ( per soittaja)

Mikseriin ja luureihin en ota kantaa, koska ne vaaditaan molemmissa tapauksissa. Langattomuuden etu maksaa siis noihin verrattuna melkoisesti => kuitenkaan kitaristi ei voi soittaa langattomalla kitarazydeemillä kun "vintage-hifi-yybertatsi" häviää, kiipparisti ja rumpali tapittavat soittimiensa ääressä, suurin osa lavoista on sen verta pieniä ettei kovinkaan massiivisia akrobatialiikkeitä pääse tekemään jne jne.
Nää on näitä ikuisuus- ja arvokeskusteluja eikä tarkoitus ole tuomita/ arvostella vaan opiskelal ja tuoda vaan oma maanläheinen Behringer-ajattelukanta mukaan.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
magic
03.09.2009 17:40:13 (muokattu 03.09.2009 17:41:06)

Tami: No joo, itse olen ( valitettavasti) osa sitä kansanosaa, jonka mielestä kaikki pitää yrittää tehdä itse ja vieläpä olemassaolevilla laitteilla.

Aiheesta "itse tehtiin ja hyvä tuli" niin teimme muutama vuosi sitten langallisen IEM:n seuraavasti : 2-parisesta kaapelista (tässä tapauksessa Gotham GAC-2) teimme ns. kitarakaapelin jossa siis toisessa (vahvistimen) päässä toiseen pariin stereoplugi ja toiseen monoplugi, ja soittajan päähän toiseen pariin monoplugi ja toiseen pariin 3,5 mm stereojakki. Siihen vielä jonkinlainen klipsi jolla sen saa kiini vyöhön tai kitaran hihnaan.

Sitten muutama (meidän tapauksessa 4 kpl) stereoplugi/stereojakki -jatkokaapelia.
Tämä toimii sitten niin että kitaristi(t) laittavat monoplugin kitaraan ja korvanapit 3,5 mm jakkiin. Toisessa päässä monoplugi sinne Marshalliin tai Efektipedaaliin ja stereoplugi siihen jatkokaapelin jakkiin. Tämä jatkokaapeli jatkaa siitä sitten sinne 6-kanavaisen kuulokevahvarin luokse.
rintapek
03.09.2009 22:05:03

magic: Siihen vielä jonkinlainen klipsi jolla sen saa kiini vyöhön tai kitaran hihnaan.

Mulla on tommoinen:
www.thomann.de/fi/fischer_amps_mini_bodypack_mit_lsregler.htm

Ihan Tamin tapaan meikäläisellä kans simppeli toimiva ratkaisu hakusessa.
Ollakseen pelkkä liittimenvaihtaja/volapotikka/vyöklipsi, ni onhan toi ihanan kallis, mut onpahan toimiva laite.

Homma lähti siitä, et bändikaverit pyys meikäläistä selvittämään nappikuuntelun ja mä sit selvitin ja suunnittelin sysyteemin. Siit on kuvaus tos monitorifakissa, joten ei siit sen enempää.
Muu pändi ny sit ei toistaiseksi ole nappikuunteluun tahtonut siirtyä, mut itteltä lattiamonitori lähti laakista, ko tota kokeilin.

Taas Tamia kompaten, ni runpupallilla mikserin vieressä istuen en näe mitään järkeä metrin langattomassa siirrossa. Oman pändini tapauksessa mä en langattomuudessa näe muuta ko ongelmia ja patterivaihtohärdelliä. Tilanne ois toinen, jos jonkun tarttis heittää volttia, mut ko ei tartte. Joka jätkä on kumminkin kiinni laulumikissä ja instrumenttipiuhassa, ni yks piuha lisää ny ei pitäis olla mahdoton rasite.

Tos podipäkissä epäilykseni oli lähinnä se, et kui se signaali jaksaa kulkea piuhassa. Mä ny olen vissiin kolmen mikserin phonesoutista testannu 30m piuhalla ja meikäläisen korviin se ny aina vaan tuuttaa nappeihin paremmin kuin hyvin. Sitä mukaa jos muut tahtoo napit, ni sit tarttee hankkia luurivahvari. Semmoinen, joka kans jaksaa puskea signaalia sen kolkytämetriä joka kanavalla.

Viismiähinen pändi pärjää mainiosti nelikanavaisella luurivahvarilla, jos se mikserinruuvaaja ottaa signaalin siit mikserin luuriliittimestä. Meikäläisellä toi muuten on helpottanu keikkamiksausta huamattavasti.

Toi kaivattu "moreme"- toiminto ny varmaan löytyy jokaisesta luurivahvarista, mut onko se kui käyttökelpoinen sit riippuu ihan soittajapojista. Itte itteään lavalta miksaten meinaan minust on äärimmäisen hyvä juttu, et joka jannulla säilyy käsitys siit salibalanssista. Jos se oma stemma ei kuulu, ni oikea ratkaisu ei välttämäti ole "moreme", vaan se, et "laula siihen mikkiin, ni pitäis kuulua."
S1mppa
04.09.2009 10:40:28

Asiaan liittyvä kalusto omassa räkissä:
Mikserinä Soundcraft Spirit FX8
Monitorimikserinä joku Behringerin 4-kanavainen räkkitekele

Mikseristä löytyy monitor-out-stereolähtö, josta otetaan PA:llekin lähtevä kokonaissoundi monitorimikserin main-inniin.
Sitten näihin Behkun kanaviin syötellään signaalia joko kanavan direct-outista tai auxista riippuen siitä, onko kuulija yhden instrumentin tai laulun kanssa liikkeellä, vai soittaako ja laulaako, jolloin luonnollisesti tarvitaan useamman kanavan signaaleja.

Behkussa voi sitten säätää balanssia tämän ylimääräisen signaalin ja main-signaalin välillä.

Toimii hienosti niin piuhojen kuin radioidenkin kanssa. Toki radioiden (Shure PSM200) kanssa voidaan tehdä vähän erilaisia viritelmiä, mutta systeemi toimi hienosti pelkästään piuhoillakin. Vielä kun saisi koko bändin hankkimaan riittävän laadukkaat napit...
- original S1mppa -
JMzz
05.09.2009 19:57:20 (muokattu 06.09.2009 10:13:46)

Paljon on tullut hyviä pointteja jotka johtivat pitkällisiin keskuteluihin bändin kanssa. Toi langaton IEM systeemi päätettiin jäädyttää niin että otetaan ekaksi langallisena ja katsotaan sitten tarvitaanko myöhemmin langatonta.

Päätettiin siis aluksi hankkia Profire 2626 sekä kuulokevahvistin + kuulokkeet. Mikkejä + behkumixeri+ pa:t löytyy tosiaan jo valmiiksi.

Eli aluksi katsotaan omalla treeniksellä ihan langallisella versiolla miten toi homma rupee pelittää. Kerta toi laite kykenee luomaan 8 mixiä niin saadaan joka tapauksessa treenikselle korviin toi "enemmän ittee" - toiminto. Nauhoituksessa tossa ei pitäs olla mitään suurempaa ongelmaa ...ehkä.

Tuossakin on kuitenkin muutama mutta:

Paljonkohan AD/DA-konversio tekee latenssia. Nythän käy siis niin että mikit -> analoogista sisään - muutetaan digiksi laitteen sisällä > ohjaus outputeissa taas analogiseksi -> kuulokevahvistin -> kuulokkeet. Sivuilla väitetään latenssin olevan tasoa "nola" mutta tuohan nyt on mahdotonta. Onkohan noi muunnokset nykyään muka niin tehokkaita että parin muunnoksen välissä tulee enimmillään vain muutama millisekunti latenssia ?
-
rintapek
06.09.2009 13:32:33

JMzz:

Päätettiin siis aluksi hankkia Profire 2626 sekä kuulokevahvistin + kuulokkeet. Mikkejä + behkumixeri+ pa:t löytyy tosiaan jo valmiiksi.

Edelleenkään meikäläiselle ei valkene miksi haluat tunkea tuon interfeissin tuohon väliin.

Toi, mitä Tami kirjoitti on ihan asiaa:
Mielenkiintoinen idea tuo M-audion käyttö.. muutama asia nousee mieleen laitetta sen enempää tutkimatta.
- Lavakäyttö: Mixin teko tuolla koneella vaatii ilmeisesti tietokoneen lavalle. Ennalta "tehdyt" miksaukset ei kuiteskaan toimi vaan 99% tapauksista niitä pitää päästä mulkkaamaan lavalla.
- Tuohon M-audioon menee itsessään sisään 8 kanavaa analoogista matskua ilman erillisiä adat-viipaleita => 5 jäbää no riippuen tietyst kokoonpanosta niin jääpikö ahtaaksi en tiedä.
- Jokatapauksessa tuo vaatii melkoista piuhaviidakkoa pelkän monitoroinnin tekemiseen ja sitten on kuitenkin vielä normaalit piuhoitukset mikserille Hmm!

Huomattavasti helpomman ja selkeämmän systeemin saat, kytkemällä piuhat mikseriin ja ruokkimalla luurivahvaria vaik miksuttimen mainsignaalilla ja moremeetä sit directouteista tai auxeista. Jos miksuttimessa ei o tarpeeksi sisäänmenoja/ulostuloja, ni ton interfeissin hinnalla mikseriä päivittää kummasti.
rintapek
07.09.2009 21:39:56

JMzz: Siis ideana oli nimenomaan saada yksi kohtuuhalpa verme mikä soveltuu pääasiassa studioon, jotta saadaan erillisille raidoille samanaikaisesti nauhoitettua useampi raita kerralla (esim rummut kokonaan).
Toi livekäyttö on ihan vaan plussaa tähän.

Toi ny ei aiemmista postauksista mitenkään käy ilmi, paitti arvaamalla. Siel on haettu nappimonitpreita keikalle.

Mut asiaan, oli mulla vissiin sitäkin. Jos mä ny oikein ymmärsin, ni ideasi siis oli vetää tuohon interfeissiin 8 inputtia ja siitä stereomix saliäänimikserille ja loput ulostulot monitorikuunteluun.
Voin sanoa, että idea on huono. Jos just kyseistä vehjettä tahdot käyttää "jeesaamassa" monitorointia, ni ilmammuuta niippäin, että splittaat signaalit ennen mikseriä. Mikserillä hoidat ton saliäänen kuosiin ja splitatuila signaaleilla sit teet mitä teet monitoreille. Mut hankala systeemi se on toikin, ko tommoist interfeissiä ny kumminkaan ei o tehty itte itteään miksailevan keikkamonitorimikseriksi.

Itte asiassa luulen, että se mikä sinulla on hakusessa on firewiremikseri. Mä en noista kovin tiedä, mut kattele ny vaik mackien onyx. Phonicilta ja vissiin Alesikselta löytyy halvempia ja AH zed16r sit kalliimmista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)