Aihe: Apua kontrabasson ostoon!!
1
boltton
06.09.2009 17:58:56
Tilitys:

Olen aikeissa hankkia kontrabasson. Soitin Laine Turussa myy Korealaista hintaan 1650€ ja Tsekkiläistä suunnilleen samaan hintaan. Kokopuisia. Kävin testaamassa mutta eipä jäänyt paljon käteen, kun en niistä mitään tiedä. Voisin n. 1500-1700€ käyttää. Tuli vain mieleen että onko järkevämpää ostaa 1600 basso saksasta? Voisi kuvitella että sieltä saisi samalla hinnalla parempilaatuisen? Huttula Customsinkin sivuilla kävin.. Otappa niistä nyt sitten selvää.

Tarkoitus olisi ensin opetella rauhassa soittamaan ja sitten perustaa jonkinlainen "hilibili-honkkitonkki-rokkapili-bändi". Sotin Laineen kontrissa oli kiinni jousisoittoon tarkoitetut kielet. Tarkoitus olisi kuitenkin hankkia tulevaan Kontraani löysemmät släppikielet. Varmasti mikityskin tulee eteen jossain vaiheessa. Olenko ymmärtänyt oikein että löysillä kielillä soitin ei enää soi kovinkaan hyvin? Miten varmistaa että släppikieletkin soi? Kamalaahan se on välillä todeta keikoilla kontrabasisteja kuunnellessa kun vaihtobasso ei kuulu. Pelkkä pläksytys!

Vaneri vai kokopuinen? Kuinka paljon itse soittimella on merkitystä kun soittaa släppityylillä siten että soitin on mikitetty? Kumpi tärkeämpää: kallis mikkisetti vai "kallis" kontrabasso?

Olen kitaristi ja tottunut hyviin kitaroihin, siksi (vaikka kontrabasson soitossa aloittelija olenkin) en usko että sietäisin mitään kälyistä virtahepoa olohuoneessani.

Sitten vielä tämä "Suomen olosuhteet" juttu. Liitokset ratkee? Kestääkö siis Saksasta ostettu basso ilman lisäfiksausta Suomen olosuhteet?

Kupera pohja, tasapohja?

Eli kuka kannataa:

-1600€ kontrabasso (puupeli) Saksasta (sika säkissä?)

-1600€ (koko puinen) Soitin Laine, Turku

-699€ (vaneri) Huttula Customs

..ja siihen sitten 200-400 mikkisetti?

Ei ol helppoo..
hemmo
06.09.2009 20:31:37

Eikö käytetyssä nyt kuitenkin olisi enemmän vastinetta rahalle ja pääsisi kokeilemaankin?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=348221
"Vittu mä oon niin energinen!"
jones88
06.09.2009 20:49:57
boltton:
-1600€ kontrabasso (puupeli) Saksasta (sika säkissä?)

-1600€ (koko puinen) Soitin Laine, Turku

-699€ (vaneri) Huttula Customs

..ja siihen sitten 200-400 mikkisetti?

Ei ol helppoo..

Ite päädyin reilu vuos sitten tilaamaan bassoni Huttulacustomsilta ja oon ollu ihan tyytyväinen. Otin omani maalattuna; varmaan vaikuttaa sointiin jollain tapaa jos päällä usea maalikerros plus lakat päälle. Mutta eipä tuo itseä ole häirinnyt.

Kielet on tällä hetkellä Innovation Silver Slapit. Vaikka on "släppikielet" niin ei todellakaan ole mitkään nuudelit. Ja nakutus kuuluu kivasti :)

Mikit mulla on menossa vaihtoon, släppisoitto taitaa vaatia yhden piezon otelaudan taakse. (K&K Rockabilly+ suunnitelmissa...)

Tuosta vaneri vai kokopuinen: eikös ne puhu että vaneribassoissa ei ainakaan halkeamisvaaraa ole niin paljoa kuin kokopuisissa...?
Tässä joitain omia kokemuksia...
"Jollei mies olis kekseliäämpi ku nainen, niin kyllä maailmassa juotais sitte vähä kaljaa." -U. Turhapuro
boltton
07.09.2009 15:16:15
Superb-kiitokset jokaiselle kommenteista. Alkaa hahmottua!
Jorbagha
08.09.2009 11:11:51 (muokattu 08.09.2009 11:12:00)
Väsäsin nyt sitten pienen FAQin läskibassoista tuonne, käykää katselemassa ja kommentoimassa jos vielä kiinnostaa.
Oonpa aika körny.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)