Aihe: Pikakysymys: Combon mikitys | |
---|
op76 01.09.2009 13:25:50 (muokattu 01.09.2009 13:31:36) | |
|
Olis tarkoitus kokeilla mikittää tuollanen Marshallin kitaracombo, jonka kaverina on Bossin GT-8. Saundit on sinällään yllättävän hyvät "livenä", mutta mikityshommat ei ole itselle hirveän tuttuja. Käytössä on 3 mikkiä, jotka voin äänittää yhtäaikaa, Shure57, Röde-NT1 ja joku T-Bone "shuren kopio". Metallia olis tarkoitus äänittää, ja löytää sellainen sopiva balanssi potkun ja sirkkelin välimaastosta. Olin ajatellut sellaista mikitystä, että shure tulis siihen elementin reunalle 90 asteen kulmaan, ja ihan kiinni etuverkkoon. Tuon Röden olin ajatellut sijoittaa eteen keskelle, noin puolen metrin päähän vahvarista. T-Bone tulis puolestaan vahvarin taakse, suunnilleen samalla tavalla, kuin Röde eteen, tietty kuitenkin suunnattuna siihen vahvariin. Noista pitäis sitten miksausvaiheessa kuunnella sopiva yhdistelmä. Miltä kuulostaa, ja/tai miten itse lähtisitte hommaa kokeilemaan? Miten paljon muuten tilan akustiikka loppupeleissä merkitsee kitaraäänityksissä? Luulisi, ettei se ainakaan tuon Shuren kohdalla kovin paljoa voi tehdä, kun se on siinä ihan edessä?! Kertokaa fiksummat ja kokeneemmat. Edit: Niin, ja tuohon akustiikkaan liittyen vielä. Mulla on iso kasa tuollaisia kovia villalevyjä 600x1200x30mm. Miten noita olis paras hyödyntää? Äänitystilana on autotalli 4x10m (paljon tavaraa sisällä, ei kaiu). | |
Enpä tuohon osaa sanoa muuta kuin, että muista kääntää t-bonesta vaihe. Kannattaa myös äänittää kitaran suora signaali talteen, jos myöhemmässä vaiheessa et pidäkään saundista. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. | Kurb 01.09.2009 14:34:18 | |
|
Mihin käyttöön äänitys tulee? Jonkun muun biisin sekaan, demorenkutukseksi bändikavereilla tai jotain muuta? Meinaatko tuplailla ja triplailla kitaroita? Mun kokemus on, että mitä enemmän niitä mikkejä sinne survoo, sitä vaikeampaa siitä on saada mitään kunnollista aikaiseksi. Etenkin jos et ole hirveästi äänitellyt, niin kannattaisi ehkä aloittaa hieromalla vain yhdellä mikillä. Minä ottaisin sen viisseiskan ja lähtisin hakemaan sille sopivaa paikkaa. Pienikin mikrofonin liike muuttaa soundia radikaalisti, eli kantsii tutkiskella soundeja kärsivällisesti. Pari nyrkisääntöä: - Lähtösoundin pitää olla kunnossa, tai on ihan turha mikittää mitään. - Keskeltä kartiota saat diskanttisinta soundia, reunoilta bassoisinta. - Kun tuot mikkiä kauemmas kartiosta, alkaa ilma kompressoida soundia. Usein soundi syttyy vasta vähän kauempana kaiuttimesta. Toki monet mikittelevät kaappejaan monella mikillä ja saavat loistavaa soundia aikaiseksi. Nää on vaan tällasen kotiräveltäjän mielipiteitä. doom. | op76 01.09.2009 14:45:45 | |
|
No meillä on ollut tekeillä tuollanen EP jo melko pitkään. Muuten ollaan kohtuu tyytyväisiä saundiin, mutta on tullut muutamia uusia ideoita, jotka vaatis uudelleen soittoa, joten ajateltiin kokeilla, löytyiskö marsusta sopivaa saundia, ja soiteltais rytmit uusiksi purkkiin. http://tormen.org/sound/Tormen_Sleepaway.mp3 Itsekkin ajattelin tuota, että säätelis tuon viisseiskan ensin kuntoon, ja heittäis nuo toiset sitten vaan lisäksi, että saa enemmän kokeiltavaa ja pelivaraa. Miten onnistuis ottaa tuo puhdas signaali samalla talteen? | samantien 01.09.2009 15:10:11 (muokattu 01.09.2009 15:11:34) | |
|
op76: No meillä on ollut tekeillä tuollanen EP jo melko pitkään. Muuten ollaan kohtuu tyytyväisiä saundiin, mutta on tullut muutamia uusia ideoita, jotka vaatis uudelleen soittoa, joten ajateltiin kokeilla, löytyiskö marsusta sopivaa saundia, ja soiteltais rytmit uusiksi purkkiin. http://tormen.org/sound/Tormen_Sleepaway.mp3 Itsekkin ajattelin tuota, että säätelis tuon viisseiskan ensin kuntoon, ja heittäis nuo toiset sitten vaan lisäksi, että saa enemmän kokeiltavaa ja pelivaraa. Miten onnistuis ottaa tuo puhdas signaali samalla talteen? Tarvit DI boksin. Passiivista voi käyttää toisinpäin sitten re-amppausvaiheessa kun syötät kamaa takaisin vahvariin. Ainakin näin jotku isot pojat on väittäny. Ite en ole kokeillu, joten en ota vastuuta :) "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. | op76 01.09.2009 15:29:01 | |
|
No periaatteessahan tarvisin pelkästään tuon passiivisen...jos soittaa puhtaalla sisään, ja sitten sillä voi syöttää tuota vahvaria, tai kokeilla plugineja yms. Perkules, pitää heti soittaa tuonne musaliikkeeseen. Toisaalta, saattaa olla vähän työläämpää, mutta investointi ei käy lompakon päälle =) | Numb 01.09.2009 15:39:53 (muokattu 01.09.2009 15:40:11) | |
|
Itse olen mikittänyt comboa siten, että laittanut SM57 kartiolle, noin puoleen väliin keskeltä reunaan päin, ja tiltannut vielä 45 asteen kulmaan ulospäin. Muuten tulee minun mieleen liikaa kihinää mukaan. Tuosta kuvasta jos katsot, http://muusikoiden.net/dyn/articles/253.jpg niin SM57 on ollut siinä G-kirjaimen alapuolella. Siitä paikkeilta sitten pikku siirroilla ja kallistuksilla "päivän soundi" :) Tämän lisäksi olen laittanut konkan tilaan, 30 cm - metrin päähän, ja hakenut sille paikan ihan kuulostelemalla. Yleensä se on päätynyt aavistuksen sivuun kiilasta. Mutta tässäkin se päivän soundi, ei varmaan kahta kertaa samalla tavalla :) Näistä kahdesta sitten olen miksaillut sen lopullisen soundin. Pääsoundi viisseiskasta, ja siihen kun vähän laittaa sitä konkkaa mukaan, niin se sopivasti pehmentää ja ilmavoittaa. Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. | |
op76: Metallia olis tarkoitus äänittää, ja löytää sellainen sopiva balanssi potkun ja sirkkelin välimaastosta. Ihan ekaks kiinnitin huomioni tähän. Muuta kommentoin myöhemmin... Toi sirkkelisärö ja potku (sikäli jos sillä dynaamisuutta haetaan) ovat tosiaan toistensa vastakohtia. Särölaatikko on tavallaan äärimmäinen kompressori ja dynamiikan tuhoaja, joten iisisti sen drive-nappulan vääntämisen kanssa. Jos tarkotus on tuplailla soittoraitoja, särön määrän vähyys pitää olla suhteessa tuplauksien määrään, ettei mene puuroksi... | op76 01.09.2009 21:19:15 (muokattu 01.09.2009 21:24:43) | |
|
Tuossa olis nyt tollainen pikaesitys. Otettu kahdella mikillä shurella ja rödellä. http://www.tormen.org/nukkumatti_marsu.mp3 Shure oli asennettu varmaan samalla tavalla, mitä Numb neuvoi, ja konkka oli siinä vieressä, mutta roikkui keskikohdan alapuolella. | Danko 01.09.2009 21:24:05 (muokattu 01.09.2009 21:39:37) | |
|
Kallekorvola: Jos tarkotus on tuplailla soittoraitoja, särön määrän vähyys pitää olla suhteessa tuplauksien määrään, ettei mene puuroksi... tai vaihtaa tuplausraidoissa kaappia ja mikitystä, ettei samasta atakkialueesta tule montaa kerrannaista. e: op76: Tuossa olis nyt tollainen pikaesitys. Otettu kahdella mikillä shurella ja rödellä. http://www.tormen.org/nukkumatti_marsu.mp3 verrattuna aiempaan musanäytteeseen, tästä puuttuu sitä vaivannut nuhaisuus. oikea suunta! testaapa vielä laittaa 57 ja t.bone xy-asetelmaan (90 asteen kulmaan toisistaan) kaapin eteen elementin keskelle ja pannaa ne hard left/right, sekä komppituplaukset päinvastoin. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 Facebook on kyllä yks homojen kokous jäällä. -K.O. Jones | op76 02.09.2009 12:14:53 | |
|
Viikonloppuna olis tarkoitus jatkaa, joten testailen tuota mikitystä sitten. Mitä saundin muutosta tuosta pitäisi olla odotettavissa? Tuo sirkkelisärö on tosiaan potkun kans melkoisen hankala yhtälö. Totuushan kuitenkin on, ettei tuosta marsusta saa mesaboogieta millään mikityksellä, joten siitä on turha yrittää kunnollista putkivehkeiden potkua saada. Sen sijaan sirkkelisärönkin kans onnistuu kyllä löytää "umppia", ja sitähän tuossa saundissa jo olikin (leikkasin vielä reilusti pois eq:lla). Ehkä tuota lähtösaundia vois hieman keventää... Nyt onkin vain hankala päättää, millainen saundi olis sitten tuohon meidän musiikkiin se paras vaihtoehto. Jotkut biiseistä kaipais selkeästi rankempaa saundia, ja jotkut menis hyvin ohuemmallakin (tyyliin stratovariusen visions jne.). Itse lähtösaundi marsusta on nyt lähempänä Metallican Justicea, kuin mitä tuota nukkumattia. Rankkaa saundiakin on sitten vielä niin monenlaista, että ei oikein osaa edes päättää, mitä lähtis hakemaan...ehkä juuri noiden kahden metallican levyn sekoitus. Sehän on sitten eri asia, että tuleeko siitä lähellekkään sellanen =) Tärkeintähän olis kuitenkin, että saundi ei hyökkää loppumiksauksesta päälle, ja että sitä jaksaa kuunnella suurellakin volyymillä koko levyllisen verran. Plussaa olis, jos joku sitä vielä kehuis ;) | op76 05.09.2009 21:08:27 (muokattu 05.09.2009 21:09:49) | |
|
Tästä uusin. Konkkamikki oli nyt 1,5 metrin päässä, keskellä, ja shure noin puolivälissä kartiota, osoittaen keskelle, ja noin 3cm irti verkosta. Tehtiin tuolle vahvarille umpikoppi siitä villalevystä kooltaan 2m x 1,2m x 0,6m (pituus x leveys x korkeus). Kitarasaundia ei ole muuten miksattu/käsitelty, paitsi leikkuri 120hz. Toki tuo pikainen masterointi saundia kirkastaa melko paljon. Ehdotuksia? Huomenna testailen samalla mikityksellä, mutta muuten eri soundeja. Nyt tuota mikitystä on kohtuu veemäinen alkaa vaihtamaan...ei ainakaan kovin monesti viitsi sitä tehdä. http://www.tormen.org/nukkumatti5.wav | |
Mä tykkäsin kyllä edellisestä enempi. Tämä uusi on jotenkin vähän vaiheisen kuuloinen viritelmä, toisen mikin siirtely lähemmäs tai kauemmas voisi ratkaista "ongelman". Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? | JoKo 05.09.2009 22:14:23 (muokattu 05.09.2009 22:16:41) | |
|
Mä tykkäsin kyllä edellisestä enempi. Tämä uusi on jotenkin vähän vaiheisen kuuloinen viritelmä, toisen mikin siirtely lähemmäs tai kauemmas voisi ratkaista "ongelman". Tämmöisissä kahden mikin virityksissä on yksi kikka mikä toisinaan jeesaa aika hyvin soundin etsimisessä: 1. Etsi lähimikille ensin hyvä paikka. 2. Käännä toisesta mikistä vaihe ja laita niiden mikkien volat yhtä lujaa (ihan mittarilla). 3. Aja jotain jatkuvaa ääntä vahvistimesta (vaikka 1kHzin vinkua). Siirtele tilamikkiä kunnes ääni vaimenee mahdollisimman hiljaiseksi luureissa. 4. Käännä toisen mikin vaihe takaisin oikein päin, ja se on siinä. | |
Niin no toi silloin, jos halutaan mahdollisimman vaihekoherenttia meteliä. Voihan se haettu soundi löytyä vaikka sopivan kampasuodatuksen kautta, ei siinä mitään väärää sinänsä ole. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? | op76 06.09.2009 09:30:00 | |
|
Meikä on vissiin melkoinen puurokorva, ku en kuule tuossa mitään vaiheista edes tänään tuoreilla korvilla. Se oli vaiheisen kuuloinen eilen, mutta sitten käännettiin röden vaihe...ehkä sijoitan tuon röden sitten siihen eteen, niinku se oli tuossa ekassa. Vois kokeilla laittaa molemmat noin 5 senttiä irti verkosta, niin jos se siistis tuota soundia, joka oli siinä ensimmäisessä hiukan turhan räkäinen. | cozmo 06.09.2009 21:00:21 (muokattu 06.09.2009 21:03:32) | |
|
JoKo: Tämmöisissä kahden mikin virityksissä on yksi kikka mikä toisinaan jeesaa aika hyvin soundin etsimisessä: 1. Etsi lähimikille ensin hyvä paikka. 2. Käännä toisesta mikistä vaihe ja laita niiden mikkien volat yhtä lujaa (ihan mittarilla). 3. Aja jotain jatkuvaa ääntä vahvistimesta (vaikka 1kHzin vinkua). Siirtele tilamikkiä kunnes ääni vaimenee mahdollisimman hiljaiseksi luureissa. 4. Käännä toisen mikin vaihe takaisin oikein päin, ja se on siinä. Täten se on täydellisesti vaiheessa 1kHz:n taajuudella :P Tosin myös sen kerrannaisilla 2,3,4,5 kHz jne. anteeksi... Edit: itse asiaan sanoisin, että mieti ensin mitä haluat saada aikaan ja sitten koetat saada sen käytettävissä olevilla työkaluilla aikaan. Toisin sanoen; suotta laittaa väkisin ilman syytä sadoittain mikrofoneja. http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." | |
Kun me käytiin studiossa, niin kitaravahvistin mikitettiin kolmella mikillä (en kyllä tiedä mitä mikkejä ne on) 1. Yksi laitettiin eteen 2. Yksi laitettiin taakse 3. Yksi hemmetin kauas Äänittäjä laittoi kuulokkeet korviin ja laittoi mikrofonin siihen missä vaffarin sirinä kuului mahdollisimman kovaa. | |
Jos "absoluutinen vaihe" on hakusessa, niin ainahan voi siirtää sekvensserissä raitaa visuaalisesti suurella resoluutiolla siten että audion piikit osuvat "tismalleen" samoihin kohtiin. Itse tykkään laittaa lähtösoundin kohdalleen, oli se sitten summattuna vaiheinen tai ei ja sitten käyttää vaiheenkääntöä ja sampledelayta haettaessa soundi kohdalleen korvilla. Panorointi, viiveistäminen, ja vaiheiden kanssa kikkailu tuo mielettömästi syvyyttä kitaroihin. Yhden kitaran proggiksissa en aja yleensä skittaa keskelle ollenkaan, vaan yleensä otan kahdesta eri vahvarista yhteensä 4 raitaa sisään, joista sitten panoroin toisen vahvarin vasemmalle, toinen mikki (yleensä kirkkaampi) hintsusti keskeltä pois päin, ja toinen mikki sitten reilummin laidalle. Oikealle samalla keinolla 2 raitaa. Jää erittäin mukavasti tilaa lauluille ja kertsiä varten voi vaikka vetää laidalle tulevat skitat vielä leveemmälle. | |
cozmo: Täten se on täydellisesti vaiheessa 1kHz:n taajuudella :P Tosin myös sen kerrannaisilla 2,3,4,5 kHz jne. anteeksi... Väitätkö että äänen nopeus ilmassa riippuu taajuudesta, vai häh? How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|